Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi lapset tehdään niin hiton myöhään nykyään?

Vierailija
06.04.2009 |

enkä nyt tarkota että alkakaapas 14 vuotiaat tekemään muksuja:D

tarkoitan kun se hedelmällinen ikä kaikilla on tiedossa ja myös ne riskit yli n.30.v

tai eikös se ole vähän jopa itsekästä että kun minulle sopii että olen xxx.v niin otan kaikki riskit lapsen terveyden kustannuksella..

ja onhan niitä riskejä nuorilla pareillakin mutta miksi tuplata ne??

ja sen nyt vielä tajuaa että jos löytää oikean miehen siihen vasta iällä x tai ei jostain syystä OIKEASTI pysty siihen aikaisemmin.. ehkä joku sitten haluaa ottaa riskin syystä???

en itse ottaisi enää näin kohta nelikymppisenä kahden teini-ikäisen äitinä.. vaikka vauvakuume onkin..olisi se mun mielestä vähän itsekästä..

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin myöhään, kun niitä tuli. Ainakin perheessä mummot ovat vielä saaneet lapsia. Esim. isotätini sai kaksi lasta vielä 45 v. ja taatusi ihan luomusti lähes 100 vuotta sitten. Myös sukumme toisessa haarassa kaksi naista ovat saaneet lapsia vielä reilusti päälle 40 v.

Se miksi nykyään ei ehkä juuri tehdä lapsia niin nopeasti on vaan hyvä asia. Ennen kun ei ollut ehkäisyä, niin ihmiset menivät nuorena naimisiin jne. Oli pakko. Onneksi nykyään saa valita, eikä ottaa ensimmäistä miestä.

Vierailija
62/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetken aikaa. Ja opiskeluaikana se on helppo tehdä. 5- 6 v vaan itselleen. Sitten voikin jo alkaa miettiä josko löytäisi lapsilleen toisen vanhemman.

Liikaa on nykypäivänä ihmisiä, jotka eivät osaa huolehtia itsestään. Taikka sitten kestään muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säpäs olet taas niin fiksu ja joo olen sitten lapsi aivoiltani ihan yks hailee mitä ajattelet.. mä arvostan kuitenkin sun äiteyttä olit minkä ikäinen tahansa.. olen sen verran kypsä aivoistani etten ala sua arvostelemaan iän perusteella.. annetaan tän ketjun mennä eihän tässä ole mitään järkevää.. ja samaa mieltä kuin 61 ja 63! annetaan kaikkien olla äitejä missä iässä haluaa. nyt shhhh

Vierailija
64/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joillekin vanhempina- aika yksinkertaista? tietylle ihmiselle oikea ikä tulla äidiksi on 20 vuotiaana, toiselle 42:na. Eiköhän kummatkin äidit, jos vain pystyvät muodostamaan hyvän suhteen lapseensa - mikä ei ole iästä kiinni - ovat lapsilleen ne rakastetuimmat ja ihanimmat, oli ikä mikä hyvänsä.

Onneksi nykyään on hyvin monenikäisiä äitejä, kenenkään lapsen ei tarvitse tuntea itseään poikkeavaksi ainakaan äidin iän vuoksi, jos joku nyt kuvittelee sen aiheuttavan lapselle jotain traumoja.

Luulisin, että lapsen hyvinvointiin vaikuttaa noin sata muuta asiaa paljon enemmän kuin äidin ikä!

Vierailija
65/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAULAN KANTAAN! tossa on järki sun tekstissä. ei keskitytä siihen miten paska ihminen toi ja toi oli kun teki siinä ja siinä vaan annetaa kaikkien olla äitejä rauhass oli sitten 20 tai 40!! ihan HELVETIN SAMA! antakaa jo tän typerän haukkuketjun mennä pois.

Keskustelu taisikin pysyä suht siisitinä juuri sen takia kun "helvetin samat" ei ole täällä kirjoittelemassa.

