"nopea olo" lapsella, mitä on??
elikkäs.. erittäin oudolta varmaan kuulostaa mutta 6vuotias lapseni kertoo että hänellä tulee välillä outo olo (n 2-3kertaa/vk). "kohtaus" kestää n.5min. sen aikana äänet kuuluu kovemmin ja tuntuu että oma puhe on tosi nopeaa ja kovaa. näyttä että ihmiset tekee kaiken nopeasti ja oma toiminta tuntuu nopealta. en osaa olla huolissani koska muistan omasta lapsuudesta samanlaisia kokemuksia, tämä nopea olo liittyi yleensä kuumeeseen mutta tuli joskus myös terveenäkin ollessa. lapsellani vaan esiintyy tätä erittäin epämielyttävää tunnetta useammin.
mistä johtuu?? mitä se on?? onko muilla kokemuksia?
Kommentit (115)
Minulla on samoja kohtauksia tuntuu että kaikki menee nopeasti ja se on ärsyttävää. Viimeksi sain tuon kohtauksen kun pelasin dishonored peliä en tiedä mistä johtuu tai miksi sitä kutsutaan.
juuri tuossa iässä. Meni ohi ajallaan.
Olen kuullut, että samankaltaisia tulee ennenkuin epilepsia puhkeaa, mutta siis yleensä, suurimmalla osalla vain kehitykseen liittyvä, normaali kohtaus.
Soita terkalle tms. ja kysele miten ja milloin lääkäriin.
just tollasia lapsena. Se oli todella outoja ja epämiellyttävää. Mitään vakavaa ei ole ilmeentynyt, että on tosi vaikea tietää mitä oli.
Joskus kaikki tuntuu menevän toooosiiii hiiiitaaaaastiiii, äänet kuuluvat kaukaa ja outona.
Mulla on ADHD, en tiedä liittyykö siihen.
erittäin lohdullista kuulla että taitaa olla aika yleinen vaiva..
Mulla ollut jo vuosia alkoi kun olin n. 12 vuotias. Nyt ollut siis jo 10 vuoden ajan. Tulee yhtäkkiä sellainen olo että kuulen muiden ja oman puheeni normaalia nopeammin. Jos liikun niin tuntuu että menen nopeammin, vaikea selittää mutta tuntuu että kaikki tapahtuu tuplasti nopeammin. "Kohtaus kestää" 5-15 min. kerrallaan. Aika epäsäännöllisesti tulee, joskus saattaa alkaa jos esim luen lehteä, tai juttelen ystäväni kanssa, kerran töissäkin tuli tuollainen kohtaus. Mitään näköharhoja ei kohtaukseen liity, ymmärrän ympärillä tapahtuvat asiat, enkä kuule harhoja. En ole käynyt kohtausten takia missään tutkimuksissa.. Kohta varmaan mentävä kun en tiedä mistä johtuu?? Onko kokemuksia muilla?
Esittämänne oireet liittyvät usein jonkinlaiseen epileptiseen/ psyykkiseen poikkeavuuteen. Joko aivojen kemiallisella -tai neuronisella tasolla.
Kemiallisessa aivojen poikkeamisessa laukaisijana voi olla jonkin kehon vajaatoiminnallinen osa. Kuten haiman vajaatoiminta. Toisena vaihtoehtona voi esimerkiksi mainita aivokalvon elohopeapitoisuudet.
Neuroottisen tason poikkeamat voidaan yhdistää esimerkiksi krooniseen unihäiriön sivutuotteeksi, tai kyseessä on jonkinlainen psykoosi (paniikkihäiriö). Viimeisenä vaihtoehtona ei voida poissulkea myöskään skitsofreniaa.
alice in wonderland -syndrome ?
Googlaa! on aika yleinen.
Minulle tuli usein lapsena (varsinkin juuri ennen nukahtamista) jotenkin oudon "paksu" olo... En osaa selittää... Jotenkin kaikki tuntui vääristyneeltä ja... no, paksuuntuneelta. Hieman epämiellyttävällä ja epätodellisella tavalla. Sama fiilis iski yhtäkkiä päälle piiiiitkästä aikaa pari viikkoa sitten, outoa. Olin jo ehtinyt unohtaa koko asian, kunnes luin tämän ketjun.
Kai ihmisen aivot ovat edelleen aikamoinen arvoitus!
Minulle tuli usein lapsena (varsinkin juuri ennen nukahtamista) jotenkin oudon "paksu" olo... En osaa selittää... Jotenkin kaikki tuntui vääristyneeltä ja... no, paksuuntuneelta. Hieman epämiellyttävällä ja epätodellisella tavalla. Sama fiilis iski yhtäkkiä päälle piiiiitkästä aikaa pari viikkoa sitten, outoa. Olin jo ehtinyt unohtaa koko asian, kunnes luin tämän ketjun. Kai ihmisen aivot ovat edelleen aikamoinen arvoitus!
lapsena sellainen olo, että ympäröivä maailma (esim. huone jossa oli) muuttui paksun oloiseksi. Kaikki esineet turposivat suuriksi ja itse kutistuin pieneksi. Se oli todella outo tunne.
Tämä tapahtui illalla ennen nukahtamista, kun olin jo vuoteessa. Sitä en muista kuinka usein näitä kohtauksia tuli.
oli näitä kohtauksia lapsena. Niihen liittyi jotenkin jokin tasainen rytmi, kellon tikitys tms. saattoi laukaista sen. Kohtauksen aikana tuntoaisti oli jollakin tapaa häirintynyt, samon oma kehonkuva. (Olin iso/pieni suhteessa muuhun, hampaat olivat sikinsokin suussa.) Kerran jopa näin esineitä, joita ei oikeasti ollut paikalla, lisäksi kuulin musiikkia.
Välillä aikuisena tunnen hetkittäin, että olen lähellä vastaavaa kohtausta, mutta tilanne menee aina ohi. Yleensä iltaisin. Muistan, että kohtaukset olivat ahdistavia ja usein itkin kauhuissani niiden aikana. Välillä ne alkoivat, jostain oudosta ajatuksesta, joka olisi liian kauhistuttavaa ollakseen totta. (Esimerkiksi joudun maksamaan miljoona markkaa, koska oikaisin nurmikon poikki) Kuulostaa sekavalta, mutta sekavia ne kohtaukset olivatkin.
Yltä ilokseni olen saanut lukea, että vastaavanlaiset kokemukset ovatkin ihan yleisiä ja varmaankin myös ihan vaarattomia ja ohimeneviä. :)
Esittämänne oireet liittyvät usein jonkinlaiseen epileptiseen/ psyykkiseen poikkeavuuteen. Joko aivojen kemiallisella -tai neuronisella tasolla.
Kemiallisessa aivojen poikkeamisessa laukaisijana voi olla jonkin kehon vajaatoiminnallinen osa. Kuten haiman vajaatoiminta. Toisena vaihtoehtona voi esimerkiksi mainita aivokalvon elohopeapitoisuudet.
Neuroottisen tason poikkeamat voidaan yhdistää esimerkiksi krooniseen unihäiriön sivutuotteeksi, tai kyseessä on jonkinlainen psykoosi (paniikkihäiriö). Viimeisenä vaihtoehtona ei voida poissulkea myöskään skitsofreniaa.
Skitsofreniaa. kaikkea kanssa. Kyllä silloin kun ihminen tiedostaa kokevansa jotain outoa, on vielä terveempi kuin skitsofreenkikko, joka näkee näkyjä eikä erota niitä todellisuudesta.
Psykiatrit- ei please tuollaisia heittoja tuntematta tapauksia.
