Onko 35 liian vanha äidiksi??
Apua iski joku ikäkriisi ekaa kertaa, kun onkin vielä yksi lapsi lisää tulossa ja olen jo 35vee!!
Tsempatkaa. :)
Kommentit (56)
Itse olen jo yli 40 ja voisinpa vielä harkita lapsen tekoa (olisikin jo kuudes).
Neljännen ja viidennen lapsen sain ollessani vähän alta 40 ja vähän yli 40v.
Jaksoin loistavasti odotus- ja vauva-ajat. Ja edelleen jaksan hyvin. Elämänkokemuksen tuomalla viisaudella jaksaa paremmin kuin nuoruudella.
... kuin mikä muu tahansa!
Mikä tässä 35-v iässä sai siis sinut epäilemään???
Itse sain lapsen, ensimmäisen ja todennäköisesti ainokaisen, 37-vuotiaana. Koska joku jo viestiketjussa ihmetteli "vanhana" synnyttäviä ylipäätään, voin valottaa asiaa omalta kohdaltani.
Koskaan ei vain ole ollut kaikki asiat samanaikaisesti "kohdillaan". En siis ole vasta nyt vanhemmalla iällä isäkandidaatin/miehenpuolen löytänyt, vaan seurustelusuhteissa ja avoliitoissa olen ehtinyt olla useammassakin, voisi sanoa, koko aikuisikäni. Lapsen hankkimisen lykkääminen ei kuitenkaan ole koskaan ollut parisuhteissa tietoinen ei -valinta - vaikka sellaisena se monesti halutaan lastenhankintaa lykkääviä käsittelevissä jutuissa tuoda esiin.
Mutta siis, sinä 35-vuotiaana vielä yhtä lasta odottava: pelko pois. Sähän tiedät jo, mikä odottaa :-)
kun toi "tehdään lapset nelikymppisenä ja vaarannetaan lapsen terveys"
Toki muistan kouluajoilta muutaman, jotka pyöräytti lapsen parikymppisenä jollekin ihanalle kundilla. Joku teki niitä pari, kolmekin. Pyörivät nyt jossain siwan kassoilla ja ovat yksinhuoltajina. Saattaa niitä lapsia olla monellekin miehelle.
Omat tuttuni ovat kaikki koulutettuja naisia, joilla on vakituinen työpaikka ja taloudellinen tilanne kunnossa.
Kysymyksesi häiritsee siksi että itse yritän vielä ja ikää 45.
Lopeta itsekkyytesi ja ajattele "syntymätöntä" lastasi! Älä tee enää noin vanhana lapsia! Itselläni oli vanhat vanhemmat, ja elämäni oli kamalaa!
nykyäänhän ensisynnyttäjien ikä on likempänä 30v niin miten 35v voi olla jo sitte liian vanha?!
Et ole likimainkaan liian vanha! Sain esikoiseni 35-vuotiaana, kolme vuotta myöhemmin toisen terveen lapsen ja nyt - jälleen kolme vuotta myöhemmin - odotan viimeistä lastani. :) Onnea ja tsemppiä! :)
ei ole.olin itse 34.v.melkein 35.v kun sain esikoiseni.kaikki on mennyt todella hienosti.odotus ja synnytys meni hyvin.ärsyttää myös ne puheet et aina tarttis tehä nuorena lapset.t. onnellinen äiti vaikka jo 35v.
niin ON mun mielestä. Eikös neuvolassakin joudu tarkempaan seurantaan 35:n jälkeen...
Ei edes yli 40-v, tekevät vain normaalit veriseerumin sekä niskaturvotusultran.
T: äiti vm-66 (rv7)
Hän on myös kokenut perinatologi. Hän sanoi, että nykyään alle 45-vuotiaat naiset ovat niin hyväkuntoisia fysiikaltaan, ettei raskaus ja synnytys aiheuta heille tai lapselle sen suurempia riskejä. Ainoa asia, mihin ikä selkeästi vaikuttaa, on munasolujen laatu ja hedelmöitymisen helppous. 34. ikävuoden jälkeen esim. Downin syndrooman riski nousee nopeaan tahtiin.
Omat lapseni olen saanut 30- ja 32-vuotiaana, ja nyt odotan 37-vuotiaana meille iltatähteä. Eikä fysiikkani ole sen huonommassa kunnossa kuin aiemminkaan - ja neuvolakäynnit eivät aikaisemmissa raskauksissa ole todellakaan olleet näin harvassa kuin nyt. Se tietysti ei välttämättä ole merkki muusta kuin kaupungin säästöistä.
kun toi "tehdään lapset nelikymppisenä ja vaarannetaan lapsen terveys"
Lapsen terveys ei ole sen enempää vaarassa kuin vaikkapa 1519-vuotiaan äidinkään. Käyppäs katsomassa tuolta: http://www.hedelmallisyys.fi/finland/concern/Infertility_in_Females/Imp…
Eli vaikkapa 18-vuotias lihava ylipainoinen äiti joutuu sokerirasitustestiin, mutta jos on 42-vuotias hoikka odottaja, niin ei joudu. Itsekin jouduin toista odottaessani sokerirasitustestiin, kun olin 38v, mutta ei johtunut iästä, vaan siitä, että painoa oli liikaa, oma vika tietysti että annoin itseni läskistyä ensimmäisen lapsen jälkeen. Mutta nyt kilot taas lähteneet, kun vauva ollut jo jonkin aikaa maailmassa. Kyllä mulle se toinen raskaus oli vaikeampi, mutta niiden kilojen, ei iän takia. Kilot saivat puuskuttamaan rappusissa, ei jaksnut mitään yms. Nyt kun kilot lähteneet, jaksan taas lasten kanssa, vaikka ikää kyllä on jo melkein 40v.
Muistan kun ala-asteella luokkakaverini vanhemmat olivat aika iäkkäitä, mutta heillä oli aina aikaa lapselleen. Tyttö oli kaikissa tilaisuuksissa niin kauniisti pukeutunut, samoin vanhemmat, kävivät matkoilla ja viettivät ylellistä elämään.
Tyttö luki itsensä korkealle ja jossain akkojenlehdessä oli juttua hänen äidistään, jossa hän kertoi lapsettomuudestaan. Hoidot ovat olleet aivan toisenlaisia 30 v sitten. Sitten kun he lopulta lapsen saivat, siihen keskityttiin niin täysillä, oltiin koko ajan mukana kaikessa.
Mä olen 20 vuotiaana, jopa 30 vuotiaana ollut ihan pentu. Tiedän suunnilleen mitä kuuluu muutamalle entiselle luokkakaverilleni, jotka saivat lapsensa hyvin nuorena. Kun nähdään, he puhuvat aina niistä ajoista mitä oli ennen lastensa syntymää. Ja tämä sama juttu, lapsilla on kaikilla eri isä, asutaan kaupungin vuokra-asunnossa, koulutusta on paljon yritystä, mutta ei todistuksia ja ei myöskään nyt töitä.
Tiedän myös toisen, joka sai ekan lapsen 19 vuotiaana, jäi heti sen jälkeen yksihuoltajaksi, oli oma yritys, jonka myi ja sai hyvät rahat, nyt 2 lasta lisää ja on korkeasti koulutettu, hyvin energinen äiti ja muutenkin ihan mieletön tyyppi.
Voisin kuvitella kun on saanut tehdä parikyt vuotta mitä on itse halunnut, nyt voi 100 % antaa itsensä toiselle ja tehdä mitä toinen haluaa. Me asutaan vuokra-asunnossa, mutta ollaan tehty ja menty ihan tarpeeksi, ehkä liikaakin ja nyt on tämä aika. Tuskin meillä ikinä tullaan nälkää näkemään ja tiedän että olen nyt 40 vuotiaana tosi vanha alle vuoden ikäisen lapsen äitinä, mutta takana on myös vuosikausia hoidettu lapsettomuus ja olin yli 30 v ennen kuin tapasin mieheni.
Ei kukaan voi päättää kuka on liian vanha äidiksi tai liian nuoriksi. Näin se on, me itse vastaamme päätöksistämme.
Kysymyksesi häiritsee siksi että itse yritän vielä ja ikää 45.
Lopeta itsekkyytesi ja ajattele "syntymätöntä" lastasi! Älä tee enää noin vanhana lapsia! Itselläni oli vanhat vanhemmat, ja elämäni oli kamalaa!
Oma äitini täytti 40 syntyessäni, isäni häntä kolme vuotta vanhempi. Tämä ei koskaan ole ollut minulle ongelma, elämäni mitä ihaninta.
Ikä ei tee lasten hankinnasta sen itsekkäämppää, kyllä se nuori voi olla jopa itsekkäämpi lasta halutessaan.
ystäväpiirissäni kukaan ei ole tainnut saada lasta aiemmin. Suuri osa on saanut lapsensa 34-41 vuoden hujakoilla, joten en pidä asiaa mitenkään eriskummallisena tai tuon ikäisiä synnyttäjiä vanhoina. Minusta joku 45 alkaa olla jo aika iäkäs synnyttäjäksi, mutta koska monet ovat siinä iässä ihan hyvässä kunnossa yms. niin mikä ettei, voi niitä lapsia silloinkin tehdä ja hoitaa jos vain onnistaa.