menisitkö lapsivesipunktioon?
Jos olisi selvää, että 'huonon' tuloksen jälkeen keskeyttäisit raskauden (anteeksi näin jyrkkä mielipiteeni)?
Veriseerumi+np-ultra ei hälyttänyt.
Kommentit (26)
että vaikka yhdistelmä (np-ultra, seerumi, ikä) ei hälytä, lääkärit silti suosittelevat kunnallisella puolella iän takia punktiota? Luultavasti menisin, kunnallisella puolella tuskin tehdään punktioita kovin kevein perustein.
muutakaan syytä olettaa, että jokin olisi vialla. Se muu syy voisi olla vaikkapa perheeseen aiemmin syntynyt Down-lapsi.
Minulla oli np- ultrat ym. veriseulat ok. Rakenneultra ok. Sitten yksityisellä huomattiin rakennevika ja syntyessään lapselta havaittiin vielä toinen rakennevika. LApsi on hyvin sairas ja minulle ei "annettu" mahdollisuutta miettiä edes keskeytystä. Toki en sitä varmaan olisi tehnyt, mutta mutta... Pelkät ultrat ei kerro mitään onko lapsi terve vai ei. Minä opin sen ainakin kantapäänkautta.
Mutta eihän punkitossa selviä rakenneviat vain siinä kartoiteaan kromosomisto! Eli vaikka ap menisi punktioon ja saisi siinä puhtaat paperit, ei se tarkoita sitä että hän 100 % terveen lapsen saa. Vaikka tottakai sitä toivoo!
Riski keskenmenoon on pieni, jos lapsivesipunktion tekijä on kokenut. Mutta. Itsekin kävin lapsivesipunktiossa (ei riskitekijöitä, mutta omasta halusta), "terve" lapsi syntyi, ja sittemmin hän on saanut autismin kirjon diagnoosin & kehitysvammatuella mennään. Eli tosiaan mikään tutkimus ei takaa tervettä lasta, mekin opimme kantapään kautta. Ikävä kyllä tiesimme jo raskausaikana, että meidän voimavaramme eivät välttämättä riitä vammaisen lapsen hoitamiseen (siksi lapsivesipunktioon meninkin), ja ikävä kyllä yhteiskunnalta saamamme apu on ollut niin olematonta että mieheni kanssa olemme erittäin uupuneita :(
ultratutkimukset näyttävät hyvää, en menisi lapsivesipunktioon, vaikka olisi ikää kuinka paljon tahansa. Uskon, että kun kerran muista tutkimuksista on hyvät tulokset, riski keskenmenoon lapsivesipunktion vuoksi on suurempi kuin riski, että löytyisi kromosomipoikkeavuus.
Minulla on kolme lasta ja koskaan en ole suostunut seerumiseulaan. Olen käynyt joka raskauden aikana yksityispuolella yhdellä Suomen osaavimmista perinatologeista ultrassa noin viisi kertaa (sis. np-turvotus- ja rakenneultran). Viimeisimmässä raskaudessani olin 40 v ja kysyin, suositteleeko lääkäri lapsivesipunktiota. Ei suositellut, koska sikiö oli niin terveennäköinen ... terve vauva olikin!
Olin valmistautunut ottamaan vastaan ihan mitä tahansa onkin tulossa.
Olen täysin tietoinen, että hyvät testit eivät takaa tervettä vauvaa, sillä voi olla sellaisia vikoja, jotka eivät missään tutkimuksessa näy ja vauva voi vammautua synnytyksessä.
ja veriseerumista olen kieltäytynyt, ainoastaan np-ultrassa olen käynyt...ja ennen np:tä tehnyt ratkaisunu että jos jotain on niin on ja sillä selvä. se otetaan mitä annetaan...