Kimurantti tilanne pojan ja vappujuomien kanssa
Poikani 16 v kertoi että he olivat muutaman kaverin kanssa hankkineet alkoholia vapuksi. Olivat tilanneet 12 pulloa kaljaa, mutta heidän hakija oli tuonut vain 6 pulloa ja pitänyt ruhtinaaliset palkkiot.
Poika ei ole mikään rällästäjä, poika kertoi että olisi ollut hänen ensimmäinen kerta. Olisivat keskenään olleet kaverin kotona kun vanhemmat ovat poissa.
Toisaalta minä arvostan lapsen rehellisyyttä. Olen kertonut lapselleni että aina voi kertoa minulle jos jokin painaa, mutta ihmettelen että miksi kertoi koska pitäähän minun ottaa juomat pois ja kertoa asiasta muille vanhemmille. Ja ennen kaikkea ilmoittaa hakijasta poliisille. En ole vielä keskustellut pojan kanssa.
Kommentit (35)
kauhee meteli jos 16v juo muutaman kaljan.. :)
Nyt vähän järkeä päähän te vanhemmat, jotka aiotte ostaa lapsillenne juomista tai sallia juomisen. Tutkimukset osoittavat kiistattomasti, että ne lapset, joiden vanhemmat ostavat alkohoholia heille, juovat enemmän kuin ne lapset joille vanhemmat eivät osta. Piste!
Vai pelkästään ap:n pojalle 6 kaljaa? Se on aika paljon tottumattomalle alaikäiselle. Ja varsinkin jos alunperin oli tarkotus vetää vielä 12 kaljaa, joka on ihan älytön määrä, niin vakavan keskustelun paikka on. Mutta en nyt tekisi mitään ihan hätiköityä siksi että poika oli ihailtavan rehellinen ja menettäisit kyllä äitinä vastaavan rehellisyyden jos nyt teet jotain äkkinäistä. Vaikea tilanne.
on varmaa ettei poika enää avaudu sinulle. Meillä nuorempi poika ja jos tietäisin että tuollaista on tiedossa, niin estäisin ainakin omaani osallistumasta. Mulla on myös poikani kanssa vielä hyvät ja avoimet välit enkä niitä haluaisi menettää.
kanssa. moni avautuu aina välillä, mutta pitää suurimmat salaisuudet sisällään, ihan vaan pitääkseen neuvotteluyhteyden kotiin.
ja moni, joka vaahtoaa, että ei meidän poika eikä meidän tyttö, ei vois villeimmissä kuvitelmissaankaan uskoa, mitä lapset oikeasti tekevät. ja ihan keskellä päivää, ei välttämättä iltaisin tai öisin.
ja jos saan tietää toiminnastasi teen satavarmasti lastensuojeluilmoituksen. Ja jos saan tietää välittäjän henkilöllisyyden, ilmoitan satavarmasti poliisille. Ihme kaverikaveri -vanhempia liikenteessä! Seuraavaksi kai lintsaat pojan kaverina koulusta ja sallit kannabiksen kasvattamisen kotona. Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Nimimerkillä opettaja, itsekin 16v:n äiti
Tai jos lopputuloksesta ei niin väliä, kunnon rangaistus vaan ja kytille soitto.
Jos kuitenkin haluat että poikasi ei juo salaa ties mitä ja ties kenen kanssa ja ties missä, on parempi säilyttää luottamus.
Koska niin siinä tulee käymään että salaa juovat jo nyt asiasta meteli nousee.
Toisaalta kun vanhempana ei halua antaa lupaa alaikäisen juopotteluun, periaatteessa pitäisi se kieltää ja alkaa vahtia ja urkkia menemisiä tarkemmin.
Kyllä nuoret jo tietävät alkoholin vaaroista, on siitä sen verran puhuttu kouluissa ja muualla, toivottavasti myös kotona, että ei ne enää mitään ummikkoja ole. Mutta silti kannattaa vaikka heittää muutama hyvä esimerkki mitä kamalaa on tapahtunut pentujen kännätessä, vaikka omasta nuoruudestaan.
kyllä nyt alakansakoulunopettajaa jurppii!!!
Minä puhuttelin poikia. Kysyin miksi he haluaisivat lipitellä: he halusivat vain kokeilla. Ja osin oli syynä tämä hakija. Pojat tietävät hänet kun saman koulun yhteydessä olevaa lukiota käy.
Sanoin pojille että soitan poliisille ja niin myös tein. Jotakin sakkoa varmaan saa. Eikä ollut ensimmäinen kerta tälle tyypille kun hakee nuorille juotavia. VOin kuvitella vaan miten 14v tytöt maksavat juomansa.
Kerroin pojille että ei se ryypiskely ole hyvästä, krapula, siivoaminen, oksentelut, nolot videot, onnettomuudet ja kiinnijäämisen pelko. Pojat olivat sitä mieltä että odottavat vielä alkon käytön suhteen. Miedoista vs. viinasta myös puhuin.
Saavat mennä kaverin kotio vappua viettämään.
Saavat mennä kaverin kotio vappua viettämään.
Juu, ei varmaan tyhjennetä vanhempien viinavitriiniä...
Poika oli rehellinen: täysi kymppi arvosanaksi Hän menetti rahansa: käy rangaistuksesta Sitten ilmoitata, ettet tahdo vielä sallia hänelle alkoholin käyttöä, asia jääköön tähän tällä kertaa. Kiitä häntä avautumisesta ja säilytä avoimet välit jatkossakin. Uskaltaa sitten kertoa suuremmistakin huolistaan.
Poika oli rehellinen: täysi kymppi arvosanaksi Hän menetti rahansa: käy rangaistuksesta Sitten ilmoitata, ettet tahdo vielä sallia hänelle alkoholin käyttöä, asia jääköön tähän tällä kertaa. Kiitä häntä avautumisesta ja säilytä avoimet välit jatkossakin. Uskaltaa sitten kertoa suuremmistakin huolistaan.
Ja 16 vuotias ei tarvitse 12 kaljaa, 6 riittää ihan hyvin...
ole oppirahansa maksanut. Jotta luottamus säilyisi, en ottaisi alkoholeja pois. Sen sijaan nyt on oiva tilaisuus pitää perinpohjainen luento alkoholin käytöstä: ensinnäkin se, että joisivat aina, IHAN AINA, mietoja. Kaverista on pidettävä huolta, ehdottomasti. Lisäksi voit vielä pyytää tekstaamaan sinulle esim. parin tunnin välein, ihan vaan jotain että hyvin menee tms. Ja että aina, AINA, voi tulla kotiin tai soittaa kotiin. Poika on nyt jo sen ikäinen, että väkisinkin alkoholi alkaa kiinnostaa. Ja minusta on ehdottomasti tärkeämpää säilyttää luottamus, se että kertoo että ottaa, kenen kanssa on ja missä on, vaikka ne olisivatkin asioita, joita ei oikein voi hyväksyä. Mutta ymmärtää voi. Itse olen aika läheltä nähnyt, kuinka lapseni kaverit vaan valehtelevat vanhemmillee, mitä tekevät, missä ovat jne. Eikä uskalleta mennä kotiin jos kunto on huono. Ja tosiaan, anna alkoholivalistusta. Kerro eri vahvuisten juomien vaikutuksesta jne. Tämän mainitsen sen takia, että oman tyttäreni eräs kaveri (16 v tyttö) oli salakuljettanut itselleen Thaimaasta 80 %:sta viinaa. Oli vähältä, ettei siinä käynyt huonosti.
Teinit kokeilevat kuitenkin... mutta 12 kaljaa on aivan älytön määrä 16 vuotiaalle, onneksi sai vain 6, joka sekin voi olla liikaa....
Oma poikani saisi osakseen keskustelua (motkotusta) -ei todennäköisesti muuta rangaistusta, johan se menetti rahat.
Ja sille yhdelle joka on päättänyt hakea omalle lapselleen alkoholia niin katokkin että et anna mun lapselle samalla tai teen sustakin ilmoituksen poliisille. ja toki myös lastensuojeluun jos tiedeän että omallesi ostat.
ilmeisesti lestoja kaikki, viinaa ei saa juoda mutta insesti on sallittu
Ettekö muista omaa nuoruuttanne ?? Ja fakta on että lähes jokainen teini juo kuitenkin, sitten salaa ja ties missä kunnossa/seurassa
Mitä eroa on sillä että on esim 2 kk kuluttua 18 tai jo täyttänyt. Onko lapsesi kypsempi tasan sinä päivänä kun täyttää 18 ?????
Minulle aikoinaan äiti osti mietoja alkoholijuomia, kun olin teini. Minulle oli tärkeää ja kunnianosoitus, että äiti luotti etten toilaile tai hanki jostain lisää, ja olinkin kunnolla. Siksi ajattelin, että kun saan omia lapsia, teen samoin, siten voin kontrolloida ainakin, mitä he juovat. Mieleni on kuitenkin sittemmin muuttunut, koska tutkimukset tosiaan osoittavat, että sellaiset nuoret juovat enemmän, joille vanhemmat hankkivat alkoholia. Varmaan olisin itsekin usein jättänyt juomat väliin jos äiti ei olisi ostanut, sen verran hankalammaksi olisi hankkiminen mennyt. En siis aio ostaa omille lapsilleni alkoholia.
Eivät varmasti tyhjennä viinikaappia. Kyllä asiasta on nyt sovittu ja pittää voida luottaa.
T. ap
Nyt vähän järkeä päähän te vanhemmat, jotka aiotte ostaa lapsillenne juomista tai sallia juomisen. Tutkimukset osoittavat kiistattomasti, että ne lapset, joiden vanhemmat ostavat alkohoholia heille, juovat enemmän kuin ne lapset joille vanhemmat eivät osta. Piste!
näin, ainakaan meillä. Kun tytär oli 17v ostin hänelle muutaman kerran siidereitä/lonkeroa, muutaman tölkin pyydettäessä. Ja muutama tarkoittaa 3-4.
Nyt tytär on 19v ja siitä lähtien kun hänellä on ollut kortti, ovat kaveriporukalla käyneet läheisessä isommassa kaupungissa "baarissa". Ja aina omalla autolla, 95% tytär on ollut kuski.
Joten ei voi yleistää, tässäkään asiassa.
Hienoa, että poiskasi kertoi asian sinulle, siltikin ottaisin ne juotavat pois ja ilmoittaisin asian laidan muiden vanhemmille, erityisesti sille jonka luona oli tarkoitus nämä kotibileet järkätä. Ihan turha luulla että siellä olis pojilla ollut jotain viatonta pleikan peluuta ja pari olutta mieheen, kyllä noi kotibileet tiedetään, ne riistäytyy helposti käsistä.