Miten joku uskaltaa ostaa vauvatavaraa heti 1/3 ohitettuaan!!!??
Varsinkin ensimmäistään odottavat! Luulevat nähtävästi, että kaikki on automaattisesti hyvin kun tulevat ekasta ultrasta ulos. Rasittavaaaaaa. Toki suurinosa päättyy hyvin, mutta SUURI OSA menee tuonkin jälkeen vielä kesken, tulee kohtukuolemia, keskeytyksiä, synnytyskomplikaatioita jne... En tarkoita etteikö raskaudesta/lapsesta pitäisi iloita, mutta se, että asian kokeminen tapahtuu erityisesti hankintojen kautta on kummallista. Eikö sitä todella tiedosteta, että esimerkiksi rakenneultra on vasta ensimmäinen selkeä suuntaa-antava tutkimus!
Kommentit (121)
Elän luottaen siihen, että elämä kantaa. Näin olen oppinut elämään ensimmäisen, edesmenneen mieheni esimerkistä. Jos odotan, oletan saavani lapsen. Jos en saa, eivät tavarat haittaa. ja yritän kyllä uudestaan tulla raskaaksi, jos haluan lapsen. Olen muutenkin positiivisesti suhtautuva ja huoleton. Ihmettelen, miksi sellainen sinua häiritsee.
alussa, ettei tarvitse sitten viimeisillään ravata kaupoissa. Mistäs sitä tietää millaisessa kunnossa silloin on. Itse en pystynyt edes kävelemään viimeisen parin kuukauden aikana.
mutta me ostettiin vaunut lokakuussa vaikka la oli huhtikuussa:D kyllä mietin (paljonkin) että jotain voi tapahtua mutten liittänyt noita ostoksia siihen tuolla lailla kun Ap taitaa tarkoittaa. Ajattelin että ne voinsitten myydä jos jotain sattuu. Jos olisi sattunut, olisi VARMASTI ollut kamalaa katsoa vaatteita ym tavaroita mutta jotenkin lähtökohtaisesti ajattelin että kaikki menee hyvin.
jos jotain sattuu niin on kamalaa joka tapauksessa. Luultavasti silloin on erittäin laiha lohtu se että ei ostanut turhia vauvatarvikkeita. "Ei se mitään että vauvani kuoli, en sentään tuhlannut rahaa vaunuihin, huhhuh."
Kyllä siellä välillä tuli itsellekin pala kurkkuun kun joku tuli kertomaan ettei jo ostetuille vaunuille olekaan käyttöä ja kysyi voiko ne palauttaa ja saada rahat takaisin.
Ehkä näiden kokemusten takia olimme varovaisia ja isommat hankinnat (sänky, vaunut jne) hankittiin vasta kun raskautta oli takana 7 kk.
Kakkosta kun aloin odottaa, kerroin sukulaisille heti kun olin tehnyt testin. Ja ostelin heti tyttövaatteita, koska oli ihan tyttöolo tällä kertaa. Tyttöhän se olikin.
Mullakin oli tyttöolo, ostelin mekkoja. Poika se olikin, lähinnä huvitti se mekkokasa, jonka muuten säästin ja voin nyt vihdoin vuosien jälkeen antaa ne ystävälleni :-)
Ikävää, että tulin tahtomattani loukanneeksi sinua ja muita pessimistejä :)
ja niistä 200 sikiön sairauksien vuoksi. Onhan se 200kin toki paljon, mutta pieni osa koko summasta.
jos rakenneultrassa löytyy poikkeavuutta. TODELLA MONI keskeyttää tänä päivänä jo downin löytymisen jälkeen.
että 9800 vauvaa abortoidaan ihan sen vuoksi kun en nyt vaan halua vauvaa.
ja niistä 200 sikiön sairauksien vuoksi. Onhan se 200kin toki paljon, mutta pieni osa koko summasta.
jos rakenneultrassa löytyy poikkeavuutta. TODELLA MONI keskeyttää tänä päivänä jo downin löytymisen jälkeen.
Taivaastako sun lapselle tipahti vaatteet, vaunut, turvakaukalo, sänky, lakanat yms. peruskamat???
Suomessa asuva saa äitiyspakkauksen ja aika paljon voi tilata netistä. Itse ostin vain muutaman potkupuvun kaupasta etukäteen samoin kuin tutin, tuttipullon ja paketin korviketta varalle. Sen lisäksi saimme yllättävän paljon vaatteita sukulaisilta ja ystäviltä (se tosin ei ollut meidän ansiotamme eikä kaikille mahdollista, vaan hyvää tuuria). Lisäksi vauva nukkui alussa tutuilta lainatussa kopassa. Kantoliinan, sängyn ja vaunut tilasin netistä ja ne kannettiin kotiin asti. Mies osti hoitoalustan ja ammeen samoin kuin rintapumpun. Periaatteessa olen ap:n kanssa samaa mieltä, mutta toisaalta jokainen tehköön niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Minun silmissäni kaikki ihan alussa tapahtuva shoppaaminen näyttää hihkumiselta ja naiivilta, mutta varmaankin vain siksi, ettei itselläni ollut tarvetta ostella mitään vähään aikaan. Kyllähän vauvan tuloon kuitenkin on hyvä varautua ja ostaa tarvittavat silloin, kun pystyy eikä luottaa siihen, että loppuraskaudessa on shoppailukunnossa. Osahan joutuu makaamaan sairaalassa monta kuukautta.
Eikö netistä tilaaminen ole ihan yhtäläistä ostamista???
Eikö netistä tilaaminen ole ihan yhtäläistä ostamista???
Eli ei tarvitse hoitaa sitä etukäteen. Samaa ostamistahan se toki on. :)
minulla ei ole lapsia, en ole raskaana, vaan vauva siintää tulevaisuuden suunnitelmissa.
Olen ekat vauvatavarata ostanut v. 2003, torkkupeiton ulkomailta. Sen jälkeen olen lähinnä ulkomailta ostellut ihania vauvatavaroita, joita ei suomesta saa, kuten GAPin vauvan vaatteita, yms.
t. varmaan ihan tulevaisuutensa naulannut
tai vauva kuolisi vaikka viime metreillä, niin viimeiseksi surisin ostettuja tavaroita...
kun olin yhden poikalapsen yh-äiti, eikä suhdetta horisontissakaan. No eipä haittaa, tulivat käyttöön, kun se kauan kaivattu toinen lapsi syntyi 8 vuotta esikoisen jälkeen :D
minulla ei ole lapsia, en ole raskaana, vaan vauva siintää tulevaisuuden suunnitelmissa.
Olen ekat vauvatavarata ostanut v. 2003, torkkupeiton ulkomailta. Sen jälkeen olen lähinnä ulkomailta ostellut ihania vauvatavaroita, joita ei suomesta saa, kuten GAPin vauvan vaatteita, yms.
t. varmaan ihan tulevaisuutensa naulannut
ja nautin raskaudestani mitä suurimmassa määrin. Mutta en todellakaan konkretisoi raskauttani tavaroiden hankinnalla. Se on mielestäni typerää ja kertoo koko tätä maailmaa vaivaavasta sairaudesta. Konkretisoidaan sitä ja tätä ostamalla ja kuluttamalla. Se oli hyvin sanottu.
Raskaus on mielestäni mitä kaunein aika ihmisen elämässä päättyi se sitten miten tahanasa, Toivoisin, että raskaana olevat keskittyisivät omaan hyvinvointiinsa, henkiseen ja fyysiseen eivätkä toistaisi muussa elämässä opittua kulutuskäyttäytymistä. Raskaus on aikaa kasvaa ja muuttua, tulevan lapsen ja kasvavan perheen vuoksi. ap
ei se ole mitään kulutushysteriaa, kun ostaa tavaroita, joita oikeasti tulee tarvitsemaan. Ihan kuin tarvikkeiden ostelu estäisi nämä henkiset jutut!
Sellaisen, joka ei ole menetystä joutunut kokemaan, on ihan turha tulla tänne haukkumaan ap:tä idiootiksi tai lapselliseksi!
Koko perspektiivi raskautumiseen ja siihen, että kaikki menee hyvin ja se lapsi todellakin syntyy, on ihan erilainen sellaisella, joka sen menetyksen on joutunut kokemaan, kuin sellaisella, joka luulee tietävänsä kuinka siinä tilanteessa reagoisi!
Nämä kommentit....mitä se haittaa jos niitä tavaroita ei tarvitsekkaan just tälle tulevalle vauvalle, käytetään sitten seuraavalle jne...osoittavat vaan tunteiden köyhyyttä ja sen, ettei todellakaan tiedä mistä puhuu!
huono puoli hankinnoissa etukäteen on se, ettei esikoisen kanssa tiedä, millaiset vaatteet ja tarvikkeet olisivat oikeasti käteviä ja tarpeellisia.
nyt toista lasta odottaessa olen ostellut vaatteita heti ekan ultran jälkeen, aina kun jotain hyviä tarjouksia on tullut eteen, minusta erittäin kätevää varsinkin nyt kun tiedän etä poika on tulossa, niin ei tarvitse ostella unisex-värejä.
esikoisen kanssa hankinnat jäivät hieman viimetippaan, kun hän syntyi pari viikkoa etuajassa, eli olis se kätevää että perustarvikkeet olis hankittu jo reilusti etukäteen!
Mitä ihmettä muiden ostokset kuuluvat AP:lle? Kyllä varmasti kaikki ymmärtävätä raskauden ajan riskit, niistähän puhutaan koko ajan.
Meillä isoäiti teki vauvannuttuja etukäteen, ennenkuin yhdestäkään vauvasta oli edes puhuttu. SE hieman kauhistutti, mutta ei sekään sentään ÄRSYTTÄNYT.
Voisin uskoo et ostaisin ekat vaatteet vauvalle jo heti ekan kolmanneksen tultuu raskaudessa täyteen :)
Suoraan sanoen, tekee mieli jo NYT ostaa joku potkupuku kaappiin odotamaan, vaikkei ole edes meistä vielä ja vaik oon vasta 20v... :) Haluun uskoo ja luottaa et haaveeni isosta perheestä joskus toteutuu.
Ja voin uskoo et viimestään tokan kolmanneksen raskaudesta jälkeen hankkisin jo vaunuja yms x)
Ei kaikes tarvi olla niin pessimisti! Mieluummin positiivinen odotus, kuin jatkuva stressi ja pelko että tuleeko lapsi maailmaan vai ei.