Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vaimo on kotiäiti, niin onko miehellä oikeus olla osallistumatta kotitöihin?

Vierailija
01.05.2011 |

Mieheni mielestä se riittää, että "elättää" perheen... Mieheni ei "alennu" osallistumaan kotitöihin eikä lastenhoitoon.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies kävi töissä. Lapsia ei ollut. No minä tietysti hoidin kotityöt ja koti oli siisti. Sitten menin töihin ja kotityöt jäi edelleen minulle (mies ei saanut edes likaisia sukkia pyykkikoriin, vaan potki ne sohvan alle nistä vasta hajun perusteella löysin). Olin todella väsynyt, kun joka päivä piti koira käyttää (aamulla, töiden jälkeen ja illalla), ruoka tehdä, pitkin iltaa keräilin tyhjiä pulloja ja astioita ympäri kämppää, pyykissä ja siivouksessa joustin niin että tein ne viikonloppuna. Mies makasi sohvalla tai istui tietokoneella. Mulla oli pidempiä työpäiviä, kun olin toimistopäällikkö. Meni pari vuotta, jäin työttömäksi, tulin raskaaksi. Raskauden alussa jouduin vuodelepoon, väkisin yritin hoitaa kotia, tuli keskenmenon uhka. Sanoin miehelle että jonkun on PAKKO hoitaa kotityöt ja että minua on kielletty liikkumasta. Sen 2 viikkoa mies hoiti kotityöt. Muutettiin maalle ja nyt on myös pihatöitä ja mies tekee kotitöitä enemmän kuin mielellään, sohvalla makoilen minä ja koneella mies maksaa vain laskut. :D Koti ja piha on nyt koko ajan siisti, tiskiä ja pyykkiä ei ole, kun kilpaa tehdään kotitöitä.

Vierailija
22/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä menen töihin ja lapsi hoitoon. Kotona olon ajan olen kotihommat tehnyt ihan mielelläni, itseasiassa olen hoitanut ihan kaiken. En ole vaatinut miestä hirveästi osallistumaan. Mutta syksyllä kun menen töihin, kotihommat kyllä jaetaan. Mies tietää sen ja ei ole nikotellut yhtään. Ennen lapsen tuloakin meillä jaettiin kotihommat ja hyvin toimi. Saas nähdä vieläkö mies muistaa, kuinka imuri toimii! XD

Tällä hetkellä hommalistalla normaalin siivouksen lisäksi on:

-etupihan haravointi

-auton siivous

-mattojen pesulaan vienti

-polttopuiden pinoaminen

-kasvimaan kääntäminen

-nurmikkoa pitää myöhemmin kylvää lisää

-kaatopaikalle pitäisi viedä lasti tavaraa

-pari puuta pitäisi kaataa pihasta

-terassin ja puutarhakalusteiden käsittely

En mä kaikkee noista kumminkaan kaiken muun ohella jaksa ja ehdi itse tehdä, joten mies hoitaa kyllä osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kotiäitivuosistani. Nyt yrittäjänä pääsen helpommalla kuin silloin. Ja kaikkihan tietää yrittäjän päivän pituuden!!

Vierailija
24/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaas selville mitä maksaa sosiaalimaksuineen jos palkkaatte kotiapulaisen, jonka työpäivä loppuu klo. 16.00. Mitä tarkkaan ottaen kuuluu hänen työhönsä ja kuka hoitaa kotityöt + lasten hoidon illalla ja öisin.

Tämä lasku viekää ukkelin nenän eteen!!

Vierailija
25/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että KOTIÄITI hoitaa työaikanaan KOTIA ja ÄITIYTTÄ eli niitä lapsia. Mies hoitaa työaikanaan palkkatyössään siihen kuuluvat tehtävät. Sitten mies tulee kotiin, ja kotiäidillä loppuu työaika myös silloin, ja loppupäivän hommat, niin lasten kuin kodinkin hoito, JAETAAN TASAN. Niinkuin on moneen otteeseen todettu kun kerran yhdessä asutaan ja ollaan, niin LAPSET JA KOTI ON YHTEISIÄ, puolet miehen ja puolet naisen, eikö vaan. Miksi siis äidin työpäivän pitäisi muka jatkua 24/7 kun ei miehelläkään??

Vierailija
26/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että KOTIÄITI hoitaa työaikanaan KOTIA ja ÄITIYTTÄ eli niitä lapsia. Mies hoitaa työaikanaan palkkatyössään siihen kuuluvat tehtävät. Sitten mies tulee kotiin, ja kotiäidillä loppuu työaika myös silloin, ja loppupäivän hommat, niin lasten kuin kodinkin hoito, JAETAAN TASAN. Niinkuin on moneen otteeseen todettu kun kerran yhdessä asutaan ja ollaan, niin LAPSET JA KOTI ON YHTEISIÄ, puolet miehen ja puolet naisen, eikö vaan. Miksi siis äidin työpäivän pitäisi muka jatkua 24/7 kun ei miehelläkään??

