Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä snobipiirre sinusta on kaikista ärsyttävin?

Vierailija
01.05.2011 |

Minusta se, että tietty alkoholijuoma pitäisi muka nauttia tietynlaisesta lasista.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lasijuttuhan on ihan fiksu. Miksi juoda samppanjaa tai kuohuviiniä maitolasista?

tietenkään ei "pidä". Mutta jos ihmisellä on aika vähän rahaa, niin kannattaako niitä vähäisiä rahojaan käyttää erilaisten lasien osteluun? Tai vaikka olisi sen verran rahaa, että saisi kyllä ne lasit, mutta joutuisi sitten tinkimään jostain muusta

Eihän nuo lasit nyt mitään maksa, kato vaikka tarjoustalosta tai ikeasta.

Mun mielestä nää snobipiirteet mitä täs ketjussa on mainittu on nimenomaan sellasten tyyppien huutelua jotka ovat itse ihan perusduunariporukkaa mutta haluavat näyttää vähän "paremmilta". Tai sellaset tyypit mua erityisesti ärsyttää ja sellasilla tyypeillä on kova ääni näissä kauhisteluissa "siis kuinka sä voit ostaa hammastahnaa tarjoustalosta? mä käytän vaan stockaa".

Vierailija
42/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alussa laseista. Musta se ei siis ole yhtään tyhmää, että ihminen hankkii erilaisia laseja. Jos on säilytystilaa, niin mikäs siinä. Itsellä on isot ja pienet vesilasit (joista juodaan toki muutakin), likööri, valkoviini, punaviini ja kuohis/samppanjalasit ja pari samppanjamaljaa. Mutta en todellakaan tuolla huutele menemään, että en voi juoda muista. Toki mieluiten juon halvankin skumpan oikeanlaisesta lasista, mutta menee se alas vaikka pullon suusta ;)

Samaten olen sitä mieltä, että ei ole mikään pakko tykätä broilerisuikaleista tai tarjouskahvista, mutta on tosi tyhmää haukkua niitä ja mollata niiden ostajia. Itse en syö eineksiä, mutta miten se on multa pois jos joku toinen syö? Tuskin mun tuttavistani melkein kukaan edes tietää etten syö, ei ole ollut tarvetta mainostaa. Tässäkin kerron tämän nyt esimerkin vuoksi. (Ja muutenkin syyt ovat ihan muut kuin ne että tuntisin itseni paremmaksi jotenkin kun en eineksiä syö :D)

Eli siinä on vissi ero tykkääkö nyt maailman eniten tryffeliöljystä tai haalii kaapit täyteen laseja joka rypäleille vai tekeekö näitä näön vuoksi ja huutelee valinnoistaan kovaan ääneen. (Tai tykkää aidosti ja lesoilee valinnoillaan.) Se melskaus on vain tyhmää ja minusta osoittaa huonoa makua.

Tässäkin ketjussa monet taksiasiasta kirjoittaneet eivät muka ole ymmärtäneet pointtia. Meiltä on 4 km keskustaan, mutta musta ei ole iso vaiva mennä sporalla. Jos olisi niin voisin ajaa taksilla. Kotiinpäin tulenkin. Mutta ei mun tarvitse huutaa "hyiii en voi mennä ratikkaan, siellä on spugeja" tai että "siis en todellakaan viitsi mitään aikatauluja katsoa, se on niin hankalaa", vaan voin ihan rauhassa tekemättä numeroa joskus ajaa taksilla ja joskus ratikalla.

(Sosiologeilla on paljon sanottavaa näistä jutuista, kannattaa ihan huvikseenkin tutustua. Erityisesti teidän, joiden on pakko joka käänteessä korostaa omia valintojanne. Luulette, että se saa teidät vaikuttamaan hienoilta, ja muita naurattaa teidän pyrkimyksenne positiiviseen itsemäärittelyyn, yrityksenne erottautua ja kuulua makueliittiin :D)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo pelkkiä laatikkoviinejä ja limusiideriä, niin niitähän voi juoda ihan mistä mukista tahansa. Jos ei välitä mausta vaan humaltumisesta, niin siitä vaan!

Vierailija
44/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tarkka kirjallisuudesta, opiskelin jopa avoimessa yliopistossa kirjallisuuden perusopinnot, jotta tutustuisin samanhenkisiin ihmisiin. Oli valitettavasti turhaa.

Kielivirheet, olen kielipoliisi, korvaani särähtää karkeat kielivirheet osaamissani kielissä.

Kaikenlainen karkea esiintyminen, tosin voin matkia muita ja heittää jonkun brutaalin virkkeen tai mielipiteen sitä,sen kummemmin perustelematta

ja seistä sen takana. Käytän tätä erityisesti silloin kun vituttaa.

Sen sijaan tapaetiketti esim.viinien ym. suhteen, puuttuu, meillä ei juoda sitten oikeaoppisesti... Jos joku haluaa konjakkia, en katso asiakseni ilmoittaa erikseen, että meillä ei ole konjakkia varten niitä oikeita kuppeja (eikä konjakkiakaan paitsi kerran lahjaksi saatuna).

Vierailija
45/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totta kai yliopistotutkinto on AKATEEMISESTI parempi kuin AMK-tutkinto, koska AMK-tutkinto ei ole AKATEEMINEN tutkinto laisinkaan!

Nimittäin täälläkin on käyty pitkiä väittelyjä siitä, kuka on akateeminen. Ja aina sieltä joku AMK-tutkinnon suorittanut nostaa päätään ja vaatii tunnustusta akateemisuudestaan. Etenkin, jos on tekemässä YLEMPÄÄ AMK-tutkintoa, joka on kuulemaa täysin verrannollinen tiedeyliopistojen maisteritutkintoon.

Joidenkin tiedekuntien gradut eivät kelpaisi toisissa tiedekunnissa edes pro graduiksi.

Yksi hauskimmista snobimöläytyksistä on se, kun palsta-akateeminen kutsuu itseään akateemikoksi.

Vierailija
46/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksu. Miksi juoda samppanjaa tai kuohuviiniä maitolasista?

Ärsyttävintä on typeräksi tekeytyminen ja köyhien kauhistelu: "Asuuko kaupungin asunnoissa muka muita kuin narkkareita?" "Köyhyys on ihmisen omaa syytä ja työttömyys laiskottelua." "En ikinä voisi nostaa sairauspäivärahaa, sillä minähän en ole mikään sossun asiakas."

Toiseksi ärsyttävintä on "köyhien ruoan" haukkuminen ja kauhistelu: "Maksalaatikko on koiranruokaa!" "En ikinä voisi syödä sika-nautajauhelihaa!" "Siis kuka ostaa broilerin paistisuikaleita hyiii!"

Yleensähän näitä yhdistää se, että ollaan kiikun kaakun keskiluokassa ja hirveän huolissaan omasta asemasta. Huutelulla ja kauhistelulla pyritään vakuuttamaan muut ja itsensä siitä, että oikeasti ollaan hienoa väkeä.

Vierailija
47/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee ruokakikkailu ärsyynnyksen puolelle

Pitää olla tryffeliöljyä tippa tai kahvin pitää olla itse jauhettua...

muiden yläpuolelle. Harrastushan se on ruoanlaittokin, ja se harrastus voi olla monella tasolla. Jos sillä sen sijaan brassaillaan samaan tapaan kuin nämä tämänkin ketjun "Me Ostamme Vain Luomujauhelihaa Emmekä Koskaan Syö Broilersuikaleita" -tapaukset, niin se on lähinnä surkuhupaisaa.

Vierailija
48/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että useimmiten luonnehdinnat ovat täysin ulkoaopeteltuja, ei "omia".

On täysin mahdoton kertoa mistään makuvivahteista oikeita totuuksia koska ihmisten makureseptorien rakenne ja tiheys poikkeavat niin paljon ettei yksimielisyyttä voi koskaan olla.

Vähän sama kuin sokeat laitettaisiin tunnustelemaan metsiää ja samoista metsistä pitäisi tulla samanlaisia kuvia.

Vierailija
49/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet alkoholijuomat pääsevät oikeuksiinsa ja maistuvat paremmilta oikeanlaisista laseista, se on selvä. Sitten monilla on omia mieltymyksiä juomien ja lasien suhteen, eikä niiden huomioon ottaminen ole mikään maailman vaikein asia.

Jos juo pelkkiä laatikkoviinejä ja limusiideriä, niin niitähän voi juoda ihan mistä mukista tahansa. Jos ei välitä mausta vaan humaltumisesta, niin siitä vaan!

Ketjussa näyttävät menevän puurot ja vellit sekaisin, kun ap avasi keskustelun niin huonosti. Sekoittuu snobismi, nousukkuus, moukkamaisuus, alemmuudentunto, luokkaviha, tulotilanne, koulutus, ties mitkä kaikki.

Mielestäni snobi on sivistynyt ihminen, jolla on tietoja esm ruoka- ja juomakulttuurista, mutta on muuten niin kehittymätön, että ottaa asiakseen korostaa vain ulkoisia seikkoja. 1800-luvulla snobi saattoi olla loistava ja innostava ihminen (kts. esim Oscar Wilde). Nyt snobismi on vain jotakin Gloria-lehtitasoa, vailla syvällisyyttä.

Nousukas on ihminen, jolle raha ja sen nopea saaminen ovat keskeisiä. Sivistys ja tapakulttuuri eivät ole ehtineet mukaan vaurastumiseen. Hankitaan menestymisen merkkejä, joiden arvo on pikemminkin hinnassa tai tuotemerkeissä kuin tyylissä tai tarpeessa. Tilanteentajua ei tälläkään tyypillä ole.

Moukka on moukka vaikka voissa paistaisi. Koulutuksella, tulotasolla, henkisellä tai aineellisella perinnöllä ei ole mitän merkitystä. Tyyppi on vain tollo.

30

Vaikka ihan hyvä yritys tuo laatikkoviinijuttu.

Vierailija
50/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että useimmiten luonnehdinnat ovat täysin ulkoaopeteltuja, ei "omia".

On täysin mahdoton kertoa mistään makuvivahteista oikeita totuuksia koska ihmisten makureseptorien rakenne ja tiheys poikkeavat niin paljon ettei yksimielisyyttä voi koskaan olla.

Vähän sama kuin sokeat laitettaisiin tunnustelemaan metsiää ja samoista metsistä pitäisi tulla samanlaisia kuvia.

koska kaikki kokevat taiteen eri tavalla? Eihän taiteessakaan ole oikeita totuuksia tai yksimielisyyttä. Vaikka persut sitä kyllä kovasti ajavatkin.

Vierailija
51/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pitää kertoa, mitä "hienoa" on kulloinkin syönyt. Tyyliin "söin juuri croissant-aamupalan". Mitä jos mä kertoisin syöneeni juuri "ruisleipäaamupalan"?

Sen sijaan oikea lasin oikeanlaiselle alkoholijuomalle on perusteltu. En mä juo viiniä maitolasista...

Mä olen myös teesnobi. Mua ärsyttää, kun muuten hieno päivällinen päättyy Liptonin pussiteehen. Pitäis lailla kieltää.

Vierailija
52/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös teesnobi. Mua ärsyttää, kun muuten hieno päivällinen päättyy Liptonin pussiteehen. Pitäis lailla kieltää.

mutta ei niiden tarjoajat silti mielestäni ole yhtään sen parempia ihmisiä kuin minä. Minä taas en juo mitään kahvia ikinä.

Vierailija
53/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaa, että jotkut kokevat muiden snobbailevan silloin kun he toimivat itselleen aivan tavalliseen tapaan. AV-kummallisuuksista muistuu mieleen viime äitienpäivän aikaan käyty riehunta siitä, että jotkut nauttivat äitienpäivälounaan ABC:llä. Itse ihmettelin ketjussa sitä, että toiset kirjoittajat pitivät kamalana snobbailuna sitä, että muilla oli tapana käydä joskus "oikeassa" ravintolassa ja laittaa sinne ylle siistimmät vaatteet. Siis ei mitään iltapukuja, vaan pikkaisen paremmat. Ei taivu minun mieleni siihen, miten se on snobbailua...

Ylipäätään minusta puhutaan snobbailusta vasta kun mitenkään muuten ei voi tehdä, koska toisin tekeminen on hirveää ja alaluokkaista tms. JA että tästä valinnasta on pidettävä kovaa meteliä, jotta kaikki varmasti huomaavat miten hienoja ihmisiä tässä ollaan.

Mutta feikit ja esittäjät huomataan aina.

Vierailija
54/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaa, että jotkut kokevat muiden snobbailevan silloin kun he toimivat itselleen aivan tavalliseen tapaan. AV-kummallisuuksista muistuu mieleen viime äitienpäivän aikaan käyty riehunta siitä, että jotkut nauttivat äitienpäivälounaan ABC:llä. Itse ihmettelin ketjussa sitä, että toiset kirjoittajat pitivät kamalana snobbailuna sitä, että muilla oli tapana käydä joskus "oikeassa" ravintolassa ja laittaa sinne ylle siistimmät vaatteet. Siis ei mitään iltapukuja, vaan pikkaisen paremmat. Ei taivu minun mieleni siihen, miten se on snobbailua... Ylipäätään minusta puhutaan snobbailusta vasta kun mitenkään muuten ei voi tehdä, koska toisin tekeminen on hirveää ja alaluokkaista tms. JA että tästä valinnasta on pidettävä kovaa meteliä, jotta kaikki varmasti huomaavat miten hienoja ihmisiä tässä ollaan. Mutta feikit ja esittäjät huomataan aina.

Fiksusti kirjoitettu, olen 100% samaa mieltä kanssasi.

Mua on haukuttu snobiksi mm. siitä että mulla on kallis, n. 450 euroa maksanut laukku. Sain sen mieheltäni lahjaksi. Kuulemma tosi naurettavaa käyttää niin kallista laukkua.Pitäisi ilmeisesti olla käyttämättä lahjalaukkua ettei kuvaan kuvittele että minä kuvittelisin olevani jotenkin åparempi,

Vierailija
55/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä taida snobbailusta ärsyyntyä. Lähinnä se on huvittavaa. Tämä itsensä korostaminen, ja ihmisten arvottaminen, on tuttua omassa lähipiirissäni, ja minä ja perheeni saa kyllä osansa arvostelusta. Eniten "snobbailee" ihminen jolla on täysin samanlainen tausta kuin itselläni. Mutta toki näen tämän ihmisen "snobbailun" lähinnä alemmuuskompleksina, joten en osaa ottaa sitä kovin vakavasti :)

Ihmisillä on erilaiset taustat, ja erilaiset mieltymykset, ja mielestäni niistä voi ja pitääkin keskustella. Tokihan se olisi kiva, jos niistä keskusteltaisiin ilman ylenkatsetta.

Enkä jaksa suuttua mistään ruoka mieltymyksistäkään. Jos ei tykkää, niin ei tykkää. On minullakin taipumusta joskus nirsoiluun, vaikka tämä nirsoilu ei broilerin paistisuikaleisiin kohdistukaan :)

Vierailija
56/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkkituomiojamainen vasemmistolainen "Minä tiedän kaiken paremmin"-snobius.

Kimmokiljusmainen vastaava asenne, joka ei ole enää snobismia vaan ihan vaan leuhkimista.

Vierailija
57/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäydytään asiakaspalvelutilanteessa niin kuin Euroopan omistaja ja vaaditaan erityiskohtelua.

Ei oikeastaan ärsytä, mutta noloa se on.

Vierailija
58/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkkituomiojamainen vasemmistolainen

"Minä tiedän kaiken paremmin"-snobius.

syyllistyy tasan samaan. Tosin sillä erotuksella, että kokkarit haukkuvat toisella tavalla ajattelevia kateellisiksi ja katkeriksi :)

Vierailija
59/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo lasit nyt mitään maksa, kato vaikka tarjoustalosta tai ikeasta.

mutta entäs jos ei tosiaan ole kämpässä TILAA laseille? Olen asunut mieheni kanssa kahdestaan 25 neliön yksiössä, ja oli oikeasti vaikea saada jo olemassaolevia tavaroita mahtumaan. Okei, meillä oli paljon monen mielestä turhaa, kuten hirveästi kirjoja, valokuvia ja kaikenlaisia "muistoja". Keittiön kaapeissa joutui laittamaan kaikki ruuatkin päällekäin.

Meillä oli tosi vähän astioita, ja vaikka olisi ollut rahaa ostaa lisää, ei todellakaan huvittanut juuri tuon tilanpuutteen vuoksi.

Vierailija
60/87 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta entäs jos ei tosiaan ole kämpässä TILAA laseille? Olen asunut mieheni kanssa kahdestaan 25 neliön yksiössä, ja oli oikeasti vaikea saada jo olemassaolevia tavaroita mahtumaan. Okei, meillä oli paljon monen mielestä turhaa, kuten hirveästi kirjoja, valokuvia ja kaikenlaisia "muistoja". Keittiön kaapeissa joutui laittamaan kaikki ruuatkin päällekäin.

Meillä oli tosi vähän astioita, ja vaikka olisi ollut rahaa ostaa lisää, ei todellakaan huvittanut juuri tuon tilanpuutteen vuoksi.

Kyllä sitä viiniä voi juoda lajista ja väristä riippumatta samoista viinilaseista. Ihan samalla tavalla kuin risotto onnistuu muustakin kuin arborioriisistä.

Nokka pystyssä kulkevien kannattaa itse varoa, etteivät huku sateella :)