Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä?! Eikö ravintolassa ole soveliasta imettää?

Vierailija
10.07.2009 |

Googlasin jotain ihan muuta niin törmäsin keskusteluun ettei ravintoloissa olisi soveliasta imettä, eikä vaippaa soveliasta vaihtaa julkisella paikalla.

Olen kolmen lapsen äiti ja aina ajatellut, että imettää saa missä vaan. Kukaan ei ole koskaan sitä kieroon katsonut, hymyillyt vain ystävällisesti jos jotain.

Ja monen monet vaipat olen vaihtanut julkisella paikalla,käyttäen puhdistuspyyhkeitä ja muovitettua froteeta niin että vauva on vaunukopassaan. Vaippoja nyt en kuitenkaan ole vaihtanut ravintolassa vaan esimerkiksi huvipuistossa tms. ihan ihmisten keskellä.

Olenko tietämättäni huonosti käyttäytyvä moukka?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.thebreastway.com/index.php/how-to-do-it/breastfeeding-in-pub…

tuossa laissa nimenomaan turvataan se, että imettäminen on sallittua missä ja milloin vain?

Tuossahan on siteraattu sitä samaa syrjintäkieltosäännöstä, joka löytyy myös Suomen laissa (kielletty syrjintä perustuen sukupuoleen, ikään, kieleen, uskontoon, mielipiteeseen, vakaumukseen, terveyteen, tai muuhun niihin verrattavaan syyhyn) Anteeksi, en muista sanasta sanaan, mutta suurin piirtein noin...

Samalla tavallahan Suomessa voidaan vetää yhtäläisyysmerkki julki-imetyksen ja syrjinnän muuhun henkilöstä johtuvan syyn välille...

Joo, minun puolestani saa imettää julkisesti, niin itsekin olen tehnyt, tosin olen yrittänyt hoitaa sen huomaamattomasti ja muut ihmiset huomioivalla tavalla. Pistää vaan ärsyttämään, kun fanaattisesti ilmoitetaan, että laissa nimenomaan turvataan oikeus imetykseen, kun kyse ei siitä ole...

Vierailija
62/80 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettä saa missä vaan! Jos joku kokee sen sopimattomaksi niin siinä väkisinkin tulee mieleen, että mitä kummia kieroituneita asioita sen ihmisen päässä oikeen liikkuu?!? Luonnollisin asia EVER! Mikä siinä on muka niin sopimatonta? Miksi se ihminen ajattelee asioista niin, että olisi sopimatonta, joku perverssi? Eiköhän silloin siinä ihmisessä ja sen ajatusmaailmassa ole jotain vikaa ja kieroutunutta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta:

Mielestäni pienen, pelkällä maidolla elävän vauvan imettäminen ravintolassa on täysin ok - varsinkin kun suuri osa äideistä tekee sen huomaamattomasti ja muut ruokailijat huomioon ottaen.

Sen sijaan jonkin taaperon (yli 1 v) imettäminen ravintolassa on minusta hiukan kyseenalaista. Ison lapsen imettäminen jonkin liinan suojissa ei käytännössä oikein onnistu ja muutenkin - tuossa iässä tissi ei ole lapselle mikään välttämättömyys. Jostain syystä juuri isompia lapsia julkisesti imettävät ovat omalla kohdallani olleet juuri niitä, jotka kaivavat koko sen tissin esiin suunnilleen pöydälle kaikkien nähtäväksi :)

Vierailija
64/80 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen vauvan imettäminen on ok mutta ei sellaisen lapsen joka jo syö muutakin ruokaa. Ravintolassa ollessa voidaan vauvalle tarjota sitä muuta syömistä ja imettää vasta myöhemmin. Yli puolivuotias lapsi ei todellakaan tarvitse maitoa puolen tunnin välein.

Jos kaikki äidit olisivatkin niin fiksuja että imettäisvät huomaamattomasti niin tuskin asiassa olisi mitän ongelmaa. Imetyspaita päälle ja joku liina suojaamaan lasta ja sitä rintaa, josta vauva syö, ei pitäisi vilahtaa mitään.

Mutta kun osa äideistä ei ikävä kyllä tee näin. Tyynesti vaan nostetaan tavallinen paita kainaloon niin että mahaläskit vilkku ja toinen rinta on paljaana vauvan imiessä toista. Se on ällöttävää, ei imetys sinänsä.

Vierailija
65/80 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ottakaa huomioon se että mailma on täynnä perverssejä ja seksuaalisesti kieroon kasvaneita ihmisiä. Jos imetätte noinkin julkisella paikalla, kuin ravintolassa, saatatte tietämättänne provoida jotakin sairasta ihmistä (kun näkee paljaan rinnan), joka raflasta poituessaan raiskaa jonkun teinitytön. Ei siis tietenkään ole teidän vika, jos näin käy, mutta asian voisi ottaa huomioon. Samoin lasten pyllyn vilauttelun kanssa vaipanvaihdon yhteydessä.