Vierailija
66/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna jo olla sovitaan että olet parempi kuin nuori äiti niin annatko sitten olla?

Vierailija
67/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoituseni ei ollut tulla sua loukkaamaan vaan puolustamaan jokaista äitiä oli iältään mitä tahansa jos se loukkasi sinua että puolustan myös sinua niin olkoon..

Vierailija
68/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. olen sen verran kypsä aivoistani etten ala sua arvostelemaan iän perusteella.. annetaan tän ketjun mennä eihän tässä ole mitään järkevää.. ja

Sitä paitsi 62 on ihan oikeassa. Aivot kasvavat ja kehittyvät 25- vuotiaaksi asti. Tämä on fysiologinen fakta, ei mielipide. Se, että estääkö se alle 25-vuotiaiden äityyden, siihen en ota kantaa.

Vierailija
69/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä nuoret äidit yrittävät puolustaa teitä ja te vain haukutte? onko se sitten kypsää?

Vierailija
70/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihminen joka ei hyväksy toisten valintoja ei ole myöskään sinut omien valintojensa kanssa. Että muistakaa aina kun purnaatte, että joku toinen on tehnyt mielestänne väärin niin taidatte itse tuntea vain pelkoa omista valinnoistanne. Ja ihan varmasti.

Vierailija
71/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli aika paha mieli siitä kuinka yritän vain antaa kaikkien olla hyviä äitejä iästään riippumatta..sitten hyökätää mua vastaan? olenko mä jotain todella velkaa teille?

jos olette parempia äitejä iän perusteella niin olkaa.. en mä tarkoittanu mitään muuta kuin hyvää..siitäkin nokitaan..

Vierailija
72/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Eikö tärkeintä ole, että on itse sinut valintojensa kanssa ja eikö kaikilla olet hetkiä/aikoja, ettei näin ole, ilman että siitä tarvitsee syytellä aviopuolisoa, työpaikkaa tai liian nuorena/liian vanhana hankittuja/saatuja lapsia?

Moni ei ole sinut valintojensa kanssa ja moni suree menetettyä nuoruuttaan päälle nelikymppisenä kun lapset on jo isoja. Aletaan sitten kulkea kapakoissa ja etsiä sitä nuoruutta uudestaan ja tulee eroja ja ahdistusta. Pätee sekä miehiin, että naisiin. Ei todellakaan kaikki nuoret miehetkään ole kovin nuorina valmiita isäksi ja lähtevät etsimään sitä nuoruutta.

Vierailija
73/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selväksi tulee se, ettei toisia kasvata ikä eikä äitiys. Siinä vaiheessa kun argumentaatio on tasolla "teiniäidit" (kun puhutaan alle kolmekymppisistä!), "elämätön elämä" (mitä se on, joku tuolla hyvin kysyikin. Eikö elämä lasten kanssa ole elämää?), "sossun pummit ja alepan kassa" (nuori äiti automaattisesti) sekä vaihtoehtoisesti mummoäitiosasto, voi jokainen katsoa peiliin ja kysyä, miksi hitossa kokee, että omia valintoja täytyy puolustaa toisia panettelemalla ja loukkaamalla?

T: yksi 31-v. kahden lapsen "teiniäiti", joka asuu edelleen "nuoruudenrakkautensa" kanssa onnellisessa avioliitossa, eikä ole ikinä työskennellyt kaupan kassalla.

Vierailija
74/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut useammankin sanoneen että olisi pitänyt tehdä lapset nuorempana, eikä vaan odottaa "sit ku".

Moni ei ole sinut valintojensa kanssa ja moni suree menetettyä nuoruuttaan päälle nelikymppisenä kun lapset on jo isoja. Aletaan sitten kulkea kapakoissa ja etsiä sitä nuoruutta uudestaan ja tulee eroja ja ahdistusta. Pätee sekä miehiin, että naisiin. Ei todellakaan kaikki nuoret miehetkään ole kovin nuorina valmiita isäksi ja lähtevät etsimään sitä nuoruutta.