- erään skitsofreenikon hyvin tunteva tyyppi ja koulutusta paljon saanut
Mullekin tulee joskus paksu olo!!!! Erityisesti tunnen sen sormissa, tuntuu että sormet paksuuntuvat vähintään kolminkertaiseksi. Tällainen olo tulee usein silloin kun ajan pitkää matkaa (parisataa kilometriä). Liittyy varmaan jotenkin jonkinasteiseen ahdistukseen kun tuntuu ettei olo koskaan perillä...
"hienoa" kuulla että en ole ainoa jolla esiintyy tätä !
Mansikkaa en tosin kuvitellut, mutta suussa tuntui olevam jotain paksua hampaiden välissä ja sen liikuttelu liittyi siihen että pääsen liikuttelemaan katon laattamuodostelmaa. Kuulostaa ihan sekolta, mutta olen ihan normaali, eli mitään diagnooseja mihinkään suuntaan. Lapsena muistan kuumeisena tuon tunteen tulleen ja nyt kun aikuisena yli 20 vuotta myöhemmin olin kovassa kuumeessa, koin tuon tunteen uudelleen. Hyvin väsyneenä olen myös pystynyt palauttamaan tuon tunteen mieleen tahdonalaisesti. Jotenkin aivokemiaan liittyy siis varmaankin.
sellainen tunne että kasvan isoksi,kattoon asti josta nään kaikki pienenä(kun pidin silmät kiinni) vähän ehkä pyörryttikin.Lisäksi erillisenä tuntemuksena tosta kattoon kohoamisesta oli että tunsin jotain suussa,ja kuvittelin sen olevan iso mansikka.
mulla oli lapsena muutaman kerran ja aikuisena ollut muutaman kerran sellainen äkkiä iskenyt täydellinen tylsistymisen tunne. Siis ihan nurkan takaa tulee henkisesti niin kammottava olo, että voisi kuolla siihen. En osaa kuvailla sitä tarkemmin, kuin kaikki tarkoitus katoaisi ihan kaikesta. Ekan kerran oli alle kouluikäisenä.
Luulen, että se liittyy jotenkin verensokeriin tms?
Kyse ei ole masennuksesta ja nuo kohtaukset menevät ohi muutamassa minuutissa.
Tämä tuli mieleeni tuosta "paksusta olosta", koska se kuvaus on ehkä lähimpänä tätä minun kokemustani, mitä olen ikinä kuullut.
Liittymä teillä tuohon "paksuuteen" henkistä tylsistymisen tunnetta?
Tämä tuli mieleeni tuosta "paksusta olosta", koska se kuvaus on ehkä lähimpänä tätä minun kokemustani, mitä olen ikinä kuullut.
Liittymä teillä tuohon "paksuuteen" henkistä tylsistymisen tunnetta?
Olen tuo aiempi "paksuilija". Minullekin tuli silloin sellainen musta ja kaamea olo vähäksi aikaa. Sellainen outo täydellinen merkityksen katoaminen, kaikesta katosi KAIKKI sisältö jotenkin vähäksi aikaa. Joskus siihen liittyi myös vähän niinkuin janontunne, muttei kuitenkaan jano. En osaa selittää. Sellainen fyysinen epämukavuus, jonka aivoni kai tulkitsivat jonkinlaiseksi janoksi paremman puutteessa.
Huh, toivottavasti en joudu enää kokemaan sitä. Aikuisena tosiaan sitä on sattunut vain pari kertaa, lapsena useammin.
Edelliselle kirjoittajalle (12-vuotias): olet todella rohkea, kun kysyit tätä. Ja lisäksi olet todella herkkä. Tuo kaikki tuntuu ttaatusti ikävältä ja pelottavalta, mutta muista, ettei sinulla ole syytä pelätä. Jos itse haluat, suosittelen lähettämään s-postia kokemuksistasi tuonne: toimisto@eskojalkanen.net . Heillä on melko varmasti vastaus kysymykseesi. Ainakin heillä oli antaa apua omiin vastaaviin kokemuksiini. Kaikkea hyvää sinulle.