Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys laktoosi-intolerantikoille:

Vierailija
16.05.2011 |

Tuntuuko se kovin kurjalta? Tyttäreni 1,5v saattaa olla intolerantikko, oireet täsmäävät ja pahenevat jos maitoa juo enemmän. Lääkärin mielestä ei kannata huolia tai tutkia, kun kasvu ei ole häiriintynyt. Ehkä niin, mutta jos se tuntuu kirjalle ja saisi avun?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa ruoat ovat nykyään tehty vähälaktoosisiksi, maitotuotteita on saatavilla kohtuullisella hinnalla jopa kokonaan laktoosittomina. Itselleni riittää hyla/vähälaktoosinenkin. Jopa jäätelöitä on tarjolla jo ihan kivasti.

Mulle itselleni käy myös luomutuotteet, kuten suurelle osalle laktoosi-intolerantikoista. Me suomalaiset tunnumme olevan oikeasti yliherkkiä maidon homogenoinnille.

Ostankin itselleni luomumaitoa, joka maistuu tavalliselta maidolta.

Pidän lisäksi mukana aina purkillista laktoosinpilkkojia. Kyläpaikassa ei tarvitse sitten emännän hermoilla kun ei ole mitään minulle sopivaa tarjolla.

Vierailija
2/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se edes pahimmillaan ole kuin ylenmääräistä piereskelyä, turvotust ja ripulia, ja ne parantuvat nopeasti kun taas jättää maidon pois.

Onneksi hyla-maitoa voin kuitenkin käyttää ja pieniä määriä tavallistakin maitoa. Eli ei ole minusta kovin paha sairaus ollenkaan, en luokittelisi edes sairaudeksi.

Meillä koko perhe käyttää hyla-tuotteita, kallista se kyllä vähän on mutta minkäs sille mahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että lapsi voi paremmin.

Ja tälle (46?:lle) joka vähättelee vaivaa haluaisin sanoa ensinnäkin onnittelut, että pääsee vain vähillä vaivoilla. Se ei tarkoita sitä että kaikki pääsee =(

Vierailija
4/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kasvu on ok. En ole itse varma, sillä tytöllä on aina vatsa kuralla ja maha hirveän pullea jos maitoa juo. Mutta tämä on toki oma diagnoosi :) Luomumaito auttaa jonkin verran, hylamaidon ja luomun välillä ei eroa. Tyttö itse kieltäytyy nykyään usein jogurteista ja viileistä, jätskin usein oksentaa. Kakka myös on aivan älyttömän pistävän hajuista. Kuulostaako tämä yhtään oikealta? Ap

maitoallergia, että vilja-allergia. Kasvu oli siis ok, pikkaisen hidastu, mutta ei huolestuttavasti lääkärin mielestä.

Isompi ongelma oli jatkuva kirkkaankeltainen tai erittäin löysä uloste (usein jopa 4-5krt päivässä) Kakassa usein osa ruuasta sulamattomana seassa, siis ei imeytynyt kunnolla. Todella pistävän hajuista se kakka.

Lisäksi vatsa ihan pallo vaikka muuten ihan sopusuhtainen lapsi ja yöt aika levottomia.

Ensin jätettiin maito pois kokonaan.

Maitoallergia ja vilja-allergia löytyivät sitten välttämiskokeella, eli suolistopohjainen allergia kyseessä.

Nyt pojalla normaali uloste ja kakka tulee kerran päivässä. Yötkin rauhoittuneet :)

Laktoosi-intoleranssi on hyvin harvinainen alle 5 vuotiaalla, eli ennemmin kyseessä maito-allergia.

Tosin pikkusisarellani on laktoosi-intoleranssi todettu alle kaksi vuotiaana.

Hänellä "oireena" oli jatkuvat yöitkut, siis itki ihan hirveästi ja vatsa myös löysä ja turvoksissa.

Jos olisin sinä veisin lapsen hyvälle ALLERGIAlääkärille. Vaikka kasvu ei häiriinny niin kyllä vatsavaivat ja jatkuva löysä uloste on kuitenkin oire jonka syy pitää selvittää, ihan lapsen hyvinvoinnin kannalta.

Vierailija
5/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

atopian sekä korvatulehduksien yhteyteen. Mulla on ollut kaikki. Lapsena paha korvakierre joka helpotti kun maitoallergia todetttiin. Atoppinen iho ei ole hävinnyt minnekään. On mulla aikuisenakin muutama korvatulehdus ollut tuntuu tulevan jos syön maitotuotteita. Ja joskus syö vahingosssa. Kun kaikki ei ymmärrä että maidoton on eri asia kuin laktoositon tai hyla.

Vierailija
6/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi ongelma oli jatkuva kirkkaankeltainen tai erittäin löysä uloste (usein jopa 4-5krt päivässä) Kakassa usein osa ruuasta sulamattomana seassa, siis ei imeytynyt kunnolla. Todella pistävän hajuista se kakka.

Lisäksi vatsa ihan pallo vaikka muuten ihan sopusuhtainen lapsi ja yöt aika levottomia.

...

Jos olisin sinä veisin lapsen hyvälle ALLERGIAlääkärille. Vaikka kasvu ei häiriinny niin kyllä vatsavaivat ja jatkuva löysä uloste on kuitenkin oire jonka syy pitää selvittää, ihan lapsen hyvinvoinnin kannalta.

minunkin tytöllä on siis pistävänhajuinen kakka ja sulamatonta ruokaa usein seassa, väri kyllä enemmän vihertävän tai punertavan ruskea. Paitsi siis eilen! Olen niin iloinen kun apua löytyi. Hävettää etten tajunnut tätä aiemmin, mutta onneksi sentään nyt.

Hurjaa tuo vilja-allergia samaan aikaan maidon kanssa! On teillä ollut opettelemista. Toivottavasti meillä ei muuta tytöltä löydy kuin maito.

ap

Vierailija
7/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun olet vielä linjoilla, niin väläytän vaihtoehdoksi myös refluksia sen allergian/intolelranssin rinnalle.

Kirjoittelin tuossa aikaisemmin meidän lapsesta, joka teki ekan pökälee kun siirryimme laktoosittomaan ruokavalioon.

Meillä siis nuo kakka-asiat helpottivat kyllä, mutta lapsi jatkoi yöitkuja, levottomuutta (joka lähenteli välillä hysteeristä huutamistakin) aina 3-vuotiaaseen saakka. Sitten viimein vei yksityiselle, joka kuunteli mun selityksiä ja antoi refluksilääkkeen kokeiluun (Zantac). Siitä lähtien ei ongelmia ole ollut.

Tämä siis tuli mieleen siksi, kun selityksesi paljon pulauttavasta, nieleskeleväisestä ja rauhattomasta nukkujasta kuulostivat niin tutulta.

Tosiaan, jos teillä ruokavalio helpottaa vatsaa, mutta tuntuu, ettei yöt ala helpottamaan, niin kysyisin lastenlääkäriltä vielä tuosta refluksin mahdollisuudesta

Vierailija
8/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän kohdalla huomattiin että lapsilla oireet pahenivat jos söivät viljatuotteita samaan aikaan tai edes samana päivänä maitotuotteiden kanssa. Keliakiaa tai laktoosiintoleranssia ei ole todettu vaikka oireita on. Lääkärit ei usko koska ei voida todistaa :)

Myös peruna saa maitotuotteet aiheuttamaan vatsavaivoja.

Leipää ja puuroa voi syödä ylenmäärin, mutta maitolasillinen samaan aikaan niin ei sovi.

Toisaalta taas kaakaota, pirtelöä tai jäätelöä voi syödä, mutta ei keksejä tms. samaan akaan.

Olen monella huomannut tämän saman ja siitä puhunutkin. Ihmiset ei vaan aina osaa yhdistää asioita.

Vierailija
9/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaikea sanoa onko ollut vain löysä mahanportti vai närästystä vai millaista sitten. Pistän kuitenkin korvan taa tuon refluksimahdollisuuden!

Yöt on olleet aika hyvät jo pitkään, siis tyttö herää kyllä usein öisin parikin kertaa mutta jatkaa itse uniaan. Monesti päästää kyllä jonkun parun, mutta ei laisinkaan pitkän ja kääntää kylkeään jatkaen uniaan. Levoton nukkuja kyllä on, ja kääntyy ties miten päin öisin. Sängynlaidat vain paukkavat pitkin öitä.. :D

(Tosi hassua, odotan ihan seuraavaa vaihdettavaa vaippaa.. :D Hyvä etten eilen ottanut kuvaa pökäleestä lähettääkseni miehelle! :D)

ap

Vierailija
10/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tosi hassua, odotan ihan seuraavaa vaihdettavaa vaippaa.. :D Hyvä etten eilen ottanut kuvaa pökäleestä lähettääkseni miehelle! :D) ap

Mä yritän myös muistaa, että kakan koostumus ei ole kaikille äitikavereille se päivän ykkösaihe ja kohokohta. Mutta kun meilläkin se oli niin mierkittävä läpimurto, kun ymmärrettiin, että liisterihaisuliyökkökakka ei ole se normaalijuttu...

Ja tosiaan sitä jaksaa tämän kakkosen kohdalla ihmetellä aina noitä "täydellisiä pökäleitä" vaipassa. Juu, ei ole tällä vauvalla ongemia maidon kanssa =)

Ymmärrän sua siis hyvin tuon valokuvaamisen kanssa!

Vierailija
11/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ainaitkuisella lapsella todettiin maitoallergia töölön mehiläisen ruusulassa kun lapsi oli 1v. Siihen asti olin uskonut montaa eri lastenlääkäriä, jotka sanoivat lasten vaan itkevän. Allergia todettiin ns. prick-testeillä (ihotestit) ja maitoaltistuksella, jossa lapselle annettiin tilkka maitoa ja todettiin, että huulet vähän turposivat. Molemmat testit teidän tilanteessa hankalia, jos punoitusta yms. oireita ei ole, vaan on pelkästään mahaongelmia. Erittäin ystävällistä, välittävää ja asiantuntevaa hoitoa saimme ruusulasta Leena Kujalalta. Oli ihanaa, kun joku otti tosissaan ja järjesti testit.

Meidän lapsella oli myös korvakierre.

Olen todella iloinen, että maidoton dieetti näytti teillä jo tepsineen, jatkakaa samaa rataa! Lasten maitoallergiat menevät usein ohi, mekin pystymme jo pieniä määriä antamaan tavallista jugurttia ilman seuraavan yön itkuisuutta.

tsemppiä!

Vierailija
12/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tosi tarkka kaupassa, maitoa löytyy mitä ihmeellisimmistä tuotteista: tarkista lmm.eivät, kinkut, lihaliemikuutiot

Vierailija
13/55 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko tulla kiittämään teitä! Lapsen maha on ihan litteä tänään. Eilen oli vielä vähän pömpöllä, mutta nyt on ihan litteä. Lisäksi hän kakki tänään pökäleen. :D Ei muuta kerrottavaa, mutta olenpa iloinen asiasta!

ap

Vierailija
14/55 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee vain reippaasti ilmavaivoja ja jos ei saa piereskellä, niin tietty maha on kipeä ilmapallo. Mutta helppohan tuota on välttää.

Vierailija
15/55 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että millä lailla se kokeilu kannattaa sitten tehdä kun sen aika on? Sanotte "varoen", eli annanko maitoa hörpätä vai laitanko huulelle vai miten teen?

Sitten avaudun taas kakka-asioista, häveliäät lakatkoon nyt lukemasta :D

Tänään oli hieman löysempi mutta silti pökälemäinen. Ei varmaankaan silti mikään sattuma? Jo se, että nuo on tulleet vain kerran vuorokaudessa on saavutus. Ja että ne on pönttöön tiputettavaa mallia (ei koskaan ennen!).

Eikö kuulosta siis oikealta, ettei hössötetä turhasta :D

Olen vähän uusi tälle allergia-asialle, ja tänään oli kurja kun leikkipuistossa oli joku pihaseikkailu josta en tiennyt. Mentiin sinne muuten vain leikkimään, ja siellä olikin sitten keksitarjoilu.. en minä voinut sitten antaa tytön niitä maistaa, mutta onneksi antoivat puistosta ruisleipää. Meni tytölle täydestä kuin väärä raha.

ap

Vierailija
16/55 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kertomaan kuulumisia: Tiistaina jätettiin maito pois. Alkuun kokeilin riisimaitoa ja ke ja to kakka olikin tosi kiinteä. Sitten kokeilin kauramaitoa ja se sai sit mahan löysäksi taas. Ajattelin olevan joku sattuma koko homma, että olen vain kuvitellut koko oireet.

Tänään oli allergialääkärillä aika, ja hän sanoi olevan kohtuullisen selvä tapaus. Että löysyys myöhemmin johtunee kauramaidosta, jota toisten maha ei siedä kun lapset monesti syövät muutenkin kaurapuuroa, kauraa tulee vain sitten liikaa.

No, nyt vielä kaksi viikkoa kokeillaan maidottomuutta ja sitten hitaasti koitetaan palauttaa maitotuotteita takaisin. Kerron vielä miten käy!

ap

Vierailija
17/55 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laktoosittomia maitotuotteita, niin ei tunnu kurjalle.

Vierailija
18/55 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on "maistanut" maitoallergikon elämää, niin se on kurjaa.

Vierailija
19/55 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä, miksi lapsella epäillään nimenomaan laktoosi-intoleranssia eikä maitoallergiaa? Laktoosi-intoleranssi on pienillä lapsilla aika harvinainen, maitoallergia on paljon yleisempi.

Tuntuuko se kovin kurjalta? Tyttäreni 1,5v saattaa olla intolerantikko, oireet täsmäävät ja pahenevat jos maitoa juo enemmän. Lääkärin mielestä ei kannata huolia tai tutkia, kun kasvu ei ole häiriintynyt. Ehkä niin, mutta jos se tuntuu kirjalle ja saisi avun?

Vierailija
20/55 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kasvu on ok. En ole itse varma, sillä tytöllä on aina vatsa kuralla ja maha hirveän pullea jos maitoa juo. Mutta tämä on toki oma diagnoosi :) Luomumaito auttaa jonkin verran, hylamaidon ja luomun välillä ei eroa. Tyttö itse kieltäytyy nykyään usein jogurteista ja viileistä, jätskin usein oksentaa. Kakka myös on aivan älyttömän pistävän hajuista. Kuulostaako tämä yhtään oikealta? Ap