Ruotsinkieliset pärjäävät huonosti koulussa (HBL)
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/HBL+Ruotsinkieliset+p%C3%A4rj%C3%A4%…
"Ruotsinkieliset oppilaat menestyvät lukutaidossa ja luonnontieteissä selvästi huonommin kuin suomenkieliset oppilaat, kertoo HBL. Molemmissa taidoissa keskimääräinen ero suomenkielisten oppilaiden hyväksi vastaa noin puolta vuotta koulunkäyntiä.
Matematiikassa erot ovat hieman pienempiä, mutta selviä nekin."
Perusteluksi esitetään, että "yksi selityksistä voi olla puutteellinen kielitaito. Moni ruotsinkielisen koulun oppilas puhuu kotonaan ja kavereilleen suomea, jolloin opetuskieli jää tavallista heikommaksi."
Mikä ihmeen ruotsinkielinen on sellainen, joka puhuu kotonaan ja kavereilleen suomea? Kuinka paljon Suomessa on tällaisia leikkiruotsinkielisiä, joiden palvelemista varten jokaikinen suomenkielinen opiskelee pakkoruotsia?
Kommentit (40)
rannikon ruotsinkieliset on ihan eri rotua. Suomalaisnaiset ovat ylipäätään paksuja lyhytjalkaisia pottunokkia, jonkinlaisia karjakon ja työhevosen sekoituksia. Mikä voisi selittää eron että esim. Suomen ruotsinkieliset tytöt ovat yleensä kauniita, pitkiä ja hoikkia?
Onhan tuossa rotujutussa selvästi jotain perää.että ruotsinkieliset ovat kauniita mutta tyhmiä?
mollatakseen jotain satavuotta vanhoja juttuja. Hienoa! Tästä se lähtee.
Ruotsissa steriloitiin esim suomalaisia vielä 70-luvulla. Eihän siitä ole herrajumala kuin 40 vuotta, sun äitisi olisi voinut olla yksi.
Missä puhutaan tyhmyydestä?
Siinä HBL:n jutussa, johon aloitus viittaa.
suomenruotsalaisia koska ruosissa steriloitiin 70-luvulla! Aloitetaan vaikka lapsista jotka puhuu kylillä ja toreilla äidinkieltää,n kerrotaan niille suorin sanoin mitä ollaan niiden rodusta mieltä!!!!
suomenruotsalaisia koska ruosissa steriloitiin 70-luvulla! Aloitetaan vaikka lapsista jotka puhuu kylillä ja toreilla äidinkieltää,n kerrotaan niille suorin sanoin mitä ollaan niiden rodusta mieltä!!!!
No miksi suomenkielisiä rangaistaan sitten siitä, että vajaa sata vuotta sitten joku kieroili perustuslakiin ruotsin kielen samaan asemaan kuin suomi, vaikka alkuperäisissä suunnitelmissa vain suomi olisi ollut koko maan virallinen kieli? Tästä virheestä rangaistaan edelleen esim. itäsuomalaisia, jotka pakotetaan opiskelemaan täysin tarpeetonta ruotsin kieltä.
Painun heti rankaisemaan lähintä suomenruotsalaista siitä että vaajaa sata vuotta sitten joku kieroili jotain. Yhteys on ilmeinen, pataljoonat liikkeelle!! Kostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen kaikki kieroilut! Tässähän ihan innostuu!
Kukaan tuskin vastustaa ruotsin kieltä tai kansaa. Itse ainakin pidän ruotsalaisista ja myös suomenruotsalaisista, mutta kielen pakko-opetus on jumalattoman haitallista maalle. Suomessa on hieno ja riittävä pooli ruotsinkielenosaajia, mutta onko venäjän, kiinan, espanjan jne osaajia tarpeeksi? Suomi maana hyötyy jos kansassa osataan monipuolisesti kieliä ja kansa saa valita sen mihin on motivaatiota. No tuosta on varmaan turha jankata kun 80 %:a kansasta on tuota mieltä. Nyt päättäjien pitää vaan vielä kuunnella kansaa.
Kukaan tuskin vastustaa ruotsin kieltä tai kansaa. Itse ainakin pidän ruotsalaisista ja myös suomenruotsalaisista, mutta kielen pakko-opetus on jumalattoman haitallista maalle.
on RKP, Kokoomus ja SDP, jotka kaikki ovat näyttäneet vihreää valoa pakkoruotsin lisäämiselle ja aikaistamiselle. Että se siitä monipuolisesta kielitaidosta sitten...
Kukaan tuskin vastustaa ruotsin kieltä tai kansaa. Itse ainakin pidän ruotsalaisista ja myös suomenruotsalaisista,
ruotsinkielisiä, noita hirvittäviä eugeniikkamonstereitä, jotka vasta juuri äsken eli sata vuotta sitten, olivat sitä mieltä että suomalaiset ovat alempiarvoisia. Mutta miten nyt suu pannaaan?!! Miten?! Nää nää nää ;))). Kumpi rotu on huonompi, kumpi?!!! ;)) Niin, ja siis todella pidän paljon ruotsinkielisistä, minulla on monta ruotsinkielistä woodoonuk-- ystävää ja olen siis aivan ruotsinkielisten ylin ystävä!
Kukaan tuskin vastustaa ruotsin kieltä tai kansaa. Itse ainakin pidän ruotsalaisista ja myös suomenruotsalaisista,
ruotsinkielisiä, noita hirvittäviä eugeniikkamonstereitä, jotka vasta juuri äsken eli sata vuotta sitten, olivat sitä mieltä että suomalaiset ovat alempiarvoisia. Mutta miten nyt suu pannaaan?!! Miten?! Nää nää nää ;))). Kumpi rotu on huonompi, kumpi?!!! ;)) Niin, ja siis todella pidän paljon ruotsinkielisistä, minulla on monta ruotsinkielistä woodoonuk-- ystävää ja olen siis aivan ruotsinkielisten ylin ystävä!
Oletettavasti mahdollinen inho kohdistuu RKP:hen, mutta ei tavallisiin ruotsinkielisiin.
Asun itse kaksikielisellä paikkakunnalla (vaikka suomenkielinen olenkin) ja olen tehnyt töitä suomenkielisen paikkakunnan ruotsinkielisen koulun kanssa. Kaksikielisissä kunnissa ruotsinkielisiin kouluihin panostetaan rahaa selvästi enemmän kuin suomenkielisiin, oppilasmäärä on pienempi, koulu idyllisempi jne. Mutta luokat ovat monesti yhdysluokkia ja useat opettajat muodollisesti epäpäteviä, joten oppimistulokset eivät ole niin hyviä kuin voisi olettaa.
Ja kyllä se kielitaito vaikuttaa myös matemaattisten aineiden opiskeluun (yritä itse opiskella jotain uutta asiaa kielellä, jota et kunnolla osaa). Moni kaksinkielinen on valitettavasti puolikielinen eli ei osaa kumpaakaan kieltä riittävän hyvin. Kotona puhutaan puhekieltä tai "jätte kiva" sekakieltä, samoin kavereiden kanssa, kun taas oppikirjoissa on kirjakieltä, jonka sanat ja käsitteet voivat olla lapsille täysin vieraita. Ja kun tähän lisätään kielelliset oppimisvaikeudet ja erittäin vähäinen tai olematon erityisopetus, niin avot...
Meidän kotikunnassa ei oteta ummikkolapsia vieraskieliseen kouluun eli ruotsinkielisen koulun oppilaiden pitäisi pystyä opiskelemaan ruotsiksi ja samma på finska. Mutta siellä, missä olen töissä, otetaan suomenkielisiä, ruotsia osaamattomia ruotsinkieliseen kouluun jos vanhemmat niin tahtovat. Ja monet tahtovat sen paremman tulevaisuuden toivossa...
Suomenruotsalaisista suurin osa on kaksikielisiä. Puhtaasti ruotsinkielisiä taitaa olla vain Pohjanmaalla, muualla ainakin todella vähän.
Selvyyden vuoksi, tunnen myös paljon sellaisia kaksikielisiä perheitä, joiden lapset osaavat sekä ruotsia että suomea hyvin ja menestyvät koulussa.
Oletettavasti mahdollinen inho kohdistuu RKP:hen, mutta ei tavallisiin ruotsinkielisiin.
Mahdollinen inho kohdistuu RKP:hen ja käytännön totetutus kohdistuu kaduilla käveleviin ihmisiin. Tämä on erinomaiseksi koettu järjestely! Tässä netistä kopsattua mallia muillekin:
"Ruotsinkieliset ystäväni ovat kertoneet, miten aivan puskista tänä keväänä on saanut kuulla herjauksia ja raivoryöppyjä vain siksi, että on katutilassa puhunut omaa äidinkieltään."
"Kun suomenkielisen tuttavan ihan tavallisen näköinen poika puhui metroasemalla puhelimessa ystävänsä kanssa ruotsia, se riitti aseman penkillä istuneelle miehelle. Mies uhkaili nuorukaista, seurasi aivan kannoilla ja löi."
Suomenruotsalaisista suurin osa on kaksikielisiä. Puhtaasti ruotsinkielisiä taitaa olla vain Pohjanmaalla, muualla ainakin todella vähän.
Mua ihmetyttää aina vaan enemmän se, että ketä varten niitä ruotsinkielisiä palveluja (joita varten kaikkien pitää opiskella pakkoruotsia) oikein ylläpidetään, koska käytännössä kaikki osaavat suomea? Tuntuu aivan typerältä, että suomalaisten kielitaito uhrataan sen vuoksi, että periaatteen vuoksi voidaan tarjota suomea osaaville ruotsinkielisiä palveluita... Kun sitten kuinkin siellä, missä palveluja oikeasti tarvitaan, on myös ihan oikeita ruotsinkielisiä niitä palveluja antamassa...
Huom: esim. oikeusasioissa tai vanhuspalveluissa ruotsinkielinen palvelu OK, mutta tätä varten ei tarvita koko kansan pakkoruotsia.
Mua ihmetyttää aina vaan enemmän se, että ketä varten niitä ruotsinkielisiä palveluja (joita varten kaikkien pitää opiskella pakkoruotsia) oikein ylläpidetään, koska käytännössä kaikki osaavat suomea?
Ihmisillä on oikeus saada palvelua äidinkielellään tai jotain? Siis suomi/ruotsi. Suomenruotsalaisten äidinkieli on useimmiten ruotsi vaikka useimmat osaavatkin hyvin suomea. Ei sillä että kannattaisin tällaista ajattelua mutta tämä taitaa olla peruste. Mutta olisi ihan kiva saada suomalaisena kunnollista palvelua suomen kielellä, monesti siis joku ruotsinkielinen palvelee hoonolla soomella. Siis niin huonolla ettei ymmärrä mitä häneltä kysytään.
"PISAn tutkimuksissa ei arvioida erityisopetuksen piiriin kuuluvia luokkia. Koska ruotsinkieliset koulut ovat yksikköinä pienemmät, ns erityisluokkia ei voida järjestää ja erityisopetusta tarvitsevat oppilaat luetaan koko koulun keskiarvoon."
Sieltä löytyy selitystä.
Suomen kielisiä kirjoja on vaikka millä mitalla, opettajan oppaita ym. opetusta tukevaa saatavana ilmaiseksi. Ruotsiksi on yleensä olemassa vain yksi kirjasaraja, vanhentunut ja aluaankin heiko. Jos siihen ylipäätään on olemassa opettajanoppaita ne maksavat ihan kivasti. Riiikinruotsalaisia kirjoja ei yleensä voi käyttä koska opetussuunnitelmat ovat niin erilaiset. Tiedän kolleegoja jotka ovat tarjoutuneet kääntämään mieleisen kirjasarjan ilmaiseksi, mutta kustantamoja ei moinen pienten markkinoiden takia kiinnosta.
Lisäksi olen samaa mieltä tuosta, että luokilla on tosiaan oppilaita jotka eivät ymmärrä kieltä tarpeeksi. Tässä on huomattavia eroja ja samalla luokalla voi olla myös täysin ummikkoja (mistä syystä suomen opettaminen pääkaupunkiseudulla on opettalle aikamoinen haaste).
Mua ihmetyttää aina vaan enemmän se, että ketä varten niitä ruotsinkielisiä palveluja (joita varten kaikkien pitää opiskella pakkoruotsia) oikein ylläpidetään, koska käytännössä kaikki osaavat suomea?
Ihmisillä on oikeus saada palvelua äidinkielellään tai jotain? Siis suomi/ruotsi. Suomenruotsalaisten äidinkieli on useimmiten ruotsi vaikka useimmat osaavatkin hyvin suomea. Ei sillä että kannattaisin tällaista ajattelua mutta tämä taitaa olla peruste. Mutta olisi ihan kiva saada suomalaisena kunnollista palvelua suomen kielellä, monesti siis joku ruotsinkielinen palvelee hoonolla soomella. Siis niin huonolla ettei ymmärrä mitä häneltä kysytään.
Ei ole mitään yleistä oikeutta. Vain valtion ja kaksikielisten kuntien palvelu pitää saada tarvittaessa ruotsiksi. Mutta ei suinkaan jokaisen tarvitse osata, riittää, että joku työssä olevista osaa ruotsia.
Kukaan tuskin vastustaa ruotsin kieltä tai kansaa. Itse ainakin pidän ruotsalaisista ja myös suomenruotsalaisista, mutta kielen pakko-opetus on jumalattoman haitallista maalle.
on RKP, Kokoomus ja SDP, jotka kaikki ovat näyttäneet vihreää valoa pakkoruotsin lisäämiselle ja aikaistamiselle. Että se siitä monipuolisesta kielitaidosta sitten...
Kokoomuksen puoluekokoushan vastusti pakkoruotsia eli äänestyksessä pakkoruotsi päätettiin ajaa alas, mutta Stubb ja Katainen päättivätkin sitten puoluekokouksen päätöksestä huolimatta jatkaa samalla rahakkaalla tiellä. Stubb mm sai koko eduskuntavaalikampanjan rahoitukse ruotsinkielisiltä säätiöiltä, pääasiassa Abå Akademin alaisuudessa olevilta ja muutamalta helsingin alueen säätiöltä. Niillähän on rahaa jumalattomasti eikä kokoomus voi sitä jättää käyttämättä.
että ruotsinkieliset ovat kauniita mutta tyhmiä?