Kysymys laktoosi-intolerantikoille:
Tuntuuko se kovin kurjalta? Tyttäreni 1,5v saattaa olla intolerantikko, oireet täsmäävät ja pahenevat jos maitoa juo enemmän. Lääkärin mielestä ei kannata huolia tai tutkia, kun kasvu ei ole häiriintynyt. Ehkä niin, mutta jos se tuntuu kirjalle ja saisi avun?
Kommentit (55)
minusta nimittäin kuulostaa maitoallergialta. En ole kuullut, että oksentelu kuuluisi laktoosi-intoleranssiin.
t. laktoosi-intolerantikko, jolla on kaksi maitoallergista lasta
koska kasvu on ok. En ole itse varma, sillä tytöllä on aina vatsa kuralla ja maha hirveän pullea jos maitoa juo. Mutta tämä on toki oma diagnoosi :) Luomumaito auttaa jonkin verran, hylamaidon ja luomun välillä ei eroa. Tyttö itse kieltäytyy nykyään usein jogurteista ja viileistä, jätskin usein oksentaa. Kakka myös on aivan älyttömän pistävän hajuista. Kuulostaako tämä yhtään oikealta? Ap
laktoosi-intolerantikon elämä on nykyään aika helppoa, esim. kodin ulkopuolella syömiseenkin on hyvät vaihtoehdot.
Maitoallergisella onkin jo hankalampaa sitten, kahviloissa ja ravintoloissa ei ole aina tuotetietämys ajan tasalla ja vaihtoehtoja on vähän jos ollenkaan.
T.maitoallergikko av-mamma ja laktoosi-intolerantikko 14 v.
ps. lapsellani todettiin laktoosi-intoleranssi 4-vuotiaana.
Lapsen pahalla ololla ei ole lääkärin mielestä siis mitään merkitystä? Jos vain kasvu on ok, niin oireista ei pidä välittää... Ei hyvää päivää.
Tietystikin yrität helpottaa lapsen oloa. Oli sitten kyse allergiasta tai laktoosi-intoleranssista.
Siedättämine (mikä ei kai edes auta laktoosi-intoleranssiin) ei tarkoita oireiden sietämistä niin että lapsella on paha olla!
koska kasvu on ok. En ole itse varma, sillä tytöllä on aina vatsa kuralla ja maha hirveän pullea jos maitoa juo. Mutta tämä on toki oma diagnoosi :) Luomumaito auttaa jonkin verran, hylamaidon ja luomun välillä ei eroa. Tyttö itse kieltäytyy nykyään usein jogurteista ja viileistä, jätskin usein oksentaa. Kakka myös on aivan älyttömän pistävän hajuista. Kuulostaako tämä yhtään oikealta? Ap
Olen kokeillut laktoosittomuutta, mutta suurta merkitystä sillä ei ole ollut. Normaalein olotila on ollut mielestäni jos tyttö on juonut vettä parin päivän ajan. Selvä ero on tavallisen maidon ja luomu/hylamaidon välillä, mutta tuolloinkin on löysä kakka ja turvotus. Haju on vain paljon vähemmän hirveä ja koostumus jotenkin parempi kuitenkin.
Vaikea kun ei voi lapselta itseltään kysyä. Olen herännyt tähän asiaan kun kuopus on alkanut syödä kiinteitä ja kakkii "normaaleja". Tajusin ettei tuo tyttö tosiaan ole liki koskaan tehnyt normaalia kakkaa. Ja hurjan pullea maha hänellä on erityisesti iltaisin, ihan kuin ne lapset afrikkakuvissa. Oltiin sitä ihmetelty miehen kanss ajoskus, mutta se sitten se aina ajoittain palaa litteämmäksi.
Miten etenisitte asiassa?
ap
Pitäisin ainakin pari viikkoa maidotonta dieettiä ja sitten kokeilisin varovasti laktoosittomilla. Jos oireet palaa, niin maitoallergiaa varmaan ja pyytäisin päästä testeihin.
