Kysymys laktoosi-intolerantikoille:
Tuntuuko se kovin kurjalta? Tyttäreni 1,5v saattaa olla intolerantikko, oireet täsmäävät ja pahenevat jos maitoa juo enemmän. Lääkärin mielestä ei kannata huolia tai tutkia, kun kasvu ei ole häiriintynyt. Ehkä niin, mutta jos se tuntuu kirjalle ja saisi avun?
Kommentit (55)
tosiaan se teidän lääkäri kuulostaa. Mutta niin ne yleensä näissä tapauksissa, jossa ei varsinaisia näkyviä (lääkärin silmin nähtäviä) oireita juuri ole. Kyse voi tosiaan olla niin maitoallergiasta kuin laktoosi-intoleranssista. Tuo hoitamatta jättäminen hyvän kasvun perusteella saa kyllä niin niskavillani pystyyn kuin olla voi.
Käy tosiaan lastenlääkärillä, joka erikoistunut allergioihin/ruoansulatuselinten ongelmiin. Laktoosi-intoleranssin muuten näkee verikokeellakin nykyään. Ei tarvii sitä rasitustestiä tehdä.
Tsemppiä, meidän esikoinen on intoleraktikko. Mekin saimme kuulla monta vuotta, että lapset ei voilla laktoosi-intolerantteja. Ja tämä siitä huolimatta, että lapsi ei koskaan kakkinut oikeita pökäleitä. Aina vaan sitä limaista haisevaa kuraa max 10minsaa ruokailun jälkeen. Ja siitä huolimatta, että kun kerroin, että kakka muuttui normaaliksi kun siirryimme laktoosittomaan ruokavalioon.
koska kasvu on ok. En ole itse varma, sillä tytöllä on aina vatsa kuralla ja maha hirveän pullea jos maitoa juo. Mutta tämä on toki oma diagnoosi :) Luomumaito auttaa jonkin verran, hylamaidon ja luomun välillä ei eroa. Tyttö itse kieltäytyy nykyään usein jogurteista ja viileistä, jätskin usein oksentaa. Kakka myös on aivan älyttömän pistävän hajuista. Kuulostaako tämä yhtään oikealta? Ap
Vihdoin 2v neuvolassa sanoivat että kokeilkaa laktoositonta ja se auttoi. Nyt vaan vaihdat laktoosittomaan ei siitä mitään haittaakaan ole :)
ja muistelin miten tyttö vauvana itki öisin. Ei kuopus niin tee.. monesti saattoi kitistä ja itkeskellä tunninkin aamuyöstä ja muutenkin heräillä. Nukutin pää koholla, ja se vähän auttoi. Puklaili myös aika paljon vauvana ja maatessa nieleskeli kurkkuun noussutta puklua. Päiväuniltakin heräsi usein itkemään muutaman kerran, mutta rauhottui kyllä sitten.
Kakka oli vauvana usein vihreää ja limaista. Kysyin siitä neuvolassa, mutta heidän mielestään vauvojen kakka on niin erilaista. En halunnut hössöttää liikoja, ja mietin että kai se sitten vaihtelee.
Kun tytöllä oli paha mahatauti, hän eli oikeastaan pelkällä maidolla viikon. Silloin kakka oli ihan käsittämätöntä valkoista vaahtoa, kuin limaista kermavaahtoa.
Olen useaan otteeseen ihmetellyt näitä asioita tutuille ja neuvolassa ja lääkäreissä, mutta aina on vaan sanottu olevan normaalia tottullemista ja sensellaista vaihtelevuutta.
Jos tuo maidoton aika nyt auttaa, niin jopas harmittaa ettei siihen olla osattu ruveta aikaisemmin. :/
ap
aina että alle 2vuotiaiden vatsan toiminta nyt on vähän sellasta aina ettei sitä kannata alkaa tutkimaan. Nyt poika on 2,5vuotias käynyt keliakia testissä (negatiivinen onneksi) todettu paprika ja soija allergia seka laktoosi-intoleranssi. Pistät kovan kovaa vasten niille lekureille. Tiedän tunteen kun lohdutat itkeää lasta eikä oikein tiedä mitä pitäis tehdä :(
ettei ehkä ihan kannata antaa laktoositonta, jos se onkin jotain muuta.
Minulla on laktoosi- intoleranssi ja säästö syistä mieheni ei laktoosi-intoleranssi joi pitkän aikaa laktoositonta maitoa ja nykyään hänen maha ei siedä yhtään normi maitoa :/
Oletko kokeillut muita maitoja, täysmaitoa, kevyt maitoa ja rasvatonta? meinaan kuullemma saattaa vaihdella eri maitojen välillä siedettävyys (neuvolan tädin kanssa joskus mietittiin asiaa). Itselläni täysmaito menee vaikkakin turvottaa mutta ei ole suoli oireita paljoa.
Meillä samanikäinen poika, jolla on laktoosi-intoleranssi. Huomasin itse "vahingossa" tämän ja onneksi en ollut kuullut, että se on näin pienillä harvinainen, muuten tuskin olisin uskonut havaintoani. Eli siis itkeskeli aina paljon ja oli huono nukkuja. 1v kun siirryttiin tavalliseen maitoon, niin huomasin, että kaupungilla vietettyjen päivien jälkeen nukkuu paremmin ja kaupungilla kun juotiin niitä maito-pillimehuja, jotka on hyla, niin kokeilin auttaisiko täysin hylaan siirtyminen. Meillä allergialääkäri ei meinannut uskoa pojan olevan laktoosi-intolerantikko, vaan yritti tyrkyttää maidotonta ruokavaliota, eli oikeasti lääkäritkin ajattelevat, ettei näin pieni voi olla laktoosi-intolerantikko. Pojalla siis on myös allergioita, mutta nyt kun on myös niiden aiheuttajat selvinneet, niin kakkaa välillä oikein "kaninpapanoita", vaikka juo laktoositonta maitoa melkein litran päivässä.
Laktoosittomia tuotteita on hyvin saatavilla, mutta tuoteselosteita pitää lukea tarkasti! Maidottomia pitää joissain tuoteryhmissä vähän metsästää. Makkaroiden tuoteselosteet kannattaa lukea erityisen tarkasti, samoin kaikki einekset, jos niitä käytätte. Ja ruskeassa maizenassa on laktoosia.
aika ikävältä tuntuu. Varsinkin kun sitä kestää aina aikansa, eikä millään parilla krampilla lopukaan.
En tiedä, että onko kyse maitoallergiasta vai intoleranssista, mutta mulla on jälkimmäinen, ja siihen liittyy myös tuo hienoinen oksettava olo kramppien ollessa pahimmillaan. Ei sellainen, että se saisi oksentamaan, mutta sellainen yleinen pahoinvointi, joka menee ohi sitten kuin kramppikin loppuu.
että usein alkaessaan syömään ja laittaessaan ensimmäistä lusikkaa suuhun hän hengittelee jotenkin tosi syvään ja syö tosi varoen sen ekan lusikan. Lisäksi jotenkin nieleskelee ennen lusikan suuhunmenoa. Minusta se kuulostaa siltä niinkuin pidättelisi jotenkin oksennusta. Samoin on usein syömisen jälkeen, jotenkin hengittelee ja nieleskelee.
En tätäkään ole miettinyt aiemmin sen suuremmin, ajatellut vain olevan oma tapansa. Nyt mietin johtuisikohan sekin tästä asiasta.
Minulla on iso hössötyskynnys, en halua vaikuttaa tyhjänvalittajalta. Se on todella tyhmää tässä tilanteessa. Äitini mielestä allergiat ovat todella usein vanhempien hössötystä. Mietin olenko hössöttäjävanhempi.
Avatkaa tätä kanssani, olkaa kiltit:
Oireita on ainainen löysä vatsa, pistävä haju, satunnainen oksentelu, vauva-aikainen itkuisuus ja huonounisuus sekä pulauttelu, atooppinen iho, turvotus vatsassa. Mielestäni nämä linkittyvät maidonjuomiseen, mutten voi olla ihan varma.
Toisaalta oksentelu voi johtua liiallisesta juomisesta/syömisestä kerralla, vauvat saattavat vain itkeä, atooppinen iho tytöllä oireili lähinnä talvella, nyt ei ole kuin vähän karkeita ne kohdat.
No en voi selittää pois löysää mahaa ja turvotusta ainakaan.
Siis me ehdottomasti nyt kokeillaan maidottomuutta pari viikkoa ja otetaan yhteyttä lääkäriin jos sillä on vaikutusta. Valmistaudun henkiseen taistoon vanhempieni ja miehen vanhempien kohtaamisessa vain. Isosiskoni myös aina sanoo, että lasten suhteen nyt voi mennä vaikka mihin hössötyksiin mukaan. Minun pitää perustella tämä kovaan itselleni, jotta saan sen tiukasti sanottua myös lähipiirille. Muuten he antavat lapselle kaikkea maitoa sisältävää kun silmä välttää.
ap
ettei ehkä ihan kannata antaa laktoositonta, jos se onkin jotain muuta.
Minulla on laktoosi- intoleranssi ja säästö syistä mieheni ei laktoosi-intoleranssi joi pitkän aikaa laktoositonta maitoa ja nykyään hänen maha ei siedä yhtään normi maitoa :/
Oletko kokeillut muita maitoja, täysmaitoa, kevyt maitoa ja rasvatonta? meinaan kuullemma saattaa vaihdella eri maitojen välillä siedettävyys (neuvolan tädin kanssa joskus mietittiin asiaa). Itselläni täysmaito menee vaikkakin turvottaa mutta ei ole suoli oireita paljoa.
Muita maitoja on kokeiltu jonkin verran. Rasvaton oli käytössä alkuun, sitten kevytmaito, sitten luomumaito, sitten hylamaito. Hylamaitoa ei kokeiltu kovin "perusteellisesti", siis kaikkea ei vaihdettu hylaan. Ajattelin vain, että kun luomumaito jonkin verran parantaa tilannetta, niin hylamaito juotavana olisi suurin käytetty maito (siis muuta maitoa oli kyllä esim. keitossa) saattaisi parantaa enemmän. Ei se siltä kyllä vaikuttanut, mutta ehkä ne toiset maidot pilasivat testin.
Minulla on iso hössötyskynnys, en halua vaikuttaa tyhjänvalittajalta. Se on todella tyhmää tässä tilanteessa. Äitini mielestä allergiat ovat todella usein vanhempien hössötystä. Mietin olenko hössöttäjävanhempi.
Koko tuo viestisi kertoo, että lapsellasi on ollut todella kauan (aina??) vaikeita ruokailuun ja ruuansulatukseen liittyviä oireita. Tämä kaikki yhteenlaitettuna ei kuvaa terveen lapsen ruokailutilannetta ja sen seurauksia. Ei syödessä kuulu pidättää oksennusta, eikä sen jälkeen kuulu kärsiä. Kuvittele aikuiselle nuo samat oireet. Näyttääkö normaalilta?
Ovatko vanhempasi lääkäreitä? Miten heillä on otsaa väittää, että allergiat, jotka ovat jo vuosikymmeniä tunnettuja sairauksia, ovat kuvitteellisia? Pitäisiköhän se kertoa esim. ihmiselle, joka on niin vakavasti esim. pähkinäallerginen, että jokin pähkinäainesosa elintarvikkeessa voi aiheuttaa jopa kuoleman? Turhaa hössötystä joo.
Nyt ryhdistäydy hyvä nainen - et ole lapsi, joka uskoo sokeasti isiä ja äitiä, anoppia ja appea. Olet aikuinen ja äiti, jolla on velvollisuus huolehtia oman lapsesi hyvinvoinnista - silloinkin, kun joku toinen henkilö ei välitä eikä usko edes selviin, kirkuviin hälytysmerkkeihin, että lapsi kärsii. :( Kuka auttaa lastasi ellet sinä sitä tee?
Nyt tosiaan heti alkuun se parin viikon täysin maidoton kokeilu, ja lääkäriin lisäselvityksiin. Jos lapsi on kotihoidossa, on tärkeintä että itse tiedät mitä hän voi ja ei voi syödä, tosin teidän tapauksessa kun on noin hankalia sukulaisia, taidat tarvita lääkärintodistuksen tueksesi, ettei lapselle voi syöttää mitä vain. Asiantuntevaa vertaistukea eli saman kokeneita vanhempia löytyy netistäkin vaikka kuinka, älä siis etsi tukea asiaan omista vanhemmistasi, jos he ovat lapsen terveyden suhteen noin välinpitämättömiä.
kyllä me yksityiselle pääsisimme varmaan. Tietääkö joku näihin asioihin perehtynyttä yksityistä lääkäriä? Luulen, että kokeilemme ensin sitä maidottomuutta, sitten käymme lääkärissä. ap
Siellä Rauli Mäkelä. Ovat erikoistuneet ravintotieteeseen.
Toinen vaihtoehto Lääkäriasema Sofianova ja siellä Merja Riska, yhdistää länsimaista lääketiedettä ja homeopatiaa.
Selvältä maitoallergialta kyllä vaikuttaa, siihen viittaa myös tuo atooppinen iho. Nopeasti oikeaan lääkäriin!
Ei kerrassaan mitään. Lue kaikki tuoteselosteet tarkasti ja muista, että laktoosittomuus ei ole sama kuin maidottomuus. Eli maitoa ei missään muodossa.
Kolmen viikon jälkeen voit kokeilla varovasti jotain maitotuotetta. Jos on allergia, reagoi voimakkaasti.
kiitos taas, kovistelutkin lienevät tarpeen. :)
Tyttöni on aina ollut itkuisammasta päästä, jota ihmetellessäni olen saanut kuulla monesta suunnasta miten vauvat nyt vain ovat erilaisia. Myös muita asioita ihmetellessä on vastaus ollut sama, "se vaihtelee ja toiset on sellaisia ja kehitys on vielä kesken."
Vanhempani ovat seitsemissä kymmenissä ja isäni on eläinlääkäri. Uskovat tietävänsä asioista paljon, osin lienevät oikeassakin. Eivät he siis allergioita sinällään kiellä, vaan epäilevät vanhempien monesti lähtevän hössöttämään liikaa asioissa jotka korjaantuvat itsekseen. Voi kai sen niinkin ajatella, mutta jos jonkun vaivan voisi korjaantumiseen asti poistaa, niin kai se nyt olisi lapselle mukavampaa tehdä niin.
Kävin ostamassa nyt kaura- ja riisimaitoa, joista jälkimmäistä lapsi jo joikin oikein mielissään. Maidotonta levitettäkin ostin. Nyt olen tosi tarkkana ja kokeilen tämän, niin jospa selviäisi.
Semmoinen vielä, että tytöllä on myös ollut tiheään korvat tulehtuneet, ja jossain netissä luki viittaus senkin mahdollisesta kytköksestä hoitamattomaan maitoallergiaan. Onko kenelläkään tästä kokemusta?
ap
ne lääkärit ja diagnosoi omatoimisesti se onko kyseessä maitoallergia vai laktoosi-intoleranssi. Turhaan vaivata itseään ja lasta lääkärissä juoksemisella jos et mitään todistusta tarvitse.
Itse olen selvittänyt itse itseltäni maitoallergian ( vuosikausia juoksin kokeissa ja testeissä, mitään ei löytynyt ) ja lapselta hedelmä-juuresallergian alle yksivuotiaana ja laktoosi-intoleranssin nelivuotiaana sekä vielä siitepölyallergian kaksivuotiaana. Lääkärin apua asiaan on haettu sen verran, että neuvola- ja koululääkäri on kirjoittanut allergialääkereseptejä.
Lapsi on nyt 13 ja laktoosia voi syödä joskus ja hedelmä-juuresallergia on lieventynyt.
Sukulaisten ja muiden tuttavien jutut allergioista jätä omaan arvoonsa. Usko itseesi.
Atopia liittyy maitoallergiaan, itse olen kärsinyt atopiasta 40 vuotta. Korvatulehduksilla voi myös olla tekemistä asian kanssa.
Hyvä, kun olet lähtenyt selvittelemään asiaa. Aika tunteeton tapaus tuo teidän tapaama lääkäri :(
Kyllähän tuo allergialta kuulostaa.