Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksihän ensisynnyttäjät kotiutetaan jo 2 vrk kuluttua?

Vierailija
25.05.2011 |

eihän siinä ehdi välttämättä edes maito nousta.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ensisynnyttäjän kantsii odottaa kunnes maito nousee ja imetys lähtee kunnolla käyntiin. Me lähdettiin ihan liian aikaisin, vauva syntyi pe ip ja su päivällä lähdimme jo kotiin.

Imetys ei sitten onnistunutkaan, vauvalla oli väärä imuote.

Vierailija
42/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sairaalassa perhehuoneeseen pääsee vain esikoisen synnyttäneet, eli seuraavan kerran joudun huoneeseen jossa on joku toinenkin äiti (ellei ole tuuria, ja osastolla hiljaista) Odotan kauhulla.

Olenko minä ensi kerralla toissynnyttäjä, kun ensimmäinen on syntynyt sektiolla kauan ennen synnytyksen käynnistymistä? Siinäkin tapauksessa, että synnyttäisin sitä seuraavaa monta vuorokautta?

Oma lapseni syntyi ulkomailla ja siinä sairaalassa vauvat pidettiin vauvalassa, joten siellä ei sentään ollut huutoa öisin. Silti en saanut nukuttua kuin muutamia tunteja, joten tuo Suomen meininkin kuulostaa ihan kauhutalolta. Hyvä hoitaa lasta, jos on kuolemanväsynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä joku ottaa sen perhehuoneen TAYS:ssa, kun siellä ei ole tietääkseni ainuttakaan perhehuonetta. Ei siis yhtään kappaletta, nolla.

Tai niin no oma moka kai, mitäs asuu Tampereella.

Vierailija
44/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ensi kerralla toissynnyttäjä, kun ensimmäinen on syntynyt sektiolla kauan ennen synnytyksen käynnistymistä? Siinäkin tapauksessa, että synnyttäisin sitä seuraavaa monta vuorokautta?

Oma lapseni syntyi ulkomailla ja siinä sairaalassa vauvat pidettiin vauvalassa, joten siellä ei sentään ollut huutoa öisin. Silti en saanut nukuttua kuin muutamia tunteja, joten tuo Suomen meininkin kuulostaa ihan kauhutalolta. Hyvä hoitaa lasta, jos on kuolemanväsynyt.

Yllätyt kyllä miten helppoa on olla oman lapsensa kanssa heti synnytyksenkin jälkeen vaikka väsyttää :)

Ja kyllä, sinä saat vauvan välillä hoitajienkin hoiviin jos haluat nukkua. Tai no, sekin riippuu kyllä sairaalasta. Kaikkialla ei ilmeisesti ole enää vauvaloita.

Vierailija
45/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauvalla ja äidillä on kaikki ok? Minä ainakin häivyin ihan ilomielin 2 vuorokauden päästä synnytyksestä, sairaalassa oli tylsää.

Vierailija
46/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiuttaa jo vuorokaudessakin, jos kaikki menee hyvin. LYSY-synnytyksissä tavoitteena on 24-48 tuntia.

Vierailija
47/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kotiin lähdettiin kymmenen aikaan aamulla. Eli n 8h oltiin sairaalassa. Sielä ei ole mikään pakko olla, eikä sielä "pidetä" kyllä sieltä saa lähteä ihan sit kun siltä tuntuu, jos kaikki on hyvin.

Vierailija
48/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluanko kotiin jo to, vaikka lapsi oli syntynyt sektiolla ma. Maito nousi pe, lisämaitoa oli annettava jo sairaalassa ja lupasin sitä kotona antaa tarvittaessa. Ja todellakin halusin silti lähteä kotiin, koska osastolla oli hirveän levotonta, vaikka oltiin kahden hengen huoneessa. Käytävältä kuului kaikenmaailman älämölöä yötä myöten.

Mut, jos on ihan neuroottinen, eikä halua lähteä, saa varmaan olla sen ajan kuin haluaa.

Perhehuonetta pyysin, ei ollut vapaana.

Vierailija
49/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti, ku vauva on käyny lääkärintarkastuksen 2vrk iässä tai siis 2. vrk syntymästä :) vuodon takia en oo halunnukaan heti pois ja toisaalta ku on näitä pikkuisia, ni saa hetken olla rauhassa vauvan kanssa. Vaik sit oon kyl tosi innoissaan kotiutunukin. En siis ymmärrä, miksi sairaalassa pitäisi maata "varmuuden vuoksi", jos terveydellisiä perusteita ei ole

Vierailija
50/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistava paikka enkä minä ainakaan saanut kunnolla nukutuksi niillä muovitetuilla patjoilla.

Olin ikionnellinen päästessäni mahdollisimman pian kotiin!

kaikillahan kiire kotiin on, se ei ollutkaan pointti. Monella varmaan sujuis esim. imetyskin paremmin kun ois hieman pidempään sairaalassa, maito nousisi ja imetys lähtisi kunnolla käyntiin.

En todellakaan olisi halunnut olla pidempään sairaalassa jonkun maidonnousun takia! Varsinkin kun se sairaalassa oleminen oli se, minkätakia se maito ei lähtenyt nousemaan.

VIHAAAAN sairaaloita ja niiden hajuja ja ääniä ja varsinkin juuri synnytyksen jälkeen tapahtuvaa kyttäämistä ja vahtimista. Ei kukaan voi tuntea oloaan mukavaksi kun joku ventovieras tulee rintaan kiinni "katsomaan että vauvalla on oikea imuote".

Ja ne prkl:n lääkärit eivät millään uskoneet että stressaan siellä sairaalassa olemista niin paljon ettei se maito lähtenyt nousemaan.

Kun pääsin kotiin (sanoin että karkaan vauvan kanssa jos eivät päästä vapaaehtoisesti) ja yön aikana alkoi maito vihdoin nousemaan, soitin aamulla sille lääkärille joka jankkasi minulle kokoajan vastaan. Kysyin että mitenkäs herra lääkäri nyt sen suun pistää kun maitoa tulee ihan reippaasti ja miltei tulvimalla, niin ei voinut ylpeä retale edes pyytää anteeksi sitä ettei uskonut minua, eikä myöntää että oli väärässä..

Onneksi nyt on eri tyypit. Neuvolasta lähtien. Tuntuvat täällä maalla ymmärtävän paljon paremmin ja uskovan kun sanotaan.

Niin ja nyt sanoin että jos kaikki on kunnossa haluan lähteä heti kun mahdollista kotiin. Kätilö sanoi että joo, kyllähän tänne mahtuu pidemmäksikin aikaa. Kerroin sairaalafobiani ja mitä viimeksi tapahtui niin hän sanoi että tottakai jos kaikki on kunnossa pääsette heti kotiin.

Joo. OT, mutta oli pakko avautua. Meitä on joitain joille sairaala on ahdistuksen ja pelon paikka, ei autuas lepohotelli kuten jotkut ovat kertoneet.

Vierailija
51/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päästänyt. minulla ei ollut maito noussut kunnolla, mutta tiheät imetykset kyllä nostatti maidon...

Vierailija
52/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Englannissa ensisynnyttäjät kotiutetaan 24h tunnin kuluttua synnytyksestä.

Ei siinä auttanut itselläkään kuin pulloa antaa vauvalle.

Vierailija
53/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on hullua, vauvaakaan ei pysytytä siinä vaiheessa kunnolla tutkimaan, koska esim. sydämen väliseinä ei ole kunnolla umpeutunut ja mahdolliset vsd:t jäävät havaitsematta.

Pääsin omasta hartaasta toiveestani kuopuksen kanssa kotiin alle 1 vrk synnytyksestä ja kävimme parin pv:n kuluttua vauvan kanssa lastenlääkärin "lähtötarkastuksessa".

Synnytykset NKL:lla v 2004 ja 2005, ei siinä neljän hengen (= kahdeksan hengen) huoneessa paljon nukkunut tai levännytkään. Esikoisen kanssa eivät suostuneet päästämään kotiin synnytystä seuraavana päivänä. Kolmen valvotun yön jälkeen (synnytys, ja 2 yötä sairaalassa) oli ihanaa päästä kotiin. Kuopus syntyi 10 min ennen vrk:n vaihdetta, joten se eka yö meni väkisin sairaalassa.

Vierailija
54/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella kykenisi nukkumaan silmällistäkään kun miettisin että missä se minun muruseni on ja minkälainen ihminen sitä hoitaa, vai huudatetaanko sitä vain jossain korvien kuulemattomissa...

Vierailija
55/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Englannissa ensisynnyttäjät kotiutetaan 24h tunnin kuluttua synnytyksestä. Ei siinä auttanut itselläkään kuin pulloa antaa vauvalle.

Miten tilanne olisi ollut eri jos olisitte olleet sairaalassa?

Vierailija
56/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sairaalassa pojan synnyttyä to-ma asti ja siis normaali synnytys oli yms.

Vierailija
57/57 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

P-E-R-H-E-H-U-O-N-E

No, aina sitä ei saa, mutta kyllä kannatti! Nukuin kuin pieni possu, mies kantoi ruokaa, kylvetti vauvaa, vaihtoi vaipat, korjasi asentoa, toi tyynyt, hoiti asiat, auttoi suihkuun. Mä vaan nautin vauvan kanssa ja vastaanotin vieraita!

Itkua väänsin, kun kolmantena päivänä pakottivat kotiin. Nautin siitä, kun ei ollut mitään muistuttamassa kotihommista ja sai vain makoilla.

Tosin olin kyllä aika huonossa kunnossa, hemoglobiini 84, kun menetin synnytyksessä pari litraa verta kun istuka ei irronnut.

Olin melkein iloinen, kun "päästiin" takaisin osastolle kotiutumisesta parin päivän kuluttua., kun pojan bilirubiinit olit koholla, eikä laskeneetkaan ilman sinivalohoitoa. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän