uusperheen lasten tasa-arvosta,..
mitä mieltä olette: emme asu vielä virallisesti yhdessä, mutta tarkoitus muuttaa hänen paikkakunnalleen, hänellä kaksi lasta aiemmasta liitosta, minulla neljä.. ehdoiksi sanoo, että asumiskuluista hoitaisin 800 euroa, omat lapset vie kerran vuodessa etelään, ja itse menee yksin thaikkuun kerran vuodessa. minusta tämä asetelma ei reilu, koska minun lapset jäävät ulkopuolelle kaikesta kivasta, ja hän ja hänen lapsensa saavat kermat kakun päältä...jos yhdessä asutaan, ja eletään uusperheessä, lomista ja muista päätetään yhdessä...?? rakentavia mielipiteitä???
Kommentit (90)
kaikki kääntyy hyväksi. Yhtä ihmettelen; ei ole mikään päivänselvyys ja pikku asia ottaa luokseen 5 uutta ihmistä. Sopeutuminen vie varmaan vuosia. Miehen lapsillekin voi olla aika shokki. Että kyllä ap ajattelisin sitäkin, että tuolla ryhmällä täytyy ymmärtää niitä muitakin. ja jonkinlaista pelivaraa olla, jos asiat eivät lähde heti rullaamaan kuten sinä haluat. Ja totta tuokin; 2 lapsen perheessä on vähän eri meinikin kuin neljän- jokainen ottaa oman tilansa. Olisi kiva että ne miehenkin lapsen voisivat säilyttää jotain omaa.
Mutta että maksat miehelle 800€ kuussa asumisesta ja joudut tekemään kaiken kotona koska olet miehen elätti?!
AP. Ota asuntolaina asunnosta joka riittää sinulle ja sinun lapsillesi. Sitten käytät sen 800€/kk OMAN asuntosi lainanlyhennyksiin. Plus saat mieheltä elatusavun tuohon nuorimpaan. Älä nyt hyvä nainen tee perinteistä ja tuhoa tulevaisuuttasi maksamalla MIEHEN asuntoa. Tuolla huimalla rakkaudella mitä mies jos osoittaa olet pihalla hyvinkin nopeasti. Ja sitten on turha itkeä maksettujen rahojen perään kun et ole asunnon omistaja.
Älä lähde kotipiiaksi vaan pidä huoli omasta tulevaisuudestasi!
Ja vaikka jäättekin elämään erillään, voitte silti jatkaa suhdettanne. Jos mies on todellakin tosissaan rakastamassa sinua, voi olla että vuosien mittaan hän on valmis ottamaan sinut tasa-arvoisena ihmisenä eikä vuokraa maksavana taloudenhoitajana.
Lopeta vaatimukset että mies maksaisi jotain sinun lapsistasi, hoida niin että maksat vain omaa elämääsi ja katsot sitten haluatko roikuttaa miestä siinä mukana.
(poislukien tuon kotitöiden tekemisen). AP elää halvammalla miehen asunnossa vert. jossakin vuokra-asunnossa. Miehen asumismenot nousevat kun sinne muuttaa 5 uutta ihmistä, esim. vesi, sähkö, ja tietenkin ruoka ym. kulut. On ihan asiallista että ap maksaa "oman pesueensa" kulut, saahan hän heistä jo lapsilisiä+elatusmaksuja kuussa enemmän kuin tuon 800€ mitä mies häneltä kuussa pyytää...! Ja on ihan ok että mies vie vain omat lapsensa lomalle. On ihan ok että biologinen vanhempi viettää välillä aikaa vain niiden omien lastensa kanssa. Ja tässä vielä se "hauska" juttu, että jos mies käynyt kerran vuodessa matkalla lasten kanssa, niin tuo on ollut 3hengen matka, ap:n ja tämän lasten mukaan ottaminen tekisi 8hengen matkan, eli hintaa tulisi yli puolet enemmän. Ja aikuinen+2lasta mahtuu yhteen hotellihuoneeseen, jos kahdeksan lähtee niin pitäisi olla joku iso huoneisto tai kolme hotellihuonetta jne. Lisäksi ap voi itse matkustaa niiden omien lastensa kanssa, tai sitten lasten isä voi viedä lapsensa matkalle.
että miehen pitäisi kustantaa ihan vieraille lapsille sama elintaso kuin omilleen tai toisaalta hänen lastensa pitäisi luopua jostain vain koska ap:lla ei ole varaa kustantaa sitä omille lapsilleen. Ap:n lapsilla on isä(t)kin ja he ap:n kanssa ovat vastuussa lasten menoista, ei uusi mies.
eli 1600e koostuu pelkästään lapsilisistä (500+e), elatusmaksuista (n.600e) ja työttömyysrahasta (500e?)
Ja näistä sitten pitää maksaa miehelle vuokraa...? Joudutko myös hoitamaan miehen lapsia? (Laittaa heille ruokaa, pestä pyykit, hoitaa kuskaamisia ja harrastuksia ja koulujuttuja jne)?
Minkä ikäisiä nämä lapset (kaikki 6) ovat?
Maksaisit 800€ kuussa toisen omistamaa asuntoa?
Näitä itkuja luetaan täällä jatkuvasti kun asunto miehen nimissä vaikka nainen käyttänyt yhteiseen elämään kaikki rahansa ja sitten mies ilmoittaakin että naisen on muutettava pois.
Jos muutatte yhteen niin myytte miehen asunnon ja ostatte uuden, täysin yhteisen josta maksatte molemmat tuon 800€/kuussa lainanlyhennyksiä. Kotityöt ja ruokaostokset tehdään yhdessä. Sen jälkeen jäävistä rahoistaan kumpikin päättää itse mitä tekee itse tai lastensa kanssa.
sen pitää päästä taikkuihin painaa maksullisia, jos te olette parisuhteessa?!?
Taitaa kyseessä olla todellakin ehdollista "rakkautta".
Jos unohdetaan nyt kaikki remontti ym. kulut, niin lämmitys maksaa paljon, samoin sähkö, vesi, kiinteistövero, vakuutukset, mahdolliset tienhoitomaksut/auraukset etc.
Ja koska ap:lla paljon lapsia, ei voisi asua missään 45neliön kaksiossa --> varmasti hänen vuokransa olisi n. tuon 800€/kk (ellei satu jossain halvassa muuttotappiokunnassa elämään?).
JOS ap:lla olisi omistusasunto nyt, hän tietenkin myisi sen ja ostaisi osuuden miehen asunnosta ja kulut voitaisiin jakaa "puolet ja puolet" periaatteella. Mutta koska nytkin taitaa asua vuokralla, niin ihan samaan tapaan voi jatkaa sen "vuokran" maksamista miehelle. On vähän eri asia jos kaksi "samanlaista" muuttaa yhteen, eli ~samat tulot, ja sama määrä lapsia jne. menot helpompi jakaa. Mutta ap:n miestä (vaikka rahaa onkin) ei voi vaatia alkamaan elättämään viittä ihmistä oman perheen lisäksi.
Lähtökohta minusta uusperheissä on se, että kumpikin vastaa omista lapsistaan (ja tietenkään joka penniä tai pyykkikoneellista ei lasketa!) ja menot jaetaan suunnilleen puoliksi. Uusperheessä kuitenkin säästää, sillä esim. vain yksi vuokra maksettavana tai asuntolainaa saa lyhennettyä puolet nopeampaan.
Samoin kahden sanomalehden sijasta tulee yksi, maksaa vain yhdestä nettiliittymästä, jos pesukone hajoaa niin ei tarvitse sitä kokonaan yksin maksaa, ja jos vaikka auto välttämätön mutta vällä käytöllä niin yksi auto riittää perheelle etc. Eli monessa suhteessa asuminen kaksin on halvempaa mitä yksin.
Missä on sen miehen lasten oikeudet? Onko reilua että oma elintaso tippuu jos isä löytää uuden vaimon ja tämän lapset muuttavat saman katon alle? Minusta ei.
Ensinnäkin, en todellakaan ole menossa miksikään elätiksi, kuten sanoin, olen hoitanut ja elättänyt nämä neljä tähänkin asti, ja hyvin meillä meneekin, asun vuokralla nytten, ja asumistuen jälkeen minulle jää maksettavaksi vuokrasta 15o euroa + sähkö, joten paljon halvemmalla elän nytten.
tuo summa 1600 euroa, on minun kokonaistulo, sisältäen lapsilisät ja elarit.
Miehellä tämä talo on nyt vuokralla, 500 000 euron talo asumuksena sen kaksi vuotta, jonka jälkeen sen voi verottomana myydä, kesämökit, uusi auto, koneita jne.
Minusta tulot ja menot pitäisi tasapuolistaa, jotta minun osuus maksuista ei olisi niin kohtuuton, ja pitää ottaa huomioon, että joudun ostamaan myös kaikki vaatteet, ja harrastusvälineet jne. omilleni tuosta kuukauden tulostani, joten siihen elämiseen ei tosiaan jää sitäkään vähää, minkä näin yksin asuva minulle jää, ja käymme kesälomareissuilla ja shoppailemassa nykyisin.
Uusi paikkakunta on 500km päässä nykyisestä asuinpaikasta, joten jo tämän välimatkan matkustelu tulee verottamaan pudjettia roimasti, joten on kohtuullista, että jos uusperheessä asutaan, myös mies osallistuu kustannuksiin.
Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos mies vei omiaan reissuun, mutta jos joudun noin isolla prosentilla kustantamaan yhteisiä kuluja, ei voi olla oikein, että vain mies karsii kermat kakun päältä, ja me muut kituutetaan, kiitos ei!
(poislukien tuon kotitöiden tekemisen).
AP elää halvammalla miehen asunnossa vert. jossakin vuokra-asunnossa. Miehen asumismenot nousevat kun sinne muuttaa 5 uutta ihmistä, esim. vesi, sähkö, ja tietenkin ruoka ym. kulut. On ihan asiallista että ap maksaa "oman pesueensa" kulut, saahan hän heistä jo lapsilisiä+elatusmaksuja kuussa enemmän kuin tuon 800€ mitä mies häneltä kuussa pyytää...!
Ja on ihan ok että mies vie vain omat lapsensa lomalle. On ihan ok että biologinen vanhempi viettää välillä aikaa vain niiden omien lastensa kanssa. Ja tässä vielä se "hauska" juttu, että jos mies käynyt kerran vuodessa matkalla lasten kanssa, niin tuo on ollut 3hengen matka, ap:n ja tämän lasten mukaan ottaminen tekisi 8hengen matkan, eli hintaa tulisi yli puolet enemmän. Ja aikuinen+2lasta mahtuu yhteen hotellihuoneeseen, jos kahdeksan lähtee niin pitäisi olla joku iso huoneisto tai kolme hotellihuonetta jne.
Lisäksi ap voi itse matkustaa niiden omien lastensa kanssa, tai sitten lasten isä voi viedä lapsensa matkalle.