Uimakoulun hinta Espoossa jo yli 18 euroa tunnilta - siis ryhmässä!
Ihan käsittämättömiksi ovat kivunneet uimakouluhinnat Espoossa! Cetuksella on monopoli ja kaupunkikin järjestää uimakoulunsa Cetuksen kautta. Ainoastaan ruotsinkieliset voivat valita halvemman Folkhälsanin.
Nyt Cetus on ensi viikolla myyntiin tuleviin syksyn kursseihin sekä nostanut hintojaan, että lyhentänyt uimakouluaikaa 35 minuuttiin (ja kokemuksesta tiedetään, että ohjaajat lyhentävät uimakouluaikaa aina vielä 5 minuutilla, koska heille ei ole laitettu mitään taukoja uimakoulujen väliin). Nyt 18 kertaa 35 minuutin uimakoulua isossa ryhmässä maksaa 190 euroa! Siis 18,10 euroa tunnilta!
Eikö tämä ole jo monopoliaseman väärinkäyttöä? Ryhmään otetaan 13 lasta ja siinä on 2 ohjaajaa. Cetus tienaa 235,3 euroa tunnilta, 118 euroa ohjaajaa kohti (verorahoilla maksetussa uimahallissa)!
http://www.cetus.fi/vesiliikuntapalvelut/index.cfm?pageguid=de0973ce-eb…
Kommentit (50)
Ennen opittiin itse uimaan, piirtämään...nykyään ollaan jo 3-vuotiaan kynäotetta korjaamassa ja hommasta menee tekemisen ilo, kun ei saa tehdä rauhassa omalla tyylillään. Minullakin on ns. väärä kynäote eikä se miksikään muuttunut peruskoulun aikana- kas vaan, käsialani on selkeää ja piirrän vähintään keskitasoisesti (koulussa luokan paras). Samalla otteella olen tehnyt pitkiä kokeita, piirtänyt joskus puoli päivää putkeen..."oikeanlainen" tekniikka ei ole koskaan tuntunut sormilleni oikealta.
Opin uimaan mökillä 4-vuotiaana ja kävin vielä ala-asteella uimakoulunkin. Ei siellä muistaakseni katsottu käsien asentoja tms. vaan opeteltiin lähinnä sukeltamaan, uimaan pidempiä matkoja, kellumaan...
vuokran, jonka he maksavat uimahallille, poista henkilöstön palkkojen sivukulut ja palkat sekä vakuutusmaksut ja vasta sitten voit puhua asiasta.
halvaksi tuli.
On vain kyllä ihan uskomaton hinta!! Ja 35 minuuttia, eipä tuossa ajassa paljon ehdi mitään...
Tuli mieleen omat lapsuuden kesät, kun käytiin uimarannalla kunnan järjestämässä uimakoulussa. Uintia, leikkejä ja kuumia kesiä, mm, ihana muisto! Ei taida tuollaisia enää kunnat järjestää, ainakaan meillä päin.
ei siellä kysytä kotikuntaa. Mekään ei olla vantaalaisia ja silti käydään.
Maksoin juuri uimakoulun 10 kerrasta 40 € (Turun seudulla).
Mutta fakta on silti se, että hinta on korkea verrattuna mihin tahansa muuhun harrastukseen tai mihin tahansa muuhun uimakouluun.
En oikein usko, että maksavat kovin kummoista vuokraa uimahallista, kun uimakoulut kerran järjestetään "yhteystyössä Espoon kaupungin kanssa". Esim. luistelukoulun tuntihinta täällä on selvästi halvempi, noin 10 euroa tunnilta ja seurat sentään maksavat jääajasta oikeasti vuokraa ja luistelua pidetään kalliina harrastuksena.
ap
ihan pesunkestäviä suomenkielisiä, mutta olemme silti käyneet Folkhälsanin vauva/perheuinneissa. Ainakin noilla tunneilla puhutaan suomea ja ruotsia limittäin siten, että omasta äidinkielestään riippumatta (tietenkin kätevää, jos äidinkieli on suomi tai ruotsi) kaikki saavat ohjauksesta selvän.
Onko käytäntö uimakouluissa tosiaan toinen? Puhutaanko siellä vain ja ainoastaan ruotsia?
Ainoastaan ruotsinkieliset voivat valita halvemman Folkhälsanin.
Tein tällä viikolla vastaavan aloituksen. Olen järkyttynyt inflaatiosta, sillä muistan kun lapsen 10 kerran uimakoulu maksoi Espoossa 65 euroa ja siinä oli 40 min opetusta! Eipä minun palkka ole 5 vuodessa tuollaisella kulmakertoimella noussut. Perusteli vielä Cetus tuota korotusta palkkojen nousemisella - sen kun vaan nuo uimaopet näkis, että heidän palkka olis noussut samassa suhteessa kuin noiden uimakoulujen!
