Millainen kansakunta Suomi on, kun 2030-luvulla 40% työikäisistä on työttömänä
Tätä on hyvä pohtia. Suomen valtion rahoitus perustuu verotuloihin, joista suurin osa tulee ansiotulojen verotuksesta sekä arvonlisäverosta. Ensimmäistä kertaa ollaan tulossa siihen pisteeseen, että tietotekninen lisääntyminen ei enää luokaan työtä, vaan vähentää sitä. Tämä on historiallinen hetki ihmiskunnan aikajanalla. Aina ennen kehitys on luonut uutta työtä, mutta näin ei enää ole.
Tekoäly poistaa vauhdilla ihmisten työpaikkoja yrityksissä ja julkisen sektorin puolella. Nyt on jo huomattu, että tekoälyn käyttöön ottaminen ei luo uutta työtä missään päin maailmaa, kuin aivan mikrotasolla.
Se taas aiheuttaa sen, että Suomessakin verotulot tippuu radikaalisti ja valtion rahoituspohja putoaa pois.
Koska valtava määrä ihmisiä tulee putoamaan työelämän ulkopuolelle, eikä jatkossa valtiolla ole varaa auttaa heitä, ollaan pahoissa ongelmissa. Mitä siis tehdä?
Tässä hyvä aiheeseen liittyvä haastattelu: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html
Kommentit (19)
Onneks syntyvyys on nii alhanen et väkimääräki vähenee
Kohti kaaosta mennään, eikä vain Suomessa. Tekoälyn hyvistä puolista kyllä puhutaan, mutta aika vähän näistä huonoista puolista. Ihan faktahan se on, että tekoäly voi viedä todella monelta työt alta. Eikä uusia työpaikkoja tekoälyn vuoksi juurikaan synny.
Mä kyllä väitän, että tekoäly vie vähintää 50% työt. Jäljelle jää vain huonosti palkattuja töitä, joita koneet ei voi vielä tehdä.
Elina Valtonen sanoi, että hänen suurin pelkonsa on se, että tekoäly vie vallan ihmisiltä ja kääntyy ihmisiä vastaan.
No, siinä kohtaa kai se on samantekevää, että töitä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ole muuta vaihtoehtoa, kuin verottaa kovalla kädellä näitä satumaisia voittoja tekeviä tekoälyjättejä. He ovat luoneet hirviön, joka vie isolta osalta ihmisiä työt.
Mitäs jos Jenkit laittaa sadan prosentin tullit, tai laittaa Euroopan kauppasaartoon ? Ei ole realistinen vaihtoehto verottaa Yhdysvaltalaisia yrityksiä.
Kun ihmisiä jää tuon verran työttömäksi, ei valtio voi pitää yllä nykyisen kaltaista mallia. Ehkä olemme 10v päästä kuin USA nyt. Osalla on töitä, ja osalla ei ole eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä väitän, että tekoäly vie vähintää 50% työt. Jäljelle jää vain huonosti palkattuja töitä, joita koneet ei voi vielä tehdä.
Pitää tyytyä sit putkiasentajan töihin ja palkkatasoon
Vierailija kirjoitti:
Elina Valtonen sanoi, että hänen suurin pelkonsa on se, että tekoäly vie vallan ihmisiltä ja kääntyy ihmisiä vastaan.
No, siinä kohtaa kai se on samantekevää, että töitä vai ei?
Terminaattorit katottu
40% on sellainen luku, että kivijalka pettää.
Eikö nyt viimeistään elinkeinoelämä voisi lopettaa mantransa siitä, että Suomeen tarvitaan 40 000 työllistä ulkomailta vuosittain? No ei hemmetti tarvita.
Työikäisiä ja kykyisiä on Suomessa nytkin ihan riittävästi, joilla ei ole työtä.
mä voin jäädä vapaaehtoisesti työttömäksi jos kaikki pelleilyt kuten pakkohaut ja tenttaukset lopetetaan. minimituloilla pärjää.
Tässä on dilemma. Yritykset potkii jengiä pihalle tekoälykiimassa tällä hetkellä, koska hetkellisesti tuotto on hyvä. Kohta tuotto pienenee, kun ei olekaan enää asiakkailla ostovoimaa. Tuoton pieneneminen onkin lopulta heidän omaa aikaan saannostaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä väitän, että tekoäly vie vähintää 50% työt. Jäljelle jää vain huonosti palkattuja töitä, joita koneet ei voi vielä tehdä.
Putkimiehille, raksaduunareille ja hoiva-avustajille saattaa olla vielä töitä.
Kun puolet työikäisistä on vailla työtä, niin Kelallakaan ei ole massia maksaa enää työttömyyskorvauksia. Mitenkäs sitten suut pannaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä väitän, että tekoäly vie vähintää 50% työt. Jäljelle jää vain huonosti palkattuja töitä, joita koneet ei voi vielä tehdä.
Putkimiehille, raksaduunareille ja hoiva-avustajille saattaa olla vielä töitä.
Kiinassa on jo nyt robotteja raksatyömailla tekemässä betonivaluja. Tekoälyavusteisia robotteja on kokeiltu myös nostureissa ja tulokset on olleet hyviä. Robotti voi jäädä koppiin koko rakennusvaiheen ajaksi, eikä sen tarvitse pitää yhtäkään taukoa koko urakan aikana.
Robotiikka ja tekoäly tulee vauhdilla myös hoiva-alalle.
Palataan siis pikkuhiljaa tuon myötä vaihdanta talouteen. Yrityksiä tulee kaatumaan valtavasti, kun työttömillä ei ole rahaa ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä väitän, että tekoäly vie vähintää 50% työt. Jäljelle jää vain huonosti palkattuja töitä, joita koneet ei voi vielä tehdä.
Putkimiehille, raksaduunareille ja hoiva-avustajille saattaa olla vielä töitä.
Kiinassa on jo nyt robotteja raksatyömailla tekemässä betonivaluja. Tekoälyavusteisia robotteja on kokeiltu myös nostureissa ja tulokset on olleet hyviä. Robotti voi jäädä koppiin koko rakennusvaiheen ajaksi, eikä sen tarvitse pitää yhtäkään taukoa koko urakan aikana.
Robotiikka ja tekoäly tulee vauhdilla myös hoiva-alalle.
Tätähän se on. Oikeastaan mikään ala tai työpaikka ei ole turvassa. Vaikka se tällä hetkellä tuntuisi utopistiselta ajatukselta.
Joo, nämähän otetaan kaikki tälläkin hetkellä ulkomailta (koska ei viitsitä maksaa kunnon palkkaa).
Ei kai ole muuta vaihtoehtoa, kuin verottaa kovalla kädellä näitä satumaisia voittoja tekeviä tekoälyjättejä. He ovat luoneet hirviön, joka vie isolta osalta ihmisiä työt.