* Tammikuun Toivotut 2012 *
Kommentit (348)
Heippahei ja tervetuloa seuraan uudet! :) Meitä taitaa tulla aika iso porukka, hauskaa!
Varasin tänään varhaisultran yksityiseltä, se on ensi viikon torstaina :) Jänskää. Vielä pitäisi soitella neuvolaan, kunhan soittoaika alkaa.
Oireita ei ole kummosia, pahoinvointi katosi lähes alkuunsa. Tissit on arat edelleen, mutta pääasiassa voin siis tosi hyvin. Toivottavasti jatkuisikin näin! Shoppailin tossa viikonloppuna H&M:stä itselleni yhden ihanan äitiyspaidan. Vähän aikaista, tiedän, mutta oli niin nätti :) Jos sille loppukesästä jo olisi käyttöä.
Mites muut? Ootteko jo mammavaatteita kattellu vai aiotteko pärjätä normeilla mahdollisimman pitkään? Mulla on aikapaljon sellaisia paitoja yms. mitä voin varmaan käyttää pidempäänkin, mutta alaosia pitää varmaan tarpeen mukaan ostella.
Aurinkoista maanantain jatkoa kaikille!
Elmu rv 5+5.
Minäkin liityn mukaan tammikuisiin. Plussan tein viime lauantaina eli 7. päivä ja epäsäännöllisten kuukautisten takia tein seuraavana päivänä vielä digitaalisen viikkonäyttötestin ja antoi tulokseksi 5+ eli laskurilla laskettuna la olis viimeistään 8.1. Voi aikaistua tuosta mutta mennään nyt alkuun tuolla.
Taustatietoa vähän, oon 23v ja mies 27v, toinen raskaus nyt, mutta ensimmäinen päättyi kohtukuolemaan marraskuussa 2010, laskettu aika olis ollut jouluaattona. Eli ollaan enkelitytön vanhemmat ja nyt sydämestämme toivotaan että kaikki menee hyvin ihan loppuun saakka. Pienoinen pelko varmasti varjostaa koko raskautta, oli ja on yhä kipeä kokemus tuo menetys ollut, mutta onneksi neuvolassa ja sairaalassa he ymmärtävät ja on saatu paljon tukea.
Tämä raskaus alkoikin oikein kunnon pahoinvoinnilla, aamusta iltaan kuvottaa ja viime yökin meni pyöriessä kun oli niin kammottava olo. Varhaisultraan pääsen kunnalliselle puolelle tuon kohtukuoleman takia, joten sitä odotellessa tässä mennään ja siellä jos kaikki hyvin niin sitten saa jo vähän iloitakin :) nyt vielä aika varovasti ajatellaan... Mun äidille oli pakko kertoa kun en pysty tätä oloa häneltä peittelemään, kuitenkin lähes päivittäin nähdään tai ainakin puhelimessa puhutaan.
Mutta mutta, hirmuisesti tsemppiä kaikille ja kestämisiä tähän pahoinvointiin! Kuulosti muuten hienolta nuo akupunktiorannekkeet vai mitkäs ne oli :) pitää varmaan itsekin kokeilla!
-Hatuli
Niin ja vielä se piti sanoa etten haluais ihan vielä laittaa synnäriä tai kotikaupunkia tuohon listaan kun aika pieni paikkakunta on missä asutaan niin varuilta ettei kukaan ihan vielä tunnista :D
En voi edes kuvitella, miten surullista on menettaa pienokainen niin myohaisessa raskausvaiheessa. Voimia sinulle!
Onnea nyt tahan uuteen raskauteen. Pahoinvointi on hyva merkki, niin aikoinaan oma katiloni/terkkarini sanoi.
Niista akupunktiorannekkeista....
Meilla on sellaiset matkapahoinvointia estamaan. En tullut ajatelleeksi, etta auttavat tahankin pahoinvointiin!!! Ne on jossain tuolla vetolaatikon uumenissa. Menenkin ne nyt etsimaan niita. Matkapahoinvointiin auttoivat aivan 100 prosenttisesti.
kolmen@iti
Heipä hei taas!
Niinpä se minun pahoinvointi jatkui niin pahaan pisteeseen saakka, että olin jo vuorokauden tiputuksessa sairaalassa :(. No onneksi olo sillä korjaantui huomattavasti ja nyt ruoka pysyy hyvin sisällä kun vain syö koko ajan (=puolen tunnin välein). Akurannekkeet todella ovat minulle toimineet aivan valtavan hyvin, mutta oksentaminen meni ennen niiden saamista siihen vaiheeseen etteivät nämä ehtineet pelastamaan :).
Muuten väsyttää jatkuvasti ja lepoa tarvitsen huimasti enemmän kuin normaalisti. Raskaus tuli läheisten tietoisuuteen tiputukseen jouduttuani, vaikka tarkoitus oli asiaa vielä vähän salata. No kaikki olivatkin enemmän kuin iloisia ja eipähän tarvitse nyt mitään salailla :). Nyt jännäilen että miten saan peiteltyä vielä vähän aikaa tätä kasvavaa masukkaani kun se joka kerta tulee näkyviin entistä aikaisemmin. Minulla ihan oikea vauvamaha näkyy jo vk 7-8 eikä todellakaan ole mitään turvotusta. Ei vain ihan kaikkien haluaisi tietävän ihan vielä kun riskiaikaa vielä elellään.
Tällaisia kuulumisia tänään :). Omaan napaan tuijottelu siis jatkuu :D.
Eveliinukka
Tervehdys kaikille,
luin jo osan kiireessä, paneudun sitten joutilaammalla ajalla paremmin kirjoituksiinne. Mutta nyt ilmoittaudun mukaan, taidan vetää pohjat ja olla konkari, meille on näillä näkymin tulossa tammikuussa 8. lapsi. Laskettu aika on n. 12.-15.1.
Itse täällä yritän nyt nauttia jokaisesta oireettomasta päivästä:) Muita oireita toki voipi tulla, mutta tiedän mikä pahoinvointi on vastassa. Olenkin kahlannut eilen jo suuren määrän sivuja, josko löytäisin jotain uutta pahoinvointiin. Aionkin tässä lähiaikoina hankkia beroccaa ja homeopaattisia "lääkkeitä". Samoin eveliinukan käyttämät rannekkeet ovat tallessa edellisistä odotuksista, minä nukunkin ne kädessä!
Tällä hetkelle viikkoja siis 4 ja jotain. Ennestään 4 tyttöä ja 3 poikaa.
Nyt taisi kuopus nukahtaa (1v 3kk) ja lähden jatkamaan mansikkamaan ruohoamista.
Aurinkoisin terveisin
omenankukka
tänne pikkuhiljaa uskaltausin tuolta kuumeilijoiden puolelta.
Elikkäs mulle tehty IVF, punktio 18.4 ja siirto 21.4 ja näin ollen menossa rv 5+1. LA olisi 10.1 ja synnäri naistenklinikka, mikäs se lyhenne olikaan NKL?
Ikää mulla jo 39-vee ja tämä esikoinen joten aika vanha ensisynnyttäjä olen. Viime joulukuussa oli kohdunulkoinen ja siitä selvisin aika vähällä loppujen lopuksi.
Nyt veriarvot ainakin normaalit ja varhaisultra varattu 23.5 ja eka neuvola 30.5.
pikkasen on tänään pyörrytänyt oudosti, mutta ei juurikaan muita oireita. Mulla oli muutaman päivän aika runsastakin vuotoa ja pelkäsin että menee kesken heti alkumetreillä, mutta uudet verikokeet olivat hyvät ja vuotokin melkein loppunut. On tämä kaikki niin uutta ja jännää.
Aurinkoista päivää kaikille toivottelee
Evis ja pupunen rv 5+1
Kiva, kun täällä alkaa olla jo säpinää!
Päivitin listaa.
Edelleen pyydän, että huomautatte mahdollisista virheistä (...ai minäkö tekisin mokia, heh!)
Hatulin osalta vähän kirpaisi kirjoittaa kyseessä olevan ensimmäinen lapsi aiemmasta kokemuksesta johtuen, mutta en nyt oikein keksinyt parempaakaan ilmausta. Toivottavasti et Hatuli pahoittanut mieltäsi. Millaisen esittelyn listaan haluaisit?
Omenankukka, ihanaa että joukossamme on Todellinen Konkari!
Osaat ehkä suitsia meidän vasta-alkajien höyryämistä :D
Samaa taitoa täällä toki on monella muullakin, meitä esikoisen odottajia kun ei ainakaan vielä listassa kovin montaa ole.
Omia kuulumisia:
Vielä viikko varhaisultraan, huoh.
Nyt on onneksi muutamana päivänä ollut rintojen arkuutta, jotain merkkejä edes! Samoin tahtoo tulla huono olo, jos ruokailujen väli pääsee venymään. Tällaista taipumusta mulla on kyllä ollut aina, enkä muutenkaan tiedä miten iso osa on todellista pahoinvointia ja mikä kuviteltua toivetta... :)
Joo, tää hullu edelleen toivoo pahaa oloa!
Näin joskus viime vuonna brittidokkarin, jossa sanottiin että pahoinvointia aiheuttavat raskaudet menevät harvemmin kesken... syytän siis sitä tästä hulluudesta :)
Yökkäilyterveisin :D
Lela 5+6
PS.
Eveliinukka, noin pahaa oloa mäkään en toivo!
Onneksi olet paremmassa kunnossa jo.
Täällä on tosiaan ilahduttavan paljon jo väkeä. :) Olen hieman yllättynyt että täällä on tosiaan verrattain vähän esikoistaan odottavia, olen jotenkin antanut itseni ymmärtää että esikoistaan odottavat ovat ahkerimpia kirjoittajia, mutta olen varmaan ymmärtänyt väärin. Eipä siinä, ei sillä ole mitään merkitystä monesko lapsi kullekin on tulossa. :) Kunhan nyt ihmettelin. Omenankukka veti tosiaan aika kunnioitettavat "pohjat". :) Mutta mukavaa että meitä on täällä monenlaisia odottajia.
Aika monella tuntuu olleen keskenmenoja, toivon todella etenkin heidän puolestaan että tällä kertaa kaikki menisi hyvin. Toki tietysti muillakin. Hatulin juttua lukiessa tuli ihan tippa linssiin, ihan kauheaa, tuollaista ei toivoisi pahimmalle vihamiehelleenkään. Erityistsempit Hatulille!
Lela: no sitten ymmärrän paremmin sen miksi toivot sitä pahaa oloa, jos kerran ei mene sellaiset raskaudet niin herkästi kesken. :)
Minä kävin esikoisen kanssa neuvolassa ja varasin siellä samalla itselleni ekan ajan, joka annettiin ihmetyksekseni jo seuraavalle viikolle. Harmikseni minulla vaihtuu neukkutäti, edellisessä raskaudessa ollut ja nyt esikoisen lastenneuvolassa oleva täti alkaa pitämään pelkästään lastenneuvolaa ja äitiysneuvolaan tulee toinen täti. Ei siinä, se uusikin täti on oikein mukava, mutta olis jotenkin vaan ollut niin helppo ja kiva jatkaa saman kanssa. Tylsää.
Puhuin sille lastenneuvolan tätille siitä että olen miettinyt sitä varhaisultraa, ja hän ehdotti että menisin raskauden ensimmäiseen lääkärineuvolaan vähän aikaistetusti niin ei tarvitsisi mennä yksityiselle ultraan. Se olisikin ihan kiva. Mutta saa nyt nähdä mitä mieltä se mun "oikea" neuvolantäti sitten on. Sitä odotellessa. :)
Trix 5+3
Hatulin tarina kostutti myös mun silmäkulmat, voimia ja paljon positiivista energiaa tähän odotukseen! Kaikilla on varmasti aina jonkinlainen huoli siitä, sujuuko kaikki hyvin ja aiemmin keskenmenon saaneilla tuo pelko on varmasti suurempi. Tsemppiä nyt kaikille! Itsestäni tuntuu että tällä kerralla en ehdi murehtia samalla tavalla kuin viimeksi, elämä on sen verran hektistä opiskelun ja esikoisen kanssa arkea pyörittäessä.
Olen myös kuullut tuosta, että jos pahoinvointi on voimakasta, se on hyvä merkki.. en tiedä kuinka totta se on mutta sillä on hyvä lohduttaa itseään kun yökötys vaan pahenee :)
Olen niin turvoksissa, että pukeutuminen on jo vähän hankalaa. Oikeaa vauvamahaa ei tietenkään vielä tässä vaiheessa ole, mutta kaikki housut puristavat ja maha näyttää valtavalta pallolta. Olen aika pienikokoinen, ja vaaka näytti eilen että kolme kiloa olen jo saanut ylimääräistä, vaikka on tullut viime aikoina syötyä normaalia vähemmän tuon pahoinvoinnin takia.
Hankalia tilanteita on tullut eteen, kun ihmiset ei tästä raskaudesta tiedä. Esimerkiksi koulussa saatan mainostaa kuinka nälkäinen olen, ja sitten kun päästään ruokalaan, kaikki neljä ruokavaihtoehtoa tuntuvat tosi ällöttäviltä ja hajut oksettavat. Ja tarjolla on kuitenkin ihan perusruokia, kuten makaroonilaatikkoa ja kasvispihvejä. Kyllä siinä on kaverit katsoneet kummissaan kun oon jäänyt pyörimään onnettomana linjastojen väliin eikä mikään kelpaa!
Trix, onpas tylsää, että neuvolantäti vaihtuu! Mutta kiva että sait neuvola-ajan niin pian, ja jos ultraankin pääset aiemmin :) Mulla on neuvola ensi viikon perjantaina, en malttaisi odottaa!
Olen myös ostanut ensimmäisen mammavaatteen, kesämekon, mutta käytän sitä vyön kanssa nyt alkuun niin eipä siitä kukaan huomaa että se on äitiysmekko :) Jonkun verran mulla on edellisestä odotuksesta vaatetta tallessa ja varmaan moni tavallinenkin paita saa venyä menossa mukana masun kasvaessa. Tarkoitus olisi selvitä mahdollisimman vähillä hankinnoilla, siis.
moi vaan kaikille1
Eli mun sairaalan lyhenne on Ras
Joukko kasvaa ja toivottavasti mahdollisimman moni pysyy mukana. Aika monella tuntuu olevan ultra ens viikolla kuin myös minulla jote sitä odotellessa.....
Minulla on pahoinvointi pysynyt edelleen pois,mutta muita oireita on jotain, rinnat ovat arat ja painavat, fiilis ei aina ole paras mahdollinen ( varsinkin jos kysyy muilta :) )ja alamaha kasvaa jo. Mulla on ollut kahdessa ekassa raskaudessa mammahousut jo viikola 9 ja keskenmenneessä raskaudessa puin mammahousut jalkaan jo viikolla 7. Käytän töissä farkkuja ja nehän ne ensimmäisenä alkavat kinnaamaan joten nyt sitten vaan odotellaan että koska housut ei mene enää kiinni.
Aurinkoista päivää kaikille!
kiitos hirmuisesti myötätunnosta, mutta älkää huoliko, ihan positiivisella mielellä täällä ollaan :) toki asia on kipeä mutta puhuminen on auttanut ja kovat kokemukset ne aina kasvattaa :) ja älä Lela turhaan pelkää en mitenkään mieltäni pahoittanut, tuo on vähän vaikea laittaa tuo esittely kun en oikein itsekään tiedä mitä siinä pitäis lukea niin ihan käy noinkin.
Maanantaina todennäköisesti saan ekan neuvolan varattua kun on lomalla just se tuttu terveydenhoitaja ja sijainen ei vastaa niin päätin sitten odottaa tätä omaa terkkaria :) tuntee meidät kuitenkin jo edelliseltä kerralta.
Noista akupainantarannekkeista kuulee joka puolelta vain pelkkää hyvää, nyt olen jo vakavissani harkinnut tilaavani sellaiset, vaikka paha olo on nyt pari päivää ollu vähän lievempi kylläkin. Mutta kyllä niitä oloja on varmasti edessä päin. Ajateltiin tilata myös kotidoppleri, olis ihanaa kuunnella sydänääniä ihan kotosalla. Mieskään ei kovin usein noihin neuvolakäynneille kerkeä töiden takia niin voitais sitten yhdessä kuunnella kotona. Ultriin kyllä ottaa töistä vapaata muttei viitsi joka neuvolatarkastukseen kun mulla niitä tulee olemaan vielä normaalia enemmän ilmeisesti.
Taas täytyy lähteä töihin, onneksi on vain muutamana päivänä viikossa nyt töitä kun on vähän vaikeaa tämän olon kanssa kun pitäis olla koko ajan jotain napostelemassa ja ei tuolla oikein onnistu. Olen kaupassa nyt kesän töissä niin ottaa voimille kun saa olla välillä koko päivän jalkojen päällä. En haluais ihan vielä siellä kuitenkaan kellekkään kertoa.
Tulipas paasattua nyt :) mutta mukavaa että monella on ultraan meno jo ihan lähiaikoina. Ja joo mulle kans sanottiin joskus että paha olo merkkaa vaan sitä että on oikein "vahvasti" raskaana, täytyisi siis olla vain kiitollinen :D mutta ei sekään pahaa meinaa vaikka ihan hyvä olo oliskin, kaikki vain on erilaisia ihmisiä.
Mukavia päivänjatkoja! Illalla sitten suomipeli taas tiedossa ;)
-Hatuli
Heips siskot!
Mulla tänään selkeesti ekat pahoinvointioireet. Maha tuntuu isolta ja yllättäen paino noussut kaksi kiloa vaikka koitan pikkasen keventyä pöh. Mutta olen huolissani kun välillä juilii oikealta puolelta aikas muikeesti. Otin päikkärit jonka jälkeen se kipu oli hävinnyt. Koiralenkillä alkoikin juilimaan vasuria. Joulukuisen kohdunulkoisen jälkeen pelkään tietysti että ei kai taas!! Toisaalta silloin mulla ei ollut ollenkaan pahoinvointia eikä juilinut mistään kun hormonitasot olivat alusta asti kovin matalalla. mutta siis onkohan ihan normaalia jos vääntää jommasta kummasta munajohtimesta? Hitsit kun esikoista odottelen niin ei ole kokemusta näistä jutuista ollenkaan.
Pitänee minunkin hankkia tuollaiset akurannekkeet jos paha olo tästä vielä yltyy. Mistä niitä saisi mahdollisimman edukkaasti?
Evis pelokkaana rv 5+2
piti kysymäni teiltä kokeneemmilta, että onko teillä ollut alkuraskauden vuotoa? Kauanko sitä kesti? Minä kun olen vuotanut jo monta päivää. Viime pe-su tuli ihan kirkasta vertakin ja sen jälkeen tiputellut ruskeaa. Verikoe maanantaina kuitenkin näytti normaalia ja oli noussut edellisestä mittauksesta joka oli torstaina juuri ennen vuodon alkua, ihan normaalisti. nyt kuitenkin pelottaa onko tämä menossa kesken kun näin pitkään tiputtaa. Onko teillä kokemusta vastaavasta? Voisin ehkä mennä vielä uuteen verikokeeseen mutta jotenkin en uskalla. Ehkä teen eka viikkonäytöllisen testin josta saa vähän osviittaa missä mennään. Mutta tosiaan raskausoireita kyllä lisääntyy eli kai siellä jotain vielä tapahtuu.
Heippa Evis, kiva kun tulit tänne! Mulla ei oo taas ollu oikeestaan yhtään pahoinvointia. Silloin ennen ja jälkeen ekan testin oli pikkasen, mutta nyt on mennyt jo reilu viikko ihan normiololla... Hmm... parempihan se siis itselle on, ehkä en sitten ole pahoinvoivaa sorttia tai sitten se on vasta tulossa. :D
Välillä tuntuu, että ollaanko tässä nyt raskaana vai ei. Pakko oli toissapäivänä tehdä vielä CB:n digitesti ja näyttihän se raskaana 3+. Hassu minä :D Ultra on 19.5 ja eka neuvola 7.6. Täällä päin eka neuvola on kuulemma viikoilla 8-10. Jänskää, en millään malttais oottaa ens viikkoon ja ultraan!
Terkuin Elmu rv 6+0
Uusi odottaja ilmoittautuu varovasti mukaan :)
Olen lueskellut juttujanne jo hetkisen, mutta nyt vasta uskaltaudun kirjottelemaan. Odotusta takana testien mukaan nyt 5+0, viikko sitten testasin ekan kerran ja tänään piti vielä tehdä "varmistus" kun tuntuu ihan epätodelliselta koko juttu :)
Täällä ei oo vielä oireen oiretta ja senkin takia oon niin kovin epäileväinen. Neuvolaakaan en oo vielä varannu, jotenkin sitä vaan ajattelee että jos jotain käykin ennen sitä jne... Ultraan haluan kyllä ehdottomasti heti kun vaan mahdollista, että saa edes jonkun varmistuksen asiasta. Viikot vaan tuntuu matelevan nyt kun toivois, että aika menis nopsasti eteenpäin :)
Täällä siis esikoista odotellaan ja laskurit antaa la:ksi 11.1. Synnärinä meillä Tays.
-Mon@
Hei! Taidanpa minäkin ilmottautua tähän ketjuun mukaan.... Täällä la 11.1.2012. Kaksi on ennestään ja ikää mulla on 32 v. : )
...otsikolla ajan takaa sitä, että ikinä ei oo hyvä. Eiks tää oo perinteinen naisten ongelma :)
Evistä pelottaa mahan juilimiset, mua taas pelottaa kun niitä ei ole :D
Luulis, että jotain tuntuu, jos siellä ihan oikea ihminen on kasvamassa... mutta ei tunnu kyllä mitään. Toisinaan tuntuu särkyä alaselässä, voiko se olla merkki jostain? Hyvästä vai pahasta? Hysteeriseksihän tässä tulee... mutta ei voi mitään, tää on niin Tärkeä Asia!
Kai nää on näitä ekakertalaisten juttuja, kun ei tiedä mitä missäkin vaiheessa "pitäisi" tuntua.
Kaikki raskaudet on erilaisia, tiedetään, mutta eiköhän tässäkin kokemus tuo varmuutta... :)
Mutta Evikselle vielä, tuolla aiemmin tässä ketjussahan parikin kirjoitteli, että munasarjoissa nipistelee, molemmilla puolilla. Voisko sulla olla samaa kamaa? Kohdunulkoisen luulisi kipuilevan vaan toisella puolella...? (en kyllä asiasta tiedä mitään, mutta eiks se kuulosta ihan loogiselta...?)
Lela 6+0
...kuus päivää ultraan...
PS.
tervetuloa uudet!
Maltoin odottaa aika pitkään, kun kierto on niin heitellyt, tänään siis kp 36. Olen kyllä taas "tiennyt" koko ajan, että olen raskaana, mutta odottelin menkkoja viimeiseen asti, koska pettymykset ottavat niin koville.
Tänään siis plussa ja olo on ok. Menkkakipuja on, mikä vähän huolestuttaa, mutta koitan olla luottavaisin mielin. Rinnat on sairaan kipeät ja ruokahaluttomuus enteilee alkavaa pahoinvointia.
Kolmatta tässä odotellaan ja mies on yllättävän onnesta sekaisin :) Yleensä viilipyttynä ja nyt hihittelee itsekseen ja tuulettelee isommilta salaa. Hyvä näin :)
hyvä päivä :) Mutta kierto on ollut vähän levoton, joten toi on vaan viitteellinen.
Meillakin iltatahti tulossa. Olen 39, kolmen tyton aiti (10, 8, ja elokuussa 3 tayttava kuopus). Laskettu aika ehka 2.1. Multa paasi unohtumaan viimeisten kuukautisten alkaminen, kun ollaan yritetty pian vuosi, ja paivamaarat alkoi menna sekaisin. Eikohan se laakarilla pian selvia.
Mulla on pahoinvointia aamusta iltaan. En oksenna, mutta ei kylla ole kaukana. Viinirypaleita napostelen ja vahan ehka auttavat.
En tieda viela milloin kertoa raskaudesta. Ei varmasti ennen viikkoa 12. Mulla on ystavia, jotka ihmettelivat kovasti, kun olin kolmatta kertaa raskaana. Nyt varmasti sanovat ihan hulluksi. Taidan odotella kotvasen, kun en halua pahaa mielta. Isani on yksi naista kummastelijoista. Taitaa viela saada sydankohtauksen kun kerron :(
Hyvaa viikkoa!
Kolmen@iti