Miksihän ensisynnyttäjät kotiutetaan jo 2 vrk kuluttua?
Kommentit (57)
Esikoisen kanssa oli 3 päivää. Maito nousi heti, kaikki meni hyvin. Ahdisti vaan niin pirusti se sairaalaympäristö, ja se ettei saanut olla rauhassa. Vähän väliä oli joku hoitsu kyselemässä että haluanko kipulääkettä, kun kymmenennen kerran sanoin että en halua, minulle jätettiin jokatapauksessa pillerit pöydälle (siihen jäivät kun lähdin kotiin) En saanut nukuttua pariin vuorokauteen, ja kun viimein olin torkahtamassa, niin joku siivooja paukkaa huoneeseen tyhjentämään roskakoreja ja tuomaan lisää paskapaperia... ei huvittanut kommunikoida toisten äitien kanssa, ja poistuin huoneesta vain hakemaan ruokaa... Kakkosen kanssa lähden kotiin heti kun vain saan luvan, jos kaikki menee hyvin.
P-E-R-H-E-H-U-O-N-E
No, aina sitä ei saa, mutta kyllä kannatti! Nukuin kuin pieni possu, mies kantoi ruokaa, kylvetti vauvaa, vaihtoi vaipat, korjasi asentoa, toi tyynyt, hoiti asiat, auttoi suihkuun. Mä vaan nautin vauvan kanssa ja vastaanotin vieraita! Oveen sai laittaa "täällä nukutaan nyt" lapun, jolloin ei häiritty. Ehkä kerran-kaksi päivässä kävi hoitaja, jos ei itse kutsunappia painellut.
huonosti unta) oleilu edistää maidonnousua? Imetykseen saa apua neuvolastakin, jos sen kokee tarpeelliseksi.
Minusta imetys on huono syy jäädä sairaaalaan, jos kerran vauvan paino nousee hyvin ja kaikki on muuten ok.Miksi ajattelet, että sairaalassa kaikki pakostakin nukkuu huonosti? Olisit ottanut perhehuoneen.
Niitä on rajoitettu määrä (jos sairaalasta sellaista edes löytyy) ja halukkaita niihin huomattavasti enemmän. Eli ei niitä tuosta vain oteta. Ei se sairaala mikään hotelli ole.
Suurin osa halusi normihuoneen, kun se oli halvempi. Mutta toki se on säkästä kiinni saako sellaisen vai ei. Mutta pointti oli, että moni ei sellaista edes halua (rahakysymys, mies ei voi tulla mukaan jne.).
Eikä näemmä monelle muullekaan. Ainakin Jorvissa keväällä 2004 oli kyllä riittämiin sitä porukkaa.
Samassa huoneessa kanssani oli 4 muuta naista vauvoineen ja vierailijoineen.
Koita siinä rentoutua ja odottella maidonnousua...
"Ota perhehuone..." Voi elämä xD
En olisi suurin surminkaan halunnut olla siellä yhtään pidempään, vaan olisin halunnut heti kotiin. Sairaalat ahdistaa mua suuresti lapsuuden kokemusten takia, ja uskon että lapsikin aisti mun ahdistuksen.
Eikä kaikki suinkaan sekoa parin päivän päästä synnytyksestä, ihan vaan tiedoksi...
sairaalavuorokauden maksavat.
Minusta se on hullua, vauvaakaan ei pysytytä siinä vaiheessa kunnolla tutkimaan, koska esim. sydämen väliseinä ei ole kunnolla umpeutunut ja mahdolliset vsd:t jäävät havaitsematta.
Ei se sairaala mikään hotelli ole.
Mulla ne on aina tupanneet mennä sekaisin.
huonosti unta) oleilu edistää maidonnousua? Imetykseen saa apua neuvolastakin, jos sen kokee tarpeelliseksi. Minusta imetys on huono syy jäädä sairaaalaan, jos kerran vauvan paino nousee hyvin ja kaikki on muuten ok.
Miksi ajattelet, että sairaalassa kaikki pakostakin nukkuu huonosti? Olisit ottanut perhehuoneen.
"ottanut perhehuoneen" joo, sehän vain OTETAAN!!! "ottaisin sen sairaalan ainoan perhehuoneen, kiitos, ei se mitään jos siellä on jo joku, heittäkää ne pihalle"
Kättärillä oltiin esikoisen kanssa kolme vuorokautta, päästivät vasta kotiin kun maito nousi. Itse olisin mieluusti lähtenyt jo aikaisemmin, mutta vauvalle parempi odottaa, että maitonousi. Näin siis viime talvena... ja olihan se tylsää siinä pedillä maata, vielä kun mieskin joutui töissä olemaan...
P-E-R-H-E-H-U-O-N-E-essa! Ei ollut mitään lappuja jonka olisi saanut laittaa oveen. Aina kun vuoro vaihtui, uusi hoitaja tuli "tervehtimään", ja muutenkin kävivät kyselemässä kuinka menee, vaikka ihan hyvin meni. Paitsi etten saanut nukuttua... Hoitajia tuntui jostain syystä todella vaivaavan etten halunnut kipulääkettä, mutta kun minulla ei ollut mitään kipuja! En vain ollut sosiaalisella tuulella, olisin halunnut olla rauhassa perheeni kanssa. Meidän sairaalassa perhehuoneeseen pääsee vain esikoisen synnyttäneet, eli seuraavan kerran joudun huoneeseen jossa on joku toinenkin äiti (ellei ole tuuria, ja osastolla hiljaista) Odotan kauhulla.
Minusta se on hullua, vauvaakaan ei pysytytä siinä vaiheessa kunnolla tutkimaan, koska esim. sydämen väliseinä ei ole kunnolla umpeutunut ja mahdolliset vsd:t jäävät havaitsematta.
Ja antoivat... esikoisella todettiin kammioväliseinäreikä lähtötarkastuksessa ja halusin olla varma tilanteesta, kun lähdin nuoremman kanssa sairaalasta.
Joku neuvolan terkka ei sitä kyllä havaitse, pitää olla aika tottunut kuuntelemaan vastasyntyneiden sydämiä.
PS: ainakin Naistenklinikalla oli siihen aikaan, 2002, vain muutama perhehuone, kummallakaan kerralla emme päässeet sellaiseen. Muut nukkuivat 2-6 naisen huoneissa. Tai pikemminkin eivät nukkuneet... mutta pirunkos väliä sillä, vauvan terveys oli mulle sen verta tärkee juttu.
Just, "ota perhehuone", "P-E-R-H-E-H-U-O-N-E". Argh.
Kysyimme miehen kanssa varmaan parikymmentä kertaa perhehuoneen perään, koska emme olleet paikkakuntalaisia ja mies joutui sairaalassaoloaikani olemaan hotellissa, koska halusi kuitenkin nähdä meitä päivisin ja kotiinpaluu välillä olisi ollut hyvin epäkäytännöllistä. Olisikin sen voinut vain ottaa. Olisimme voineet maksaa siitä vaikkapa 200 e/yö (emme edes tiedä, mitä olisi maksanut, mutta ihan sama).
Mutta ei, yksi perhehuone ja se annettiin ensimmäiselle pyytäjälle ja sen saattoi pyytää vain synnytyksen jälkeen. Olisi vissiin pitänyt pyytää vähän oksitosiinia synnytystä vauhdittamaan, niin olisi ehkä voinut sen perhehuoneen OTTAA.
Kutsutaanko ne synnärille tutkimuksiin vielä myöhemmin?
Osaako joku vastata?
Minulla ainakin oli se tilanne, että maito ei kunnolla noussut, mutta olisin halunnut itse jo kotiin. Vauva syntyi lauantaipäivällä, ja keskiviikkona pääsin sitten lähtemään. Maidon nousun kontrollointi oli se syy, miksi sain/jouduin osastolla olemaan niin pitkään, kyseessä oli vielä sellainen aika kun kaikkialla puhuttiin ruuhkista ja kiireestä, ja oli toki silläkin osastolla täyttä.
Kutsutaanko ne synnärille tutkimuksiin vielä myöhemmin? Osaako joku vastata?
lastenlääkärin tarkastus on kuitenkin aina siinä noin 3.n päivän ikäisenä. Ainakin täällä se tehdään synnärillä, mutta kai sen voi jollain muullakin lastenlääkärillä hoitaa, jos on esim. synnärille pitkä matka ja lähempääkin löytyy. Tai jos haluaa yksityiselle mennä.
Maitohan nousee vasta neljäntenä päivänä...
Täällä Englannissa ensisynnyttäjät kotiutetaan 24h tunnin kuluttua synnytyksestä. Ei siinä auttanut itselläkään kuin pulloa antaa vauvalle.
Miten tilanne olisi ollut eri jos olisitte olleet sairaalassa?
Tuskin se mitenkään eri olisi ollut.
Maitoa ei tullut kuin neljäntenä päivänä, ettei siinä auta kuin antaa vauvalle pulloa kun oli nälkäinen...
Mutta siitä onkin jo 23 vuotta aikaa. Maito ei edes noussut tuona aikana vaan heti kotiuduttuamme. Muitten normaalisynnytysten jälkeen olin 2 vrk, mutta siinä ajassa taas ei ehdi välttämättä huomata esim. vauvan kellastumista. Imetyksen kannalta on kyllä aikaisempi kotiutuminen ehdottomasti parempi juttu kuin sairaalassa makuuttaminen ja stressaaminen.
Just, "ota perhehuone", "P-E-R-H-E-H-U-O-N-E". Argh.
Kysyimme miehen kanssa varmaan parikymmentä kertaa perhehuoneen perään, koska emme olleet paikkakuntalaisia ja mies joutui sairaalassaoloaikani olemaan hotellissa, koska halusi kuitenkin nähdä meitä päivisin ja kotiinpaluu välillä olisi ollut hyvin epäkäytännöllistä. Olisikin sen voinut vain ottaa. Olisimme voineet maksaa siitä vaikkapa 200 e/yö (emme edes tiedä, mitä olisi maksanut, mutta ihan sama).
Mutta ei, yksi perhehuone ja se annettiin ensimmäiselle pyytäjälle ja sen saattoi pyytää vain synnytyksen jälkeen. Olisi vissiin pitänyt pyytää vähän oksitosiinia synnytystä vauhdittamaan, niin olisi ehkä voinut sen perhehuoneen OTTAA.
No, oliko pakko mennä Tammisaareen saakka synnyttämään? Olisit synnyttänyt kotona, niin ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Itse olin 5 päivää. Maito nousi 5. päivän iltana.
Mulla ei ollut mikään hinku pois. Kanta-Hämeen keskussairaalassa synnytin: ihana paikka ja hoitohenkilökunta. KIITOS!
Niitä on rajoitettu määrä (jos sairaalasta sellaista edes löytyy) ja halukkaita niihin huomattavasti enemmän. Eli ei niitä tuosta vain oteta. Ei se sairaala mikään hotelli ole.