Missä täysi-ikäinen Down aikuinen asuu? Laitoksessa, omassa kodissa vai vanhempien luona?
Kiinnostaa tietää, miten tuntemasi Down aikuiset asuvat. Itse tunnen vain yhden (19v) ja hän asuu laitoksessa, josta tulee parin viikon välein vanhempiensa luokse viikonlopuksi.
Onko tämä yleinen käytäntö? Enkä ole tässä syyllistämässä ketään, kiinnostaa vaan tietää.
Kommentit (27)
Helsingissä esim Sofianlehto ja Killinmäki ovat laitoksia. Niitä eroja voi kukin pohtia mielessään. Eiväthän ne aina isoja ole. Mutta laitos ja asuntola ovat kuitenkin eri asioita. Ja downit eivät yleensä tarvitse laitoshoitoa. laitoksissa hoidetaan vaikeimmin vammaiset, jotka tarvitsevat enemmän hoidollisia toimenpiteitä. Laitoksissa on enemmän välineistöä ja siellä on omat sairaanhoitajat ja lääkärit. Asuntolovat ovat kodinomaisempia. Asuntoloissa ei ole yleensä esin happilaitteita ja muita sairaanhoidollisia laitteita eikä myöskään lääkäripalveluita saman katon alla. Saattohoito ja esim dementoituneen downin termiinaalivaihe voidaan kuitenkin toteuttaa myös asuntolassa. terkuin eräs joka tietää jotain asioista.
Vanhusten palvelukodit eivät sensijaan ole laitoksia. Päiväkoti taas on hieman erityyppinen laitos, koska siellä ei olla kokoaikaisesti. Ovathan koulutkin tavallaan laitoksia. terkuin se sama
joka asuu vanhemman sisarensa luona.
Äidin kuoleman jälkeen sisar otti hänet perheenjäsenekseen.
ei ole down mutten tiedä vamman laadusta sen tarkemmin. Asuu kuitenkin vanhempiensa kanssa, ja päivisin käy taksilla jossain päiväkeskuksessa tai vastaavassa.
Oliskohan parikymppinen iältään.
Täällä joku sanoi joskus, että downit asuu täysin itsenäisesti ilman mitään tukitoimia.