Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

menisitkö lapsivesipunktioon?

Vierailija
02.05.2011 |

Jos olisi selvää, että 'huonon' tuloksen jälkeen keskeyttäisit raskauden (anteeksi näin jyrkkä mielipiteeni)?

Veriseerumi+np-ultra ei hälyttänyt.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta musta ei ehkä ole apua tässä kysymyksessä, kun en käy alkuraskauden ultrissakaan. otan vastaan mitä tulee.

Vierailija
2/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää sen verran että punktion haluat vai muuten vain?

Itse olen alle 25 v. ja jos veriseerumi ok ja np. ok niin en punktioon menisi.. Jos ikää olisi 40 miettisin asiaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

punktion vuoksi? Siinä on riskinsä!

Vierailija
4/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi mitään muutakaan syytä, esim. perinnöllistä, olettaa että lapsi ei ole terve. En riskeeraisi luultavasti tervettä sikiötä.

Vierailija
5/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää oli tuolloin 35 v ja odotin lasta yksin. Seerumiseulassa oli riskitulos. Lapsivesipunktio ok. Tällä perusteella myönnettiin myös lapsivakuutus ennen syntymää.

Vierailija
6/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en kävisi. Me käytiin istukkabiopsiassa jossa katsottiin myös kromosomit. Mutta näissä tutkimuksissa on muistettava että niissä seulotaan vain ne yleisimmät poikkeavuudet. Esim. lapsivesipunktiossa kantamamme sairaus näkyisi paljon epävarmemmin kuin istukkanäytteessä jossa katsotaan geenit.

Ja vaikka olisimme odottaneetkin sairasta lasta olisimme hänet pitäneet. Tahdoimme vain tietää mihin varautua. Ja se keskenmenonriski näytteen oton jälkeen on 1% luokkaa ja minullakin oli haastava takaseinämä istukka.

Vierailija
7/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut yhden kerran. Syy, ikä 41 ja mulle oli selvää että jos koe näyttää poikkeuvuuksia niin abortti edessä...nyt taas olen raskaana ja vähän vanhempi ..menossa laspivesipunktioon. Ei ole ihan mukava kokemus, mutta keskenmenoriski tosi pieni. itse pisto ei tunnu mutta sydäntä raasti kun näki ultascreeniltä operaation..pikkuinen siellä ja neula ..mutta hyvin meni ja kyllä lääkärit osaavat hommat. tsemppiä!

Vierailija
8/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en menisi. Mutta en ole mennyt veriseerumiinkaan. Enkä "huonon tuloksen" jälkeen automaattisesti keskeyttäisi raskautta.

En osaa ajatella siltä kantilta, että toimisin jotenkin muuten.

Vierailija
9/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapseni 39v ja 41v, molemmista tein veriseerumi+np-ultran, ei kohonnutta riskia. Todennakoisyys saada keskenmeno punktion takia on suurempi kuin esim. saada Down syndrooma lapsi

Vierailija
10/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli iän puolesta punktiota jopa mulle on suositeltu.

Jotkut vastasivat, etteivät menisi, koska eivät missään tapauksessa keskeyttäsi raskautta.

Tämä ei ollut minun kysymykseni, koska itse raskauden aion keskeyttää, jos punktiosta (tai mistä vaan ultrista tarpeeksi ajoissa) jotain suurempaa löytyy...

Jos keskeytys ei olisi edes vaihtoehto, niin en todellakaan punktiota edes harkitsisi.

ap

Vierailija
11/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei ole terve, niin menisin. Ja jos jotain ilmenisi, niin tekisin abortin. Mutta ilman järkisyytä en siihen lapsivesipunktioon kyllä menisi.

Vierailija
12/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jo 44-vuotias ja meillä on jo yksi erityislapsi perheessä, enkä toista jaksaisi. Tosin en nyt edes yritä raskautua, päinvastoin...

Joten tuo on kovin, kovin yksilöllinen asia. Elämäntilanteet vaihtelee ja samassakin elämäntilanteessa ihmisten arvostukset ja jaksamiset vaihtelevat kovasti.

Vierailija
13/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli np- ultrat ym. veriseulat ok. Rakenneultra ok. Sitten yksityisellä huomattiin rakennevika ja syntyessään lapselta havaittiin vielä toinen rakennevika. LApsi on hyvin sairas ja minulle ei "annettu" mahdollisuutta miettiä edes keskeytystä.

Toki en sitä varmaan olisi tehnyt, mutta mutta...

Pelkät ultrat ei kerro mitään onko lapsi terve vai ei. Minä opin sen ainakin kantapäänkautta.

Vierailija
14/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mennyt kuopuksesta, jos olisin päässyt. Olin tuolloin 42-vuotias, mutta lääkärit eivät katsoneet punktiota tarpeelliseksi, kun np-ultran tulos oli normaali. Vetosivat jopa keskenmenoriskiin, vaikka ainut syy oli varmasti se, että punktio on kallis. Mun ikäisellä oli suurempi riski saada Down-lapsi kuin keskenmeno punktiossa. Mutta terveen lapsen sain, että siinä mielessä kaikki meni hyvin. Pelkäsin vain koko raskauden ajan.

Vierailija
15/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli np- ultrat ym. veriseulat ok. Rakenneultra ok. Sitten yksityisellä huomattiin rakennevika ja syntyessään lapselta havaittiin vielä toinen rakennevika. LApsi on hyvin sairas ja minulle ei "annettu" mahdollisuutta miettiä edes keskeytystä.

Toki en sitä varmaan olisi tehnyt, mutta mutta...

Pelkät ultrat ei kerro mitään onko lapsi terve vai ei. Minä opin sen ainakin kantapäänkautta.

Mutta eihän punkitossa selviä rakenneviat vain siinä kartoiteaan kromosomisto! Eli vaikka ap menisi punktioon ja saisi siinä puhtaat paperit, ei se tarkoita sitä että hän 100 % terveen lapsen saa. Vaikka tottakai sitä toivoo!

Vierailija
16/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytettiin rv 18. Menisin, keskenmenon riski on todella pieni.

Vierailija
17/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain normaali alkuraskauden ultraan ja rakenneultraan sitten aikanaan. En tosin tekis aborttiakaan missään tilanteessa.

Mutta sun tilanteessa varmaan harkitsisin, kun kerran tekisit abortin, jos jotain poikkeamaa olis.. mutta kannattaa kyllä muistaa sekin, että lapsi voi vammautua myös synnytyksessä..

Vierailija
18/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä ikän takia suositeltaisiin. Onhan silloin selkeästi riski kohonnut. Eikös nykyjään riskin arvionnissa käytetä sellaista yhdistelmää joka huomio np-ultran, seerumiseulan, iän ja vielä muitakin telijöitä? Tehtiinkö Sinulle tälläinen?

Vierailija
19/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikoetulosten, ikäsi ja niskapoimumittauksen perusteella. Eli tutkimus tehtäisiin yksityisellä lääkäriasemalla omalla kustannuksellasi.

Riski sikiön Downin syndroomaan on siis kyseisten tekijöiden perusteella pieni, mutta ei koskaan täysin poissuljettu. On hyvä huomioida, että lapsellasi voi olla paljon vaikeampiakin terveysongelmia, joita ei edes pysty etuköteen mitenkään selvittämään.

Itse en menisi punktioon, kun korostunutta riskiä tutkimusten perusteella ei ole todettu.

Vierailija
20/26 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis veriseerumi+np-ultra+ikä ei hälyttänyt kohonneesta riskistä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi