Missä täysi-ikäinen Down aikuinen asuu? Laitoksessa, omassa kodissa vai vanhempien luona?
Kiinnostaa tietää, miten tuntemasi Down aikuiset asuvat. Itse tunnen vain yhden (19v) ja hän asuu laitoksessa, josta tulee parin viikon välein vanhempiensa luokse viikonlopuksi.
Onko tämä yleinen käytäntö? Enkä ole tässä syyllistämässä ketään, kiinnostaa vaan tietää.
Kommentit (27)
yhden down lapsen ja se on 13v,asuu vanhemmillaan,ei osaa puhua eikä mitään muutakaan ei taida tuollaisella paljoo tulevaisuutta olla...
Tästä (erityisiä ihmisiä koskevasta) aiheesta on hyvä kirjoitus tän päivän Aamulehdessä mielipidesivuilla. Käykää lukemassa :)
eli solussa tai yksiössä palvelutalossa. saattaa käydä osa-aikatyössä, asioi itse lähistöllä kaupoissa yms.
t. yhden sellaisen talon lähellä asuva
samalla osastolla asuu kolme aikuista downia. Heistä ainakin yksi asui nelikymppiseksi vanhempiensa kanssa mutta nämä ei ikäännyttyään pystyneet enää hoitamaan häntä.
henkilökohtaisesti. Nuoret ovat parikymppisiä ja asuvat ainakin vielä kotona. Ovat käyneet toisella paikkakunnalla opiskelemassa peruskoulun jälkeen ja yöpyneet asuntolassa ma-pe valvottuina, hoitaja myös öisin.
Asian vierestä hiukan: itselläni on lievästi kehitysvammainen poika, jonka opiskelu päättyy tänä keväänä. Hän ei halua vielä muuttaa posi kotoa, mutta aiomme valmentaa häntä itsenäistymiseen seuraavan 1-2 vuoden aikana. Tarkoitus olisi, että hän käy asumisvalmennuksessa esim. 2 viikkoa kuukaudessa. Lopuksi sitten katsotaan millainen asumismuoto hänelle sopii.
Luultavasti tukiasunto niin, että saa tarvittaessa puhelimitse yhteyden johonkin vastuuhenkilöön. KOtiin saa tietysti tulla kyläilemään ja yökyläilemään, kun ikävä iskee ja muutenkin.
Poika voisi asua tietysti kotonakin, mutta minusta täytyy ajatella tulevaisuutta. Me vanhemmat emme kuitenkaan elä ikuisesti.
Jotkut asuvat lapsuudenkodissaan, useimmat asuvat autetuissa tai ohjatuissa asuntoloissa. Jotkut asuvat yksin mahdollisesti ulkopuolisen tuen turvin.
Julkisuudessa esiintyy yleensä vain näitä toisen ääripään downeja. Paljon on kuitenkin myös sellaisia jotka eivät edes puhu lainkaan, osaavat vain esim. muutaman viittoman.
Downeilla dementoituminen alkaa uein varhain. Siksi erityisesti iäkkäät downit ovat lähes aina ympärivuorokautisessa laitoshoidossa.
Laitoksissa heitä asuu hyvin vähän. Jotkut asuvat lapsuudenkodissaan, useimmat asuvat autetuissa tai ohjatuissa asuntoloissa. Jotkut asuvat yksin mahdollisesti ulkopuolisen tuen turvin.
ja kyllähän te osoitatte hänelle kunnioitusta, kun kohtelette häntä aikustuvana poikana, eikä jonainen ikuisena pikkulapsena. sekin on tärkeää.
En muistanutkaan asuntola vaihtoehtoa, se taitaa olla aika yleinen tapa. Tuon yhden 19v downin lisäksi tunnen muutaman alaikäisen downin ja siksikin mietin, mihin nuo lapset aikanaan sijoittuvat..
ap
Joissakin laitoksissa ei ole tällä hetkellä yhtään downia. Terkuin eräs joka tietää tämän asian.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa se tosiseikka että
suurin osa Downeista on keskivaikeasti kehitysvammaisen tasolla. Vammaisuuden aste voi kuitenkin vaihdella lievästä vaikeaan.
Joissakin laitoksissa ei ole tällä hetkellä yhtään downia. Terkuin eräs joka tietää tämän asian.
Kivasti kommentoitu seiskalle! Täytyy löytää sellainen sopiva keskitie, jossa poika ei tunne tulleensa hylätyksi, mutta saa kuitenkin tuntea olevansa aikuinen mies (kohta 20). Siitä huolimatta, että mieli on jollakin osa-alueella kuin 9-13 -vuotiaalla.
Toivon hänelle mahdollisimman itsenäistä palveluasumista ja työpaikkaa (työtoimintaa), että elämässä säilyy mielekkyys, päivärytmi, ihmissuhteet ja tunne siitä, että on tarpeellinen kansalainen.
puolet asukkaista olisi downeja : )
Silloin siellä oli myös downeja. Nykyisin ja jo useita vuosia laitoksia on vähitellen "purettu". Laitoksiin jäävät ja niissä nykyisin asuvat vain kaikkein vaikeimmin vammaiset. Downit asuvat asuntoloissa. Joko autetuissa tai valvotuissa.
Ko. laitoksessa on lähinnä iäkkäitä kehitysvammaisia.
Älä höpise. Suomessa ei ole sellaista laitosta, jossa puolet asukkaista olisi downeja : )
Minkään ikäisiä downeja ei laitoksissa ole kuin joitakin yksittäisiä.
Taidat nyt sekoittaa laitoksen ja asuntolan tai hoitokodin.
Asuntolaksi voidaan kutsua esim. paikkaa jossa on ympärivuorokautinen valvonta, asukkaat eivät laita itse ruokaa, eivät liiku itsenäisesti missään jne.
On vaan jotenkin mukavampi kutsua asuntolaksi vaikkei eroa laitoshoidosta.
Palvelukodissa, tai tuetussa asumisessa.