Onko sokerirasitus testi oikeasti niin kamala ku olen kuullut?
Jotenkin en vaan pysty käsittää miten nesteen juominen voisi olla niin kuoleman kamalaa. Onko mulle kertoneet vaan jotenkin nössöjä vai onko se oikeasti jotain ihan järkyttää?
Kommentit (127)
Hyi siis tosi pahaa semmosta oranssii litkuu yök;(
Minusta sokerirasitustesti ei ollut paha, vaikka sitä etukäteen pelkäsinkin. Minulla on paha raskauspahoinvointi, joten litkun oksentaminen oli ihan aiheellinen pelko. Se litku oli sellaista ihan hyvänmakuista vadelmajuomaa.
Testi meni hyvin, eikä huono olo eronnut mitenkään normaalista raskauspahoinvoinnista. Testin jälkeen tuli syötyä sitten paljon ja liian nopeasti ja loppupäivä meni sitten oksennellessa.
Ei sitä kannata pelätä etukäteen. Jos oksentaa, niin oksentaa ja tekee testin uudelleen joskus muulloin.
Oma kokemukseni:
paasto oli ihan ok. Vaikka oli hellettä +29, ei juomattamuuskaan ollut paha. Paaston aikanahan ei saisi juodakaan kuin yhden lasin vettä (näin meillä ohjeistettiin). Illalla kävin hyvin nukkumaan ja aamulla lähdin ihan hyvin voivana, merkein skarppina, liikenteeseen. Terveyskeskuksella ajanvarauksella pääsin heti käsittelyyn klo 7.30 ja paastosokeri oli ok. Otettiin heti paastoverta puteli. Sitten join nesteen. Se oli kohtuukokoinen tetra kylmää ja hieman hapokasta YLTIÖMAKEAA limskaa. Siltä se maistui. Meni helposti alas kahdella mukillisella. Ei mitään ongelmaa, kun oli jo vähän janokin. Mulla ei ole ollut aamupahoinvointia koko raskaudessa ja nyt rv 25 oli helppoa juoda se liemi. Siitä 20 min. tuli nuutunut olo ja terveyskeskuksessa siirryin viileämpään tilaan odottelemaan ja lukemaan mukaanottamaani romaania. Mieltä helpotti kun mukana oli romaaneja ja älypuhelin sekä lehdet. Ei tarvinnut tuijottaa seinää. Tunnin jälkeen alkoi tulla myös väsy, koska olin nukkunut vain 6h. Makailin sairaalasängyllä 1,5 h rauhassa lueskelemassa. Onneksi oli se mahdollisuus, jo ihan selkävaivojen takia. En jaksanut lueskellakaan koko aikaa, ja viimeinen puoli tuntia meni lepäillessä, sillä tiesinhän työpäivän vielä oottavan työntekijää. Molemmat jatkonäytteet otettiin samasta suonesta ja helppoa sekin. Loppupelissä sokerirasitustesti oli hankaluudessaan asteikolla 0-10 arviolta 2:n luokkaa. Eli ei paha! Ei todella kannata sitä etukäteen stressailla eikä hermoilla. Jos tulee ongelmia, hoitohenkilökunta on paikalla ja pyrkii jelppaamaan. Osalla äideistä juttu menee aika helpolla, kuten mulla. Se, mikä kannattaa muistaa, on tietty, että sitten kun paaston katkaisee syömällä, voi olo taas muuttua. Itselle iski taas kova väsytys ja piti ajaa töihin 100km. Siitäkin selvisin syömällä lisää ja huudattamalla musiikkia :D Iloa odotukseen!
*Äiti-to-be-86*
Paraikaa sokerirasituskokeessa. Aamulla vähän hirvitti, kuinka neste pysyy sisällä, mutta hyvin on pysynyt. Eka verikoe otettiin klo 7.20, toinen 8.20 ja kolmas 9.20. Vielä 20min. täytyy sitä odotella. Vointi on ollut koko ajan ihan hyvä, joten älkää suotta pelätkö. Juotavan nesteen määrä ei onneksi ollut suuri, yksi täysi muovinen kertakäyttömuki ja toinen vajaa mukillinen. Kysyin, että mitä jos oksennan (olen vointut pahoin rv 19 saakka, muutamia oksennuksia vielä tämän jälkeenkin) niin hoitaja sanoi, että katsotaan sitten miten toimitaan. Yhtään etovaa oloa ei ole kyllä tullut :)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2011 klo 22:35"]Itselleni meni ihan normaalisti alas kuin muukin mehu.
Mutta oloni tuli ERITTÄIN huonoksi jonkin tunnin, tai 1,5h kuluttua aloittamisesta. Jouduin ihan ryntäämään terveyskeskuksen lattialle kun pelkäsin pyörtyväni.. silmät sumeni ja olo oli NIIN HEIKKO :( Mutta eivät suostuneet antamaan suuhun mitään. Ilmeisesti ovat nähneet ennenkin.
Jokus arveli että on sokereissa häikkää jos näin käy mutta se ei pidä paikkansa. Omat arvot oli moitteettomat vaikka voin todella huonosti.
[/quote]
Minulla täsmälleen sama. Maksim käytävällä olevassa sängyssä täysin sekaisin, kuola valui suupielestä enkä tiennyt missä olen. Jälkikäteen aivan hirvittävä päänsärky. Useampaan kertaan testi tehty, mutta arvot erittäin hyvät. Olen normaalipainoinen ja urheilen - en tiedä mistä nuo reaktiot tulevat..
Juomisessa ei mitään ongelmaa, mutta paastoaminen teki tiukkaa. Ja se heikottava olo! Puoli tuntia litkun juomisen jälkeen sydän alkoi hakata, hikoilutti, yököttävä olo. Oli aika noloa alkaa makailla paareilla labran käytävällä; ainoa seuranta-/lepohuone oli varattu, joten muuta vaihtoehtoa käytävämakuulle ei ollut. Siinä riitti vanhuksilla pällisteltävää kun nuori nainen makoilee kalmankalpeana pareilla.
Ja oireistani huolimatta, kaikki verensokeriarvot olivat kohdallani normaalit! Eli oireiden runsaus ei välttämättä ole merkki siitä, että sokeriaineenvaihdunnassa olisi jotain pielessä.
Olen ollut sokerirasituksessa kolmessa raskaudessa ja jostain syystä tämä kolmas kerta oli vaikein.
Mun piti käydä 3. ja nyt neljättä odottaessa rasituksessa. Kolmosen kohilla ei tuntunut paljo missään edes paastoaminen, sitte vähän väsytti se litku, tunnin arvo oli pikkuriikkisen koholla. Nyt en kerinnyt kuin paastoarvon saamaan ja litkun juotua oksennin kaikki.. Uusiksi menee.
mutta...
-joillekin, kuten minulle, voi olla ongelmallista juoda iso määrä mitä tahansa saamatta syödä sen kanssa mitään.
-joillekin, kuten minulle, voi olla ongelmallista juoda makeaa tyhjään mahaan (tulee paha olo).
-joillekin, kuten minulle, voi olla ongelmallista ajaa autolla lähimpään labraan, joka meidän tapauksessa sijaitsee naapurikunnassa 50 km päässä. tämä siis tyhjällä mahalla ja yksin.
-joillakin, kuten minulla, voi olla hampaassa kipeä reikä. Siihen sitten sitä sokrulitkua, niin ai että kun vihlaisee. Hammaslääkäriä kun ei tässä perävatukossa ihan heti pääse moikkaamaan kun vähän vihlaisee. Jonot on laittoman pitkät.
Muutenhan tuo sokerirasitus on ihan simppeli juttu. Juot sen litkun ja sitten istuskelet. Varaat hyvät eväät mukaan, jotka syöt heti kun viimeinen verinäyte on otettu.
litra? Mun piti juoda sitä 2,5 desiä..
pelkkä ajatuskin siitä litkusta. Kyyneleet silmissä sen saanut aina juoda. (joku 5 kertaa tehnyt rasituksen). On niin äklömakeeta ettei tarvii mitään makeaa syödää pariin viikkoon sen jälkeen. En usko että pystyisin tekemään testiä oksentamatta enää.
En tosin ole mikään makean ystävä.
Yök.
ei kivaakaan, mutta ei tosiaan hirveääkään, meni aika huomaamatta.
Silti ajatuskin makean litkun vetämisestä paaston jälkeen nyt kun olen raskaana + närästää pistän yököttämään...eivät kaikki siedä makeaa yhtä hyvin kuin toiset, verensokerin kanssa sillä ei ole tekemistä. Mieheni, täysin terve myös, tulee helposti pahoinvoivaksi makeasta.
Mutta jos olet kuin minä, joka raskaana ollessaan oksensin lähes taukoamatta, niin se on yhtä helvettiä. Itse vietin terveyskeskuksessa koko päivän. Join litkua, oksensin monta kertaa, join lisää, oksensin monta kertaa jne... En usko, että tulokset olivat millään tapaa luotettavia. Toisessa raskaudessa kieltäydyin juuri tuon oksentelun vuoksi.
Ja siinä vaiheessa kun oksentaa jatkuvasti, edes vesi ei pysy sisällä ja paino tippuu loppuun asti, ei enää jaksa kiinnostaa mikään muu kuin se, että lapsi tulee ulos ja oksentaminen loppuu.
on veteen liuotettua glukoosia. Vaan ensi keväänä(?) on tulossa uusi tuote eli vadelmanmakuinen Glucose Pro. Tuota kolanmakuista juomaa ei ainakaan meidän labrassa ole ollut käytössä aikoihin.
Suurinta harmia tuotti se ettei saanut juoda juuti mitään 12 tuntia ennen testiä. Ja molemmissa raskauksissa olen kovin janoinen ollut. Öisinkin jo pelkästään meni raskausaikana puoli litraa vettä.
Se itse litku oli aika kamalaa mutta kyllä se join kun oli pakko. Ja sekin oli kamalaa että niissä väleissä ei saanut taaskaan juoda mitään.
Migreeni-ihmisiä kun olen, niin koko päivän kestävän jysärin aiheutti se testi. Ei auttanut panadolit. Kovin työkuntoinen en ollut sen testin jälkeen.
Illalla klo 20.00 pitää lopettaa syöminen ja aamulla klo 8.00 on testi.
Ollaan pyörtyilemässä ja kuolemassa kun on niin huikopalan tarve...
Miten pahasti poikkeaa normaalista?
Ei luulisi kovin pahasti ellei ole yösyöppö...
ap
Ihan oikeesti ihmiset on erilaisia. Jotkut juo sen litkun kuin vettä vaan, toisilla se äklömakeus paaston päälle tekee pahaa.
En oo kuitenkaan kuullut että kukaan "syöksyilis pitkin tk:n linoleumia" vaikka se liemi pahaa tekiskin.
Mut kiva että voi edes sokerirasituksen kestämisessä olla parempi kuin joku muu...
vaan jos ihan pakko niin pieni suullinen vain, eikä niitäkään joka tunti.
Olen ollut5 kertaa rasituksessa ja 4 ekalla kerralla oli laimean kolan makuista juomaa.. sen joi ihan mielellään. Nyt viimeisellä kerralla oli sitruunaista jähmeää nestettä. (joka oli huoneenlämpöistä)
Määrä on aina sen 0,33 eli ei nyt ihan litraa ;D
Itselleni ei kummankaan juoman juominen tuottanut ongelmia. Tuo viimeisin oli kyllä ällämakeaa, mutta ei sitä yökkäillä tarvinu.
Otti lasin käteen ja joi, ei miettiny ja maistellu.
Kokeen aikana ei saa liikkua, max vessassa saa käydä.
Itse olen ottanut tämän 2tuntisen lepohetkenä, ihana rauha =) Lueskelen, olen kännykällä netissä jne..
Pikkasen tulee jossain välissä ehkä huono-olo, tai alkaa enemmän väsyttämään.
Ihmist reagoi niin erilailla =)
Mut kiva että voi edes sokerirasituksen kestämisessä olla parempi kuin joku muu...
[/quote]
Vaan ihan vaan siitä, että on kiva tietää onko se oikeasti monen muunkin mielestä ihan kamalaa. Jos kun on kipukynnys ja "paskan"sietokyky aikuisen tasolla eikä jaksa ihan pienistä rutista.
Monet sitten taas itkee ja venkoilee jo flunssan kourissa.
Kiva saada asialle oikeat mittasuhteet.
Ei siinä mun mielestä ollu muuta kamalaa ku se, että litku piti saada pysymään sisällä se 2 h... :D Itsellä niin pahat pahoinvoinnit alkuraskaudessa että väkisinki meinas laatta lentää ku aamulla pystyny muutenkaan syömään mitään.. :S Litku meillä oli vadelman makuista ja tosi imelää, mutta ei mitenkään erityisen pahaa.. :)