Onko sokerirasitus testi oikeasti niin kamala ku olen kuullut?
Jotenkin en vaan pysty käsittää miten nesteen juominen voisi olla niin kuoleman kamalaa. Onko mulle kertoneet vaan jotenkin nössöjä vai onko se oikeasti jotain ihan järkyttää?
Kommentit (127)
juot ison mukillisen sokerisiirappilitkua, joka on kylmä, eli et jää maistelemaan vaan klunk klunk klunk ja istut siellä labran aulassa ja sitten juot lisää ja istut lisää ja lähdet kotiin.
Aika nopea neuloja tuolla yläpuolella jos siinä parissa tunnissa ehti paidan neuloa :D
Nim. kaksi kertaa rasitettu
mä olen aina joutunut juomaan semmosta aivan kamalaa sokerilitkua. kun on ollut 12 tuntia syömättä ja juomatta ja vetäsee sen kammottavan mönjän, tulee paha olo. mulla tuli myös päänsärkyä.
joissain paikoissa annetaan kuulemma jotain ihan ok-makuista juomaa. luulisin, että se ei saa aikaan niin etovaa oloa.. :)
Esivalmistelu
Potilas paastoaa edellisestä illasta klo 20 alkaen. Koe suoritetaan aamulla klo 8. Vettä saa nauttia, ei kuitenkaan kokeen aikana.
Suoritus
Aikuiset: Ennen rasituskokeen aloittamista määritetään glukoosin paastoarvo vieritestimittarilla (P -Gluk-O). Jos paastoglukoosi on perusterveydenhuollon potilailla yli 8.0 mmol/l tai erikoissairaanhoidon potilailla yli 10.0 mmol/l, rasitusta ei tehdä. Kaikilla raskaana olevilla raja-arvo on 8.0 mmol/l. Kun kokeen 0-näyte on otettu, potilas nauttii glukoosiliuoksen, jossa on 75 g glukoosia 300 ml:ssa vettä. Plasman glukoosinäytteet (P -Gluk) otetaan 2 tunnin kokeessa seuraavasti: 0, 1 ja 2 tuntia.
Lapset: Ennen rasituskokeen aloittamista määritetään glukoosin paastoarvo vieritestimittarilla (P -Gluk-O). Kun kokeen 0-näyte on otettu, potilas juo 25% glukoosiliuosta annoksen, joka vastaa 1,75 g/kg (= 7 ml/kg) lapsen iästä riippumatta, enimmäisannos on 75 g (= 300 ml). Juontiaika merkitään muistiin. Plasman glukoosinäytteet (P -Gluk) otetaan 0, 1 ja 2 tunnin kuluttua glukoosiliuoksen nauttimisesta.
Virtsanäytteitä kerätään vain pyynnöstä. Potilas tyhjentää tällöin rakkonsa ennen kokeen suorittamista. Virtsa kerätään 2 tunnin erissä. Virtsamäärä mitataan kustakin kahden tunnin erästä, joista lähetetään laboratorioon 5 ml koeputkessa. Koeputkeen samoin kuin työkorttiin merkitään selvästi potilaan nimi ja osasto, päivämäärä, erittynyt virtsamäärä, keräyksen alku- ja loppuaika.
Osa potilaista voi oksentaa glukoosiliuoksen, jolloin koe keskeytetään ja potilaalle voidaan antaa ruokaa.
Koetta voidaan käyttää insuliinierityksen tutkimiseen. Seerumin insuliinipitoisuus mitataan tällöin samanaikaisesti glukoosin kanssa.
Näyte
Aikuisilta otetaan 2 ml verta fluoridisitraatti- tai fluoridioksalaattiputkeen.
Lapsilta näytteet voidaan ottaa myös ihopistosnäytteinä Li-hepariinigeeliputkeen (mikroputki). Näyteputket säilytetään näytteenoton jälkeen kylmässä ja sentrifugoidaan viimeistään 2 tunnin kuluessa.
Menetelmä
Glukoosi määritetään heksokinaasimenetelmällä.
musta se litku oli lähinnä kuin säilykepersikan sokeriliemi.
että joku pitää sitä koetta NIIN kamalana etteivät suostu siihen. Vai pelkäävätkö pulleromammat että joutuvat dieetille jos testissä nasahtaa?
Itsekin olen pullero ja kiltisti join litkut. Ei mitään ongelmaa. Sehän on äärettömän tärkeää että huomataan raskausdiabetes ajoissa.
ellei enemmänkin.. kun oon paksu ja alamittainen, niin mm. työterveyshuolto pitää meillä huolen, ettei pääse diabetes salaa iskemään.. SAmoin kuin äitiysneuvola. Mutta siis todella-kin olen syönyt ja juonut pahempaa tavaraa kuin tuo, ihan helppo heitto tuo glukoosiliuos! Turha sitä nyt on ennakkoon kauhistella, ei vaan jää maistelemaan sen kummemmin. Typerintä oli se odottelu ja varsinkin raskausaikana sitten oli jo ihan hillitön nälkä lopussa. Ota jotain evästä mukaan, että voit heti syödä kokeen jälkeen.
::D
Esivalmistelu
Potilas paastoaa edellisestä illasta klo 20 alkaen. Koe suoritetaan aamulla klo 8. Vettä saa nauttia, ei kuitenkaan kokeen aikana.
Suoritus
Aikuiset: Ennen rasituskokeen aloittamista määritetään glukoosin paastoarvo vieritestimittarilla (P -Gluk-O). Jos paastoglukoosi on perusterveydenhuollon potilailla yli 8.0 mmol/l tai erikoissairaanhoidon potilailla yli 10.0 mmol/l, rasitusta ei tehdä. Kaikilla raskaana olevilla raja-arvo on 8.0 mmol/l. Kun kokeen 0-näyte on otettu, potilas nauttii glukoosiliuoksen, jossa on 75 g glukoosia 300 ml:ssa vettä. Plasman glukoosinäytteet (P -Gluk) otetaan 2 tunnin kokeessa seuraavasti: 0, 1 ja 2 tuntia.
Lapset: Ennen rasituskokeen aloittamista määritetään glukoosin paastoarvo vieritestimittarilla (P -Gluk-O). Kun kokeen 0-näyte on otettu, potilas juo 25% glukoosiliuosta annoksen, joka vastaa 1,75 g/kg (= 7 ml/kg) lapsen iästä riippumatta, enimmäisannos on 75 g (= 300 ml). Juontiaika merkitään muistiin. Plasman glukoosinäytteet (P -Gluk) otetaan 0, 1 ja 2 tunnin kuluttua glukoosiliuoksen nauttimisesta.
Virtsanäytteitä kerätään vain pyynnöstä. Potilas tyhjentää tällöin rakkonsa ennen kokeen suorittamista. Virtsa kerätään 2 tunnin erissä. Virtsamäärä mitataan kustakin kahden tunnin erästä, joista lähetetään laboratorioon 5 ml koeputkessa. Koeputkeen samoin kuin työkorttiin merkitään selvästi potilaan nimi ja osasto, päivämäärä, erittynyt virtsamäärä, keräyksen alku- ja loppuaika.
Osa potilaista voi oksentaa glukoosiliuoksen, jolloin koe keskeytetään ja potilaalle voidaan antaa ruokaa.
Koetta voidaan käyttää insuliinierityksen tutkimiseen. Seerumin insuliinipitoisuus mitataan tällöin samanaikaisesti glukoosin kanssa.
Näyte
Aikuisilta otetaan 2 ml verta fluoridisitraatti- tai fluoridioksalaattiputkeen.
Lapsilta näytteet voidaan ottaa myös ihopistosnäytteinä Li-hepariinigeeliputkeen (mikroputki). Näyteputket säilytetään näytteenoton jälkeen kylmässä ja sentrifugoidaan viimeistään 2 tunnin kuluessa.
Menetelmä
Glukoosi määritetään heksokinaasimenetelmällä.