Vierailija
75/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihminen joka ei hyväksy toisten valintoja ei ole myöskään sinut omien valintojensa kanssa. Että muistakaa aina kun purnaatte, että joku toinen on tehnyt mielestänne väärin niin taidatte itse tuntea vain pelkoa omista valinnoistanne. Ja ihan varmasti.

sinäsä. Sulla ei lähipiirissä ole ketään kantapäänkautta oppinutta joka osaisi varoitella valinnoista jotka vie ojasta allikkoon? Toki toisen valinnat pitää hyväksyä, mutta kyllä sitä voi sanoa että jos noin teet, niin metsään menet ja lujaa. Jotkut kutsuu "epävarmuutta" elämänkokemukseksi ;)

Vierailija
76/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät ole sinut valintojen kanssa ja automaattinen reaktio on tulla nokkimaan nuorempaa äitiä.. Ihanaa että jaksat olla meidän vanhempien äitienkin puolella. Olet todella kypsä kun pystyt tuollaisen haukun jälkeen vielä ajattelemaan järkevästi ilman kiivastumista..toisin kuin köhköh. ollaan kaikki hyviä äitejä iästä riippumatta. Hyvää kevättä nuoret ja vanhat äidit.

Vierailija
77/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lohduttaakseni nuoria äitejä, jotka kiroavat kun eivät pääse mihinkään ja katuvatkin lapsen tekoa. Mielessäni olen kyllä ajatellut muuta, mutta olen yrittänyt jotain kaunista sanoa, että olisinpa minäkin, olisi jaksanut valvoa paremmin ja blaa blaa.

Kun ei kehtaa suoraan sanoa, että niin makaat kuin petaat. Olisit miettinyt aiemmin, että ei se vauva mikään nukke ole.

olen kuullut useammankin sanoneen että olisi pitänyt tehdä lapset nuorempana, eikä vaan odottaa "sit ku".

]

Vierailija
78/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäsä. Sulla ei lähipiirissä ole ketään kantapäänkautta oppinutta joka osaisi varoitella valinnoista jotka vie ojasta allikkoon? Toki toisen valinnat pitää hyväksyä, mutta kyllä sitä voi sanoa että jos noin teet, niin metsään menet ja lujaa. Jotkut kutsuu "epävarmuutta" elämänkokemukseksi ;)

Mutta jos ihminen itse on tyytyväinen omaan elämäänsä, ei kukaan toinen voi sanoa, että metsään on mennyt ja pahasti. Se on silloin omaa suvaitsemattomuutta ja tyhmyyttä.

Vierailija
79/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäänsä? On myös tämän maapallon pelastus mitä vähemmän ja mitä vanhempana lapsia hankitaan. Populaation kasvunopeus hidastuu aika tavalla kun lapset hankitaan myöhään.

No kohta joku sanoo, että kehitysmaissahan sitä perhesuunnittelua tarvitaa. Niin tarvitaankin, mutta ne meidän synnyttämät lapset kuluttaa luonnonvaroja ainakin 10 kehitysmaan ihmisen verran.

..

Nyt sitä vasta tulee ajatelleeksi, että olisi ollut mukava olla nuorempi kun lapset lähtevät kotoa aikanaan, eikä yli 50-55 v.

ensin tehdään lapset ja sit odotellaan vaan 18 vuotta että ne lähtis jo pois, jotta voi elää omaakin elämää. Älykästä.

Vierailija
80/144 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja upea äiti! aivan niinkuin sinäkin. Rakastan lastani äärimmilleen niinkuin lapsen isää meillä menee hyvin aivan niinkuin sinullakin. En ole huonon ikäinen äiti enkä kadu lasteni tuloa sekuntiakaan aivan niinkuin et sinäkään. Minä en arvostele ikääsi TOISIN kuin sinä minun. Ollaan kaikki samassa veneessä pidetään toisistamme huolta.

Hyvää kevättä meidän perheeltä kaikenikäisille äideille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi