Lapsettomuushoidot, en kestä teitä äidit nyt
Niin ärsyttää että kun on lapsettomuushoidot meneillään ja olen tauolla (en halua tällä hetkellä olla yhteydessä) samalla myös kaikista raskaanaolevista, imettävistä ja vastasyntyneiden äideistä oman hyvinvointini vuoksi, niin nämä samaiset ihmettelee että miksi?
Voin kertoa etten jaksa kuunnella yhtään vinkunaa siitä miten raskaana oleminen on niin helvetin raskasta, en halua kuulla sitä että miten lapsi valvottaa öisin, en halua kuulla miten teidän pikkupalleronne voi.
En jaksa kuunnella sitä "ymmärrystänne" siitä että mitä lapsettomuus on, en sitä että kyllä te nyt tietenkin uskaltaisitte ja osaisitte piikittää itseenne hormonipiikit, mitä minä siitä stressaan. En jaksa kuunnella sitä että kyllä se lapsikin tulee maksamaan, kun kerron miten paljon meidän hoitomme maksavat. Te olette lapsenne ***sineet ilmaiseksi! En jaksa kuunnella sitä miten minun ei nyt pitäisi tuntea ja pitäisi niin vitsin hitsin kovasti tsempata.
Pysykää kaukana äidit minusta, otan yhteyttä kun jaksan kuunnella taas juttujanne!
Kommentit (177)
Ainakin näyttää olevan täyttä totta nuo lapsettomien kuvitelmat siitä, että he ovat niiiiin hienoja äitejä, kaiken muun äitiyden yläpuolella, kun ovat NIIIIIIN kovin joutuneet kärsimään...Tekeekö se ihmisen jotenkin huonoksi mielestäsi, jos hän sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen? Miksi lapsettomuudesta kärsineet ovat mielestäsi sen asian yläpuolella?
Kokemukset kasvattavat ihmistä ja tuovat elämänkokemusta. Yksi kokemus se lapsettomuuskin oli, vaikka mieluummin olisin jättänyt sen kokematta. En tiedä muista lapsettomista, mutta omassa tuttavapiirissä lapsettomuushoidoilla lapsensa saaneet eivät nyt ihan pikku asioista jaksa marista. Kyllä se antaa tietynlaista perspektiiviä vauva-arkeen, lapsen kanssa elämiseen, äitiyteen ja vanhemmuuteen.
Synnytyksen jälkeisessä masennuksessa ei ole mitään hävettävää, mutta en oikein tajua av-mammojen hinkua väittää, että lapsettomuushoidoissa käyneillä äideillä olisi suurempi riski sairastua masennukseen, kun tutkimusten mukaan näin ei ole, vaan päinvastoin suunnittelematon raskaus altistaa masennukselle.
Eli toisin sanoen luulet olevasi parempi äiti kuin helpolla lapsensa saaneet.
Lapsettomuus ja suunnittelematon raskaus eivät ole yhden asian kääntöpuolet. Vaikka suunnittelematon raskaus altistaisi masennukselle, ei lapsettomuus riskiä automaattisesti alenna.
Onhan se nyt ihan selvä, että ihmiset on yksilöitä. Toiset masentuu helpommin kuin toiset, oli syyt mitkä tahansa.
Kyllä se on ihan selvää, että lapsettomuushoidot läpikäynyt on varmasti keskimäärin enemmän motivoitunut lapsen tulemiseen, kuin sellainen, jolle lapsi tulee yllätyksenä. Kumpikaan tilanne ei estä raskauden jälkeistä masennusta. Ei varmaan ole sekään mikään ihme, että kun lapsettomuushoidoissa on ensin läpikiduttanut itseänsä ja joutuu vaikka vaikean raskausajan kokemaan ja synnytys menee pieleen ja lisäksi lapsella olisi jotain sairautta, niin voi siinä vähän masennustakin pukata.
turhan ruusuiset kuvat vauva-ajasta ja tämä hormonihuuruineen altistaa masennukselle synnytyksen jälkeen.
Synnytyksenjälkeinen masennus on tila, jossa niin menneet kuin akuutit pettymykset ja menetykset ovat samanaikaisesti läsnä. Joskus raskautta edeltäneet vaiheet, kuten esimerkiksi lapsettomuushoidot ja niihin liittyvät kokemukset, tulevat esiin monin erilaisin tavoin vauvan synnyttyä. Ylipäätään riskit ovat suuremmat silloin, kun lapsi on ollut ”vauvaprojektin” tulos (vrt. adoptio). Myös vauvaan liittyvät tekijät ovat yhtenä vaikuttavana seikkana masennuksen synnyssä. Näitä voivat olla lapsen erilaiset sairaudet ja vammaisuus, sukupuoli, temperamentti, uniongelmat, syömisongelmat sekä lapsen totaalinen avuttomuus, tarvitsevuus ja sitovuus (vrt. adoptiossa myös lapsen totaalinen aikuisen tarvitsemattomuus).
Synnytyksenjälkeinen masennus on tila, jossa niin menneet kuin akuutit pettymykset ja menetykset ovat samanaikaisesti läsnä. Joskus raskautta edeltäneet vaiheet, kuten esimerkiksi lapsettomuushoidot ja niihin liittyvät kokemukset, tulevat esiin monin erilaisin tavoin vauvan synnyttyä. Ylipäätään riskit ovat suuremmat silloin, kun lapsi on ollut ”vauvaprojektin” tulos (vrt. adoptio). Myös vauvaan liittyvät tekijät ovat yhtenä vaikuttavana seikkana masennuksen synnyssä. Näitä voivat olla lapsen erilaiset sairaudet ja vammaisuus, sukupuoli, temperamentti, uniongelmat, syömisongelmat sekä lapsen totaalinen avuttomuus, tarvitsevuus ja sitovuus (vrt. adoptiossa myös lapsen totaalinen aikuisen tarvitsemattomuus).
mutta jotenkin uskon enemmin PubMedin ja Duodecimin lähteitä kuin amk:n opinnäytetöitä, luentomuistiinpanoihin liittyviä vantaalinkkejä ja adoptiojuttuja.
nähdään tällä hetkellä ainoina vaihtoehtoina vahinkoraskaus ja lapsettomuushoidot. Noiden linkitettyjen tutkimusten mukaan molemmat noista kuitenkin ovat masennuksen riskitekijöitä. Eli toisin sanoen lapsettomuushoidot läpikäynyt on suuremmassa masennusriskissä kuin lapsensa suunnitellusti hankkinut helpommin raskautunut. Entisillä lapsettomilla masennuksen syy on usein epärealististen odotusten ja realismin välinen ristiriita sitten, kun lapsi on syntynyt. Näin se vaan on, vaikka tämä yksi entinen lapseton "joka ei usko vantaalinkkeihin" muuta jankkaa.
nähdään tällä hetkellä ainoina vaihtoehtoina vahinkoraskaus ja lapsettomuushoidot. Noiden linkitettyjen tutkimusten mukaan molemmat noista kuitenkin ovat masennuksen riskitekijöitä. Eli toisin sanoen lapsettomuushoidot läpikäynyt on suuremmassa masennusriskissä kuin lapsensa suunnitellusti hankkinut helpommin raskautunut. Entisillä lapsettomilla masennuksen syy on usein epärealististen odotusten ja realismin välinen ristiriita sitten, kun lapsi on syntynyt. Näin se vaan on, vaikka tämä yksi entinen lapseton "joka ei usko vantaalinkkeihin" muuta jankkaa.
Ihan vain vinkkinä.
<a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11570712" alt="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11570712">http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11570712</a>
Suunnittelematon raskaus on riskitekijä, ei mainintaa lapsettomuushoidoista.
