miksi lapset tehdään niin hiton myöhään nykyään?
enkä nyt tarkota että alkakaapas 14 vuotiaat tekemään muksuja:D
tarkoitan kun se hedelmällinen ikä kaikilla on tiedossa ja myös ne riskit yli n.30.v
tai eikös se ole vähän jopa itsekästä että kun minulle sopii että olen xxx.v niin otan kaikki riskit lapsen terveyden kustannuksella..
ja onhan niitä riskejä nuorilla pareillakin mutta miksi tuplata ne??
ja sen nyt vielä tajuaa että jos löytää oikean miehen siihen vasta iällä x tai ei jostain syystä OIKEASTI pysty siihen aikaisemmin.. ehkä joku sitten haluaa ottaa riskin syystä???
en itse ottaisi enää näin kohta nelikymppisenä kahden teini-ikäisen äitinä.. vaikka vauvakuume onkin..olisi se mun mielestä vähän itsekästä..
Kommentit (144)
Totta ihmeessä juttelen paljon keski-ikäisten naisten kanssa kun olen itsekin saman ikäinen. Ja moni kipuilee juuri tässä iässä sitä, että teki lapset nuorena ja jäi itsenäistyminen tekemättä kun meni yhteen miehen kanssa nuorena. Tai sitten sitä, että teki lapset ekalle poikakaverille ja niitä mieskokelaita kävi sitten monta yrittämässä ja käteen ei oikein jäänyt mitään.
Samoin ei tarvitse nähdä kun kuulee nuoren äidin sanovan, että haluais työntää vittuun koko kakara kun ei pääse mihinkään. Työskentelen naisvaltaisella alalla ja siellä on nähnyt kymmeniä erilaisia naiskohtaloita.
Joten ei se nuorena äidiksi tulo ole mikään onni ja autuus aina.
Ja mistä tiedät, etteivät ihmiset ole valintoihinsa tyytyväisiä vaan elävät hampaat irvessä, kuten sinä(kö?) asiat ilmaisit. Joskus ihminen näkee sitä, mitä haluaa nähdä.
voi siinä missä nuorempikin, väsyä, ahdistua, kokea masennuksen tunteita ja riittämättömyyttä jne. Fyysinen toipuminen voi joillakin olla hitaampaa, koska 25-v. iän jälkeen solut eivät myöskään uusiudu yhtä nopeasti, avioero voi tulla olipa nuori tai vanha jne. Vanhempi äiti voi myös sairastua itse fyysisesti suuremmalla todennäköisyydellä kuin nuorempi, kaikkea mitä ikä tuo tullessaan.
Kyllä elämässä voi monenlaista tapahtua iästä riippumatta. Kaikki ei onneksi ole ihan niin mustavalkoista ja yksinkertaista.
Yritettiin viisi vuotta lasta ja nyt odotan 30- vuotiaana. Ja mieheni tapasin siis 21-vuotiaana ja mies oli 24. Ja yhdessä siis olemme edelleen.
missä olet nähnyt noita noin paljon? ja puhutko nyt jostain 16vuotiaasta? olen tuo 24.v äiti ja en voisi koskaan ajatella noin.. ajatteleeko joku ihan todella musta noin:o en tiedä mitään rakkaampaa kuin omat lapseni ja antaisin mitä vaan heidän puolestaan. olen todella tyytyväinen että ratkaisuni oli nämä lapset ja en ikinä arvostelisi vanhempia äitejä..jokaisen oma asiahan se on! ja taidat puhua vahinkotapauksista.. en tosiaan usko että olen oiein kuvaamanne nuori äiti..tai sitten kuvanne on hyvin väärisynyt..
Totta ihmeessä juttelen paljon keski-ikäisten naisten kanssa kun olen itsekin saman ikäinen. Ja moni kipuilee juuri tässä iässä sitä, että teki lapset nuorena ja jäi itsenäistyminen tekemättä kun meni yhteen miehen kanssa nuorena. Tai sitten sitä, että teki lapset ekalle poikakaverille ja niitä mieskokelaita kävi sitten monta yrittämässä ja käteen ei oikein jäänyt mitään.
