Miksihän ensisynnyttäjät kotiutetaan jo 2 vrk kuluttua?
Kommentit (57)
käydäänhän sitä neuvolassa,ei se sairaala ole terveen paikka ja synnyttänyt nyt harvoin on sairas ;)
Voisi kysyä myös miksi kotiutetaan juuri 2 vrk kuluttua kun monien hormonit menevät ihan sekaisin juuri parin päivän päästä synnytyksestä. No, ehkä se on hoitajillekin helpompaa kun pääsee sekoavista äideistä eroon kun ne alkavat skitsoilla...? :D
Terveisin
Tuleva ensisynnyttäjä
Minut ensisynnyttäjänä kotiutettiin 2 vrk kuluttua. Maito nousi vasta kun oltiin oltu reilu vuorokausi kotona. Synnytin Taysissa 1,5 vuotta sitten.
Ahdistava paikka enkä minä ainakaan saanut kunnolla nukutuksi niillä muovitetuilla patjoilla.
Olin ikionnellinen päästessäni mahdollisimman pian kotiin!
Itse tosin olin viisi päivää sairaalassa, tosin vauvan takia. Mutta ei mulla sillonkaan vielä ollut maito noussut. Olisi kyllä joutunut oleen aika monta päivää siellä jos maidon nousua olis pitänyt odotella.
Kuopuksesta olinkin sitten vain vuorokauden.
Koska synnyttäjät haluaa sieltä pois
Koska siellä on ahdistavaa
Koska siellä ei oikeasti ole mitään hyötyä olla (ei ne hoitajat mitään kuitenkaan ehdi tekemään/auttamaan)
sairaalassa pidettiin viikko! Mahtoi olla tylsää jo äideillä.
Ahdistava paikka enkä minä ainakaan saanut kunnolla nukutuksi niillä muovitetuilla patjoilla.
kaikillahan kiire kotiin on, se ei ollutkaan pointti. Monella varmaan sujuis esim. imetyskin paremmin kun ois hieman pidempään sairaalassa, maito nousisi ja imetys lähtisi kunnolla käyntiin.
yleenseä 3. tai 4. päivä. Haluamme nähdä, että paino lähtee vauvalla nousuun ja äiti pärjää rintojen kanssa. Joissain muissa sairaaloissa voi olla eri käytäntö.
Edellyttäen, että äiti ja vauva ovat hyväkuntoisia. Lähdimme esikoisen kanssa jo seuraavana päivänä kotiin ja suosittelen samaa muillekin, ellei ongelmia ole. Ihmettelen todella, että hyväkuntoiset äidit makoilevat päivätolkulla karseissa, hiostavissa sairaalan muovipedeissä.
Sairaalaan voi aina palata, jos ongelmia on. Mekin kävimme näyttämässä vauvan vielä kolmen päivän iässä lastenlääkärille.
Itse olin kaksi päivää, koska imetyksen kanssa oli ongelmia. Maito nousi vasta neljäntenä päivänä, joten sitä ei jääty odottelemaan.
stressittömässä ympäristössä, siis kotona. Jos on ollut normaali synnytys ja toipuminen on lähtenyt hyvin käyntiin (ja vauvalla kaikki ok) ei ole mitään syytä pitää äiti-lapsi-yksikköä osastolla. Se on kallista, vaikka itse hoitopäivistä mitättömän pienen summan maksatkin. Ei sairaala ole mikään lepokoti.
huonosti unta) oleilu edistää maidonnousua? Imetykseen saa apua neuvolastakin, jos sen kokee tarpeelliseksi.
Minusta imetys on huono syy jäädä sairaaalaan, jos kerran vauvan paino nousee hyvin ja kaikki on muuten ok.
Maito ei ollut vielä silloin noussut, mutta enpä siitä stressannut. Kotonapa se sitten nousikin melkein heti kun pääsi rentoutumaan kunnolla :)
Sanoin vain sairaalassa että kotona on varmuuden vuoksi tuttipullo + korviketta että ei lapsi tule nälkään kuolemaan jos jostakin syystä ei maito nousisikaan.
mutta moni saisi varmasti paremman alun imetyksellekin jos muutaman päivän saisi siellä harjoitella hoitajien opastuksella. Harmi, että raha taas ratkaiseen.
ap
Onneksi vauva osasi imetä oikealla otteella, vaikka hieman unelias oli.
mutta moni saisi varmasti paremman alun imetyksellekin jos muutaman päivän saisi siellä harjoitella hoitajien opastuksella. Harmi, että raha taas ratkaiseen. ap
itse olin 3 vrk ja maito nousi sopivasti silleen, että ehdin saada riittävästi tukea imetykseen etenkin, kun vauvan paino laski "liikaa" parin ekan vrk aikana. Olo oli varmempi, kun sain olla sen 3 yötä ja päivää. Mutta silloin oli aika hiljaista eli perhehuoneelle ei ollut kait kysyntää. Kyllä siellä olisi valmiiden ruokien ääressä, miehen passatessa pidempäänkin ollut :).
Esikoisen kanssa oli 3 päivää. Maito nousi heti, kaikki meni hyvin. Ahdisti vaan niin pirusti se sairaalaympäristö, ja se ettei saanut olla rauhassa. Vähän väliä oli joku hoitsu kyselemässä että haluanko kipulääkettä, kun kymmenennen kerran sanoin että en halua, minulle jätettiin jokatapauksessa pillerit pöydälle (siihen jäivät kun lähdin kotiin) En saanut nukuttua pariin vuorokauteen, ja kun viimein olin torkahtamassa, niin joku siivooja paukkaa huoneeseen tyhjentämään roskakoreja ja tuomaan lisää paskapaperia... ei huvittanut kommunikoida toisten äitien kanssa, ja poistuin huoneesta vain hakemaan ruokaa... Kakkosen kanssa lähden kotiin heti kun vain saan luvan, jos kaikki menee hyvin.
huonosti unta) oleilu edistää maidonnousua? Imetykseen saa apua neuvolastakin, jos sen kokee tarpeelliseksi.
Minusta imetys on huono syy jäädä sairaaalaan, jos kerran vauvan paino nousee hyvin ja kaikki on muuten ok.
Miksi ajattelet, että sairaalassa kaikki pakostakin nukkuu huonosti? Olisit ottanut perhehuoneen.
Lähdin ensisynnyttäjänä kotiin toisena päivänä omasta pyynnöstä. Syitä:
- En ollut henkilökunnan kanssa juuri tekemisissä, koska sinänsä en tuntenut tarvitsevani erityistä apua.
- Sairaalassa oli kuuma, kotona viileämpää.
- Olin kolmen hengen huoneessa ja kaipasin omaa rauhaa.
- Tikkejä kiristi ja sairaalasänkyni oli niin korkea, että siihen / siitä pois oli vaikea kiivetä. Sitä ei pystynyt säätämään (oli sellaista mallia) eikä toista sänkyä voinut saada.
- Vessaan ja suihkuun (molemmat käytävällä) oli pitkä matka ja jonoa. Oli kurja jättää vauva yksin huoneeseen itkemään ja herättämään toiset äidit vauvoineen.
- Suihkut kolmen hengen suihkuja. Halusin kotiin ihan yhden hengen suihkuun.
- Oma vauva nukkui öisin mutta muut häiritsivät itkullaan.
- Emme saaneet perhehuonetta ja kuitenkin lapsen isäkin halusi tutustua uuteen tulokkaaseen ja hoitaa meitä rauhassa kotona.