Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hypomania tai mania voi ilmetä? Kellään kokemuksia?

Vierailija
02.05.2011 |

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä mukavaa, muiden mielestä ei niinkään...

Vierailija
42/44 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä mukavaa, muiden mielestä ei niinkään...

Sä tiedät tästä aiheesta kyllä todella vähän ja siksipä palsta on tosi huono koko keskusteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia miehen maniajaksoista:

Nukkuu parin tunnin yöunia ja alkaa esim. järjestelemään kaappeja keskellä yötä. Virtaa riittää vaikka kuinka paljon. Koko ajan pitää säätää jotain. Kerran pahimmassa vaiheessa ennen psykoosia ravasi huoneesta toiseen ilman mitään päämäärää. 

Ei pysty keskittymään yhteen asiaan. Kesken syömisen saattaa ottaa yhtäkkiä ruuvarin kaapista ja alkaa kiristämään tuolin liitoksia.

Taukoamaton puhuminen. Puhuu ja puhuu. Ja välillä saattaa muistella menneitä ja itkeskellä. 

Puhe voi olla todella sekavaa eikä saa sanottua asiaansa, vaan puhe lähtee ihan eri raiteille kesken kaiken. Esim. jos häneltä kysyy, että moneltako pääsee töistö huomenna, saattaa vastata tyyliin: "kyllä sä tiedät, että meillä on iltapäivällä aina kokous ja mulla pitää olla silloin puhelin äänettömällä, että ei kannata soittaa ja sitten vien auton sen jälkeen huoltoon. Se on kyllä niin ärsyttävää kuinka pomo jaksaa aina jauhaa niitä samoja asioita ja autossakin taas jotain vikaa kytkimessä, mutta mä hoidan niinku aina kun kukaan ei ymmärrä autoista mitään, itseasiassa voisin korjata sen auton itsekin ja säästäisin rahaa, etc.." 

Ei mitään tilannetajua: esim. mökkireissulle saattaa ostaa 10 pakettia makkaraa ja 5 pakettia pihvejä etc., vaikka syöjiä olisi vain 3 yhdeksi yöksi.

Raskaita ovat kyllä läheisille nämä tällaiset kaudet kun ei se sairastunut huomaa itsessään mitään vikaa, päin vastoin vika on muissa ja itse on maailman tervejärkisin ja onnellisin ihminen. Onneksi nykyään on lääkitys kohdillaan ja mies on oma leppoisa itsensä.

Vierailija
44/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on kuin nousuhumalassa olisi koko ajan. Tekee mieli alkoholia ja suunnittelee kaikenlaisia kissanristiäisiä, bileitä ja lomareissuja. Teen ylitöitä niin paljon kuin mahdollista, saattaa olla useampikin 16h työpäivä putkeen. Yhtenä vuonna tein kuukauden töitä ilman ainuttakaan vapaapäivää ja siinä oli ainakin 6 tuplavuoroakin, eli 16 tuntisia päiviä. Työnantaja ja meikäläisen lompakko kiittävät, mutta totuus on että tämä on erittäin kausittaista ja liittyy selkeästi hypomaniaan. En usko että itselläni kyse olisi varsinaisesti maniasta, koska en kuitenkaan elä yli varojeni (vaikka silloin tuleekin osteltua enemmän esim. vaatteita, autonkin olen hypomaniassa ostanut mutta se olikin tarpeellinen ostos), enkä ole tehnyt muutakaan harmia itselleni tai toisille ihmisille.

Kyllä sen minusta selkeästi huomaa kun on energinen vaihe meneillään, tutut vaan kommentoi että ”jaahas, Pirkolla on taas vauhti päällä”, taitaa tälläkin hetkellä olla vähän hypomaniaa. On tämä mahtavaa, elämä on kivaa ja oli pakko eilenkin ottaa työpaikan parkkipaikalla pari hyppyaskelta kun on niin kevyt askel. Olen tälläkin hetkellä töissä tekemässä tuplavuoroa vaikka on pitkäperjantai, tulee ainakin liksaa mukavasti! En tarvitse apua koska tämä ei häiritse ketään, ainoastaan parantaa suorituskykyäni ja muut ihmisetkin pitävät minusta enemmän kun olen tässä tilassa.

On tässä varjopuolensakin toki, eli ne masennusjaksot. Ei silloin pääse mihinkään muualle kuin töihin. Kaikki vapaa-aika menee sängyssä pimeässä maatessa ja itkemässä elämän kurjuutta. Mutta väliaikaista kaikki on vaan, eli silloin saan lohtua siitä kun mietin, että masennuksen päätyttyä tulee jälleen hypomania. Olen kyllä välissä usein myös oireeton. Hieno selitys, mutta kun vauhti on päällä niin sitä ei voi pysäyttää. 😎