Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku uskaltaa ostaa vauvatavaraa heti 1/3 ohitettuaan!!!??

Vierailija
17.05.2011 |

Varsinkin ensimmäistään odottavat! Luulevat nähtävästi, että kaikki on automaattisesti hyvin kun tulevat ekasta ultrasta ulos. Rasittavaaaaaa. Toki suurinosa päättyy hyvin, mutta SUURI OSA menee tuonkin jälkeen vielä kesken, tulee kohtukuolemia, keskeytyksiä, synnytyskomplikaatioita jne... En tarkoita etteikö raskaudesta/lapsesta pitäisi iloita, mutta se, että asian kokeminen tapahtuu erityisesti hankintojen kautta on kummallista. Eikö sitä todella tiedosteta, että esimerkiksi rakenneultra on vasta ensimmäinen selkeä suuntaa-antava tutkimus!

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkisyyttä en hakenut, se leima mulle annettiin ja omaa pohdiskeluani en olisi saanut tänne nähtävästi tuoda, sen sijaan anteeksipyytelevään sävyyn voisin varmaankin tiedustella josko olisi mitenkään mahdollista että joku raottaisi hieman tätä aiheen mystistä verhoa :) ap

että pidetään sitä omaa näkemystä asiasta ainoana oikeana. Kyllä sun viesteistä käy ilmi ainakin se, että jollain tavalla halveksit alkuraskauden aikana hössöttäviä odottajia.

Vierailija
82/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että abortin harkitsijat ostaa valtavasti vauvatavaraa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekologisten hankintojen puolestahan hän puhuu. miksei vertailua ja ekologisisa hankintoja ehtisi tehdä loppuraskaudestakin! Miksi pitää aloittaa niin alussa. Eikö tosiaan teistä olis parempi edetä raskaudessa vähän pidemmälle! Edes yli vkon 20????

voi tehdä sitten ihan alkuraskaudestakin? Mulle ihan sama miten muut tekee, mä saan melkein kaiken muualta. Mutta ekologisuutta ja sitä, missä vaiheessa ostoksia tekee, ei nyt kannattaisi sekoittaa toisiinsa.

Vierailija
84/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 19 ostettujen vauvan vaunujen hiilijalanjälki on suurempi kuin rv.21 ostettujen.

ekologisten hankintojen puolestahan hän puhuu. miksei vertailua ja ekologisisa hankintoja ehtisi tehdä loppuraskaudestakin! Miksi pitää aloittaa niin alussa. Eikö tosiaan teistä olis parempi edetä raskaudessa vähän pidemmälle! Edes yli vkon 20????

Vierailija
85/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se raskauden keskeytys varmasti on aika äärimmäinen ja marginaalinen vaihtoehto, joten kyllä niitä tavaroita kannattaa ostaa silloin kun siltä tuntuu. En vieläkään ymmärrä miten se tavara liittyisi siihen keskeytykseen, tyhjä syli, tyhjä vatsa tai tyhjät vaunut, sama asia, niinkö? Jos tekee keskeytyksen, vika ei ole vaunuissa.

Vierailija
86/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut just niin kun sopivaa jos läpäisee rakenneultran?

no oikeesti olen samoilla linjoilla.

Vierailija
87/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole tänä päivänä kyllä mitenkään äärimmäinen ja marginaali vaihtoehto sorry vaan.

Vierailija
88/121 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap nuo aiemmat viestisi uudelleen ja tarkemmin...

henkisyyttä en hakenut, se leima mulle annettiin ja omaa pohdiskeluani en olisi saanut tänne nähtävästi tuoda, sen sijaan anteeksipyytelevään sävyyn voisin varmaankin tiedustella josko olisi mitenkään mahdollista että joku raottaisi hieman tätä aiheen mystistä verhoa :) ap

Vierailija
89/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvanvaatteita "odottamassa" vaikka en ollut edes raskaanakaan. Lisäksi varastossa oli pinnasänky, sitteri ja vauvan leluja sekä keittiössä syöttötuoli ja potta wc:ssa (pieniä vieraita varten). Lähes kaikki vauvanvaatteet olin kirpputoreilta ostanut; osa vaatteista ja tavaroista oli sukulaisilta saatuja. Sittemmin meille on syntynyt kolme lasta ja jokaiselle olen koko raskauden ajan tehnyt hankintoja.

Ap:n esittämät "kauhuskenaariot" ovat kuitenkin harvinaisia ja ihmiset valmistautuvat vauvan tuloon eri tavoin. Meillä oli tosiaan lähes kaikki jo raskauden puoliväliin mennessä hankittu valmiiksi - ystäväni puolestaan lähetti miehensä sairaalasta tekemään hankintoja (vaunut, turvakaukalo, vaatteita ym.), kun vauva syntyi yllättäen kk ennen laskettua aikaa eli juuri kun hän oli jäänyt äitiyslomalle ja ajatteli ehtivänsä hyvin tehdä kaikki tarpeelliset hankinnat. Molemmissa tapauksissa tuloksena on suloiset vauvat ja onnelliset vanhemmat eli ei se siitä "valmiustasosta" ollut kiinni. Ja kaupat ovat auki myös vauvan syntymän jälkeen vaikka oma elämä tuntuukin hetkeksi pysähtyvän. =)

Vierailija
90/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on ostoksilla ja suosii kierrätystä.

Odottajia on erilaisia, mä en kuulu hössöttäjiin. Onhan se hämmentävää kun toinen plussaa ja ostaa kalleinta mitä kaupasta löytyy. Mutta kyllähän me kaikki se hänelle suodaan. Eihän siitä ole kysymys.

mä odotan rauhassa. En vaan vauvan syntymistä, mutta myös raskauden etenemistä. Menneet kokemukset saa toki ihmettelemään ensiraskauksien huumaa, mutta kyllä mun luonteeni on myös aina ollut tällainen pohtiva.

mutta nyt menen nukkumaan ja kiitän kaikkia ja toivon kaikille rakkaita ihania raskauksia jotka saavat edetä ja päättyä hyvin onnelliseen syntymään.

Hyvää yötä, kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta.

ap

Vierailija
91/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ekologisempaa ostaa tarvitsemansa tavara silloin kun sen saa käytettynä eikä pakko-ostaa kiireessä jotain korvaavaa jota ei niin haluaisi mutta kun on pakko nyt.

Sanoisin vielä että rakenneultra saattaa paljastaa rakenteellisia vikoja mutta harva saa tietää ettei raskaus niiden takia voisi jatkua joten miksi pitäisi SENKÄÄN takia odottaa? Vai eikö "rakennevikainen" vauva sitten tarvitsekaan niitä tavaroita?

Vierailija
92/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka ostaa vauvatavaransa vasta matkalla synnärille kierrättää niin pirusti?

ekologisuus on sitä että on aivot päässä eikä mahassa kun on ostoksilla ja suosii kierrätystä

En kyllä oikein ymmärrä että missä sijaitsevilla aivoilla nämä kaksi asiaa saadaan yhdistettyä niin että niillä olisi joku looginen yhteys.

Ihminen joka on kierrätyshenkinen on sitä alkuraskaudessakin ja ihminen joka ei ole hyvin todennäköisesti ostaa kaiken marketista uutena varsinkin jos jättää hankinnat viime tippaan.

Vierailija
93/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat yhtään sen ekologisempia. Kyllähän hekin voi ostaa valtaisat määrät turhaa roinaa jos nyt sitten kumminkin käy niin epätodennäköisesti että lapsi ei kuolekaan.

Vierailija
94/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään varhaisilla viikoilla sosiaalisista syistä eli nämä ovat pääasiassa ihmisiä jotka eivät halua lasta. Tuskin nämä mitään vauvatavaroita hamstraavat.

Kyllä se on hyvin pieni vähemmistö, jolle käy niin että toivottu vauva abortoidaan vasta kun kaikki vauvahankinnat on jo tehty. Yhtään heidän suruaan väheksymättä.

ole tänä päivänä kyllä mitenkään äärimmäinen ja marginaali vaihtoehto sorry vaan.

Vierailija
95/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä odottaessani pelkäsin kaikkia mahdollisia komplikaatioita enkä ostanut juuri mitään valmiiksi.

Nyt toisessa raskaudessa olen ottanut vähän rennommin ja uskaltautunut ne muutamat potkarit ostamaan:)

Laskettuun aikaan on vähän alle kuukausi ja mietiskelin eilen äitini kuullen, että pitäisi käydä sitteri ja uudet matkarattaat ostamassa. Vastaus kuului: "Ei sitä vielä niin kauheesti kannattais..."

Ai että tuli hyvä mieli!!! Vastasin myös just ton et jos en nyt voi ostaa niin en kyllä syntymän jälkeenkään, sit voi tulla kätkytkuolema. Ja että ne hävityt pari sataa on luultavasti pienin murhe siinä vaiheessa.

Siis just tollasia kommentteja sitä kaipaakin tässä raskauden viimemetreillä.

Vierailija
96/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hämmentävää kun toinen plussaa ja ostaa kalleinta mitä kaupasta löytyy.

sun kaltaiset kierrättäjät voivat ostaa ekologisen ja kestävän tuotteen kirppikseltä, jonkun on se tarvinut kaupasta ostaa. Ja siitä euron kiina-bodystä tuskin on mitään jäljellä seuraavalle lapselle. Joutuu ostamaan niitä kalliimpia vaihtoehtoja.

Vierailija
97/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi näköjään väitellä.

Itse sain ainokaiseni kolmekymppisenä ja tiesin, että en halua toista lasta. Halusin nauttia tästä yhden lapsen ainutkertaisesta äitiydestä ja siihen kuuluivat tärkeänä osana kauniit vaunut ja vaatteet ja tietynlaiset lelut.

Ehdimme mieheni kanssa olla yhdessä viisi vuotta ennen kuin tulin suunnitellusti raskaaksi ja tänä aikana hankin kotiimme esimerkiksi monia laadukkaita leluja ja hyvä että hankin, sillä niitä ei ollutkaan sitten enää saatavilla kun lapsi oli leikki-ikäinen. Ostin myös kauniita vaatteita aina kun näin mieleisiä. Vaunut ostettiin sen jälkeen kun olin raskausviikolla 9 käynyt ultrassa ja selvisi että lapsia on yksi.

Ja kyllä, ostettavaa vauvalle jäi vielä kuukautta ennen syntymääkin ja syntymän jälkeen koska en halunnut äitiyspakkausta, vaan halusin ostaa vaatteita ja tavaroita oman makuni ja tarpeeni mukaan.

Tavaroiden hankkiminen pikku hiljaa oli minulle ja miehelleni osa raskaus- ja äitiys- ja isyysprosessia.

Vierailija
98/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ja varsinkin ensimmäinen raskaus on iso asia ja muutos. En yleensä kannata yletöntä kulutusta mutta mielestäni on ymmärrettävää, että ihmiset alkavat tehdä hankintoja hyvissä ajoin. Tämä voi konkretisoida tulevaa vauvaa ja hänen hoitamistaan kun esim. hankkii kestovaippoja, kantoliina tms. Itse ostin melkein kaikki vauvatarvikkeet käytettynä tai sitten saatiin ne tutuilta käytettyinä. Tällaisissa tapauksissa mielestäni erityisen tärkeää ja järkevää olla ajoissa liikkeellä kirppareiden kietely ja huutonetin selaus ei ole järkevintä puuhaa kun vauva on jo syntynyt. Oma vauvani syntyi ennenaikaisesti ja suuri osa niistä tavaroista (onneksi vähemmistö kaikesta tarvittavasta), jota ei hankittu ennen vauvan syntymää hankittiin uutena kun ei ollut aikaa ryntäillä ympäriinsä tavaran perässä.

Vauvoja syntyy kuolleena lasketun ajan kieppeilläkin pitäisikö kaikki hankinnat varmuudeksi jättää tekemättä. Saahan tavarat kiertoon jos niin surullisesti kävisi.

Vierailija
99/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olin vauvakuumeinen jo vuosia, varmaan koko sen ajan kun mieheni kanssa yhdessä sovimme myöhemmin perustavamme perheen. Varmaan olen hieman hössöttäväinen nainen, ainakin sisko sanoisi niin. Vauvauutisetkin olen aina heti kertonut. Tosin, mielessä on ollut se keskenmenon vaarakin, mutta en minä sitä ole pelännyt. Jos olisi joskus tullut, niin olisi yritetty heti uudelleen vauvaa. Ajattelin, että jos jäädään lapsettomiksi, annan vaikka sisarusten odotuksiin tai hyväntekeväisyyteen. Se pesiminen ja hössöttäminen oli niin ihanaa, en minä siitä syyllisyyttä tuntenut. En siis koskaan ole saanut keskenmenoa, ainakaan tietääkseni. En myös ole ollut omasta mielestäni siinä alkuraskaudessa kovin yli-innoissani siitä raskaudesta edes. Silti on jotain tullut hissukseen hommattua (ei mitään hamstrausta). Osa noista on aina mennyt esim. muille tutuille äidille ja uusille vauvoille. Kaukalo tuli ennen esikoista ainakin hommattua hyvin ajoissa. En ole yhtään taikauskoinen, pikemmin juuri päinvastoin. Jos on tullakseen, se tulee. Mulla on siis kolme lasta.

Vierailija
100/121 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaastako sun lapselle tipahti vaatteet, vaunut, turvakaukalo, sänky, lakanat yms. peruskamat???

Suomessa asuva saa äitiyspakkauksen ja aika paljon voi tilata netistä. Itse ostin vain muutaman potkupuvun kaupasta etukäteen samoin kuin tutin, tuttipullon ja paketin korviketta varalle. Sen lisäksi saimme yllättävän paljon vaatteita sukulaisilta ja ystäviltä (se tosin ei ollut meidän ansiotamme eikä kaikille mahdollista, vaan hyvää tuuria). Lisäksi vauva nukkui alussa tutuilta lainatussa kopassa. Kantoliinan, sängyn ja vaunut tilasin netistä ja ne kannettiin kotiin asti. Mies osti hoitoalustan ja ammeen samoin kuin rintapumpun.

Periaatteessa olen ap:n kanssa samaa mieltä, mutta toisaalta jokainen tehköön niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Minun silmissäni kaikki ihan alussa tapahtuva shoppaaminen näyttää hihkumiselta ja naiivilta, mutta varmaankin vain siksi, ettei itselläni ollut tarvetta ostella mitään vähään aikaan. Kyllähän vauvan tuloon kuitenkin on hyvä varautua ja ostaa tarvittavat silloin, kun pystyy eikä luottaa siihen, että loppuraskaudessa on shoppailukunnossa. Osahan joutuu makaamaan sairaalassa monta kuukautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi