Puutuinpas sitten lapsen käytökseen kahvipöydässä,
ja sain aikaan säihähtäneen ja hämillisen tunnelman. Oltiin kaveriporukan kanssa kahvittelelemassA, ei meillä.Eräs lapsista, 5vuotias, kävi useaan kertaan kourallisen keksejä hakemassa ja mässytti niitä pitkin asuntoa. Lapsen äiti vain hyssytteli, kuten aina, että syöhän pöydän ääressä ja että jätähän muillekkin, mutta ei muuten asiaan puutunut. Nappasin sitten tytön syliini ja sanoin melko napakasti että laittaa keksit kourasta kuppiin ja syö pöydän ääressä yhden kerrallaan, ravistelin vielä hikiset ja mössöset keksit tytön kädestä siihen kippooon takas.Tyttö ei tätä pahemmin jäänyt ihmettelemään vaan jatko leikkejään. Kukaan äideistä ei mitenkään asiaa kommentoinut tai päivitellyt. Tuli vain sellainen järkyttynyt hiljaisuus, toisten lapsia on vissiin tabu kieltää vaikka aihetta olisikin.
Kommentit (172)
herkut sen jälkeen kauemmas ja laitan halpisdominoja tai vohveleita ahmatin nokan alle kulhon ja sanon, että muuta ei enää saa, koska niitä on rajattu määrä ja on tarkoitus, että riittää kaikille. Tarjoan siis muita herkkuja enemmän muille lapsille.
Ja usko tai älä. Nämä possulapset on todella onnellsia kun saa mällätä ison kulhollisen kanssa, mikä on keksejä täynnä ja ahmia itsensä oksennuskuntoon. En tuhlaa heihin kalliimpia herkkuja.
mutta te ette, teille on vain nuo keksit...???!?
Ei mahdu mun ymmärrykseen siitä, mitä olen oppinut vieraanvaraisuudesta ja tarjoiluista ja vieraiden emännöinnistä...
halpisdominoja kulhollinen. Ahmivat niitä maistelematta mitään. Parempaa tarjoilua on sitten niille lapsille, jotka ymmärtävät tarjoilun päälle jotain. Kieltämättä vähän hankala toteuttaa kun on useampi äiti lapsineen kylässä. Mutta toisaalta ei haittaa jos tällainen äiti suuttuu ja pysyy lapsineen pois meiltä. Minä en uhraa rahojani tällaisten possulapsien tarjoiluun.
Jos on kutsuttu yhtäaikaa niin näille possulapsille isken halpiskeksejä heti kulhon nokan eteen. Pysyvät hiljaa kun ahmivat niitä. Jos yrittävät ottaa muuta niin silloin sanon, että eivät saa ottaa, koska niitä on vain rajallinen määrä.
Siis kaikki pöydässä olevat tarjoilut ei ole tarkoitettu kaikille? Miten sä voit noin toimia? Täytyyhän pöydässä tarjolla olevat pullat sun muut olla kaikkien otettavissa, jos ne kerran on tarjolle laitettu. Ethän sä voi jaotella ja sanoa, että keksit on Matille ja pullat Leenalle, Timo saa syödä vain suolatikkuja, kakku on kaikille muille paitsi Tepolle....
Onko lapsen syliin ottaminen käsiksi käymistä?? Kelaatka ny hiukan. Ap toimi toisaalta oikein ja toisaalta ei. Emäntänä ehkä olisin kanssa puuttunut asiaan, mutta en tosiaan laittanut niitä keksejä takaisin kippoon. Ja niille ketä valittaa siitä, ettei lapsi saa syödä kourallista keksejä kerralla; niin annatteko tosiaan lastenne syödä paketillisen keksejä?? Hyvä, teinä en arvostelisi. Yritän itse kasvattaa lapseni, mutta on vaan fakta, että aina ne ei usko. Jos joku muu haluaa komentaa, niin antaa mennä varsinkin jos ollaan kylässä. "Lapsia kasvattaa koko kylä" kuuluu sanonta
Lapsen syliin ottaminen ei ole käsiksi käymistä, mutta se riippuu tilanteesta. Jos joku nappaa minun lapseni syliinsä samalla napakasti komentaen ja keksiä kädestä riuhtoen, ei todellakaan ole ok! En antaisi oman lapsen käyttäytyä tuolla tavalla, mutta ap kyllä mielestäni enempi nyt kukkoili tilanteessa lapsen äidille.
Jos minä todistaisin lapsen huonoa käytöstä OMASSA kodissani, yrittäisin kyllä hoitaa tilanteen niin, että se lapsen ÄITI pääsee kasvattamaan lapsensa. Tilanteessa, jossa olisin toisen kotona, en puuttuisi asiaan - se ei ole rohkeaa, vaan röyhkeää. Tilannetajua, ihmiset!
Hatunnosto! Jos omat vanhemmat eivät puutu, hienoa että joku muu aikuinen puuttuu!
Meillä oli kerran naskaleita, jotka ronkkivat dominokeksejä, irrottivat puolikkaat toisistaan, söivät täytteen ja länttäsivät puolikkaat takaisin yhteen. Mieheni torui pojat ja siirsi keksiastian heidän ulottuviltaan. Vintiöt sanoivat yhdestä kurkusta:"Mutta nythän me ei yletetä enää niihin." "Se on tarkoituskin".
kaukki lapset (omat ja vieraat) syövät pöydän ääressä. Lisää saa ottaa yksi kerrallaan, niin paljon kuin jaksaa syödä, sitten käsien pesulle ja leikkimään.
Meillä on meidän säännöt ja niitä noudatetaan.
Kylässä ollessa omat lapset käyvät myös pesemässä kädet syönnin jälkeen, muiden lapset saavat tehdä siellä tapansa mukaan, siihen en puutu.
Minä saan oman lapseni kyllä lopettamaan ei toivotun touhun missä tahansa. Ei tarvitse kuin vain sanoa, niin perille menee. Mutta en vähässä kummassa hyväksy sitä, että vieraat puuttuvat toisten lasten komentamiseen! Minun lastani ei tarvitse kenenkään tulla nuhtelemaan tai mitään muutakaan. Ei tosin ole tarvistakaan. Itsekään en helposti puutu vieraiden lapsiin, ellei sitten kyse ole minun kodista / pihasta, jossa mellastaminen menee yli äyräiden.
kun aines on tällaista:)
Minulla on pari ala-asteen opettajaa tuttuna ja uskon, että on todella totta nämä kakarat, jotka saa rohmuta ja joita ei saa vieras kieltää ja äidit on vain nössöttäneet, että hui kamalaa, äläs nyt juokse sinne tielle, voi voi kun sille ei nyt voi mitään.
Sitten niille haetaan ADHD-diagnoosia kun ei pärjätä niiden kanssa enää.
Ei kylässä saa juoksennella keksit kourassa miten mielii, pitää toisen kotia opettaa kunnioittamaan ja syömään siististi eli keksi kerrallaan, vaikka nyt useamman säisikin. Meillä ainakin lapset kysyvät, että saako ottaa lisää.
Ihmeellisiä muijia olette, ilmankos monien kakarat on todella rasavillejä ilman käytöstapoja! Mielestäni kylässä ei myöskään sisällä juosta ei keksejen kanssa eikä ilman.
Ostakaa muruillenne pakettitolkulla herkkuja kotonanne, mutta kylässä toimitaan eri tavoin, siellä vallitsee isäntäperheen säännöt ja heidän kunnioitus ellei ole erikseen muuta sovittu ja annettu lupaa sikailla tai riehua!Vai onko teillä KOTONA KEKSIT NIIN VÄHISSÄ, ETTÄ PITÄÄ MUKSUN KYLÄSSÄ SYÖDÄ KAIKKI MITÄ ON TARJOLLA? =P
Minustakin ap nokitti nimenomaan toisen kasvattajan, eli rohmuajalapsen äidin. Olihan se hänelle selvä nolaus muiden aikuisten silmissä. Minäkään en ihmettele hämmennystä ja myötähäpeää pöydässä. Sinänsä lapsi käyttäytyi huonosti mutta niin käyttäytyi ap:kin nolaamalla toisen äidin ja myös lapsen. Äidin tehtävä tietenkin olisi ollut pistää lapsi kuriin, mutta tosiaan ei ap mitään pitkäaikaista palvelusta tehnyt perheelle, jossa äidillä on entuudestaankin uskottavuusongelmia kasvattajana.
ei sekään ole hyvä että äiti tai talon emäntä ei kehtaa komentaa. Vieraitakin lapsia saa mielestäni komentaa, kyllä.
Mutta hiljaisuus ap:n kuvaaman episodin jälkeen on varmaankin laskeutunut sen vuoksi, että ei ole tapana mennä oikaisemaan noin selkeästi toisia vanhempia lastensa kasvatuksessa. Eikä varsinkaan suoraan lapsen toimintaan itse puuttuen. Ei siinä AP:n toimintatavassa sinänsä varmaan mitään pahaa ollut, ihan normaalia mielestäni muuten, mutta kun ap ei ole sen lapsen äiti, ja äiti oli kuitenkin vieressä.
Kyse ei ole siitä etteikö saisi komentaa muiden lapsia, totta kai saa, jos sen tekee yhteistyössä lapsen vanhempien kanssa, varmistaen heiltä tavalla tai toisella että asia on ok. Se vaatii sitä, että ensimmäinen "yhteys" on sinne lapsen vanhemman suuntaan. Tosi harvoissa myönteisissäkään tilanteissa ulkopuolisen on ok ohittaa lapsen vanhemmat ns. marssijärjestyksessä ja olla suoraan "kontaktissa" lapseen, eikä lapsen vanhempaan. Eikä varsinkaan mennä suoraan korjaamaan lapsen käytöstä näyttäen vanhemmalle, että katsos inisijä miten se tehdään. Että joo, kyllä se toisten lasten komentaminen on jonkinlainen tabu, mielestäni ihan hyvästä syystäkin.
Jos lapsen äiti istuu siinä vieressä, ja on jo osoittanut linjansa selvästi, jos talon emäntä istuu vieressä, eikä poikkea lapsen äidin linjasta, miksi ap vetää omat linjansa ja tekee sen vielä niin, että nolaa lapsen äidin ja murentaa sitä viimeistäkin arvovaltaa joka äidillä on? Siitä siinä tilanteessa minun intuitiollani oli kyse. Ilmeisesti ap muutenkin tätä ko. lapsen äitiä pitää jokseenkin turhana hyssyttäjänä, joten nolaaminen ei ihan vahinko tainnut olla, eikä kahvipöydässä istujien tulkinta ihan väärä. Vahingossakin toki voisi jonkun lapsen toimintaan puuttua itselleen normaalilla tavalla hyvää tarkoittaen, tietämättä esimerkiksi että kuka sen lapsen vanhempi on. Siitä useimmat osaa olla sitten vähän pahoillaan, jos käykin ilmi että vanhemmat on siinä ihan vieressä, ja että heidän toimintatavat on aivan erilaiset eivätkä olisi halunneet vieraan apua.
Tuskin se lapsi oppi siinä mitään (ei ainakaan että äitiä pitää totella), keksit tietysti varmaan sai olla rauhassa ainakin jonkun aikaa, tosin ne oli jo muutenkin loppu. Lapsen äiti saattoi oppia pitämään paremmin lastaan kurissa ap:n seurassa, tai sitten ei. Asiaan olisi voinut joka tapauksessa osallistua äitiä nolaamatta ja äidin arvovaltaa kasvattaen, jos siis arvostaisi sitä toista äitiä kasvattajana ja oikeasti haluaisi auttaa. Nyt jäi sellainen vaikutelma, että ap halusi vain napauttaa. Ei varmaan maailman historian pahin isku tietenkään, mutta kuitenkin, en ihmettele kiusaantunutta tunnelmaa kahvipöydässä.
En ymmärrä lainkaan perheitä, joissa ei opeteta lapsille mitänä tapoja. Ja sitten muka kukaan muukaan ei saisi heitä opettaa. Kyllähän päiväkodissa ja koulussakin lapsia ojennetaan.
tilanteesta ja aikuiset katsoi vieressä kun tämä täti oli ymmärtänyt tilanteen väärin ja yritti kasvattaa lasta. Lapsi oppi tästä sen, että saa hyökätä aikuisia vastaan ja aikuiset taputtaa ja nauraa. Ihmeellistä, että kukaan aikuisista ja erityisesti lapsen äiti ei selittänyt tädille asiallisesti, että lapsi on viemässä keksiä veljelleen. Aikuiset istuivat vain vieressä ja seurasivat tilannetta kiihkeästi pimppa märkänä, että miten käy kun lapsi on melkein pillahtamaisillaan itkuun. Lapsen äiti pääpäsmärinä siinä. Itse olisin tilanteessa selittänyt tädille, että lapsi on viemässä keksiä veljelleen. En olisi lasta jättänyt yksin selviytymään tilanteesta ja sitten nauranut päälle kun lapsi käyttäytyi huonosti. Näin lapsi oppi vain käyttäytymismallin, että joutuu yksin selviytymään tilanteista ja aikuiset ei auta ja ainoa keino selvitä niistä, on käyttäytyä huonosti ja väkivaltaisesti. En olisi aikuisena tippaakaan ylpeä tilanteesta ja aikuisten omasta käytöksestä. i]
Lapsia oli kutsuttu ottamaan pöydästä lisää ja omani tuli, otti 2 keksiä (veljelle myös), kun keksikipon vieressä istunut nainen nappasi lastani kädestä ja sanoi, että ei saa kuin yhden, etkö osaa käyttäytyä. Lapseni katseli silmät suurina naista, tunki keksin suuhunsa. Nainen kailotti kovaäänisesti, että nyt loppui rohmuaminen, toinen keksi pois. Lapseni laittoi käden suuhunsa, otti sylkilimaisen keksimössön käteensä ja pyyhki sen naisen puseroon. Sanoi vielä kauniisti "kiitti" ja poistui paikalta. Kahvipöydässä naurettiin. Ei lapselle vaan aikuiselle, joka sai kuin saikin tahtomansa eli toisen keksin.
sille naiselle! Hyvä sun älykäs lapsi!! Tää oli päivän ekan naurun paikka...
Tai puuttunut asiaan?
Kyllä tuolle ap:n kaltaiselle komentelijanaiselle tehtiin erittäin selväksi, että veljelle on lähdössä toinen keksi, mutta hänpä halusi kasvattaa lasta ja osoittaa, miten surkea kasvattaja minä olen! Pois siis pikkuiselta keksi, vaikka suusta, jos ei muuten. Ja koska tuo keksimörkö itse peti melkoista meteliä, ei hän vierestä kuullut esim. anoppini sanovan, että Hertta vie keksin Erikille.
Katsos, on ap:n kaltaisia "olen aina oikeassa" -ihmisiä, jotka eivät suostu muita kuuntelemaan. Heille on tärkeintä näyttää, että he ovat kasvattajien aatelia.
Eikä lasta itkettänyt. Hän oli oikein tyytyväinen saatuaan annettua tädille sen toisen keksin, jota tämä kovasti halusi. :-)
vaikka tilanteen toisaalta olisi voinut hoitaa sitenkin, että olisit pyytänyt tytön äidin toiseen huoneeseen ja pyytänyt häntä itse hoitamaan samaisen asian.
Aika rankalta tuo tavallaan kuulostaa, mutta ei tuo minusta mitään väkivaltaa ole. Tämä oli ns. kädestä pitäen näyttämistä. Ja yleensä vieraan sana tehoaa muutenkin paremmin.
Hyvin nolasin lapsen mamman:D
Ehkä tämän jälkeen ymmärtää komentaa kakaraansa.
Mitä helvetin käsiksi käymistä se on jos nostaa syliin? Siis kauheeta, otti lapsen syliin, poliisi poliisi!! Jotain rotia nyt noihin vauhkoiluihin. Sitten olisi eri asia jos olisi ollut kovakourainen, tarrannut hiuksista tms.
Ja ap:lle, ihan oikein teit. Minua ärsyttää myös muksut joilla ei ole mitään pöytätapoja. Tai ennemminkin ärsyttää vanhemmat, jotka eivät osaa lapsiaan kasvattaa. Joita tuntuu tässäkin ketjussa olevan aikalailla...
Kamala tuska, että ei riitä kaikille, mutta kuka syö puoliksi kuolatut keksit?
olkaa onnellisia, jos todella keksit ovat sen tason kasvatusasia, josta teillä on aikaa/halua/kiihkoa keskustella...hyvin ovat silloin asiat ;)
oikein, ap.
Itse olen joutunut kieltämään kyläileviä kultamussukkapupuskisuleja hyppimästä tasajalkaa sohvalla...
jossa oli tarjolla piparkakkuja, karkkeja ja sipsejä, muutama poika kävi rohmuamassa pöydän melkein tyhjäksi. Jokaiselle olisi riittänyt, kohtuudella, mutta...
Ja siis tapahtumassa oli vanhemmat mukana. Yhden tällaisen pojan isä naureskeli siinä kuinka meidän "kalle" sitten osaa pitää puolensa, tulee pärjäämään elämässä kun noin pienestä pitäen osaa kyynärpäätaktiikan.
Täytyy sanoa, että kerrankin menin sanattomaksi - tosin en usko, että ihmeemmin olisi auttanut, vaikka jotain olisi sanonutkin...
tapana juhlia kunnolla ja ruokaa riittää taatusti kaikille. Siellä myös lapset ovat lapsia eikä heiltä vaadita yhtä älykästä käyttäytymistä kuin aikuisilta. Eli saavat jouksennella juhlissa ja syödä vaikka pelkästään läjäpäin keksejä jos vanhemmat sen sallivat.
Siksi mua kummastuttaa suuresti tämä joidenkin suomalaisten tarjoiltavien niukkuus tyyliin 1 keksi per vieras???!!
Ja sit sitä pidetään äärettömän hyvänä käytöksenä jos lapsi ei uskalla syödä kuin yhden lempikeksinsä.
Tosin siellä myös muut komentelivat vapaasti lapsia jos ihan hulluksi meni, mutta ei jatkuvaa kyttäämistä mitä muiden lapset touhuaa.
mutta te ette, teille on vain nuo keksit...???!?
Ei mahdu mun ymmärrykseen siitä, mitä olen oppinut vieraanvaraisuudesta ja tarjoiluista ja vieraiden emännöinnistä...