Kiusaamistako?
Poikaani ja hänen kaveriaan seuraa koulussa eräs poika lähes joka paikkaan väkisin. Poikani ja kaverinsa haluaisivat olla yksin, mutta eivät voi tämän seuraamisen takia. Seuraava poika on hieman häiriintynyt ja ylimielinen, eikä hänen kanssaan juuri kukaan halua olla.
Asiasta on keskusteltu kuraattorin kanssa, mutta mikään ei ole auttanut. Seuraaminen jatkuu joka välitunti ja joskus koulun ulkopuolellakin. Hassu asia tässä on, että tämä seuraajapoika väittää että lapseni ja hänen kaverinsa kiusaisivat tätä, ja että he yrittäisivät syrjiä tätä. Mutta silti haluaa olla heidän kanssaan.
Kuraattorin mukaan lapsemme ja hänen kaverinsa on pakko olla tämän tyypin kanssa, jottei hän joutuisi olemaan yksin. Seuraajatyyppi joutui lupaamaan, että lopettaa ärsyttämisen ja ylimielisyyden, mutta ei ole pitänyt lupaustaan. Nyt hän sitten välitunnilla esittelee lapselleni sääntöjä joita hänen tulee noudattaa, tai muuten menee kertomaan asiasta kuraattorille.
Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? Olen puhunut kuraattorin kanssa, mutta tilanne on vain pahentunut kun lapseni on pakotettu olemaan tämän tyypin kanssa. Apua kiitos!
Kommentit (7)
on että kaikki tulee ottaa porukkaan mukaan, eikä ketään saa jättää yksin, ja että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen. Olen puhunut kuraattorin kanssa, mutta on vain vähätellyt tapausta ja vedonnut koulun sääntöihin. Olen myös puhunut seuraajan äidin kanssa, mutta ei tämäkään auttanut.
AP
on poissulkeminen, ja yhden luota pois pyrkiminen. Koulussa on oltava kaikkien kaveri, ja se sitten käsitellään eri asiana, jos toinen käyttäytyy huonosti. Kuraattori on tässä asiassa oikeassa.
Ja muistakaa, että lapsi kertoo aina asiasta oman versionsa, ja ryhmässä helposti muodostuu juttuja, missä kiusattua haukutaan ja panetellaan. Joten ihan noin vain en uskoisi omankaan lapsen kertomusta.
Opena törmää siihen aika usein, että lapsi kertoo vanhemmilleen, joskus jopa open kuullen, ihan puuta heinää.
mutta tuon seuraajapojan käytös on jo sitä luokkaa että ei menettele. Esimerkiksi keksii lapselleni sääntöjä, että milloin jaa puhua jostain tietystä aiheesta, tai jossain leikeissä hänen itsensä pitää olla se johtaja yms. Jos lapseni ei tottele, niin uhkailee että kertoo opettajalle tai vastaavaa. Sitten kun ollaan opettajan tai kuraattorin kanssa puhumassa, niin selitetään että kuinka häntä itseään kiusataan kovasti ja syrjitään. Turha sanoa että lapseni valehtelee, olen itse ollut usein keskustelemassa mukana, ja näillä pojilla on ollut ennenkin usein tälläisiä ongelmia.
Lapseni ja hänen kaverinsa ovat eri ryhmissä, ja eivät aina ole yhdessä, mutta silti häntä seuraa sama tyyppi vaikka olisi yksin, ja luulisi että silloin hänellä olisi oikeus olla yksin.
AP
ei ole tehtäviensä tasalla. Yhteys hänen esimieheensä tai suoraan koulutoimenjohtajaan.
kuraattorin esimieheen? Tai pyytää jonkin "työryhmän" kokoontumista ja asian pohtimista, kuten sinä, seuraajan vanhemmat, poikasi kaverin vanhemmat, kuraattori, hänen esimiehensä, rehtori, opettaja yms.? Tämä kuulostaa siltä, että kuraattori kiusaa poikaasi, eihän ketään voi pakottaa olemaan toisen kaveri jos ei halua? Ja jos poika on vielä ylimielinen ja sanelee sääntöjä toisille niin ei ole varmasti kiva olla sellaisen "kaveri"
Ymmärrän että tilanne varmaan rasittaa. Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että koulussa tulee olla/leikkiä kaikkien kanssa. Vaikka ei niin välittäisikään jostakin tyypistä. Toivon ja odotan sitä omalta lapseltanikin ja se on edellytys aikuisenakin työpaikoilla. Mutta vapaa-ajalla saa valita kenen kanssa haluaa olla. Eli toivon teille kärsivällisyyttä ja sietokykyä, asiattomuuksia ei tarvitse sietää, mutta niin kauan kun "perässäkulku" on kuitenkin siinä mielessä harmitonta että se vaan lähinnä ottaa pattiin, niin mun mielestä ei auta kun sietää. Todennäkösesti se perässäkulkijakin jossakin vaiheessa kyllästyy puuhaan ihan itsestään. Hermoja!