Vierailija
66/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tarvitsee ruokaa, kun on nälkä, jos joku sairaaloinen tyyppi imettää,niin, että tissit näkyy, niin miksi sivistyneesti imettäjiä syylistetään? vrt. hammastikun käyttöön voi tehdä sivistyneesti tai oksettavasti.

Ettekö tosiaan ole koskaan matkustelleet lapsen kanssa? kertokaa mulle missä teidän mielestä on soveliasta imettää, kun ulkona -15 astetta pakkasta ja hotellihuoneeseen pääsee vasta 12.00. Kyllä minä ainakin olen valinnut kahvilan/ravintolan mielummin, kuin niiden vessan, vaikka, joku mielummin imettää vessassa ja voi vaipankin vaihtaa vessan lattialla, niin minä en vauvaa vessaan vie. Tiedän miten niitä siivotaan, eli ei paljon lohduta vaikka kuinka näyttäisi siistiltä. Ja vielä, jos lapsi on siinä iässä, että koskee kaikkeen ja pistää kädet suuhun.

Joskus olen vessassa vaipan vaihtanut, mutta aina ei vaunut/rattaat mahdu vessaan niin silloin se ei onnistu. Ei varsinkaan, jos on kahdestaan vauvan kanssa liikkeellä.

JA LOPUKSI KYSYN. Kumpi vie ruokarauhan hulluna huutava vauva vai vaivihkaa imetettävä hiljainen vauva? Mun pöytäseurueeseen kuuluvat on joskus jopa pyytäneet vauvaa syliin, kesken ruokailun, kun eivät ole huomanneet, että olen imettämässä.

Vierailija
67/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imettävän äidin pitäis aina ajoittaa julkiselle paikalle meneminen sen perusteella, että vauvalle ei varmasti ehdi tulla sinä aikana nälkä. Ainakin meillä ruokailuvälit ovat olleet välillä tunnin, joten en vieläkään pääsisi mihinkään kuin korkeintaan käväisemään, ja vauva on jo kuitenkin puolivuotias.

Musta on kyllä kerrassaan huvittavaa, että joku pitää imettämistä niin ällöttävänä, että siitä menee ruokahalu. Jos imetystä pitää ällöttävänä/vaivaannuttavana, niin eikö voisi ajatella, että aikuisena ihmisenä sen pystyy kestämään, mutta pieni vauva sen sijaan ei kestä olla nälässä kauaa.

Ja minäkään en ole kyllä koskaan nähnyt kenenkään imettävän julkisesti mitenkään varustustaan esitellen, hyvällä mäihällä saattaa korkeintaan vähän jotain vilahtaa, jos sattuu oikeaan aikaan katsomaan.

Vierailija
68/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vauvan ruoka-ajat ovat mitä sattuu. Juu se tiedetään. Kun oma seitsenkuiseni oli pienempi ja söi miten sattui, olin kotona. En käynyt ravintoloissa syömässä. Mikä hinku lähteä ravintolaan ihan infantin kanssa??

Jos lähdin shoppailemaan tms. imetin vauvan ensin kotona, jotta ei tarvitsisi imettää julkisilla paikoilla tai rupuisissa vessoissa. Ihan pienen vauvan imettäjä-äitiä ymmärrän, mutta vähän vanhemmalla vauvalla on jo ruoka-ajat ja ravintolassa käynnin voi ajoittaa imetysten väliin. Kuinka moni esim. puolivuotias syö miten sattuu? Tulevalla lomareissulla vauva syö ensin hytissä ja sitten minä ravintolassa. En haluaisi pilata ruokailunautintoani imettämisellä!

Joku kirjoitti aikaisin ketjussa Ranskasta ja imettämisestä. Ranskassa katsotaan pahalla silmällä, mikäli vauvaa imetetään julkisesti esim. ravintoloissa. Äideillehän tarjotaan sairaalassa lääkettä, jotta maito ei nousisi...

Vaippa on hyvä vaihtaa paikassa, missä ei ole uteliaita katseita - etenkin ulkomailla. Pedofilejä kyllä riittää Suomessakin, siksi siis vaihdan tyttövauvani vaipan vessassa.

Vierailija
69/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo julki-imettäminen on aika lailla epätoivottua muuallakin maailmassa. Mutta voihan mammat kokeilla, kuinka suotuisaa se ihmisten suhtautuminen muualla kuin täällä juntti-Suomessa on ;)

Vierailija
70/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni vauvan ruoka-ajat ovat mitä sattuu. Juu se tiedetään. Kun oma seitsenkuiseni oli pienempi ja söi miten sattui, olin kotona. En käynyt ravintoloissa syömässä. Mikä hinku lähteä ravintolaan ihan infantin kanssa??

