Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"nopea olo" lapsella, mitä on??

Vierailija
17.04.2011 |

elikkäs.. erittäin oudolta varmaan kuulostaa mutta 6vuotias lapseni kertoo että hänellä tulee välillä outo olo (n 2-3kertaa/vk). "kohtaus" kestää n.5min. sen aikana äänet kuuluu kovemmin ja tuntuu että oma puhe on tosi nopeaa ja kovaa. näyttä että ihmiset tekee kaiken nopeasti ja oma toiminta tuntuu nopealta. en osaa olla huolissani koska muistan omasta lapsuudesta samanlaisia kokemuksia, tämä nopea olo liittyi yleensä kuumeeseen mutta tuli joskus myös terveenäkin ollessa. lapsellani vaan esiintyy tätä erittäin epämielyttävää tunnetta useammin.

mistä johtuu?? mitä se on?? onko muilla kokemuksia?

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tuollaisia kohtauksia koko lapsuusiäin kunnes grand mal kouristuskohtaukesn tultua 10-vuotiaana minulla todettiin epilepsia. Olen kärsnyt samoista oudoista oloista vielä aikuisiälläkin silloin kun lääkitys ei ollut kohdillaan.

En halunnut pelästyttää vaan tuoda tietoisuuteen myös tämän vaihtoehdon. Oman epilepsiani selvittämiseen meni aivan liian kauan eikä näitä pelottavia kohtauksia saatu kuriin.

Vierailija
2/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen migreenityyppistä päänsärkyä. Se on minulla kuin aura.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös epäillyt, että on jotenkin yhteydessä migreeniin tai enteilee migreenikohtausta. Joskus unihäiriöillä tuntuisi olevan myös yhteyttä tähän. Hämärää, mutta ei harvoin sattuvana kovin häiritsevää. Lapsellasi noita on kyllä aika usein.

Vierailija
4/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä saattaa olla pitkäkin aika ettei kohtausta tul,e ehkä 1-2 krt / vuosi. Tulee yleensä illalla. Kestää muutaman minuutin. En tiedä mistä johtuu. Olen joskus lääkärille maininnut, ehkä en osannut selittää mutta lääkäri ei tuntunut ymmärtävän mitä tarkoitan. Minulla ei ole epilepsiaa.

Vierailija
5/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljellä oli samanlaisia kohtauksia ja epilepsiaa se oli.

Vierailija
6/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paniikkikohtauksissa

Vierailija
7/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en muista tarkkaan mitä... jotenkin ääniin ja puheeseen se liittyi - kaikki kuulosti oudolta. Epilepsiaa ei ole, eikä paniikkihäiriöitäkään (paitsi ehkä lievästi siihen suuntaan joskus) :)

Vierailija
8/115 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on näitä ollut lapsena, silloin usein kuumeisena. Aikuisena ei ollut lainkaan ennen kuin noin puoli vuotta sitten oli kerran myöhään illalla kun jo odottelin unta sängyssä. Pelkäsin, että olen tulossa hulluksi. Ajatukset myös meni tosi nopeasti päässä ja päivän aikana käydyt keskustelut, joita siinä mietin samalla vaan surahtivat mielessä. Sitten nukahdin, ja aamulla olo oli normaali. Sen koommin tuota oloa taas ei ole ollut.

Kiitos paljon ap:lle kun aloitit tämän ketjun. Vaikken itse osaakaan paljon sanoa pojastasi, niin itsestäni voin sanoa, että olen ihan normaali, en sairasta epilepsiaa, käyn töissä, minulla on perhe jne.

Vierailija
9/115 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut lapsesta asti, nyt ikää 18 ja vieläkin tulee noin pari kertaa kuussa. Paniikkikohtaukseen viittaisi ehkä itselläni. Se tulee ihan itsestään, varsinkin jos juttelen ihmisen kanssa, jonka läheisyys ärsyttää tietyllä tavalla (haluaisin pois) tai isoissa juhlissa. En tykkää yhtään olla ison väkijoukon seurassa. Ikinä ei ole kohtauksia ollut mutta lapsena pelotti: kaikki näkemät asiat tuntuu kaukaisilta, äänet terävinä ja kovina ja liikkeet äärimmäisen nopeina. Tuntuu myös että pulssi kiihtyy. Rupean yleensä hyräilemään mielessäni jotain kappaletta siihen asti kunnes loppuu. Kestää noin 3-6min. Mainitsin 8vuotiaana asiasta äidilleni itkien kun sen saanut unta ja pelotti ja tämä vain sanoi että kuvittelen. Aiheen kirjoittaja, todennäköisesti lapsen äiti, on mielestäni sankari kun vertaa siis omaa avunhuutoa silloin joskus. Sano lapselle että hyräilee jotain kappaletta/yrittää keskittyä johonkin tiettyyn asiaan. Sen helpottaa. Ja nyt helpotti itseänikin kun tiedän etten ole vain päästäni sekaisin.

Vierailija
10/115 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin pulssikin takoo omiaan, taustalla kilpirauhasen liikatoiminta.

Vierailija
11/115 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö hakeutua lääkärille? Sinun mainitsemista asioista tuo unihäiriö tuntuu ehkä läheisimmältä, nukun siis kyllä eikä nukkumisessa ongelmia ole ollu. Teen kolmivuoro työtä niin epäsäännöllistä nukkuminen kyllä on. Mutta olen huomannut että väsyneenä tulee kohtauksia herkemmin.

Vierailija
12/115 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kaikki tuntuu menevän toooosiiii hiiiitaaaaastiiii, äänet kuuluvat kaukaa ja outona.

Mulla on ADHD, en tiedä liittyykö siihen.

Pienenä lapsena, usein iltaisin vähän ennen nukahtamista. Kaikki oli kummallisen tahmeaa, hidasta ja lisäksi "hankaussähköistä".

Vierailija
13/115 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena oli viikottain vähintään, nyt aikuisena ehkä pari kertaa vuodessa. Nopeutuminen, sydämen hakkaaminen, tietty rytmi jossa kaikki tuntui tapahtuvan. Mun oli aina pakko istua alas sen ajaksi, tuntui että muuten kaadun ja lähtee taju tai tulee joku kouristuskohtaus. Näin myös aina miehen kasvot kohtauksen aikana, mikä oli tosi spookya.

Entä tiedä liittyykö tähän millään tavalla, mutta mulla on bipolaarihäiriö. Aivokemiaa kyllä sekin. Vapina-nopeuskohtaukset alkoi paljon ennen ekaa masennuskautta, josta bipo mulla lähti liikkeelle (diagnoosin sain 16 vuotta ekan jakson jälkeen).

Vierailija
14/115 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kaikki tuntuu menevän toooosiiii hiiiitaaaaastiiii, äänet kuuluvat kaukaa ja outona.

Pienenä lapsena, usein iltaisin vähän ennen nukahtamista. Kaikki oli kummallisen tahmeaa, hidasta ja lisäksi "hankaussähköistä".

Mulla myös! (joskus vieläkin) Enpäs olekaan koskaan jutellut asiasta kelleen, olen aina ajatellut että se olisi vaaratonta, vain outoa.

Vierailija
15/115 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko siitä mitään apua? Vaikea lähteä selittämään tätä, mutta olisko oire jostain? Vai pidänkö vaan turpani nätisti rullalla? Kysymyksiä, kysymyksiä...

Vierailija
16/115 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kaikki! Itsellä oli myös pienempänä, n.7-15 vuotiaana suht usein näitä! Olin kai puoliksi unessa ja kaikki alkoi olla jotenkin tahmeaa..asfaltti meni rullalle :/ ja toisaalta taas muut asiat menivät liian nopeasti. Muistan, että siihen liittyi usein tunne siitä, että kieli on ihan liian iso suuhun.

Jotenkin aina pelkäsin niitä kohtauksia ja sen jälkeen oli todella epätodellinen olo..kuin olisin nukkunut tuntitolkulla vaikka olisin vasta nukahtanut. Helpottavaa kuulla, että muillakin on kokemuksia tästä! Oli hirveän vaikea kuvailla tätä silloin kenellekkään..

Vierailija
17/115 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös! (joskus vieläkin) Enpäs olekaan koskaan jutellut asiasta kelleen, olen aina ajatellut että se olisi vaaratonta, vain outoa.

myös tuollaista, tuntuu vähän kuin katselisi veden alta kaikkea. Äänetkin on sellaisia. Saattaa yllättää missä tahansa. Minulla myös nyt tutkinnan alla ADHD-epäily.

Vierailija
18/115 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen tunne että kasvan isoksi,kattoon asti josta nään kaikki pienenä(kun pidin silmät kiinni) vähän ehkä pyörryttikin.Lisäksi erillisenä tuntemuksena tosta kattoon kohoamisesta oli että tunsin jotain suussa,ja kuvittelin sen olevan iso mansikka.

Vierailija
19/115 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus nyt aikuisenakin sellainen outo tunne kun menin sänkyyn makaamaan että "laskeudun" aivan alas tavallaan lattian rajaan ja olen "litteä". Kuulostaa hassulta mutta outoa se oli. Piti vähän liikutella raajoja että todellinen hahmotus ja tunne siitä missä olen, palasi.

Vierailija
20/115 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus nyt aikuisenakin sellainen outo tunne kun menin sänkyyn makaamaan että "laskeudun" aivan alas tavallaan lattian rajaan ja olen "litteä". Kuulostaa hassulta mutta outoa se oli. Piti vähän liikutella raajoja että todellinen hahmotus ja tunne siitä missä olen, palasi.

t: se kattoon nouseva:D