Nyt voin laittaa hihallisen hääpuvun kesällä kun tuolla Katellakin oli :)
Mulal on käsivarret täynnä viiletely arpia. tuollaine pitsijuttu peittää ne mukavasti.
Kommentit (25)
ja täysin eriasia mennä kesällä! en itse kyllä ottaisi pitkähihaista häpukua kesähäihin. enemmin talvi- tai keväthäihin.
Jopa ateistiäitini oli ihan järkyttynyt, kun Viktoria meni naimisiin kirkossa käsivarret paljaina, ja piti pukua säädyttömänä. Etiketin mukaista (ja evlut uskonnon, ilmeisesti) olisi juurikin olkapäät, käsivarret ja nilkat peittävä puku. Ihan rauhassa laita ne pitsihihasi! :)
En minäkään valitsisi pitkähihaista pukua kesähäihin, mutta jos on käsivarret tännä arpia, niin kyllä silloin suosittelisin hihoja ihan minkä vuodenajan häihin vaan...
Tosiaan kannattaa kyllä varautua teettämään, Katen puku varmasti lisää hihallisien pukujen tarjontaa, mutta hetki siihen menee ennen kuin ne valmiina rekeissä roikkuu.
että nilkat pitäisi peittää. Vai menetkö sinä kirkkoon häävieraana nilkkaan asti olevassa hamosessa???
Jopa ateistiäitini oli ihan järkyttynyt, kun Viktoria meni naimisiin kirkossa käsivarret paljaina, ja piti pukua säädyttömänä. Etiketin mukaista (ja evlut uskonnon, ilmeisesti) olisi juurikin olkapäät, käsivarret ja nilkat peittävä puku. Ihan rauhassa laita ne pitsihihasi! :)
olkaimettomat hääpuvut, joita miltei jokaisella morsiamella on riippumatta siitä, onko morsian itse sopivan mallinen pukuunsa.
että nilkat pitäisi peittää. Vai menetkö sinä kirkkoon häävieraana nilkkaan asti olevassa hamosessa???
No en häävieraana, enkä muuten morsiamenakaan kun itse olen vaan pakana :D Mutta näin äitini mulle kertoi olleen maan tapa vielä silloin kun hän oli nuori, mutta sitä ei enää yleensä noudateta. Hänen järkytyksensä syy oli se, että hän olisi odottanut edes prinsessan tuntevan ko. etiketin ja sitä noudattavan :)
nilkat kyllä saattoivat näkyä.
Sama juttu sotien jälkeen, kun ei kangasta välttämättä ollut noin vain tarjolla...
Tuo nilkkajuttu on kyllä minulle uusi. Olkapäiden peittäminen onkin jo tuttua juttua.
mulla ei siis mitään sisäpiirin tietoa ole, mutta tuli vaan mieleen että ehkä ruotsissa käytäntö ja tavat on erit.
toisaalta, minusta victorian puku oli kaunis eikä mitenkään säädytön vaikka olkapäät eivät olleetkaan peitossa :)
Ehkä muistelen vain jotain ulkomaiden kirkkoon/temppeliin/moskeijaanmenokäytäntöjä tms. :)
myös polvien peittämisestä. Ja moskeijoissa kaiketi nilkkojen peittämisestä.
Mutta ei kyllä nykyää ev.lut. kirkoissa Suomessa (eikä kaiketi Ruotsissakaan) kyllä kauheasti ihmetellä paljaita olkapäitä...
tapana on, että varsinkin vanhoillisemmilla paikkakunnilla peitetään kirkkoon mennessä rintavako, ja pienet hihatkin on hyvä olla olla. Minissäkään en tänä päivänä alttarille menisi, sillä seremoniassahan polvistutaan ja silloin saattaa vilahtaa, jos on liian lyhyt mini.
Mutta kiinnostuksesta tietoihisi, niin näytäpä viitettä, missä morsiamella on eri etiketti kuin muilla.
1800-luvullahan oli yhteiskunnassa säädytöntä näyttää se nilkka, niin kirkossa kuin muuallakin, mutta ei kai äitisi niin vanha sentään ole.
T: uskis, jos sillä jotain väliä on
No en häävieraana, enkä muuten morsiamenakaan kun itse olen vaan pakana :D Mutta näin äitini mulle kertoi olleen maan tapa vielä silloin kun hän oli nuori, mutta sitä ei enää yleensä noudateta. Hänen järkytyksensä syy oli se, että hän olisi odottanut edes prinsessan tuntevan ko. etiketin ja sitä noudattavan :)
Älä esitä faktana täyttä roskaa.
mulla ei siis mitään sisäpiirin tietoa ole, mutta tuli vaan mieleen että ehkä ruotsissa käytäntö ja tavat on erit.
toisaalta, minusta victorian puku oli kaunis eikä mitenkään säädytön vaikka olkapäät eivät olleetkaan peitossa :)
Harva esim ehtoolliselle kesäisin menijä peittää ne käsivartensa kokonaan.
Ehkä muistelen vain jotain ulkomaiden kirkkoon/temppeliin/moskeijaanmenokäytäntöjä tms. :)
Harva esim ehtoolliselle kesäisin menijä peittää ne käsivartensa kokonaan.
en esittänyt faktaa, vaan pohdiskelin että ehkä ruotsissa on eri tavat.
ainoa fakta jonka esitin oli oma mielipiteeni victorian puvusta (=minusta kaunis eikä säädytön).
äiti kävi kirkossa viimeksi jouluna (on opettaja), itse kävin viime talvena (kaverin häät).
http://static.iltalehti.fi/victorianhaat/victoria_1200610PP_vh.jpg
toisaalta, minusta victorian puku oli kaunis eikä mitenkään säädytön vaikka olkapäät eivät olleetkaan peitossa :)Jopa ateistiäitini oli ihan järkyttynyt, kun Viktoria meni naimisiin kirkossa käsivarret paljaina, ja piti pukua säädyttömänä. Etiketin mukaista (ja evlut uskonnon, ilmeisesti) olisi juurikin olkapäät, käsivarret ja nilkat peittävä puku. Ihan rauhassa laita ne pitsihihasi! :)
palluran yläkulma? Koska sen yläpuoli + solisluun yläpuolihan olivat paljaana (ainakin minun silmisäsni :)
<a href="http://static.iltalehti.fi/victorianhaat/victoria_1200610PP_vh.jpg" alt="http://static.iltalehti.fi/victorianhaat/victoria_1200610PP_vh.jpg">http://static.iltalehti.fi/victorianhaat/victoria_1200610PP_vh.jpg</a>
toisaalta, minusta victorian puku oli kaunis eikä mitenkään säädytön vaikka olkapäät eivät olleetkaan peitossa :)Jopa ateistiäitini oli ihan järkyttynyt, kun Viktoria meni naimisiin kirkossa käsivarret paljaina, ja piti pukua säädyttömänä. Etiketin mukaista (ja evlut uskonnon, ilmeisesti) olisi juurikin olkapäät, käsivarret ja nilkat peittävä puku. Ihan rauhassa laita ne pitsihihasi! :)
Entä sinulla, kun olit kaverisi häissä? Olkapäät peitetty, käsivarret peitetty ja se nilkkoihin asti oleva hame.
en esittänyt faktaa, vaan pohdiskelin että ehkä ruotsissa on eri tavat.
ainoa fakta jonka esitin oli oma mielipiteeni victorian puvusta (=minusta kaunis eikä säädytön).
äiti kävi kirkossa viimeksi jouluna (on opettaja), itse kävin viime talvena (kaverin häät).
Ongelmana oli vain esim. 7 vuotta sitten ettei mistään saanut valmiina hihallisia mekkoja vaan olisi pitänyt teettää. Ole siis ajoissa liikkeellä.