Jos lähdin shoppailemaan tms. imetin vauvan ensin kotona, jotta ei tarvitsisi imettää julkisilla paikoilla tai rupuisissa vessoissa. Ihan pienen vauvan imettäjä-äitiä ymmärrän, mutta vähän vanhemmalla vauvalla on jo ruoka-ajat ja ravintolassa käynnin voi ajoittaa imetysten väliin. Kuinka moni esim. puolivuotias syö miten sattuu? Tulevalla lomareissulla vauva syö ensin hytissä ja sitten minä ravintolassa. En haluaisi pilata ruokailunautintoani imettämisellä!

Joku kirjoitti aikaisin ketjussa Ranskasta ja imettämisestä. Ranskassa katsotaan pahalla silmällä, mikäli vauvaa imetetään julkisesti esim. ravintoloissa. Äideillehän tarjotaan sairaalassa lääkettä, jotta maito ei nousisi...

Vaippa on hyvä vaihtaa paikassa, missä ei ole uteliaita katseita - etenkin ulkomailla. Pedofilejä kyllä riittää Suomessakin, siksi siis vaihdan tyttövauvani vaipan vessassa.

ei ainakaan ole vielä ruoka-aikoja, kiinteitä menee ehkä 2-3 teelusikallista päivässä ja tissillä käydään tietysti tarpeen mukaan.

En minäkään usein ravintolassa käy vauvan kanssa syömässä, mutta silloin harvoin kun käyn, niin kyllä taatusti imetän siellä, jos vauvalla nälkä iskee. Lisäksi olen aivan varma, että suurin osa lähellä istuvista ei edes huomaa minun imettävän.

Jos sinä pysyitkin pienen vauvan kanssa kotona, niin minä en. Olisin varmasti tullut aika nopeasti mökkihöperöksi.

Mua kyllä kiinnostaa, että miksi ihmeessä julkisesti imettäminen rinnastetaan julkisesti naimiseen tai kuseskeluun monissa viesteissä. Imetyshän on vauvan ruokailua, ja kyllä me aikuisetkin ruokailemme muiden nähden.

Vierailija
71/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo julki-imettäminen on aika lailla epätoivottua muuallakin maailmassa. Mutta voihan mammat kokeilla, kuinka suotuisaa se ihmisten suhtautuminen muualla kuin täällä juntti-Suomessa on ;)

No, olen kokeillut esim. USA:ssa, missä julki-imetys on lailla erikseen sallittu kaikissa julkisissa tiloissa. Aivan suotuisaa oli ihmisten suhtautuminen, vaikka pulloruokinta onkin ko. maassa aika suosittua. Ruotsissa ja Norjassakaan ei ole tullut valittamista.

Vierailija
72/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eihän periaatteessa ravintolaan viedä omia eväitä ;)

mutta joo, vihaan julkisella paikalla niiku just ravintolassa imettämistä koska se on hankalaa. vituttaa kun toinen rinta valuu ku rikkinäinen hana ja siitä imettävästä rinnasta maito suihkuaa vaikka omalle lautaselle asti jos vauva päästää hetkeks irti... mutta imetän jos vauvalla on nälkä, minkäs teet!

ja meidän nelikuisen vauvan ruokailuväli on mitä vaan puolen ja puolentoista tunnin väliltä, kertokaa ihmeessä miten ajoitan syötöt niin ettei tarvitse syöttää esim ravintolassa tai shoppailemassa käydessä? välillä tekee tiukkaa suoriutua ihan ruokakauppareissusta... ja ei, ei nuku yli vartin päiväunia.

Vierailija
73/80 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä sentään suurin osa ihmisistä ymmärtää imetyksen luonnollisuuden. Vaikka pieni joukko estoisia juntteja näköjään mahtuu mukaan meilläkin. :)

Vierailija
74/80 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on ok ihan missä vaan, kakkavaipan ehkä vaihtaisin edes vähän syrjässä. 

Vierailija
75/80 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai lastenhoitohuoneessa. Ei todellakaan julkisesti.

Onko mielestäsi törkeää vaihtaa vaippa vaunukopassa?

ap

Yhtä junttia kuin ruokapöydässä pieraiseminen - ei kukaan halua syödä paskanhajussa. 

Vierailija
76/80 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Yhtä junttia kuin ruokapöydässä pieraiseminen - ei kukaan halua syödä paskanhajussa. 

Siellä vaunukopassako sä syöt? 

Vierailija
77/80 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siellä vaunukopassako sä syöt? 

Se lemuko jotenkin maagisesti jää sinne koppaan? Nyt valoja päälle.

Vierailija
78/80 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80 luvulla pysyttiin vauvan kanssa kotona.Nykyäidit menevät pienen vauvan kanssa kaupungille.Ei viihdytä kotona yhtään.Se on vain halua näytellä tissejä ja katsokaa minä olen äiti.

Vierailija
79/80 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa ei saa syödä omia ruokia, ei edes vauva.

Vierailija
80/80 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei muutoin, mutta se haju ei pysy vaunukopassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi