Uimakoulun hinta Espoossa jo yli 18 euroa tunnilta - siis ryhmässä!
Ihan käsittämättömiksi ovat kivunneet uimakouluhinnat Espoossa! Cetuksella on monopoli ja kaupunkikin järjestää uimakoulunsa Cetuksen kautta. Ainoastaan ruotsinkieliset voivat valita halvemman Folkhälsanin.
Nyt Cetus on ensi viikolla myyntiin tuleviin syksyn kursseihin sekä nostanut hintojaan, että lyhentänyt uimakouluaikaa 35 minuuttiin (ja kokemuksesta tiedetään, että ohjaajat lyhentävät uimakouluaikaa aina vielä 5 minuutilla, koska heille ei ole laitettu mitään taukoja uimakoulujen väliin). Nyt 18 kertaa 35 minuutin uimakoulua isossa ryhmässä maksaa 190 euroa! Siis 18,10 euroa tunnilta!
Eikö tämä ole jo monopoliaseman väärinkäyttöä? Ryhmään otetaan 13 lasta ja siinä on 2 ohjaajaa. Cetus tienaa 235,3 euroa tunnilta, 118 euroa ohjaajaa kohti (verorahoilla maksetussa uimahallissa)!
http://www.cetus.fi/vesiliikuntapalvelut/index.cfm?pageguid=de0973ce-eb…
Kommentit (50)
joka siis yleensä lyhennettiin 40 minuuttiin. Ihan hyvin ovat ainakin meidän lapset jaksaneet. Nyt siis uimakoulun kestoa on lyhennetty 10 minuuttia ja samalla hintaa nostettu kymmeniä euroja. Meilläkin on vanhin lapsi jo 13, eli olen siis seurannut tätä kehitystä Espoossa jo pidempään. Esikoinen tosiaan pääsi aikanaan 10 x 45 min uimakouluun 65 eurolla. Sen jälkeen uimakoulut pidennettiin kestoltaan tuohon koko kevään tai syksyn kestävään, kun aiemmin kursseja ehti olla syksyllä 2 ja keväällä 2. Samalla hintaa nostettiin reilusti. Nyt siis hintaa nostetaan ihan älyttömillä prosenteilla ja samalla lyhennetään yhden uimakoulukerran kestoa. Suurin ongelma lienee se, että tarjonta ei edelleenkään vastaa kysyntää - alkeisuimakouluthan täyttyvät edelleen kolmessa minuutissa siitä, kun nettiajanvaraus käynnistyy. Cetus voi siis pyytää ihan minkälaista hintaa tahansa, koska vaihtoehtoja ei ole ja maksukykyisiä asiakkaita ilmeisesti riittää. Minusta vika on kaupungin, jonka pitäisi joko järjestää itse uimakouluja tai kilpailuttaa useampaa järjestäjää, jotta tarjonta lisääntyisi. Valtaosa Espoolaisista lapsista ei edelleenkään mahdu uimakouluihin, vaikka maksaisi mitä tahansa, jonoissa on aina satoja lapsia.
Tuolla tyylillä ei tosiaan tule montaa kurssia syksyyn/kevääseen ja siten ei montaa uimaria mahdu kursseille. Vantaalla on ainakin 4 yhteistyöuimakoulujen järjestäjää + lisäksi järjestävät omia uimakouluja. On lyhyitä ja pidempiä ja niitä mahtuu aika monta yhteen kauteen.
Pääkaupunkiseudulla on tosiaan aivan liian vähän uimakouluja väkimäärään verrattuna. Aikuisten uimakoulun tarve tulee nousemaan kun lapset eivät pääse ajoissa tai ollenkaan uimakouluihin.
Valittakaa Espoon päättäjille tuosta "yksioikeudesta" ja sillä rahastamisesta.
Meillä meni totaalisesti rahat hukkaan viime vuoden kurssilla. Lapseni oli Cetuksen uimakoulussa kolme viikkoa joka arkipäivä, mutta ei oppinut yhtään uimaan.
Hän ei uskaltanut laittaa naamaansa veteen, eivätkä uimaopet erityisemmin siihen tsempanneet, kun oli iso ryhmä muitakin opetettavia.
Toisesta kurssipäivästä lähtien olisi pitänyt olla pinnan alla, joten kaikki harjoitukset menivät pieleen.
kun paniikki iskee.
Suurin osa suomalaisista ui ihan päin persettä, jolloin uimisesta ei kunnolle ole mitään hyötyä. Mä en ainakaan halua, että mun lapset oppii väärän tekniikan.
Aikuisena on paljon vaikeampi oppia uimaan oikein.
Lapsia ei kannata opettaa itse uimaan, jos ei tosiaan tiedä mitä tekee. Uiminen on tekniikkalaji, joka pitää osata tehdä oikein eikä miten kuten pärskiä.
Me ollaan opetettu itse lapset uimaan,halvaksi tuli.
Useimmat joutuvat käymään saman kurssin pariinkin kertaan.
Meillä meni totaalisesti rahat hukkaan viime vuoden kurssilla. Lapseni oli Cetuksen uimakoulussa kolme viikkoa joka arkipäivä, mutta ei oppinut yhtään uimaan.
Tekniikat on mitä sattuu, jolloin uinnista ei ole minkään valtakunnan hyötyä.
Kaksi kautta ei riitä mihinkään, jos on tarkoitus oppia uimaan kunnolla.
Mutta joo opettakaa vain itse niin saadaan lisää "uimataitoisia" suomalaisia.
Harva aikuinenkaan (puhumattakaan meidän vanhemmistamme) on käynyt uimakoulua ja selviää ihan hyvin.
Kilpauimarit toki asia erikseen.Ja joo. Ei meiltäkään enää Cetukseen mennä. Kaksi kautta poika oli siellä, muttei vieläkään osaa uida. Panostetaan sitten ihan itse hommaan.
Itse olen myös kotona uimaan opetettu. Uin sujuvasti ja pitkiäkin matkoja, mutta teknisesti tosiaan varmaan miten sattuu.
Mutta mitä väliä? Pysyn pinnalla ja saan tarpeen vaatiessa myös toisen pysymään pinnalla.
Kilpauimarin uraa ei ole suunnitelmissa.
vielä lapsilleenkin.
Väärästä tekniikasta tulee esim. niska kipeäksi. Eikä siitä ole esim. kunnolle mitään hyötyä.
Kilpauinti on ihan eri juttu. Kuntouimarinkin olisi syytä osata uida oikein, jotta uinnista olisi oikeasti jotain hyötyä.
Mutta mitä väliä?
uimaan siksi että pysyy hengissä ja voi auttaa muitakin.
Jos kuntoilla haluaa, niin se on asia erikseen ja sitä ehtii harjoitella myöhemminkin kuin ylihintaisilla uintikursseilla.
uimataidottomuus.
Kaikilla paikkakunnilla ei edes ole uimakouluja.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2011 klo 10:40"]
Maksoin juuri uimakoulun 10 kerrasta 40 € (Turun seudulla).
[/quote] No teillä on vielä halvat hinnat. Maksoin Espoossa 5 uintikerrasta 47 euroa, 4-vuotiaan alkeisuimakoulusta. Aika kova hinta on. Jokainen uintikerta kestää n. 30min.
Hinta oli 146e ja uintikertoja on 17. Että joo, on kallista. Poika kävi viime syksynä vesipeuhussa ja tykkäsi kovasti, toivottavasti saadaan yhtä kivat ohjaajat myös uimakouluun.
Itse en ole kummoinenkaan uimari, sammakkoa uin pitkiäkin matkoja mutta niska tulee jossain vaiheessa kipeäksi enkä erityisemmin nauti uimisesta. En osaa esim. vapaauintia.
Minusta on tärkeää, että lapsi oppii uimaan kunnolla, siis oikealla tekniikalla. Vauvoina ovat kaikki kolme olleet vauvauinnissa ja osanneet sukeltaa "aina" (=uida veden alla). Esikoinen kävi isänsä kanssa uimaseuran aikuinen-lapsi uimaryhmässä, jossa oppi uimaan 4-vuotiaana. Ensin myyrää ja sitten vaparia. Siitä siirtyi tekniikkaryhmään aina tasoilla eteenpäin, kun taidot kehittyivät. Nyt 1-luokkalaisena ui satoja metrejä (niin pitkään kuin jaksaa) sekä selkää että vaparia ja lisäksi rintauintia. Kilpailee pari kertaa vuodessa vielä leikkimielisesti.
Kakkosen laitoin kuntamme järjestämään rantauinakouluun viime kesänä (4v.) ja ihan aidosti PÖYRISTYIN, kun tajusin että siellä opetetaan lapset uimaan KOIRAA! Siis KOIRAA, joka nyt ei millään muotoa ole mikään oikea uintilaji. Minusta aivan uskomatonta. No tyttö oppi tietenkin ja pääsi samana syksynä uiaseuran tekniikkaryhmään. Nyt 5-vuotiaana onneksi osaa jo vapaauinnin ja selkäuinnin sekä rintauinnin alkeet eikä enää räpiköi mitää KOIRAA.
kuin maalla, joten jos uit hitaasti ja huonolla tekniikalla on ihan sama vaikka makasit sohvalla.
Mä olen käynyt aikuisena tekniikkauimakoulun ja oppinut uimaan oikein. Voin vakuuttaa, että ero on kuin yöllä ja päivällä.
Miten niin ei ole hyötyä? Kyllä siinä kuule kunto kasvaa varsinkin silloin kun paskalla tekniikalla räpistelee menemään. Se on silloin sen verran raskasta hommaa!
Juuri aamulla ilmoitin ja maksoin lapseni uimakouluun, 18 kertaa 146 euroa. Kyllä minä olen noihin kursseihin ollut tyytyväinen, kaksi lasta jo siellä ollut opissa. Itsekin käydään muutoinkin uimassa, mutta kyllä uimataito on mielestäni tämän satsauksen väärti.
Mutta väitättekö te nyt ihan oikeasti että siellä alkeiskurssilla kaikki oppivat uimaan virheettömällä tekniikalla. Epäilen suuresti näiden nelivuotiaiden tekniikoita.
Totta kai olisi hyvä osata oikea tekniikka, sillä pääsee nopeammin eikä väsy niin helposti. Mutta kyllä huonostakin tekniikasta on hyötyä. Minä tiedän uivani väärin mutta jaksan silti uida satoja metrejä ja se on todellakin minulle aivan riittävää. Jos ei ole mahdollisuutta uimakouluun niin tietenkin se on parempi opettaa itse.
Tai mitä jos lapsi oppiikin itse uimaan, ilman opetusta, onko sekin väärin?
Mutta väitättekö te nyt ihan oikeasti että siellä alkeiskurssilla kaikki oppivat uimaan virheettömällä tekniikalla. Epäilen suuresti näiden nelivuotiaiden tekniikoita. Totta kai olisi hyvä osata oikea tekniikka, sillä pääsee nopeammin eikä väsy niin helposti. Mutta kyllä huonostakin tekniikasta on hyötyä. Minä tiedän uivani väärin mutta jaksan silti uida satoja metrejä ja se on todellakin minulle aivan riittävää. Jos ei ole mahdollisuutta uimakouluun niin tietenkin se on parempi opettaa itse. Tai mitä jos lapsi oppiikin itse uimaan, ilman opetusta, onko sekin väärin?
eiko nykyaan koulun puolesta opeteta uimaan ollenkaan? Muinoin kivikaudella, kun itse kavin koulua, kavimme talvella jatkuvasti uimahallilla ja jokaisen piti suorittaa uimakandidaatin tutkinto, ja vaikka silloin oppikoulun aikaan esim. kirjat ja kouluruoka piti maksaa itse, uiminen oli ilmaista.
Minustakin Cetuksen uimakoulut ovat ihan törkeän kalliita ja Cetus käyttää törkeästi hyväkseen määräävää markkina-asiaa. Espoon päättäjien pitäisi puuttua peliin eikä vain tukea Cetuksen ylikalliita kursseja. Kun olisi kilpailua, niin nuokin hinnat putoaisivat.
Minusta vielä tämän kevään kurssien hinta oli jotain 140 euron tietämissä ja uintiaika 45 minuuttia. Jos kurssi nyt maksaa 190 euroa ja uintiaika on 35 minuuttia, niin se tarkoittaa 74% hinnannousua!!!
Ihan turha puhua itse opettamisesta tai uintitekniikoista. Hinta ja hinnannousu on törkeä! Uintitaito on kansalaistaito, jonka opettaminen lapselle pitäisi olla mahdollista kohtuuhinnalla niillekin jotka eivät halua, osaa tai koe osaavansa itse opettaa.
Meillä uimakoulu järvessä kesäisin. Hinta 5 e/ 2 viikkoa (arkipäivät) ja kestää tunnin kerrallaan. Hintaan sisältyy opetus ja yksi uintisuoritusmerkki.
Mitäs jos lapsi ui väärin? Miten ne sammakot oppivat uimaan tai kissat ja koirat......
Aikuisille järjesttään erikseen uimakouluja, mikäli haluavat hioa tekniikkaa.
Pitääkö tulevaisuudessa järjestää kävelyyn oppimiskursseja hintaan 150 €/h. Kaupunki järjestää 0,5 - 2 vuotiaille kävelemään opettelu kursseja. Jos ei ole diplomia kävelukurssista, ei pääse tarhaan eikä saa kenkä kaupasta ostaa kenkiä. Lapsilisät evätään diplomin puuttuessa.