Samoin ei tarvitse nähdä kun kuulee nuoren äidin sanovan, että haluais työntää vittuun koko kakara kun ei pääse mihinkään. Työskentelen naisvaltaisella alalla ja siellä on nähnyt kymmeniä erilaisia naiskohtaloita.
Joten ei se nuorena äidiksi tulo ole mikään onni ja autuus aina.
Naisvaltaisella alalla nyt puhutaan aina mitä sylki suuhun tuo. Eihän työkavereiden juttuja toisten yksityiselämästä tarvitse aina niin vakavasti ottaa. Tiedän itsekin sen naisvaltaisella alalla työskennelleenä, miten erilaisia elämänvalintoja arvostellaan ja dumbataan sen mitä ehditään, jos ne omista poikkeavat. Ihan niin kuin näillä palstoillakin.
ilman että itse valittaa. Pikemminkin mennyt niin, että joku kysyi eikö vauva väsytä tms. ja kun vastasint että ei, niin on sitten sanottu että olisi itsekin pitänyt tehdä lapset nuorempana. Kysyttiin kaipaanko baareihin, vastasin että en. Kysytty enkö kaipaa matkailua, sanoin että kyllähän mä olen jo ehtinyt reissata siellä sun täällä ja kyllä reissut lapsen kanssakin onnistuu.
Välillä tuntuu että osa (ei siis kaikki) vanhempana lapsensa hankkineista oikein väkisin yrittää saada minut sanomaan että joo joo, oli kamalaa saada lapsi alle 30 v. ja loppuelämä on sitten pilalla :P
Ja mitä menemiseen tulee, niin yksi tuttuni jolla lapset jo lukiossa (saanut lapset alta 30 v) on myös kertonut että osa vanhempana lapsensa saaneista on ihan suoraan sanonut että olisipa heilläkin jo noin isot lapset kun kaveri pääsee taas vapaammin kulkemaan. Eikä siis rieku baareissa, mutta pääsee liikkumaan ilman että pitää hommata lapsenvahtia jne. ja uhmaiät, korvakierteet ym. on jo ohi.
Terv. 26 v esikoisensa saannut
lohduttaakseni nuoria äitejä, jotka kiroavat kun eivät pääse mihinkään ja katuvatkin lapsen tekoa. Mielessäni olen kyllä ajatellut muuta, mutta olen yrittänyt jotain kaunista sanoa, että olisinpa minäkin, olisi jaksanut valvoa paremmin ja blaa blaa.
Kun ei kehtaa suoraan sanoa, että niin makaat kuin petaat. Olisit miettinyt aiemmin, että ei se vauva mikään nukke ole.olen kuullut useammankin sanoneen että olisi pitänyt tehdä lapset nuorempana, eikä vaan odottaa "sit ku".
]
ja kaikista teksteistä tiivistän suomennoksen:
kaiken ikäinen nainen voi valittaa kuinka **on saada lapsi tässäja tässä iässä... nämä ovat YKSITTÄIStapauksia KAIKENikäisistä äideistä. joten suomentakaa lopputulos itse jos äly riittää..
kysymyksenasettelua, siispä hieman sitä selkiytän. ;) Mitä se elämätön nuoruus oikein on? ;) Kaikki eivät ole baarissa viihtyviä vapaamatkustelijoita, ei miehet eikä naiset. Menetetty nuoruus- se tulee kaikille ihmisille joskus vastaan, olipa niitä lapsia tai ei. Ja tutkimusten mukaan suuri osa naisista on tyytyväisiä ikäänsä, eikä edes haluaisi nuoruutta takaisin. 40-v. iskee keski-iän kriisi, sehän voi tulla siitä huolimatta, vaikka lapsia ei edes olisi! Nuoruus ei baareista löydy, eikä sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. En voi ymmärtää, miten nuo asiat yhdistetään toisiinsa.
Ja mistä tiedät, etteivät ihmiset ole valintoihinsa tyytyväisiä vaan elävät hampaat irvessä, kuten sinä(kö?) asiat ilmaisit. Joskus ihminen näkee sitä, mitä haluaa nähdä.
Miten määrität vapaamatkustajan? Kumpi on mielestäsi enemmän vapaamatkustaja, äiti joka kouluttamattomana 6 lapsen äitinä elää yhteiskunnan tuella vai 30-vuotias hyvinpalkattu DI joka bailaa joka viikonloppu ja maksaa veroja lähes 50%
niin lapsellista.. lopetetaanko jo muitten haukkuminen.. ja se että 40.v ap idiootti sanoo näin ei tarkoita sitä että nuoret äidit on nyt haukkulistalla??vai ovatko velkaa teille? niiiiiin lapsellista..
jatketaan kevättä ja annetaan tän listan valua alas EIKÖ? vai onko vielä tarvetta ihan pikkuisen nokkia nuorta äitiä? eikös se kerro jo vähän omasta epävarmuudestakin?
Lähipiirissä tämän talven aikana kaksi miestä, jotka avioeron jälkeen todella alkoivat sitä "elämätöntä nuoruutta" elää. Jostain kumman syystä tämä ei ole tarkoittanut liikuntaa ja terveitä elämäntapoja, vaan jatkuvaa baareissa riekkumista ja naisten iskemistä. Naisten suhteen tuntuvat olevan kuin siat pellossa: uusia kokemuksia pitää saada koko ajan.
Molemmilla on lapsia, en sitten oikein tiedä kuinka paljon ehtivät lapsiaan hoitamaan. No, ainakin heidän ex-vaimonsa ovat tehneet lapsensa nuorina, hyvä heille.
Miten määrität vapaamatkustajan? Kumpi on mielestäsi enemmän vapaamatkustaja, äiti joka kouluttamattomana 6 lapsen äitinä elää yhteiskunnan tuella vai 30-vuotias hyvinpalkattu DI joka bailaa joka viikonloppu ja maksaa veroja lähes 50%
[/quote]
Kun noin äärimmäisistä esimerkeistä on kysymys, joita todennäköisesti on vain murto-osa ihmisistä. Kummankin elämäntapa on ehkä hieman kyseenalainen... ;)
Vapaamatkustajalla tarkoitin lähinnä vastuutonta elämänasennetta, jollainen voi olla iästä riippumatta ja siis kumpikin esimerkeistäsi sopii tähän kuvaukseen. Mielestäni sitoutumattomuus ja jatkuva bailaaminen on yhtä kummallista, kuin kouluttamattomuus, mutta tietenkin yhteiskunnallisesti näkökulmasta todennäköisemmin vähemmän taloudellinen rasite on di, mutta toisaalta kuuden lapsen äitikin kasvattaa kelpo veronmaksajia, jos muuten on ihmisenä kunnollinen ja terve.
niin lapsellista.. lopetetaanko jo muitten haukkuminen.. ja se että 40.v ap idiootti sanoo näin ei tarkoita sitä että nuoret äidit on nyt haukkulistalla??vai ovatko velkaa teille? niiiiiin lapsellista..
jatketaan kevättä ja annetaan tän listan valua alas EIKÖ? vai onko vielä tarvetta ihan pikkuisen nokkia nuorta äitiä? eikös se kerro jo vähän omasta epävarmuudestakin?
ketjuun kirjoittamaan. Itsekin näemmä olet osannut kirjoittaa muutamat haukut ;) Katkeroitua sitä voi näemmä nuorenakin... :p
että joku katsoo että kun on saanut esikoisensa 26-vuotiaana niin on "nuori äiti"
:-) Minusta tuo on hyvin tavallinen ikä tulla äidiksi. Nuori äiti on alle 20
t. äidiksi 27, 31 ja 35 -vuotiaana
enää voi sanoa niinkään nuoreksi äidiksi..katson nuoreksi äidiksi teini-ikäistä.. mutta tapansa kullakin:D
"en itse ottaisi enää näin kohta nelikymppisenä kahden teini-ikäisen äitinä.. vaikka vauvakuume onkin..olisi se mun mielestä vähän itsekästä.."
-Ihanaa ettet ota enää "riskiä" tuossa iässä. Ja itsekästähän se olisikin. Toi vähä-älyisyys saattaisi tosiaan periytyä.
Meidän tuttavapiirissä olimme toiseksi nuorimmat jotka saivat lapsen (oltiin 27), suurin osa saanut lapsen vasta 30-35 v. ja meitä siis pidettiin ns. nuorina vanhempina.
Itse miellän niin että teiniäiti on alle 20 v, nuori äiti on sellainen joka saa lapsensa alle keskimäärisen ensisynnyttäjän iän (eli n. 20 -27).
että joku katsoo että kun on saanut esikoisensa 26-vuotiaana niin on "nuori äiti"
:-) Minusta tuo on hyvin tavallinen ikä tulla äidiksi. Nuori äiti on alle 20t. äidiksi 27, 31 ja 35 -vuotiaana
eli se että sanon haluavani tän listan lopetettavaks on huono asia? ei siis saa antaa olla vaan pitää haukkua kaikkea mikä ei mene oman suunnan mukaisesti? voi hyvää elämää sulle.. toivottavasti tajuat joskus ettei sillä toisten arvostelemisella pitkälle pötkitä..
-Ihanaa ettet ota enää "riskiä" tuossa iässä. Ja itsekästähän se olisikin. Toi vähä-älyisyys saattaisi tosiaan periytyä.
[/quote]
voi olla, että et olekaan kovin kypsä jos otat ne juttelut niin, että ähäkutti, yritätkö saada minut sanomaan jotain negatiivista, enpä sanokaan.
Yleensä näitä sanomisia ei kannata ottaa kovin tosissaan. Kyllä sitä on monta kertaa tullut jossain hiekkiksen laidalla tai töissä heitettyä sellaista tyhjänpäiväistä mössöä, että "hoi kun väsyttää, olispa munkin lapset jo yhtä isoja kuin sulla".
Mutta itse tuolla aiemmassa viestissä tarkoitin sellaisia naisia, jotka pettää miestään salaa kun jäi nuoruus kokematta tai ovat alkaneet tissutella salaa kotona tai nappailevat rauhoittavia kun ahdistaa "elämätön elämä" ja se, että ei ole kokenut muuta kuin kotoa naimisiin ja heti lapsia.
Tai nuori äiti, joka väsyneenä itkee pukuhuoneessa, että olisipa tajunnut, ettei olisi tehnyt lasta sille ekalle kaverille.
Nämä jutut ei ole mitään läpänheittoa.
Mutta ovat yksittäisiä tarinoita, enkä tarkoita, että kaikki olisivat. Mutta kun ap oli sitä mieltä, että kaikkien pitäisi tehdä lapset nuorena niin tarkensin oman kokemuksen kautta, että ei ehkä aina ole hyväksi niin tehdä.
ilman että itse valittaa. Pikemminkin mennyt niin, että joku kysyi eikö vauva väsytä tms. ja kun vastasint että ei, niin on sitten sanottu että olisi itsekin pitänyt tehdä lapset nuorempana. Kysyttiin kaipaanko baareihin, vastasin että en. Kysytty enkö kaipaa matkailua, sanoin että kyllähän mä olen jo ehtinyt reissata siellä sun täällä ja kyllä reissut lapsen kanssakin onnistuu.
Välillä tuntuu että osa (ei siis kaikki) vanhempana lapsensa hankkineista oikein väkisin yrittää saada minut sanomaan että joo joo, oli kamalaa saada lapsi alle 30 v. ja loppuelämä on sitten pilalla :P
]
kysymyksenasettelua, siispä hieman sitä selkiytän. ;) Mitä se elämätön nuoruus oikein on? ;) Kaikki eivät ole baarissa viihtyviä vapaamatkustelijoita, ei miehet eikä naiset. Menetetty nuoruus- se tulee kaikille ihmisille joskus vastaan, olipa niitä lapsia tai ei. Ja tutkimusten mukaan suuri osa naisista on tyytyväisiä ikäänsä, eikä edes haluaisi nuoruutta takaisin. 40-v. iskee keski-iän kriisi, sehän voi tulla siitä huolimatta, vaikka lapsia ei edes olisi! Nuoruus ei baareista löydy, eikä sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. En voi ymmärtää, miten nuo asiat yhdistetään toisiinsa.