Hieman painavampia lähteitä kuin vantaalinkit...
Mutta sinähän olet väittänyt tässä ketjussa, että lapsettomuus alentaa masennusriskiä! Tuossa ei ole mainintaa lapsettomuushoidoista, joten väitteeltäsi menee pohja. Kuten sanottu, suunnittelematon raskaus on täysin eri asia kuin normaali suunniteltu raskaus vs. lapsettomuus.
Miksi hermostut niin kovasti siitä, että tutkimukset osoittavat lapsettomuudesta kärsineiden hieman kohonneen masennusriskin?
"Ainakin näyttää olevan täyttä totta nuo lapsettomien kuvitelmat siitä, että he ovat niiiiin hienoja äitejä, kaiken muun äitiyden yläpuolella, kun ovat NIIIIIIN kovin joutuneet kärsimään... "
En hienoista äideistä tiedä, mutta uskaltaisin väittää että lapsettomuudesta kärsineet osaavat arvosta lasta ja lapsiperhe-elämää kaikkine vaikeuksineen hieman enemmän kuin moni muu äiti. En tarkoita, etteivätkö helposti raskaaksi tulleet arvoistaisi lapsiaan, mutta kyllä se perheen arvostus on vielä korkeammalla silloin kun se ei ole ollut itsestäänselvyys.
lapsettomuudesta kärsiviä täytyy ymmärtää, mutta heidän ei tarvitse ymmärtää. Muiden pitää sopeutua siihen että maailma pyörii lapsettomuuden ympärillä. Vaikuttaa hyvin itsekkäältä.
Onneksi tuntemani lapsettomuushoidoissa käyneet eivät ole tuollaisia, vaan heidän puolestaan voi aidosti olla iloinen, kun rankkojen hoitojen jälkeen saavat kaipaamansa lapsen! Ja he todellakin saavat valittaa, kuten kuka tahansa äiti! Ei se tarkoita, että kukaan olisi vaihtamassa lapsiaan pois tai ei rakastaisi heitä ennemmän kuin mitään muuta.
Toi on aivan käsittämätöntä, miten voi tulla viha raskaana olevia ja varsinkin vauvoja kohtaan! Mä en todellakaan ymmärrä, mitä toisten onni on toisilta pois tässä tapauksessa. Ei meilläkään lapsi helposti alkuaan saanut ja pelkään, että kun toinen jossain välin halutaan, niin saadaanko edes. Mutta kunnioitan kyllä hirveästi äitejä, jotka ovat käyneet läpi ne rankat hoidot lapsen saadakseen! Mulla oli rankka raskaus, mutta en tiedä pystyisinkö pistelemään itseäni ja varsinkaan hormoneja, sillä mulle ei sovi vaikka hormonaalinen ehkäisykään. Olen tosi herkkä hormonimuutoksille.
Summa summarum: Hienoa, että nykyään voi saada lapsettomuuteen apua ja hienoa, että jotkut jaksavat käydä läpi ne rankat hoidot. Vielä hienompaa on, että tulos on toivottu! Mä ymmärrän, että lapsettomuus ei ole helppoa niellä, mutta en ymmärrä muutaman asennetta täällä, että on ollut raskaampaa kuin veljen kuolema! Onpas omaa napaansa tuijottelevia... Aivan järkytyin noista vertauksista! Mä ihan hirveen paljon mieluummin olisin saamatta enempää lapsia kuin menettäisin veljeni tai kenenkään läheisen. Eihän lapsettomuudessa menetä kuin kuvitelmansa. Musta on tosi julmaa verrata jonkun läheisen kuolemaan, hyvin epäkunnioittavaa niitä kuolleita läheisiä kohtaan sekä loukkaavaa jokaista läheisensä menettänyttä kohtaan. Itsekin sanoin, että ei meidän lapsi helpolla lähtenyt alulle ja oli syytä odottaakin ongelmia (ei elämäntavoista johtuen). Joten olen kyllä miettinyt asiaa paljon ja kerennyt pelätä. Olen hyvin onnellinen, että sain ihanan lapsen ja vielä ilman hoitoja! En tietenkään vaihtaisi tätä mihinkään. Mutta: jos multa lapsettomana kysyttäis, että haluaisinko ennemmin lapsen vai pitää kaikki läheiseni hengissä, niin ei tarvis yhtään miettiä. Jo olemassa oleva on miljoona kertaa arvokkaampaa. En ikinä vaihtaisi lastani mihinkään, mutta jos tosiaan pitäisi valita, että pitäisinkö veljeni hengissä vai saisinko lisää lapsia, niin voin kertoa, että on sairasta, jos ennemmin näkisi veljensä kuolleena! Hui kuinka kamala ajatus edes! Onneks en tunne yhtään noin julmaa ihmistä :(
Silti, sympatiat jokaiselle, joka ei lasta toivomuksista huolimatta saa. Siis jokaiselle, joka ei kuitenkaan toivo muille pahaa. Miks pitikään taas lukea tätäkin palstaa, täällähän tulee vain hyvin surulliseksi. Mietin noiden kahden ihmisen edesmenneitä veljiä ja heidän perheitään. Mä olen niin onnellinen, että mun perheeni on toisistaan välittävää!
Mutta sinähän olet väittänyt tässä ketjussa, että lapsettomuus alentaa masennusriskiä! Tuossa ei ole mainintaa lapsettomuushoidoista, joten väitteeltäsi menee pohja. Kuten sanottu, suunnittelematon raskaus on täysin eri asia kuin normaali suunniteltu raskaus vs. lapsettomuus.Miksi hermostut niin kovasti siitä, että tutkimukset osoittavat lapsettomuudesta kärsineiden hieman kohonneen masennusriskin?
En ole vielä YHTÄÄN TUTKIMUSTA nähnyt, jossa näin osoitettaisiin. Ainoastaan luentomuistiinpanoista tehty vantaalinkki, amk:n opinnäytetyö ja adoptionettisivut. MIKÄÄN NIISTÄ EI OLE TUTKIMUS. Itse olen sen sijaan linkittänyt esim. PubMedin tutkimuksen.
Ja jos ette tiedä, mikä PubMed on, niin kyseessä on maailman arvostetuin lääketieteellisten artikkeleiden kokoelma.
Semmoista.
ihminen arvostaa rahaa ja lapsettomuus syö sitä erityisen paljon. Lapsettomuuteen liittyy myös sellaisia asioita, mitä muut ei ajattele. Kuten, että et voikaan matkustaa lomalle kreikkaan, kun pitäisi maksaa ne hormoonipiikitkin.
Nyt siis en tosiaankaan väitä, että tämä olisi syy miksi lapsettomat arvostavat lastaan, mutta kyllä se vuosien kärsiminen ja rahallinenkin menetys pistää asiat tärkeysjärjestykseen. Että tuon rumban haluaa läpi käydä, pitää siinä todella haluta saada se lapsi, vaikkakin sitten olisi miten raskasta sen jälkeen. Monelta leikki jääkin jossain vaiheessa, koska mitenkään autuaaksi tekevää se hormonaalinen ruumiin kiduttaminen ei ole.
Entisillä lapsettomilla masennuksen syy on usein epärealististen odotusten ja realismin välinen ristiriita sitten, kun lapsi on syntynyt.
Mistä tämä luulo kumpuaa?
Mulla ei ainakaan ole yhtään epärealistisia odotuksia vauva-arjen suhteen. Mutta kun on vuosia pettynyt ja kuullut lääkäreiltä toinen toistaan huonompia uutisia, niin kyllä se nakertaa henkistä pääomaa.
