Kimurantti tilanne pojan ja vappujuomien kanssa
Poikani 16 v kertoi että he olivat muutaman kaverin kanssa hankkineet alkoholia vapuksi. Olivat tilanneet 12 pulloa kaljaa, mutta heidän hakija oli tuonut vain 6 pulloa ja pitänyt ruhtinaaliset palkkiot.
Poika ei ole mikään rällästäjä, poika kertoi että olisi ollut hänen ensimmäinen kerta. Olisivat keskenään olleet kaverin kotona kun vanhemmat ovat poissa.
Toisaalta minä arvostan lapsen rehellisyyttä. Olen kertonut lapselleni että aina voi kertoa minulle jos jokin painaa, mutta ihmettelen että miksi kertoi koska pitäähän minun ottaa juomat pois ja kertoa asiasta muille vanhemmille. Ja ennen kaikkea ilmoittaa hakijasta poliisille. En ole vielä keskustellut pojan kanssa.
Kommentit (35)
Poikasi on alaikäinen ja hänelle eivät alkoholijuomat kuulu. Hakija on täysi-ikäinen ja hän on rikkonut lakia hakiessaan alaikäisille alkoholia eli ilmoitus poliisille on aivan luonnollinen asia.
Pojalle arestia, että oppii.
Poika luotti minuun. Jos teen niin että otan alkot pois ja pistän mieheni jutustelemaan heille. Saavat viettää raittiin vaput kun olivat rehellisiä. Näin jatkossakin kertoo asioitaan minulle.
Ja poliisille ilmoitan tästä hakijasta. Taitaa palkka vaihtua suurempaan sakkoon!
kertooko poikasi sinulle enää asioistaan? Veikkaanpa että ei.
Poika oli rehellinen: täysi kymppi arvosanaksi
Hän menetti rahansa: käy rangaistuksesta
Sitten ilmoitata, ettet tahdo vielä sallia hänelle alkoholin käyttöä, asia jääköön tähän tällä kertaa. Kiitä häntä avautumisesta ja säilytä avoimet välit jatkossakin. Uskaltaa sitten kertoa suuremmistakin huolistaan.
Ja siksi kertoi. Toivoi, että puutut, koska ei itse kehtaa kavereille sanoa. Tai toivoi, että jos kokeilee, se on ns. turvallista, koska tiedät ja osaat puuttua tilanteeseen, jos esim. ei ala kotiin kuulua tmv. Arvosta lapsesi rehellisyyttä ja luottamusta sinuun!
Mä päätin aikoinaan, että hommaan alkoholit lapselleni, koska varsinkin tytöillä siinä alkoholin ostamisessa on suuria riskejä. En kyllä tiedä mitä oikeasti teen, kun sen aika tulee. Vanhin on vasta 13 v.
Mitä mieltä poika on? Haluaako hän ilmoittaa poliisille? Ethän sä ainakaan mitään isoja sanktioita voi antaa, koska poikas on noinkin rehellinen.
Meillä poika oli hommannut 6 pulloa kaljaa vapuksi. Ei ole juonut kun kerran aikaisemmin.
Kun alkoi asiasta minulle juttelemaan, niin sanoin etten tietenkään voi antaa lupaa juomiseen koska on alaikäinen, että minä en sitä hyväksy.
Tyttöystävänsä kanssa ovat menossa nuorison suosimaan paikkaan vapuksi.
On kanssa aika kimurantti tilanne, en kuitenkaan meinaa poliisia soittaa. Arvostan poikani rehellisyyttä ja olen aivan varma että ei kerro minulle yhtään mitään jos lähden uhkailu/rangaistuslinjalle.
Ei ole kyllä helppoa. Itse kyllä kävin tuon ikäisenä luokkakavereiden kanssa bileissä ja tuli sitä juotuakin. Silti painotin ja painotan etten hyväksy alaikäisten juomista.
Itse juon nykyään n- puolen vuoden välein kaksi siideriä.
ja ehkä poika ei halunnutkaan juoda vaan taipui kavereiden painostuksen takia juomaan.
Oma lapseni ei halua juoda ja on sen takia menettänyt monta kaveria, mutta ei kuitenkaan ystäviään
jonka kaveripiiri on kutistunut noin neljään poikaan ja pariin tyttöön. Se jengi luokasta, jotka ovat yhä sitä mieltä, että koulua pitää käydä kunnolla, eivät halua polttaa tai juoda ja urheilevat vapaa-ajallaan. Seuraavat lähinnä tyrmistyneinä sivusta koulukavereiden toilailuja ja tulevaisuuden mahdollisuuksien romuttumista.
Onneksi niitä parhaita ystäviä on kuitenkin pari kappaletta, viihtyvät oikeastaan päivittäin meillä pälpättämässä.
Voihan olla että tuo absolutismi ja ihanteellisuus joskus murenee, mutta mitä myöhemmin, sen parempi.
Mä päätin aikoinaan, että hommaan alkoholit lapselleni, koska varsinkin tytöillä siinä alkoholin ostamisessa on suuria riskejä. En kyllä tiedä mitä oikeasti teen, kun sen aika tulee. Vanhin on vasta 13 v. Mitä mieltä poika on? Haluaako hän ilmoittaa poliisille? Ethän sä ainakaan mitään isoja sanktioita voi antaa, koska poikas on noinkin rehellinen.
Joku päivä saat sitten lastensuojeluilmoituksen.
Ja ehkä myös syytteen alaikäisen huumaamisesta.
t. saapasvapaaehtoinen
rikos? Toivottavasti olet sopinut asiasta lastesi kavereiden vanhempien kanssa.
Mä saisin raivarin, jos kävisi ilmi, että jonkun kaverin äiti on hankkinut lapselle alkoholia.
Mitä ihmettä sun päässäs liikkuu?
Mulla on 17-vuotias tytär, joka ei ole käyttänyt alkoholia. Ei ole mahdotonta kasvattaa raitista lasta.
Mä päätin aikoinaan, että hommaan alkoholit lapselleni, koska varsinkin tytöillä siinä alkoholin ostamisessa on suuria riskejä.
ole oppirahansa maksanut.
Jotta luottamus säilyisi, en ottaisi alkoholeja pois. Sen sijaan nyt on oiva tilaisuus pitää perinpohjainen luento alkoholin käytöstä: ensinnäkin se, että joisivat aina, IHAN AINA, mietoja. Kaverista on pidettävä huolta, ehdottomasti. Lisäksi voit vielä pyytää tekstaamaan sinulle esim. parin tunnin välein, ihan vaan jotain että hyvin menee tms. Ja että aina, AINA, voi tulla kotiin tai soittaa kotiin.
Poika on nyt jo sen ikäinen, että väkisinkin alkoholi alkaa kiinnostaa. Ja minusta on ehdottomasti tärkeämpää säilyttää luottamus, se että kertoo että ottaa, kenen kanssa on ja missä on, vaikka ne olisivatkin asioita, joita ei oikein voi hyväksyä. Mutta ymmärtää voi.
Itse olen aika läheltä nähnyt, kuinka lapseni kaverit vaan valehtelevat vanhemmillee, mitä tekevät, missä ovat jne. Eikä uskalleta mennä kotiin jos kunto on huono.
Ja tosiaan, anna alkoholivalistusta. Kerro eri vahvuisten juomien vaikutuksesta jne. Tämän mainitsen sen takia, että oman tyttäreni eräs kaveri (16 v tyttö) oli salakuljettanut itselleen Thaimaasta 80 %:sta viinaa. Oli vähältä, ettei siinä käynyt huonosti.
Lähinnä mä sanoisin pojalle että sen siitä saa kun ryhtyy laittomuuksiin - eihän alkoholi kuulu alaikäisille! Jos oma poika tulis itkemään vastaavaa tapahtumaa, sanoisin että oppirahat maksettu.