Oletko ollut laktoosirastitustestissä? Vähän samanlaisia litkuja molemmat. Ei niitä kannata käydä suullaan maistelemaan, vaan vain nielaista nopeasti kitaansa ja jäädä odottelemaan verinäytteiden ottoa.
Olet törmännyt harvinaisen herkkähipiäisiin tyyppeihin.
Esivalmistelu
Eli saa juoda vettä paaston aikana? Hyvä tietää. Huomenna on rasitus ja olen paastolla nyt, jano on kova. Taidan siis ottaa lasin kylmää vettä.
Itselleni meni ihan normaalisti alas kuin muukin mehu.
Mutta oloni tuli ERITTÄIN huonoksi jonkin tunnin, tai 1,5h kuluttua aloittamisesta. Jouduin ihan ryntäämään terveyskeskuksen lattialle kun pelkäsin pyörtyväni.. silmät sumeni ja olo oli NIIN HEIKKO :( Mutta eivät suostuneet antamaan suuhun mitään. Ilmeisesti ovat nähneet ennenkin.
Jokus arveli että on sokereissa häikkää jos näin käy mutta se ei pidä paikkansa. Omat arvot oli moitteettomat vaikka voin todella huonosti.
että joku pitää sitä koetta NIIN kamalana etteivät suostu siihen. Vai pelkäävätkö pulleromammat että joutuvat dieetille jos testissä nasahtaa?
Itsekin olen pullero ja kiltisti join litkut. Ei mitään ongelmaa. Sehän on äärettömän tärkeää että huomataan raskausdiabetes ajoissa.
Ihan ku täällä määrättäisiin ketään yhteenkään turhaan testiin kun kaikki maksaa. Ei siinä itseään tarvi ajatella vaan vauvaa!!!
Oletko ollut laktoosirastitustestissä? Vähän samanlaisia litkuja molemmat. Ei niitä kannata käydä suullaan maistelemaan, vaan vain nielaista nopeasti kitaansa ja jäädä odottelemaan verinäytteiden ottoa. Olet törmännyt harvinaisen herkkähipiäisiin tyyppeihin.
niin kyllä sen ylimakean litkun juomisesta tulee helposti huono olo.
Jotenkin en vaan pysty käsittää miten nesteen juominen voisi olla niin kuoleman kamalaa. Onko mulle kertoneet vaan jotenkin nössöjä vai onko se oikeasti jotain ihan järkyttää?
No oletko maistanut koskaan vettä johon on sekoitettu ihan sairaasti sokeria ja juonut sitä litran nopeasti melkeinpä samalla huikkauksella? Kai jokaisella on omat sietokyvyt... mutta ainakin itseäni se oksetti!!! ja Oksettaminen on kauheaa....
Ei nyt kovin montaa suullista tartte vetää... ei se juoma ole yön yli lasissa seissyttä kokista kummosemman makusta...
se oli ihan kivaa. :-) Se litku oli jääkaappikylmää, kuin cokista ilman hiilihappoja. Lueskelin lehtiä ja nautin lepohetkestä.
Ei kannata luottaa av neroihin!
Esivalmistelu
Eli saa juoda vettä paaston aikana? Hyvä tietää. Huomenna on rasitus ja olen paastolla nyt, jano on kova. Taidan siis ottaa lasin kylmää vettä.
se oli ihan kivaa. :-) Se litku oli jääkaappikylmää, kuin cokista ilman hiilihappoja. Lueskelin lehtiä ja nautin lepohetkestä.
sitä on myös toisenlaista.
Ja syy on se, että vesi laimentaa sitä sokerilientä vatsassa, eli jos olet juonut vaikka ennen labraan menoa lasin vettä (2,5 dl) ja sitten juot sen 3dl glukoosia, niin jokainenhan tajuaa, että se laimenee... ja varsinkin raskausdiabeteksen seulonnassa halutaan olla tosi tarkkoja.
tuosta niin tavallisesta asiasta. Lukemista mukaan!
Mä ainakin nautin hetken omasta ajasta hyvän lehden parissa :)