Luulen, että lapseton sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen pikemminkin siitä syystä, että omat kuvitelmat kaikkivoipaisuudesta äitiydestä eivät toteudu. Eli yritetään puskea vaikka läpi harmaan kiven, "nyt kun lapsi kerran on". Ei myönnetä väsymystä, vaan nautitaan vaikka hampaat irvessä.
"Väitöstutkimuksessa todettiin, että hedelmöityshoidoilla lapsen saaneilla naisilla oli verrokkinaisia vähemmän masennusoireita raskausaikana ja synnytyksen jälkeen, mutta ero tasoittui lapsen ensimmäisen ikävuoden loppuun mennessä. Samansuuntainen muutos näkyi lapsettomilla miehillä ahdistusoireissa, univaikeuksissa ja sosiaalisissa oireissa. Lapsettomuuskokemuksella ei ollut myöskään kielteisiä vaikutuksia parisuhteen laatuun, mutta ilman hoitoa raskaaksi tulleilla pareilla tyytyväisyys parisuhteeseen väheni lapsen ensimmäisen ikävuoden aikana. Tuloksemme antavat myös viitteitä, että vanhempien keskenään jakama lapsettomuuskokemus vahvisti parisuhdetta ja lisäsi kestävyyttä elämään liittyvien stressitekijöiden vaikutuksen suhteen."
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/uutta_parisuhteista/parisuhdetutki…
Itsekin vuosien lapsettomuuden kokeneena sanoisin ap:n tilanteeseen, että eihän äitejä kannata tavata, jos tuntuu ettei kestä, mutta ehkä kannattaa hiljaa mielessään miettiä, menettääkö katkeruudella ja lapsiperheiden välttelyllä vielä enemmän. Joskus pinnisteltykin ilo toisten puolesta on hyväksi kaikille (myös itselle).
omasta tuttavapiiristä voin ainakin päätellä, että aivan yhtä iloisia keskimäärin ovat helposti lapsensa saaneet. Sitä vastoin on tuttuja, jotka lapsettomuudesta kärsittyään kärsivät nyt siitä raaaskaaasta pikkulapsiajasta rasittavuuteen asti.
Mutta sinähän olet väittänyt tässä ketjussa, että lapsettomuus alentaa masennusriskiä! Tuossa ei ole mainintaa lapsettomuushoidoista, joten väitteeltäsi menee pohja. Kuten sanottu, suunnittelematon raskaus on täysin eri asia kuin normaali suunniteltu raskaus vs. lapsettomuus.Miksi hermostut niin kovasti siitä, että tutkimukset osoittavat lapsettomuudesta kärsineiden hieman kohonneen masennusriskin?
En ole vielä YHTÄÄN TUTKIMUSTA nähnyt, jossa näin osoitettaisiin. Ainoastaan luentomuistiinpanoista tehty vantaalinkki, amk:n opinnäytetyö ja adoptionettisivut. MIKÄÄN NIISTÄ EI OLE TUTKIMUS. Itse olen sen sijaan linkittänyt esim. PubMedin tutkimuksen.
Ja jos ette tiedä, mikä PubMed on, niin kyseessä on maailman arvostetuin lääketieteellisten artikkeleiden kokoelma.
Semmoista.
Itsekin olet moneen kertaan ketjussa sanonut, että tuo sinun PubMedisi ei mainitse lapsettomuutta. Ainoastaan suunnittelemattoman raskauden. Eli sitä ei voi käyttää argumenttina tässä keskustelussa, koska se ei sinällään liity aiheeseen.
Mutta sinä voit ihan vapaasti olla päättänyt, että lapsettomuus ei altista synnytyksen jälkeiselle masennukselle. Olet kuitenkin saanut useita linkkejä, joissa asia todetaan näin olevan. En jaksa kanssasi aiheesta enää vääntää, menen nukkumaan. Hyvää yötä.
Vanhemmat äidit sairastuvat todennäköisemmin masennukseen, vaikka nimenomaan äidin nuori ikä on riskitekijä.
Hyvin elämässä ja työelämässä menestyneet sairastuvat masennukseen, koska eivät enää pysty hallitsemaan kaikkea ympärillään kaoottisessa vauva-arjessa, vaikka nimenomaan matalan sosiaalisen statuksen äidit ovat riskiryhmässä.
"Väitöstutkimuksessa todettiin, että hedelmöityshoidoilla lapsen saaneilla naisilla oli verrokkinaisia vähemmän masennusoireita raskausaikana ja synnytyksen jälkeen, mutta ero tasoittui lapsen ensimmäisen ikävuoden loppuun mennessä. Samansuuntainen muutos näkyi lapsettomilla miehillä ahdistusoireissa, univaikeuksissa ja sosiaalisissa oireissa. Lapsettomuuskokemuksella ei ollut myöskään kielteisiä vaikutuksia parisuhteen laatuun, mutta ilman hoitoa raskaaksi tulleilla pareilla tyytyväisyys parisuhteeseen väheni lapsen ensimmäisen ikävuoden aikana. Tuloksemme antavat myös viitteitä, että vanhempien keskenään jakama lapsettomuuskokemus vahvisti parisuhdetta ja lisäsi kestävyyttä elämään liittyvien stressitekijöiden vaikutuksen suhteen."
<a href="http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/uutta_parisuhteista/parisuhdetutki…" alt="http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/uutta_parisuhteista/parisuhdetutki…">http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/uutta_parisuhteista/parisuhdetutki…;
Pidän Väestöliiton tutkimuksia erittäin luotettavina. Jaa, ilmeisesti sitten hoidot jopa suojaavat masennusoireilta, ainakin 1. ikävuoden aikana.
:D
Musta on tosi julmaa verrata jonkun läheisen kuolemaan, hyvin epäkunnioittavaa niitä kuolleita läheisiä kohtaan sekä loukkaavaa jokaista läheisensä menettänyttä kohtaan. Itsekin sanoin, että ei meidän lapsi helpolla lähtenyt alulle ja oli syytä odottaakin ongelmia (ei elämäntavoista johtuen). Joten olen kyllä miettinyt asiaa paljon ja kerennyt pelätä. Olen hyvin onnellinen, että sain ihanan lapsen ja vielä ilman hoitoja! En tietenkään vaihtaisi tätä mihinkään. Mutta: jos multa lapsettomana kysyttäis, että haluaisinko ennemmin lapsen vai pitää kaikki läheiseni hengissä, niin ei tarvis yhtään miettiä. Jo olemassa oleva on miljoona kertaa arvokkaampaa. En ikinä vaihtaisi lastani mihinkään, mutta jos tosiaan pitäisi valita, että pitäisinkö veljeni hengissä vai saisinko lisää lapsia, niin voin kertoa, että on sairasta, jos ennemmin näkisi veljensä kuolleena! Hui kuinka kamala ajatus edes! Onneks en tunne yhtään noin julmaa ihmistä :( Silti, sympatiat jokaiselle, joka ei lasta toivomuksista huolimatta saa. Siis jokaiselle, joka ei kuitenkaan toivo muille pahaa. Miks pitikään taas lukea tätäkin palstaa, täällähän tulee vain hyvin surulliseksi. Mietin noiden kahden ihmisen edesmenneitä veljiä ja heidän perheitään. Mä olen niin onnellinen, että mun perheeni on toisistaan välittävää!
Eihän tässä nyt herranjee sitä tarkoitetakaan, että joku antaisi vaikka jonkun läheisensä kuolla, että saisi lapsen! Asian pointti varmastikin oli se, että lapsettomuus kriisinä on ollut rankempi kuin läheisen kuolemasta johtunut kriisi.
Perustuu osittain luentomuistiinpanoihin, joten en hirveästi luottaisi tuollaisiin "lähteisiin". Mutta lähdekritiikkihän on av:lla mitä on...