Pakko hehkuttaa!!! (vauva-hössötystä)
Meidän ensimmäiselle lapsellemme, pienelle pojalle, 4,5kk puhkesi tänään ensimmäinen hammas ?
Poika nappasi sormeni käteensä ja vei suuhunsa tavalliseen tapaansa ja oikein hätkähdin, kun yhtäkkiä siellä olikin jotain terävää!
Pakko sitä oli sitten oikein alkaa tutkimaan ja pienen pieni hampaan alkuhan sieltä pilkisti!
Poika oli viimeviikolla ensimmäistä kertaa flunssassakin joten en edes tajunnut että tämänpäiväinen kiukuttelu ja käninä saattoi johtua tuosta.
Pakko oli miehelle soittaa heti töihin ja itkuhan siinä tuli kun mun pieni poika kasvaa niin kauhean nopeasti.
Ei muuta. Mä olen niin onnellinen ?
(Siitä huolimatta että olen joutunut selkä hellänä hytkyttämään poikaa lähes koko päivän sylissä kun raukka on ollut niin itkuinen ja kiukkuinen kun ikeneen sattuu :( )
Kommentit (21)
oli aina kuumeessa ennen kuin tuli hampaita.
Noh, täytyy seuraavalla kerralla panna merkille, toistuuko lentsu kun tulee hampaita :)
Ap
Selkävaivat voivat olla pikemminkin perua koetusta raskaudesta kuin synnytyksestä (varsinkin kun sektio). Raskaushan muuttaa aika oleellisesti ruumiin painopisteitä ja lantion asentoa yms. Kiropraktikot, osteopaatit ja naprapaatit hoitavat, kukin niistä mieleisensä valitsee, ovat vähän erilaisia koulukunniltaan.
Ja varsinkin kun loppuraskaudesta tuli vielä ihan hillittömän paljon painoa lisää (nestettä kertyi ihan ÄLYTTÖMÄSTI) niin olen tullut siihen tulokseen, että painon kertyminen vyötärön seudulle raskausaikana + raskauskilot synnytyksen jälkeen ovat tuhonneet mun selän :D
Tietysti se varmasti vaikuttaa asiaan, että raskauden aikana niin selkä- kuin vatsalihaksetkin menivät vähän "talviteloille" ja siksikin selkä on kirmu kipeä kun ei ole ne lihakset enää samassa kunnossa että jaksaisivat tehdä hommansa samoin kuin ennen (saati kun painoa on niin paljon enemmän kuin ikinä ja tietysti lasta kanniskellessa selkä rasittuu)
Tosin minulla on ollut aina vähänm ongelmia selän kanssa, on ihan nuoresta asti särkenyt vähän väliä, muttei tosin koskaan näin..
Mut se hammas ? ei unohdeta sitä hammasta ?
Ap
Kukaan ei enää halua jutella mun kanssa :D
Noh, mä meen häiriköimään muihin keskusteluihin ;) Saapa keskustella sitten edes jostain :D
t: neljän äiti, nuorin 8 kk
Muistan kyllä itsekin, miten hössötin esikoisen jokaisesta hampaasta sun muusta ihan samalla tavalla =) Nyt kuopuksen kohdalla vain toteaa "kah, uusi hammas" =)
11kk:n iässä. Arvaa vaan ootettiinko niitä hampaita oikein kyttäämällä et missä ne viipyy? ;) Nyt tylleröllä ikää 1v2kk ja hampaita peräti 6 kipaletta.
Meillä ensimmäinen hammas aiheutti kanssa monen päivän kiukuttelut. Ainut paikka missä tyttö oli tyytyväinen oli manduca... :)Oli kyllä pelastus että tuli hankittua :)
JOs et omista kantovälinettä niin kannatta ottaa selvää onko teidän paikkakunnalla jotain vertaistukiyhdistystä tms. josta voisi vaikka vuokrata kantoliinan/kantorepun.
huom! en tarkoita mitään baby björn:n rintareppua(ei ole vauvalle ergonominen asento)
Hah, takuulla eka =)
t: neljän äiti, nuorin 8 kk
Niinkuin heti ekassa lauseessa mainitsin :) Mut mä saan hössöttää. Jokaisesta lapsesta lkuuluisi vähän hössöttää :)
Ap
Ihan huoletta voit antaa, varsinkin yöksi, ei tartte suotta olla kivuissa, voi säteillä korviinkin pahasti.
Tuli kyllä hymy huulille viestistäs :)
olen muutenkin ajatellut hankkivani, juuri tälläisiä hetkiä varten. Poika viihtyy muuten tosi hienosti itsekseen sitterissä tai lattialla vilteillä, mutta jos sattuu joku olemaan huonosti niin sitten sylissä pysyy jotenkin nahoissaan vaikka siinäkin itkee :D
On vaan selkä ollut synnytyksen jälkeen ihan (suoran sanottuna) paskana ja nyt kun on alkanut tosissaan kuntoilemaan näitä hemmetin raskauskiloja (vajaa 15kg pitäisi saada pudotettua) niin selkä ottanut siitä melkoisesti itseensä..
Noh, onneksi viikonloppuna pääsee näyttämään sitä tutulle hierojalle ja se saa sitten analysoida että mitä sille tarvis tehdä vai pitääkö varata aika kiropraktikolle
Ap
meillä kans ensimmäinen hammas tuli viime viikolla, ikää vaavilla 5kk. Ja puree kovaa. Miks ihmeessä pitää kommentoida, jos ei ole mitään asiaa!
Hössöttele rauhassa, samoin minä 3 lapsen äiti!
Minulla nyt toinen vauva, ja oikein harmittaa, kun kaikki ei tunnu yhtä mahtavalta, kuin ensimmäisen kanssa! Yritetään silti huomioida pientä mahdollisimman paljon, ettei tule vähän niin kuin "vasemmalla kädellä" hoideltua!!
Joten hössötän minäkin nyt pikkuisen: meillä on tulossa neljäs hammas (8kk ikäinen), eli ylähammas. Myöskin vähän tekee levottomaksi,annoin lääkettäkin, muttei meinannut millään nukahtaa.
Minuakin harmittaa, että kasvavat niin pian!! Muistan, että esikoisesta itkin kamalasti, kun poika alkoi nukkua yöt, eikä kaivannut enää tissiä. Poikani ei tarvitse äitiä enää, on niin iso! Ja ikää oli 5kk :) Nyt tyttö syö yöllä vieläkin, mutta en edes yritä rajoittaa: nyt on erilainen haikeus, entäs, jos meille ei enää tulekaan vauvoja? Jos en enää SAA imettää, tai nuuhkia pienoistani yöllä vieressä, katsella, kuinka kaunis hän on vauvan poskineen...
Ihan huoletta voit antaa, varsinkin yöksi, ei tartte suotta olla kivuissa, voi säteillä korviinkin pahasti.
Tuli kyllä hymy huulille viestistäs :)
Sitä oraaliliuosta (vai mitälie :D) annoin tuossa kahdeksan jälkeen ja yhdeksän aikoihin alkoi jo olla silminnähden paremmalla tuulella (illalla siis vasta huomasin hampaan :D)
tosin melko pian sen jälkeen alkoi unikäninä joten eipä siitä suuri lohtu selälle ollut :D Noh, nukkuupa paremmin. Siellä se pieni nyt vetää sikeitä ja äiti saa vähän lepuuttaa selkäänsä :)
Ap
Molemmat alahampaat kerralla ja nyt ne ylähampaat puhkes joku aika sitten molemmat yhtäaikaa.
Oliko ap, epiduraali?
t; se neljän äiti, joka kyllä tuli myös viestistä hyvälle tuulelle eikä aloittanut ketjua pahalla, vaikka joku siitäkin herneen nassuun tais vetäistä
Kyseessä siis sektio :( tosin ei toivottu sellainen..
Ehkä mä sitten seuraavan pääsen synnyttämään silleen perinteisesti..
Mahtaisiko sillä muka olla oikeasti vaikutusta asiaan?
On meinaan juuri tuolta ala-selästä kipeä...
Ap
Kyllä minäkin neljän lapsen äiti joka päivä tutkin kuopuksen (4 kk) ikeniä, että joko kunnolla hammas pilkottaa läpi. Pullotusta ja kutinaa ikenissä on ollut jo pitkään. On hienoa, että herkistyy lapsen erilaisista kehitysaskeleista, milloin mistäkin.
että meilläkin herra (8kk) heräilee vielä sen 4-6 krt yössä enkä ainakaan itse ole siitä onnessani, vaikka viimeinen vauva onkin. Yökouluun onkin lähete vetämässä, toivottavasti pian päästään.
Itsella ap, kaksi epistä ja kaksi järkkyä selkäkipua, kaksi luomua ja kas, ei yhtään selkäkipua...
t: se neljän äiti
että meilläkin herra (8kk) heräilee vielä sen 4-6 krt yössä enkä ainakaan itse ole siitä onnessani, vaikka viimeinen vauva onkin. Yökouluun onkin lähete vetämässä, toivottavasti pian päästään.
Itsella ap, kaksi epistä ja kaksi järkkyä selkäkipua, kaksi luomua ja kas, ei yhtään selkäkipua...
t: se neljän äiti
Kyllähän siellä valmennuksessa sanottiin että joku sellainen kipu on mahdollista jos sinne menee ilmaa tai jotain ? Mutta piti kuulemma olla kovin harvinaista.....
Meilläkin pikkuherra herää vielä about sen 4krt /yö nyt taas heräillyt vähän enempi, ja olisihan se ihana joskus nukkua läpi yön.. Kaksi kertaa on antanut nukkua kuuteen asti aamulla :D Noh, sitä odotellessa :) Yhtään en oo katkera mut sisko hehkuttaa sillä kun hänen nuorimmaisensa 3kk on nukkunut synnäriltä asti kokonaisia öitä.. :D
Mut mun mielestä vauvojen kuuluukin valvottaa edes vähän :D Jostain muistelisin lukeneeni, että jos vauva nukkuu hirveän varhain pitkiä pätkiä se saattaa altistaa herkemmin kätkytkuolemalle kun hengitys katkeaa tjn..
En nyt siis ole ollenkaan varma oliko se noin :D
Eikä se nyt kyllä liittynyt asiaan yhtään mitenkään :D ihanaa vaan jutella joidenkin kanssa kun on koko päivän ollut kotona pojan kanssa kun mies ensin iltavuorossa töissä ja sieltä meni suoraan kiekkoharkkoihin - kotona vasta yhdentoista jälkeen.. Noh, onneksi tälläinen haista V päivä on vaan kerran kuukaudessa iltavuoroviikon aikana :D
Ap
jännä juttu muuten, että meillä aina oli flunssa samaan aikaan, kun tuli hampaita ja sitten tosiaan tuli aina ne kaksi kerrallaan, jos ei neljäkin.