Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MS-tautia sairastavia paikalla

Vierailija
08.04.2011 |

Hei,

Jos sinulla on ms-tauti, kysyisin oireista seuraavaa:

- Onko puutuminen, pistely, oudot tuntemukset raajoissa jatkuvia, esim. viikkoja koko ajan taukoamatta?

Minulla on ms-tauti epäily päällä, odotan aikaa tutkimuksiin. Jaloissa ja käsissä on epämääräisiä tuntemuksia, kihinää, pistelyä ja puutumista. Mutta tunne tulee ja menee päivän mittaan useita kertoja. Siis ei ole ns. pysyvä tilanne, mutta tulee joka päivä ja on lähes koko päivän, siis tuntemukset tulee ja menee. Nyt tuntemuksia on ollut myös kasvoissa. Olen kyllä selvillä netin tarjoamista oirelistoista, mutta mistään en saa käsitystä, onko tässä taudissa tuntemukset yleensä ns. pysyviä vai voiko vaihdella päivän mittaan. Minulla kihinä ja puutuminen tuntuu aina samoissa paikoissa ja samalla tavalla, mutta välillä tunne katoaa hetkeksi.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessa kalan pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen saanti lähes puolitti keskushermoston myeliinituhon riskin:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26362904

Tutkimuksessa on nyt havaittu, että omega-3-rasvat, ja erityisesti kalaöljyt, voivat ehkäistä keskushermoston myeliinituhon riskiä. Tutkimustulos viittaa siihen, että rasvainen kala ja kalaöljyt voivat vähentää MS-tautiin sairastumisen riskiä.

Nyt sama tutkimusryhmä jatkaa tutkimusta ja selvittää, voivatko kalaöljyt vaikuttaa myös MS-taudin kulkuun.

Jo nyt on olemassa siihen viittaavaa tutkimustietoa, että suurina annoksina käytettyinä kalaöljyt hidastavat taudin etenemistä ja vähentävät pahenemisvaiheita aaltomaisessa (relapsoiva-remittoiva) MS-taudissa.

http://www.nationalmssociety.org/About-the-Society/News/Dietary-Omega-3…-

Ennestään jo tiedetään, että riittävä D-vitamiinin saanti vähentää huomattavasti riskiä sairastua MS-tautiin.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/ms.htm

Virallinen taho ja lääkärit edelleen vastustavat kaikkia ravintolisiä

Vierailija
22/26 |
05.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksessa kalan pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen saanti lähes puolitti keskushermoston myeliinituhon riskin:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26362904

Tutkimuksessa on nyt havaittu, että omega-3-rasvat, ja erityisesti kalaöljyt, voivat ehkäistä keskushermoston myeliinituhon riskiä. Tutkimustulos viittaa siihen, että rasvainen kala ja kalaöljyt voivat vähentää MS-tautiin sairastumisen riskiä.

Nyt sama tutkimusryhmä jatkaa tutkimusta ja selvittää, voivatko kalaöljyt vaikuttaa myös MS-taudin kulkuun.

Jo nyt on olemassa siihen viittaavaa tutkimustietoa, että suurina annoksina käytettyinä kalaöljyt hidastavat taudin etenemistä ja vähentävät pahenemisvaiheita aaltomaisessa (relapsoiva-remittoiva) MS-taudissa.

http://www.nationalmssociety.org/About-the-Society/News/Dietary-Omega-3…-

Ennestään jo tiedetään, että riittävä D-vitamiinin saanti vähentää huomattavasti riskiä sairastua MS-tautiin.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/ms.htm

Virallinen taho ja lääkärit edelleen vastustavat kaikkia ravintolisiä

Pisti ärsyttämään tämä: "Virallinen taho ja lääkärit edelleen vastustavat kaikkia ravintolisiä"

Ei pidä paikkaansa. Suosittelemme sellaisia vitamiinilisiä, jouden tehosta on luotettavaa näyttöä. Valitettavan usein vaan on niin, että joko näyttöä ei ole tai se on hyvin vähäistä (tuotteiden markkinoijat tietenkin väittävät toisin).

Itse en halua antaa potilaalle TURHAA toivoa (vaikka toiveikkuuden ylläpitäminen on toki tärkeää sinänsä). Jos potilas kysyy jostain ravintolisästä, jonka on lukenut auttavan, kerron kuten asia tieteellisen näytön valossa on. Sanon kuitenkin, että kaikkea voi kokeilla (mikäli se ei ole vaarallista).

Kyllä me lääkärit olemme erittäin hyvin perillä viimeisimmästä tutkimuksesta, vaikka näin netti- ja google- aikakaudella usein muuta väitetään. Kaikki tieto mikä googlella löytyy, ei aina ole relevanttia :)

Rasvahapoista ja d-vitamiinista on paljon tutkimusta ja ne ovat hermoston hyvinvoinnille tärkeitä, mutta valitettavasti ne eivät paranna ms-tautia (tai estä sairastumasta siihen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut alhainen hemo. Raudalla saatu nousemaan. Huimausta oli myös mutta nyt asettunut. Jotain lievää puutuneisuutta ? Käsissä jaloissa. Selkänäyte otettu ja ilmeisesti keskushermoston tulehdus?! Onko siis suoranaisesti ms vai pelkkä tulehdus. Muilla vastaavaa ja mikä ollut diaknoosi, parantunut/ei? Myös tuo näköhermon tulehdus oli mutta ei millään tavalla ollut kipeä. Näkö vaan meni ja kesti noin viikon verran. Päätä särkenyt jonkun verran, stressi varmaan lisää sitä.?! Muuten voin hyvin. Mielellään kuulisin vastaavista sillä mangeetti vasta 2kk päästä. Pelko perseessä että onko ms vai ei.

Vierailija
24/26 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tunnottomuutta siellä täällä ympäri kehoa. Erityisesti alaselässä, takapuolessa ja sukuelimissä. Myös kasvoissa ja käsissä tunnottomuutta ja pistelyä. Lihakseni myös nykivät ajoittain ja kärsin suonenvedoista/krampeista. Kävin lääkärissä ja huomenna labraan. Jos kokeista ei löydy mitään, saan lähetteen neurologille.

Mulla on todettu välilevyn pullistuma magneettikuvauksessa reilu vuosi sitten. Olisiko ms tauti näkynyt kuvissa?

Vierailija
25/26 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja varmaan jo saanut vastauksen mutta vastaan silti.

Minulla oli ensioireena toinen käsi viikon puutunut, selkeästi siis, ei mitään pientä pistelyä vain. Kuvauksissa ms-tauti. Ei muita oireita tähänkään päivään mennessä. Dg 3v sitten 28 vuotiaana, lääkitys päällä.

Vierailija
26/26 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vanha ketju mutta jospa joku osaisi vastata. Minulla on jo jonkin aikaa aina välillä esiintynyt "kylmiä väreitä" toispuolisesti kehoa. Yleensä toisessa jalassa reiden takaosassa tai joskus käsivarressa. Tätä on vähän vaikea selittää mutta menee niinkuin semmoinen tunne kuin kylmissä väreissä, mutta vain pienessä osassa kehoa... tämä oire oli jo pitkään poissa mutta sairastin flunssan joitain viikkoja sitten ja sen jälkeen sitä on taas esiintynyt. Ei päivittäin mutta muutamia kertoja viikossa. Voiko tällainen oire liittyä ms-tautiin? Olen myös ollut poikkeuksellisen väsynyt viimeaikoina ja välillä on jumiutunut olo, ajatus ei kulje.  Tällaisia kausia on ollut aina välillä mutta olen keksinyt monenlaisia syitä väsymykselle enkä ole aiemmin juuri ollyt huolissani