En pystynyt imettämään kovin pitkään vaikka olisin halunnut, ja tyttö itki iltoja todella paljon. Pitkään hän myös pieri erittäin huomattavan kuuluvasti, ei kylläkään nykyään. Muistan kun isäni aina sanoi "Sohvi se vaan pieree kuin tykinkuulasta!"
ap
onko sinulla mahdollisuus viedä lapsi allergialääkärille? Itse menisin siis suoraan yksityiselle. Maitoallergiaa voi yrittää selvittää lääkärissä veri- tai ihotestein (välttämättä allergia ei näy) ja laktoosi-intoleranssiin on varmat testit.
Jos lääkärille pääseminen kestää, kokeilisin kotona esim. 2 viikkoa täysin maidotonta ruokavaliota (maito, juusto, kerma tms pois, lisäksi tuoteselosteista tarkistettava mm. maitoproteiini, kaseiini).2 viikon jälkeen palauttaisin varovasti maitotuotteita ruokavalioon: esim. ensiksi juusto, viikon päästä hapanmaitotuotteet (hyla teidän tapauksessa), sitten maito.
Olen kokeillut laktoosittomuutta, mutta suurta merkitystä sillä ei ole ollut. Normaalein olotila on ollut mielestäni jos tyttö on juonut vettä parin päivän ajan. Selvä ero on tavallisen maidon ja luomu/hylamaidon välillä, mutta tuolloinkin on löysä kakka ja turvotus. Haju on vain paljon vähemmän hirveä ja koostumus jotenkin parempi kuitenkin. Vaikea kun ei voi lapselta itseltään kysyä. Olen herännyt tähän asiaan kun kuopus on alkanut syödä kiinteitä ja kakkii "normaaleja". Tajusin ettei tuo tyttö tosiaan ole liki koskaan tehnyt normaalia kakkaa. Ja hurjan pullea maha hänellä on erityisesti iltaisin, ihan kuin ne lapset afrikkakuvissa. Oltiin sitä ihmetelty miehen kanss ajoskus, mutta se sitten se aina ajoittain palaa litteämmäksi. Miten etenisitte asiassa? ap
Kokeile hapanmaitotuotteita, ne sopivat usein laktoosista oireita saaville.
Enemmän voisi maitoallergiaa olla. Kokeilkaa jonkun aikaa olla kokonaan maidottomalla dieetillä, sillähän se selviää.
Sitten voi kokeilla hapanmaitotuotteita, sillä ne sopivat yleensä tavallista maitoa paremmin.
kyllä me yksityiselle pääsisimme varmaan. Tietääkö joku näihin asioihin perehtynyttä yksityistä lääkäriä?
Luulen, että kokeilemme ensin sitä maidottomuutta, sitten käymme lääkärissä.
ap
ei näy välttämättä testeissä.
Tekisin näin:
Jätä KAIKKI maitotuotteet pois kuukaudeksi, korvaa esim. kauramaidolla, kaurakermalla, soijajäädykkeellä. Kauramaidosta saa kalsiumia.
Sitten kokeile vaikka 2-4 viikkoa laktoosittomia.
Jos ok, on laktoosi-intoleranssi.
Jos oireita, jatka maidottomalla.
Maitotuotteiden jättämisestä pois ruokavaliosta ei ole mitään haittaa, kun korvaat ne noilla kaura- / soija- / riisituotteilla, mutta tarkista että on kalsiumia niissä.
Makukin on ihan hyvä kun opettelee käyttämään oikein ja lapsella ei ole vielä vertailukohtia.
Itse olen vuosia leiponut esim. todella herkullisia maidottomia täytekakkuja ja jopa pashaa ja niitä syövät hyvällä halulla nekin jotka voivat käyttää voita ja kermaa.
Unohda sen tohtorin tunteettomat puheet. Ei sen omaa mahaa väännä!
mutta mitä kaikkea vältän sitten kokonaan maidottomalla ruokavaliolla? Minun ei ole tarvinnut tätä ikinä miettiä ennen.. teen itse kyllä meidän ruoat, tosi harvoin ostetaan valmista. Mutta soijamaidot, nehän kai käy?
ap
Dextrassa ja pikkujätissä Ritva Sorva. Pikkujätissä myös Liisa Kuikka.
Tiina Tuomela on todella pidetty, mutta hänelle saa vaikeasti aikoja.
kyllä me yksityiselle pääsisimme varmaan. Tietääkö joku näihin asioihin perehtynyttä yksityistä lääkäriä? Luulen, että kokeilemme ensin sitä maidottomuutta, sitten käymme lääkärissä. ap
maidon poisjättämistä tällaisessa allergian seulomisessa. Niin, että elimistö varmasti pääsee lepäämään ja paranemaan. Sitten vasta kokeilu.
mutta mitä kaikkea vältän sitten kokonaan maidottomalla ruokavaliolla? Minun ei ole tarvinnut tätä ikinä miettiä ennen.. teen itse kyllä meidän ruoat, tosi harvoin ostetaan valmista. Mutta soijamaidot, nehän kai käy?
ap
http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=maitoallergia
(hera, kaseiini, maitoproteiini, ....
sisältää maitoproteiinia. Eli tarkkana pitää olla.
kokeilemme noin ja katsotaan sitten miten käy! Vähän opettelun paikkaa taas, meidän perheessä kun on ruoka aika tärkeässä roolissa jo miehen diabeteksen takia, jos nyt vielä tulee lisämietintöjä niin jopas jotain. :D Mutta kunhan on tytöllä hyvä olo niin se on tietenkin tärkeintä. Ja näitä kyllä oppii sitten, kun ottaa sille aikaa.
ap
älä ota paljoa ns. uusia ruokia mukaan ruokavalioon. Silloinhan et voi varmasti tietää, mistä oireet johtuvat jos ne jatkuvat. Esim. soija on aika allergisoiva - älä ota sitä käyttöön, jos ette ole jo aikaisemmin käyttäneet sitä paljon.
Maidottomuus on helppoa, jos teet pääasiassa ruuat itse. Rasvoista mm. sinisessä pakkauksessa oleva Keiju, laktoositon Flora ja nestemäinen Flora Culinesse ovat maidottomia.
Maidon voi usein korvata ruuanlaitossa lihaliemellä. Sitten on tietysti soijamaidot, kauramaidot ja esim. kookosmaito. Leivonnassa vichyllä tai mehulla. Lapsi voi juoda maidon sijasta kauramaitoa/riisimaitoa/vettä.
Lapselle olisi hyvä antaa kalsiumia väh. 500 mg/vrk (500 mg siksi, että se on monen tabletin annoskoko, varsinainen tarve on 600 mg/vrk)
mutta mitä kaikkea vältän sitten kokonaan maidottomalla ruokavaliolla? Minun ei ole tarvinnut tätä ikinä miettiä ennen.. teen itse kyllä meidän ruoat, tosi harvoin ostetaan valmista. Mutta soijamaidot, nehän kai käy? ap
jätä pois
maito ( korvaa kauramaidolla / riisi / soija )
kerma ( korvaa kaurakermalla, saa myös Go green Vispiä, joka on sekoittamatta valmis kermavaahto )
voi ( sininen keiju ja vaaleansininen keiju paistamiseen ja leivän päälle )
juusto ( on soijajuustoa, mutta lapsella voi korvata vaikka makkaralla )
jogurtti ( voit korvata kaurajogurtilla, on monia valmisteita kaupassa )
rahka
jäätelö ( korvaa soija-, kaura- ja riisijäätelöä )
tarkasta että tuoteselosteessa ei ole noita eikä lue laktoosi eikä maitoproteiini, eikä kaseiini
Lisää oireita listaan: tytöllä on lievästi atooppinen iho, joskus verta kakassa ja tosiaan pienenä koliikkia. En tosin silloin osannut oikein koliikiksikaan ajatella (vauvat nyt itkee, ajattelin), mutta kyllä hän itki joka ilta jonnekin neljään kuukauteen asti. Eikä ole kuopus niin tehnyt. Tyttö myös välillä itkeskelee, ehkä sitten kipujaan.
Voi että, onkohan ollut kovastikin kipeä, raasu. Toivottavasti auttaa tuo maidottomuus!
ap
tyttö oli n.5v kun tdettiin laktoosi-intoleranssi. Useat maha Krampit ja todella huono-olo ( oksettava olo.)olivat viimesimmät oireet.
joidenka jälkeen maito jätettiin pois. Sitten jonkun ajan kuluttua kokeilin maitoa niin oireet palasivat heti.
Noilla kokeilulla todettiin tuo. mitään testejä ei siihen tehty.
Itellä on taas "pallo mahassa"turvottaa kovasti.
ei oo mukava olotila.