Jos vaimo on kotiäiti, niin onko miehellä oikeus olla osallistumatta kotitöihin?
Mieheni mielestä se riittää, että "elättää" perheen... Mieheni ei "alennu" osallistumaan kotitöihin eikä lastenhoitoon.
Kommentit (71)
...ei päivän aikana tule siivottavaa eikä ruoan laittokaan ole niin tarkkaa ja pyykkiä tulee vähemmän.
... silloin ei tarvitse järjestää liikuntaa, virikkeitä ym. niin paljon lapsille.
kotona oleva hoitaa kotityöt, etenkin jos eletään vain miehen tuloilla.
Työ on jokaisen oma, mutta koti lapset yhteiset, tottakai osallistuu. Vähintään siihen lastenhoitoon ja viikonloppusiivouksiin sitten, jos ei kerran arkena kykene.
.... kerkeäisin töissä jatkaa tätä keskustelua, mutta nyt neljä lastani tarvitsevat huomiotani ja hoivaani, joten lopetan palstailun tältä päivältä.
Arkisin minä vastasin kotitöistä. Ei olisi tullut mieleenkään jättää esim. tiskivuorta miehelle joka tulee töistä. Ruoka oli aina valmiina ja koti siisti.
Huolehdin myös lasteni varhaiskasvatuksesta niin heidän ei tarvinnut mennä päiväkotiin saamaan virikkeitä.
Akateemisessa työssäni pääsen helpommalla kuin väliaikaisina kotiäitivuosinani. samoin kaikissa opiskeluajan hanttihommissani pääsin helpommalla kuin kotiäitivuosinani.
Miten ihmeessä te pärjäätte sitten kun olette ensin töissä 8h ja sen jälkeen se pyykki / siivous / ruoka? Kun kotona ollessa teillä on aikaa koko päivä.
ainakin kotitöiden määrä on tippunut murto-osaan siitä kun hoidin lapsia kotona.
Kyllähän sen lomienkin aikana huomaa, että kotitöitä tulee paljon enemmän kuin arkena (=töissä ollessa). Varsinkin siivoamisesta tulee ihan loputon sarka lasten ollessa kotona.. ;)
että mies olisi halunnut jäädä kotiin kaksivuotiaan kanssa. On pitkään jo ollut kateellinen siitä että minä saan lomailla :)
Puhumme asiasta ja tein listaa mitä päiviini kuuluu, ja vaadin että jos minun pitää palata raskaaseen työhöni, pitää miehen vastaavasti tehdä samat hommat kotona jotka minä tein.
-Herätys aamulla puoli seitsemän, esikoisen vieminen bussille, ja keskimmäisen herätys vahtimaan kuopusta.
-Kuopuksen pukeminen, kiireinen aamiainen ja keskimmäisen vieminen kouluun.
-Anopin kaupassa käyttämistä, terkkarikäyntiä, apteekkia ym. kolme kertaa viikossa.
-Joka aamuinen eteisen imurointi ja pesu koirien jäljiltä.
-sänkyjen petaus, pyykkien viikkaus kaappeihin, tiskikoneen tyhjennys, ruuan laitto.
-Lapsen kanssa ulkoilu.
-Lumityöt, haravoinnit, kasvimaan hoito,
-Kämpän yleistä siivoamista
-Kaupassa käynnit.
-Pikkuremppojen jatkamista (vanha talo, aina jotain kesken)
-Vaatteiden korjausta, silitystä, ompelua.
-Takkapuiden tekoa, sisään kantamista illaksi valmiiksi.
-Lasten hakemista koulusta/bussilta kuopuksen kanssa. (aikamoista aikatauluttamista päikkärien takia)
-Vaimolle oma tunti töiden jälkeen koneella kahvikupin kanssa :D raskaan työpäivän jälkeen.
Arvattavasti mies ei enää puhunut jäämisestään hoitovapaalle tämän jälkeen vaan mielellään menee sinne töihin ;)
lasten "hoito" = kotityö ??
Onko se, että viettää aikaa omien lasten kanssa, kotityötä???
En tajua!!
että mies olisi halunnut jäädä kotiin kaksivuotiaan kanssa. On pitkään jo ollut kateellinen siitä että minä saan lomailla :) Puhumme asiasta ja tein listaa mitä päiviini kuuluu, ja vaadin että jos minun pitää palata raskaaseen työhöni, pitää miehen vastaavasti tehdä samat hommat kotona jotka minä tein. -Herätys aamulla puoli seitsemän, esikoisen vieminen bussille, ja keskimmäisen herätys vahtimaan kuopusta. -Kuopuksen pukeminen, kiireinen aamiainen ja keskimmäisen vieminen kouluun. -Anopin kaupassa käyttämistä, terkkarikäyntiä, apteekkia ym. kolme kertaa viikossa. -Joka aamuinen eteisen imurointi ja pesu koirien jäljiltä. -sänkyjen petaus, pyykkien viikkaus kaappeihin, tiskikoneen tyhjennys, ruuan laitto. -Lapsen kanssa ulkoilu. -Lumityöt, haravoinnit, kasvimaan hoito, -Kämpän yleistä siivoamista -Kaupassa käynnit. -Pikkuremppojen jatkamista (vanha talo, aina jotain kesken) -Vaatteiden korjausta, silitystä, ompelua. -Takkapuiden tekoa, sisään kantamista illaksi valmiiksi. -Lasten hakemista koulusta/bussilta kuopuksen kanssa. (aikamoista aikatauluttamista päikkärien takia) -Vaimolle oma tunti töiden jälkeen koneella kahvikupin kanssa :D raskaan työpäivän jälkeen. Arvattavasti mies ei enää puhunut jäämisestään hoitovapaalle tämän jälkeen vaan mielellään menee sinne töihin ;)
...ei päivän aikana tule siivottavaa eikä ruoan laittokaan ole niin tarkkaa ja pyykkiä tulee vähemmän.