Minä en ole ollut valitettavasti edes tyytyväinen Cetuksen uimakouluihin, vaikka niissä lukuisissa olen poikaa käyttänytkin, koska se on ollut lähellä. Kesällä ollaan käytetty ympäryskunnissa uimakoulussa ja siellä on saanut paljon laadukkaampaa opetusta (on palkittu ne uimaopet Suomen parhaiksi) ja lapsi onkin siellä oppinut uimaan. Nytkin sit meinaan saastuttaa maailmaa ja maksaa bensan hinnoissa ja käyttää koko perheen aikaa autossa istuen, että saan rahoilleni oikeaa vastinetta.
Pojan vesipeuhu Uudellamaalla maksaa 51 euroa ja sisältää 8 TUNNIN mittaista tuokioa 8 LAPSEN (korkeintaan, läheskään aina ryhmät eivät ole edes täynnä, esim. viime kesänä isompi poikani oli 4-5 lapsen ryhmässä). Ero on huikea. Maksamme siis ympäryskunnassa noin 6 euroa tunti.
Tästä myös näkee, että uimakoulu saa korkeintaan 8*6 euroa eli 48 euroa tunti tuosta - ei vaikuta rahastukselta, kun ko. uimahallissa pelkät sisäänpääsymaksut tekisi 1 e per nuppi eli uimaopetus saa vain 40 e tunti tuosta uimakoulusta.
Lisään vielä, että maksan kyllä hyvästä yksityisopetuksesta ihan mielelläni 900 euroa, kun harrastus kestää talven puoli tuntia viikossa. Ryhmäopetuksesta tuollainen 190 / 18 kertaa on aivan liian paljon ja lisäksi siellä oli vielä maininta, että saavat perua kertoja haluamastaan syystä ja eivät korvaa / palauta rahoja.
Suututtaa kyllä niiden puolesta tuollainen, joilla ei ole mahdollisuutta viedä muualle ja joilla ei ole paljon rahaa! Meillä on onneksi vaihtoehtoja, mutta tuo uimataito on kuitenkin sellainen kansalaistaito minusta, että pitäisi olla siedettävän hintaista pienituloisillekin se opettelu!
ei uimakoulu muallakaan tosin kestä kuin 30 minuuttia. Pienet eivät vain jaksa enempää ja tulee kylmä. Hinta on kyllä huima.
Sanoisinko että tuo uimakoulu kyllä aliarvioi 4-vuotiaita ja heidän taitojaan. Keskittymiskykyä ei toki ole, mutta innostusta sitäkin enemmän. Huonoja valmentajia, jos eivät 4-vuotiaita kestä ja osaa valmentaa ikäistensä tasoisesti.
Vantaalla muuten 4v pääsee uimakouluun ja hyvin nuo näyttävät pärjäävän. Vesiralli on ihan liian pitkä tuolla koko syksyn kestävänä. Esim Poseidonissa 10 kertaa viitenä viikoloppuna ja hinta n 70 euroa.
itselleen :). Ilmeisesti Folkhälsanin uimakoulut tosiaan ovat täysin ruosinkielisiä. Harmi!
Me olemme ihan pesunkestäviä suomenkielisiä, mutta olemme silti käyneet Folkhälsanin vauva/perheuinneissa. Ainakin noilla tunneilla puhutaan suomea ja ruotsia limittäin siten, että omasta äidinkielestään riippumatta (tietenkin kätevää, jos äidinkieli on suomi tai ruotsi) kaikki saavat ohjauksesta selvän.
Onko käytäntö uimakouluissa tosiaan toinen? Puhutaanko siellä vain ja ainoastaan ruotsia?
Ainoastaan ruotsinkieliset voivat valita halvemman Folkhälsanin.
Meillä lapsi meni vantaalla alkeiskurssi I:lle ja täytti 4v kurssin aikaan. Ei uskaltanut edes laittaa naamaa veteen. Nyt 5,5 vuotiaana on käynyt vesiralli II:n (ei ole ainoa) ja osaa uida selkää sen 25 metriä. Krooli ei vielä ihan onnistu. Uimahypyissäkin aloitti 4,5 vuotiaana ja osaa sukeltaa päädystä tosi hienosti.
Selkeästi tämä uimakoulu ei arvosta lainkaan 4-vuotiaita mitä sivuja sen verran selasin vaan luokitelee heidät "häirikkö" asiakkaiksi. Kertoo kyllä aika paljon koulun asenteesta lapsiin ja tulee miettineeksi mikä on pääasia rahastus vai lasten oppiminen uimaaan?
Tosiaan nuo Cetuksen hinnat on ihan pöyristyttävät. Luulisi, että tämän kokoisella kaupungilla olisi itse varaa järjestää uimakouluja, vrt. Helsinki.
joka siis yleensä lyhennettiin 40 minuuttiin. Ihan hyvin ovat ainakin meidän lapset jaksaneet. Nyt siis uimakoulun kestoa on lyhennetty 10 minuuttia ja samalla hintaa nostettu kymmeniä euroja.
Meilläkin on vanhin lapsi jo 13, eli olen siis seurannut tätä kehitystä Espoossa jo pidempään. Esikoinen tosiaan pääsi aikanaan 10 x 45 min uimakouluun 65 eurolla. Sen jälkeen uimakoulut pidennettiin kestoltaan tuohon koko kevään tai syksyn kestävään, kun aiemmin kursseja ehti olla syksyllä 2 ja keväällä 2. Samalla hintaa nostettiin reilusti. Nyt siis hintaa nostetaan ihan älyttömillä prosenteilla ja samalla lyhennetään yhden uimakoulukerran kestoa.
Suurin ongelma lienee se, että tarjonta ei edelleenkään vastaa kysyntää - alkeisuimakouluthan täyttyvät edelleen kolmessa minuutissa siitä, kun nettiajanvaraus käynnistyy. Cetus voi siis pyytää ihan minkälaista hintaa tahansa, koska vaihtoehtoja ei ole ja maksukykyisiä asiakkaita ilmeisesti riittää. Minusta vika on kaupungin, jonka pitäisi joko järjestää itse uimakouluja tai kilpailuttaa useampaa järjestäjää, jotta tarjonta lisääntyisi. Valtaosa Espoolaisista lapsista ei edelleenkään mahdu uimakouluihin, vaikka maksaisi mitä tahansa, jonoissa on aina satoja lapsia.
Lapsia ei kannata opettaa itse uimaan, jos ei tosiaan tiedä mitä tekee. Uiminen on tekniikkalaji, joka pitää osata tehdä oikein eikä miten kuten pärskiä.
Me ollaan opetettu itse lapset uimaan,halvaksi tuli.
Kaupunki saisi tosiaan vähän panostaa tähän uimakouluasiaan.
joka siis yleensä lyhennettiin 40 minuuttiin. Ihan hyvin ovat ainakin meidän lapset jaksaneet. Nyt siis uimakoulun kestoa on lyhennetty 10 minuuttia ja samalla hintaa nostettu kymmeniä euroja.
Meilläkin on vanhin lapsi jo 13, eli olen siis seurannut tätä kehitystä Espoossa jo pidempään. Esikoinen tosiaan pääsi aikanaan 10 x 45 min uimakouluun 65 eurolla. Sen jälkeen uimakoulut pidennettiin kestoltaan tuohon koko kevään tai syksyn kestävään, kun aiemmin kursseja ehti olla syksyllä 2 ja keväällä 2. Samalla hintaa nostettiin reilusti. Nyt siis hintaa nostetaan ihan älyttömillä prosenteilla ja samalla lyhennetään yhden uimakoulukerran kestoa.
Suurin ongelma lienee se, että tarjonta ei edelleenkään vastaa kysyntää - alkeisuimakouluthan täyttyvät edelleen kolmessa minuutissa siitä, kun nettiajanvaraus käynnistyy. Cetus voi siis pyytää ihan minkälaista hintaa tahansa, koska vaihtoehtoja ei ole ja maksukykyisiä asiakkaita ilmeisesti riittää. Minusta vika on kaupungin, jonka pitäisi joko järjestää itse uimakouluja tai kilpailuttaa useampaa järjestäjää, jotta tarjonta lisääntyisi. Valtaosa Espoolaisista lapsista ei edelleenkään mahdu uimakouluihin, vaikka maksaisi mitä tahansa, jonoissa on aina satoja lapsia.
jos et halua lapsesi oppivan elintärkeää uimataitoa,vaan haluat,että lapsesi hätätilanteessa hukkuu ja kuolee.
koska äiti halusi säästää 190e.
Harva aikuinenkaan (puhumattakaan meidän vanhemmistamme) on käynyt uimakoulua ja selviää ihan hyvin.
Kilpauimarit toki asia erikseen.
Ja joo. Ei meiltäkään enää Cetukseen mennä. Kaksi kautta poika oli siellä, muttei vieläkään osaa uida. Panostetaan sitten ihan itse hommaan.
Varmaan palautetta voivat laittaa muutkin kuin espoolaiset.