Ja tosiaan, miehelle voi ehdottaa roolien vaihtoa.

Sitä en todellakaan voi käsittää, miksei mies voi YHTEISIÄ lapsia hoitaa?!

Vierailija
27/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta millä se saataisiin myös miehille ymmärrykseen???

mun mies menee töistään suoraan urheileen, sit tulle haisevana kotiin menee suihkuun, syö, istahtaa sohvalle katsoon tv :Tä ja siihen jymähtää sit kunnes siirtyy nukkuun.....

ei leiki lapsen kanssa, eikä edes montaa sanaa keskustle lapselle, saati mulle :(((((

viikonloppuisin urheilee ja tekee ulkohommia, eli pihatöitä....no joo imuroi myös, ja luulee tekevänsä KAIKEN meidän perheessä ;)

lopun viikonloppua sit katselee tv:stä urheilua yms mukavaaa......

ja mä en hänen mielestään tee mitään...

kuitenkin lapsi ulkoilee, leikin, pelaan hänen kanssaaan vien harrastuksiin, laitan ruokaa, tiskit, pyykit, opetan lapselle sosiaalisia taitoja yms arjen juutttuja, kun lapsi on sairas mä hoidan vien lääkäriin jne

Vierailija
28/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kenellekään yllätyksenä, että ap:n mies on joko narsisti tai ainakin hänellä on erittäin paljon (muitakin) narsistisia luonteenpiirteitä?

Vierailija
29/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä riippuu niin paljon siitä, miten vaativia lapset ovat, siis ikä, sairastelu yms. Ja siitä, miten vaativa työ isällä on. Meillä nuorin on jo 3-vuotias ja olen kotiäitinä. Miehellä stressaava työ. Musta olisi kyllä ihan vitsi tervehtiä kotiin palaavaa miestä työlistalla. Meillä piha- ja remppahommia yms. on myös, ja niitä mies tekee. Mutta minä ehdin kyllä peruskotityöt tehdä ihan hyvin. Onhan kämppä hieman kaaoksessa usein, kun kuljetan lapsia jalan kerhoon yms., käymme puistoissa jne. eli en välttämättä ole päivän aikana kovin monta tuntia kotona ja siinä tarvii laittaa ruoat. Mutta mitäpä se sitten haittaa. Ainut ongelma on se, että totutut tavat jäävät helposti päälle eli enpä tiedä, viitsisikö mies paljon kotihommia tehdä, jos menisin töihin. Mutta tällä tavalla homma toimii ok. Perheen pitäisi kuitenkin olla yhteisyritys, jossa jokainen kantaa kortensa kekoon ja jokaisen osuutta arvostetaan.

Vierailija
30/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran samassa perheessä eletään, molemmat tekevät kaikkea siinä määrin kuin ehtivät. Säälittävää, jos pitää omassa kotona vääntää kättä "oikeuksista" ja "velvollisuuksista". Minä en olisi moiseen mieheen koskenut kepilläkään.

Vierailija
31/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkansa on myös kotiäitivaimon käytettävissä.

HUOM!!!! OBS!!!! Lasten hoito ja/tai minkäänlainen heidän kanssa yhdessäolo EI ole kotityö.

Vierailija
32/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lopetin hänen vaatteittensa pesemisen, miehelle ruuan laittamisen, sotkujensa siivoamisen. Totesin, että teen ne kotityöt, jotka on tehtävä lasten ja itseni vuoksi, mutta en katso velvollisuuksiini kuuluvan miehen passaamisen. Jos ei kykene itselleen laittamaan ruokaa, olkoot nälässä.

se, joka maksaa vuokran/asuntolainan saa asua ja muut pellolle; ne, joilla ei ole rahaa ostaa ruokaa, nähkööt nälkää. Toisin sanoen minua ei tarvitse passata mutta tienaa sitten omat rahasi äläkä pyydä minua elättämään sinua!

että kotitöiden tekeminen maksaa 15e/h, lasten hoitaminen 15e/h/lapsi, joten maksappa mies noista minulle puolet, niin katsellaan sitten.

Ei se kotiäitiys ole mikään miesten kiusa, vaan perheen yhteinen päätös siitä, kuinka lapset hoidetaan.

Vierailija
33/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ap ole keskusteltu ansiotulojen menetyksestä tai vielä tärkeämpänä asiana eläketulojen menetyksestä noilta vuosilta? Ei todellakaan ole mitään ykköspennejä.

Vierailija
34/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä kotona oleva joutaa tekemään. Äitiysloma on eriasia, silloin on kädet täynnä työtä pienen vauvan kanssa. Mutta sen jälkeen elämä tulisi järjestää niin, että kotityöt ehtii tekemään (esim lapset srk:n kerhoon jne jne). Eikös ole molempien valinta, että toinen on kotona? Tässä tapauksessa äiti ehtii päivällä tekemään kotityöt. Sitten illalla saadaan nauttia yhteisestä vapaa-ajasta.

Vierailija
35/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotitöiden tekeminen maksaa 15e/h, lasten hoitaminen 15e/h/lapsi, joten maksappa mies noista minulle puolet, niin katsellaan sitten. Ei se kotiäitiys ole mikään miesten kiusa, vaan perheen yhteinen päätös siitä, kuinka lapset hoidetaan.

tuolla perusteella mies voisi sanoa, että tässä hotellissa yöpyminen maksaa sulle 150 e/yö. Jos kerran lähdetään hinnoittelemaan käyvän hinnan mukaan.

Vierailija
36/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotitöiden tekeminen maksaa 15e/h, lasten hoitaminen 15e/h/lapsi, joten maksappa mies noista minulle puolet, niin katsellaan sitten. Ei se kotiäitiys ole mikään miesten kiusa, vaan perheen yhteinen päätös siitä, kuinka lapset hoidetaan.

tuolla perusteella mies voisi sanoa, että tässä hotellissa yöpyminen maksaa sulle 150 e/yö. Jos kerran lähdetään hinnoittelemaan käyvän hinnan mukaan.

Hotellissahan ei tarviis itse tehdä mitään, kun siellä nimenomaan joku muu tekis kaiken ja aamupalaakin olis runsain mitoin tarjolla. Mieskö sen sitten hoitaa, jos aletaan hinnoittelemaan?

Yhteinen kotihan on nimenomaan yhteinen ja jos mies odottaa, että vaimo hoitaa sen kokonaan, on hän mielestäni täysin velvollinen myös korvaamaan siitä käypän hinnan.

64

Vierailija
37/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äidin työaika on se kun isä on töissä. Eli äiti hoitaa lapset ja kotitalouden silloin. Mutta kun isä tulee kotiin, niin silloin kodin hoitaminen ja lapsien vahtiminen on molempien hommaa. Puoliksi. Molemmille yhtä paljon vapautta ja vastuuta!

Näin varmaan jokainen tasa-arvoa kannattava ihminen ajattelee?

Vierailija
38/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on aina 24h työssä. Ja kun tulee aamulla työstä niin heti alkaa normaalisti hoitamaan lapsia ja kotia minun kanssani. Se tekee ruuan joka jaksaa ja ehtii. Se pesee pyykit joka jaksaa ja ehtii. Se touhuaa lasten kanssa joka jaksaa ja ehtii. Eikä me kyllä liiemmin stressata mistään asunnon siisteydestä. Imuroidaan kyllä päivittäin, mutta tavarat saattaa olla ihan hujan hajan jos kukaan ei jaksa siivota ja mennään vaikka mielummin lasten kanssa pelaamaan futista ulos.

En voi sietää miehiä joilla vaimot teee ruuankin valmiiksi kaappiin, jos itse lähtee vaikka kuntoilemaan. Mistä te löydätte noin saamattomia ja laiskoja miehiä?

Vierailija
39/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yhden lapsen kotiäiti ja olen itselleni tehnyt viikkosiivous-listan, joka noudatan.

Meillä on perussiistiä, esim kaapit eivät pursuile, vaatehuone on siisti, eli liian pienet vaatteet laitan heti kiertoon jne jne.

Aamulla tai viimeistään päiväunien aikaan olen sen päivän ns urakan, joka kestää max 15 min tehnyt.

Viikonloppuisin yhdessä imuroidaan, mies pesee ikkunat 2 krt vuodessa , imuroimiseenkin ja muuhun menee tosi paljon aikaa.

Meidän lapsi on kummallekin erittäin haluttu, toivottu ja rakas ja jos mieheni sanoisi ettei osallistu lainkaan lastenhoitoon, se on hänen valintansa. Lapseni on minulle tärkeintä koko maailmassa ja tuntuisi tosi oudolta että mieheni mielummin katsoisi telkkaria kun olisi meidän kanssaan. No, en olisi tälläisen miehen kanssa naimisissakaan saati sitten hänen kanssaan lasta saanut.

Anna sohvaperunan olla sohvalla ja tee perussiivous nopeammin, karsi ylimääräisiä tavaroita rankalla kädellä. Pienemmälläkin vaivalla koti pysyy kunnossa.

Ihan robotti-imuri auttaa asiaa.

Vierailija
40/71 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitikin tarvisee vapaata välillä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi