Jos vaimo on kotiäiti, niin onko miehellä oikeus olla osallistumatta kotitöihin?
Mieheni mielestä se riittää, että "elättää" perheen... Mieheni ei "alennu" osallistumaan kotitöihin eikä lastenhoitoon.
Kommentit (71)
se, joka ehtii, tekee. Toisin sanoen se, joka on enemmän kotona tekee enemmän kotitöitä.
Meillä kotitöihin lasketaan myös pihatyöt.
Pyykien peseminen ja ruuanlaitto ei ole passaamista vaan ihan normaalia elämää.
Kerro vielä, miksi nämä eivät ole ihan normaalia elämää MIEHELLE?
Jos olen kotona ja pesen pyykkiä, pesen kaikkien pyykkiä. En lähde jaottelemaan asioita.
Mies tekee asioita, joita minä en tee eli mieskin voikin olla tekemättä asioita, joita minä teen.
Jos olen kotona ja pesen pyykkiä, pesen kaikkien pyykkiä. En lähde jaottelemaan asioita.
Mies tekee asioita, joita minä en tee eli mieskin voikin olla tekemättä asioita, joita minä teen.
sinun pikku herranterttuperheestäsi ollut kyse, hyvänen aika!
Vaan joillain mies olettaa, että hänen ei tarvitse tehdä mitään koska hän käy töissä. NAisen pitäisi hoitaa miehelle kaikki valmiiksi. Onhan se passuuta, jos mies ei mitään tee. Tietenkin pyykkäys ja ruoanlaitto on normaalia elämää, mutta miksi ne eivät silloin kuulu myös miehen normaaliin elämään?
No onneksi ei itse joudu elämään tuollaisessa urpoilussa. En kestäisi hetkeäkään tuollaista ontuvin perusteluin passuuttavaa miestä ja tappelua jostain rahasta herrajee.
Rahat on yhteiset eikä sitä mietitä kuinka paljon kukakin tienaa, lapset ja koti on yhteiset ja kumpikin hoitaa parhaansa mukaan.
ei alennu lastenhoitoon, omien lapsiensa, sillä ei kyllä mielestäni ole mitään tekemistä sen kanssa, että elättää perheen. Ottiko hän vaimokseen ja lastensa äidiksi mielestään lastenhoitajan ja kotiapulaisen...Jos mies on tuollainen jha aiot hänen kanssaan elää, omanarvontuntosi vuoksi harkitsisin vaikka puolipäivätyötä.
joten lopetin hänen vaatteittensa pesemisen, miehelle ruuan laittamisen, sotkujensa siivoamisen. Totesin, että teen ne kotityöt, jotka on tehtävä lasten ja itseni vuoksi, mutta en katso velvollisuuksiini kuuluvan miehen passaamisen. Jos ei kykene itselleen laittamaan ruokaa, olkoot nälässä.
Tuolla periaatteella mies olisi voinut sanoa, että se, joka maksaa vuokran/asuntolainan saa asua ja muut pellolle; ne, joilla ei ole rahaa ostaa ruokaa, nähkööt nälkää. Toisin sanoen minua ei tarvitse passata mutta tienaa sitten omat rahasi äläkä pyydä minua elättämään sinua!
24/7-lastenhoitopalveluilleen markkinahintaisen tutipalkan ja laskuttaa puolet tästä mieheltä, joka ei osallistu oman jälkikasvunsa hoitamiseen lainkaan vain ulkoistaa sen naiselle, joka kärsii tilanteessa taloudellisen tappion menetettyjen ansiotulojen muodossa.
Miehelläni on velvollisuus myös kodinhoitoon jos minä en jaksa tai kykene asioita hoitamaan. Esimerkiksi odottaessani toista lastamme sain niin paljon supistuksia liikkumisesta, ettei imuroimisesta ja luuttuamisesta tullut mitään. Ja taas nyt kun puolivuotiaani herättää sen sata kertaa yössä mies auttaa siivoamisessa.
Jos saan nukkua yöni kohtalaisesti (2-3herätystä yössä on ihan ok minulle) enkä ole sairaana, teen kaikki kotityöt. Mies vie osan roskista, siinä se oikeastaan on. Päähomma on silti minusta lapset ja lasten kanssa oleminen.
Jos miehesi olisi koti-isänä, kuuluisiko kotityöt yksin hänelle? Kysy tätä mieheltäsi ja tod. näk. (rehellinen) vastaus on ei, joten siinä vastaus. :)
Eikös se koti ole yhteinen? Ja lapset myös? Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun isä ei halua heitä hoitaa? Ei teidän tilanne harvinainen ole, mutta onneksi harvinaistumaan päin.
Tavallisessa perheessä, normaalitilanteessa kotona oleva aikuinen ehtii hyvin todennäköisesti siivoamaan ja laittamaan ruuat työssäkäyvän puolison työpäivän aikana. Ja samalla hoitaa lapsia. Tällöin illaksi ei pahemmin jää kotitöitä, paitsi jos on iso piha tai kovin suuri talo. Eli tällaisessa tilanteessa kotona olevan puolison (työtön, hoitovapaalla tms. oleva) velvollisuus mielestäni on tehdä kotityöt. Illalla molemmilla on "vapaata" ja voidaan vuorotellen vaikka käydä harrastuksissa kun toinen jää hoitamaan lapsia. Jos illaksi jää esim. pihahommia, ne voidaan tehdä yhdessä tai vuorotellen.
Mutta jos kotona on esim. äiti pienen vauvan ja leikki-ikäisen kanssa, asia voi olla toisin. Äiti voi jaksaa tehdä kotitöitä päivän, mutta voi vaikka nukkua koko illan kun isä tulee kotiin. Näin jaksaa sitten taas valvoa yöt vauvan kanssa. Tai vaikka vauva ei valvottaisi, voi olla liian rankkaa huolehtia useasta pienestä lapsesta JA yrittää ehtiä siivota, kokata ym. Tällöin kotitöitä tulisi jatkaa yhdessä iltaisin.
En usko, että kukaan on onnellinen sellaisessa suhteessa, jossa toinen röhnöttää illat sohvalla ja vain toinen siivoaa yms.
Illalla toki mies voi vahtia lapsia että pääset omille menoille
kotitöihin. Kyse on yhteisestä vastuunkannosta ja se on neuvottelukysymys.
voin sanoa, että aika rankkaa hommaa.
Päiväkodissa on siivoojat, kokit, hoitajat ja opet erikseen.
Kotiäiti tekee kaikkea tuota yksin kaiken päivää. Ei aikuisia tyätovereita vaan lasten seurassa jatkuvasti. No milloin kotiäidin päivä päättyy - ei milloinkaan!
Ehdotan vakavasti, että sinulta loppuu lasten hoito kun miehesi tulee kotiin. Ihme, ettei halua vaikuttaa omien lastensa kasvatukseen ja tunneperäiseen kehitykseen -onko jotenkin vajaa?
Ja sinulle kotiäiti ÄKKIÄÄ joku harrastus kaksi kertaa viikossa. Tämä on asia mistä älä edes keskustele tai kysele lupaa. Oman itsesi kannalta ja perheesi kannalta toimi heti näin ja iloitse siitä, että saat omaa aikaa. Myös terapian tarpeessa oleva miehesi joutuisi kasvamaan vastuuseen ja aikuiseksi hoitaessaan lapsiaan.
Ota huomioon, että ehkä palaat työelämään joten mars ulos kodista:)
Minäkin nyt työelämässä enkä vaihtaisi kotiäidin rooliin paitsi siinä tapauksessa, että työpäiväni päättyisi klo 16.00!
Eihän joka päivä tarvitse siivota eikä pestä pyykkiä. Ruuan laitto nyt on "pakollista" joka päivä oli töissä tai kotona.
Akateemisessa työssäni pääsen helpommalla kuin väliaikaisina kotiäitivuosinani. samoin kaikissa opiskeluajan hanttihommissani pääsin helpommalla kuin kotiäitivuosinani.
Eihän joka päivä tarvitse siivota eikä pestä pyykkiä. Ruuan laitto nyt on "pakollista" joka päivä oli töissä tai kotona.
Nelilapsisessa perheessä pyykätään ja siivotaan joka päivä.
Akateemisessa työssäni pääsen helpommalla kuin väliaikaisina kotiäitivuosinani. samoin kaikissa opiskeluajan hanttihommissani pääsin helpommalla kuin kotiäitivuosinani.
ja sen jälkeen se pyykki / siivous / ruoka? Kun kotona ollessa teillä on aikaa koko päivä.
Teen töitä parina viikonloppuna kuussa. Arkipäivisin kun olen lasten kanssa kotona teen kyllä kaikki kotityöt, ehdin hyvin tehdä ne päivän aikana eikä illaksi jää kun keittiön siivous päivällisen jälkeen joten mies saa arkipäivisin levätä pitkän työpäivän jälkeen. Viikonloppuisin molemmat tekee kotitöitä tai mies touhuaa lasten kanssa että saan siivota rauhassa, niinä viikonloppuina kun olen töissä on vastuu taloudesta miehellä. Koskaan ei olla riidelty asiasta, eikä minua haittaa yhtään kotitöiden teko, pidän niistä.
Nelilapsisessa perheessä pyykätään ja siivotaan joka päivä.
Ja meillä kone peseen pyykin ja kuivausrumpu kuivaa, joten en koe sitä kovinkaan suurena työnä
Lapsia hoitamassahan se äiti edelleen on? Ja varmaan ihan yhteisestä päätöksestä kyse. Onko tällöin siis sovittu, että mies työssäkäynnillään ja palkallaan ostaa naiselta paitsi hoidon lapsilleen, myös kodinhoitopalvelut? Siis todellakin kotiäiti voi päivän aikana tehdä mitä ehtii ja jaksaa, mutta en kerta kaikkiaan tajua miksi miehen ei pitäisi enää tehdä MITÄÄN. Siis korjata omia jälkiään yms. Entäpä pitääko miehen tehdä vielä remppa-, piha- ja autohommia vai jäävätkö nekin automaattisesti pois, koska mies elättää? Jos eivät jää, niin kertokaapas hyvä perusteltu syy, miksi! (Ja ei, syyksi ei kelpaa mikään urvo "ne ovat miesten töitä")