Kesälomista, miten muilla??
Pidättekö lapsenne hoidossa kesälomanne aikana? Itselläni vain 2 viikkoa lomaa ja lapsi on kanssani lomalla tuon ajan. Miehelläni on enemmän kesälomaa mutta hän ei suostu olemaan lapsen kanssa kuin 2 päivää. Haluaa viettää LOMAA eikä istua neljän seinän sisällä. Mielestäni tämä on aivan käsittämätöntä. Luulin mieheni haluavan viettää kesällä enemmän aikaa lapsemme kanssa kun siihen olisi mahdollisuus mutta ei. Onko kenelläkään samanlaista?
Kommentit (55)
Eikö loman tarkoitus ole viettää aikaa perheensä (=puoliso ja lapset) kanssa??
Ehkä sun miehesi ei ole vielä kasvanut aikuiseksi kun ei sitä vielä ymmärrä?!? Miehesi ei ole enää mikään teini, vaan oikeasti perheellinen mies, jolloin se perhe laitetaan aina etusijalle, jos kerran sellaisen on perustanut!
Miksei miehesi voi niitä kavereita ja sisaruksia tavata niin, että lapsi on mukana?!?
En voi ymmärtää...
Ihanaa tajuta että mun mies on sittenkin aivan mahtava ja ihana puoliso, jolle on itsestäänselvyys, että vapaa-ajalla ja lomalla ollaan suurimmaksi osaksi perheen parissa, ja kummatkin vanhemmat antaa toisilleen myös sitä omaa aikaa tasapuolisesti.
Meillä myös hoitopaikka kiinni heinäkuun,jolloin miehellä on lomaa mutta toinen päiväkoti on auki, joten lapsemme menee sinne. Mieheni mielestä uusi hoitopaikka, uudet hoitajat ja lapset on parempi vaihtoehto kuin kotona tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Olen puhunut mutta se menee aina riitelyksi. Olin olettanut mieheni olevan ainakin suurimman osan lomastaan lapsemme kanssa kunnes hoidosta tuli lappu, johon laitettiin lapsen kesälomat. Mies suostui väkisin kirjoittamaan lappuun 2 päivää, jotka lapsi on poissa hoidosta. Mieheni jopa ehdotti että lapsemme olisi hoidossa myös minunkin lomani, jotta saisin omaa lomaa. Oma aika on hänelle ilmeisesi tärkeintä.
Ap, mä en tajua miestäsi ollenkaan. Loma on lomaa työstä. Perhe on vapaaehtoisesti valittu elämäntapa, josta ei oteta lomia, varsinkaan lasten kustannuksella.
Tietenkin jokainen tarvitsee välillä vapaata myös perhekuvioista, mutta siitä ei nyt tässä ole kyse.
Ikään ei tässä voi vedota. 24- ja 26-vuotiaat ovat aikuisia ja heiltä voi edellyttää aikuista vastuunkantoa, vaikka he kuinka itse haluaisivat elää ikuista teinielämää.
En oikein tiedä mitä tilanteessasi tekisin. Ainakin viettäisin lapseni kanssa hauskan ja rentouttavan loman. Toivottavasti pääsette kodin ympyröistä muihin maisemiin :)
Miehen jättäisin viettämään sitä omaa laatuaikaansa ihan itsekseen. Loman jälkeen voi sitten katsoa kannattaako jatkaa perhe-elämää miehen kanssa joka ei välitä lapsestaan. Satunnaista leikkimistä silloin tällöin en pidä isyytenä.
Ongelma ei tosiaan ole vain tämä loma-asia. Mikään ei muutenkaan näytä toimivan. Miehenikin on ilmaissut ettei ole tyytyväinen parisuhteeseemme. Minusta taas tuntuu että pyöritän tätä huushollia yksin. Teen ruuat, siivoan , hoidan lapsen. Mieheni käy töissä ja elättää perheemme ja vaikka sanookin haluavansa auttaa ja yrittääkin mukanas niin ei siltä vaikuta.
Haluaisin lisää lapsia, perhe on minulle tärkeintä mutta miehelläni näyttää olevan täysin erilaiset arvot.
Ajattelin ehkä näyttääkin tämän ketjun. Mieheni perusteli asiaansa myös sillä, että ansaitulla vuosilomallaan hänellä on oikeus lomailla ja että kyllä minä ymmärrän sitten kun olen työelämässä. Kyllä uskon että varsinkin sitten kun olen monta vuotta ollut töissä niin enemmän haluan olla lasteni kanssa ja lomat ovat aikaa rentoutua perheen parissa.
Selitäpä miehellesi, että pieni lapsikin tarvitsee nasaitun vuosilomansa raskaasta päivähoitovuodesta!
Olen kuullut kyllä, että tällaisia miehiä on, joten sinun miehesi ei varmaan ole ainut. Meillä on kyllä itsestäänselvää, että lapset ovat pois hoidosta kesällä pisimmän mahdollisen ajan. Mies on 4 vkoa lomalla, lapset päiväkodista 7 viikkoa lomalla. Yhteistä lomareissua on pari viikkoa, ja koska minä teen kotona töitä, yritän hoitaa työn teon siinä sivussa lasten kanssa tai niinä aikoina, kun mies ei ole töissä. Lomaa en juuri tuon kahden viikon reissun päälle pysty pitämään, mutta kevennettyjä päiviä kyllä. Jos on paljon töitä silloin, kun lapset ovat lomalla, maksan isosiskolle (14v) pienten vahtimisesta ja sulkeudun työhuoneeseeni.
Kuten vuosilomalaissa todetaan, se on ensisijaisesti työntekijän virkistymistä varten.
Meidän vaativa erityislapsemme käy hoidossa lomiemme aikanakin, ihan oman jaksamisemme vuoksi (päiväkodin johtaja ehdotti tätä, kun huomasi että voimamme alkavat loppua).
Haluaisin siis sanoa, että lapset, työt ja perheet ovat erilaisia. Olisi mielenkiintoista kuulla, minkä ikäinen ja luonteinen AP:n lapsi on? Lomailetteko samaan aikaan miehesi kanssa?
Muistan itse hyvin pari vuotta sitten, kun lapsemme oli hankalimmillaan, että oli itselläkin tekemistä kun yritti viihdyttää lasta joka luonnostaan perustyytymätön.
Vuosilomalta pitäisi pystyä palaamaan leipäpuun ääreen levänneenä, muuten voi tulla ongelmia myöhemmin!
Kyllä aikuinenkin saa olla itsekäs. Jos arjessa jaksaminen vaatii lomaa se pitää ottaa. Ei ne lomat ilmaiseksi tule, niiden eteen tehdään työtä.
Kuten vuosilomalaissa todetaan, se on ensisijaisesti työntekijän virkistymistä varten.
Meidän vaativa erityislapsemme käy hoidossa lomiemme aikanakin, ihan oman jaksamisemme vuoksi (päiväkodin johtaja ehdotti tätä, kun huomasi että voimamme alkavat loppua).
Haluaisin siis sanoa, että lapset, työt ja perheet ovat erilaisia. Olisi mielenkiintoista kuulla, minkä ikäinen ja luonteinen AP:n lapsi on? Lomailetteko samaan aikaan miehesi kanssa?
Muistan itse hyvin pari vuotta sitten, kun lapsemme oli hankalimmillaan, että oli itselläkin tekemistä kun yritti viihdyttää lasta joka luonnostaan perustyytymätön.
Vuosilomalta pitäisi pystyä palaamaan leipäpuun ääreen levänneenä, muuten voi tulla ongelmia myöhemmin!
Ap:n lapsi on 2-vuotias eikä ap ole kertonut lapsella olevan mitään "erityisyyttä". Isä ei vain halua olla lapsensa kanssa lomalla, koska hän katsoo että loma = ei työtä, ei lasta, ei siis mitään velvotteita.
Työanantajan edun mukaista on, että työntekijä virkistyy loman aikana. Se, että mies ei halua viettää aikaa lapsensa kanssa on ap:n perheen ongelma.
Perheissä, joissa erityislapsia, on ihan omat systeeminsä eikä niitä ap:n antamilla tiedoilla voi soveltaa ap:n tapaukseen.
muutenkin vaikeeta ja vaikea löytää paikkansa yhteiskunnassa ja edes omat vanhemmat ei jaksa. =(
Miten olis, että jakaisitte sen lomanne niin, että kumpikin teistä saa vaikka sitten viikon omaa lomaa ja muun loma-ajan se teidän erityislapsiparkannekin saisi olla hoidosta lomalla?
Lapsemme ei ole erityislapsi eikä muutenkaan kovin vaativa. Tottakai tuon ikäinen kaipaa tekemistä ja seuraa eikä jaksa koko päivää istua sisällä ja leikkiä yksinään. Minulla on kesällä vuorotyö, joten vapaapäiviä on viikollakin ,jolloin mieheni voisi tehdä jotain itekseen ja minä olisin lapsen kanssa. Miehelläni on sovittu reissu kesällä, jossa viipyy pari päivää ja se on ok minulle. Miehellä on siis myös omaa aikaa lomalla.
Kyllä aikuinenkin saa olla itsekäs. Jos arjessa jaksaminen vaatii lomaa se pitää ottaa. Ei ne lomat ilmaiseksi tule, niiden eteen tehdään työtä.
koko vanhemman loma-ajan, kahta (2!) päivää lukuunottamatta. Siis jos isä on lomalla neljä viikkoa, miten ihmeessä häneltä liikenee lapselle vain kaksi päivää!!!
ollenkaan ja mies sitten hoitaa heinäkuussa lomansa ohessa lapsen, koska hoitopaikka on kiinni.
Siis miehesi on lomalla lapsen kanssa.
koko vanhemman loma-ajan, kahta (2!) päivää lukuunottamatta. Siis jos isä on lomalla neljä viikkoa, miten ihmeessä häneltä liikenee lapselle vain kaksi päivää!!!
Niin sitä ihmettelen minäkin.
En kertikaikkiaan tajua miehesi ajattelua. Jos itse on lomalla kuuluu silloin myös hoitaa oma lapsi.
ollenkaan ja mies sitten hoitaa heinäkuussa lomansa ohessa lapsen, koska hoitopaikka on kiinni.