miten teillä on varaa kolmeen lapseen???
Avasin tuonne jo toisenki ketjun aiheesta, mutta ei ole kukaan vielä vastannut. Ku mua niin ihmetyttää, että miten ihmisillä on varaa useampaan ku kahteen lapseen vai onko kaikilla muilla paremmat tulot ku meillä??? Meillä 2 lasta ja bruttotulot yht. ehkä vähän alleki 4000 euroa, talolainan lyh. reilu 700 euroa/kk, autolaina 180 euroa/kk. Ja nyt jo tuntuu että juuri ja juuri pärjätään. Vauvakuume jyllää minulla, miehellä tosin ei mutta täytyy se vissiin rahan takia minunki unohtaa. Ärsyttää vaan joskus että työssäkäyvillä voi olla näin tiukkaa, sossunelätit kyllä perustaa suurperheitä...
Kommentit (151)
Mihin sä ap oikein tuhlaat rahaa??
Me tulimme hyvin toimeen aikaisemmin, kun ei ollut asuntolainaa. Nyt lainat syövät koko toisen vanhemman palkan (asunto + autolainat). Sen lisäksi vesimaksu, sähkölasku, lämmityskulut, vakuutukset... ja talokin pitäisi viimeistellä ja piha laittaa.
Mutta tämä on tosiaan oma valinta. Ajattelen, että jos asuisimme edelleen vuokralla, meillä olisi huomattavasti paljon enemmän käyttörahaa. Mutta nyt meilä on ihana talo upealla paikalla, ja siitä kyllä mielellään jo maksaakin. Ainoa, mikä harmittaa, on se, että talo tuli jonkin verran kalliimmaksi kuin olimme ajatelleet.
En ota kantaa lapsilukuun, mutta mihin käytätte lainanlyhennysten jälkeen jäävän 3000 € / kk? Kannattaisi varmaankin listata menot ja miettiä mihin sitä rahaa menee. Mielestäni teillä on kuitenkin aika paljon rahaa käytössä lainanlyhennysten jälkeen. Tottahan sitä elämiseen menee (ruoka, vakuutukset, sähkölasku jne) mutta suunnitelmallisuus auttaa pitkälle raha-asioissa.
En tiedä oliko tämä viimeinen vastaaja kommentoinut minulle eli ap:lle vai kenelle? Mutta siis ei ainakaan meillä todellakaan jää lainanlyhennysten jälkeen 3000 euroa/kk vaan meidän kummankin nettotulot eli mitä palkoista jää verojen jälkeen käteen on tuo reilu 3000 euroa/kk ja siitä maksellaan lainanlyhennykset, laskut ja kaikki muukin. Eli näin meillä, tiedän ei ole häävit tulot ja me kuitenkin molemmat kokopäivätyössä. Eli siksi todellakin mietin onko edes varaa kolmanteen lapseen. Ei tarvis todellakaan miettiä jos olis edes se 3000 euroa lainanlyh.jälkeen, sehän olis jo ruhtinaallisen paljon se.
Siis nimenomaan en tarkoittanut että suurperheelliset ovat kaikki sossun elättejä. Olisit lukenut koko ketjun läpi niin olisit huomannut kuinka kirjoitin eräälle toisellekin oikaisun asiaan. Töissäni sos.alalla (on muuten saakelin huonopalkkainen työ) olen nähnyt sellaisiakin perheitä, jotka elävät sossun rahoilla pelkästään ja heillä usein muitakin ongelmia ja monesti voi olla useampikin lapsi, nämähän me veronmaksajat sitten elätämme. En kuitenkaan tarkoittanut että kaikki suurpeerheelliset tällaisia ovat. Vielä edelliselle: teillä siis samat bruttotulot kuin meillä, ota kuitenkin huomioon että meillä molempien bruttotulot yhteensä ilmeisesti samaa luokkaa kuin sinun miehellä yksinään (sinä et siis ole töissä). Jos minä jäisin kotiäidiksi meillä tulot tippuisivat melkein puolella (ainakin kotihoidontukiaikana). Eli kyllä tämä taitas mennä vähän turhan tiukille tää talous, ainakin jos pidemmäksi ajaksi kotiin jäisin. Ja olen itsekin aina ollut sellainen, että tykkään lasten kanssa tehdä "kaikkea kivaa vähän vähemmälläkin rahalla". Mutta kyllä ne vain alkavat murrosiässä kaivata muutakin kuin äidin kans leipomista eikä taida enää kirppariltakaan niin paljon vaatetta löytyä sen ikäisille. Eli menot senkun kasvaa. Mutta ei tuo minun mieheni ole muutenkaan halukas kolmanteen lapseen niin taitaa tuo jäädä tekemättä meiltä vaikka mulla ehkä haluja oliski.
Kyllä meillä on mieheni kans tulot eli nettotulot mitä jää käteen verojen jälkeen yhteensä reilu 3000 euroa, ehkä 3100 - 3200 euroa korkeintaan jonakin kuukautena ja tähän 200 euroa lapsilisät päälle. Ja meillä on kyllä mennyt ihan himpun vaille täydet päivähoitomaksut eli n. 400 euroa/kk meni yht. ku molemmat oli pk:ssa, nyt ku esikoinen eskarissa niin hällä menee 60 % täydestä maksusta mutta oisko siinä 300 euron pintaan mitä yht. menee. Aamu- ja iltapäiväkerhoon hänet jo syksyksi ilmoitin ku menee kouluun ja maksaa 110 euroa/kk tuloista riippumatta ja riippumatta siitä kuinka monena päivänä kerhoa tarttee. Siis ihan oikeesti kyllä noihin lapsiin menee rahaa. Ja kirpparilta tähän mennessä olen melkein kaikki vaatteet heille ostanu ja lahjaksi saatu osa (kengät ja ulkovaatteet ostan uutena). Ja kyllä se totta vie on vaikea pojalta pikkusiskolle vaatteita kierrättää, eikä 5 v. tyttö poikamaisia pitäiskään, hametta ja mekkoa sen olla pitää. Muuten isoissa perheissä esim. lessuillahan jossa äiti aina kotona ei hoitomaksuihin mene rahaa, musta hoitomaksut todella suuri menoerä.
näitä kolmansia ja neljänsiä kuopuksia, jotka on tehty siksi, ettei äitiä kiinnosta mennä töihin. Tai, että äiti saisi olla kotona kun esikoinen menee kouluun.
Ekalle ostetaan kaikki hyvää laatua ja laitetaan vimpan päälle. Se viimeinen on olemassa vain siksi, että esikoisen ei tarvitse tulla tyhjään kotiin. Se kulkee muiden kuluttamissa risaisissa vaatteissa ja resussa pyörässä ja linttaan astutuissa kuomissa ja luistelee tylsillä ja letkuun astutuissa luistimissa.
Juu, ei mene kolmanteen tai neljänteen lapseen rahaa. Ja sen huomaa kyllä, kuinka iso ero on ekan ja viimeisen vaatteissa ja harrastuksissa ja urheiluvälineissä. Sääliksi joskus käy näitä kuopuksia, jotka on olemassa vain siksi, että eihän se kulutus nyt yhdestä lapsesta enää lisäänny. Mitä nyt vettä menee hiukan enemmän.
luuleekohan minun tutut nyt että haluan kolmannen vain koska olisi mukavaa olla kotona sitten kun esikoinen tulee koulusta kotiin? olen kyllä puhunut asiasta mutta en todellakaan sen takia halua kolmatta vaan ihan kolmannen lapsen itsensä takia. hirmuinen vauva kuume on mutta on oltava nyt töissä että on varaa tehdä se kolmas. nyt ei todellakaan olisi vielä varaa jäädä kotiin. nuorempi 2v tällä hetkellä ja olen siis menossa töihin.
mitkään mahti tulot meillä ei ole vaan alle 4000€ bruttona mutta ei aina voi ajatella vain rahan takia voiko lapsia tehdä. kyllä se ihan tunteella menee ja rakkaudella. jos noin ajattelee että vain rikkailla varaa tehdä lapsia niin saavatko he silti sen enempää rakkautta..eivät kun menevät jo 9kk hoitoon.
Ei millään pahalla. Mutta meillä on hyvät tulot ja olemme olleet vuorotellen kotihoidontuella kun meillä on siihen varaa.
Köyhän on mentävä töihin kun ei ole varaa jäädä kotiin ja köyhän lapsi menee hoitoon heti äitiysloman päätyttyä.
Tarpeeksi hyvät tulot kun ovat niin on varaa nauttia kotona lapsistaan.
näitä kolmansia ja neljänsiä kuopuksia, jotka on tehty siksi, ettei äitiä kiinnosta mennä töihin. Tai, että äiti saisi olla kotona kun esikoinen menee kouluun.
Ekalle ostetaan kaikki hyvää laatua ja laitetaan vimpan päälle. Se viimeinen on olemassa vain siksi, että esikoisen ei tarvitse tulla tyhjään kotiin. Se kulkee muiden kuluttamissa risaisissa vaatteissa ja resussa pyörässä ja linttaan astutuissa kuomissa ja luistelee tylsillä ja letkuun astutuissa luistimissa.
Juu, ei mene kolmanteen tai neljänteen lapseen rahaa. Ja sen huomaa kyllä, kuinka iso ero on ekan ja viimeisen vaatteissa ja harrastuksissa ja urheiluvälineissä. Sääliksi joskus käy näitä kuopuksia, jotka on olemassa vain siksi, että eihän se kulutus nyt yhdestä lapsesta enää lisäänny. Mitä nyt vettä menee hiukan enemmän.
luuleekohan minun tutut nyt että haluan kolmannen vain koska olisi mukavaa olla kotona sitten kun esikoinen tulee koulusta kotiin? olen kyllä puhunut asiasta mutta en todellakaan sen takia halua kolmatta vaan ihan kolmannen lapsen itsensä takia. hirmuinen vauva kuume on mutta on oltava nyt töissä että on varaa tehdä se kolmas. nyt ei todellakaan olisi vielä varaa jäädä kotiin. nuorempi 2v tällä hetkellä ja olen siis menossa töihin.
mitkään mahti tulot meillä ei ole vaan alle 4000€ bruttona mutta ei aina voi ajatella vain rahan takia voiko lapsia tehdä. kyllä se ihan tunteella menee ja rakkaudella. jos noin ajattelee että vain rikkailla varaa tehdä lapsia niin saavatko he silti sen enempää rakkautta..eivät kun menevät jo 9kk hoitoon.
vaahtoavat että kyllä se kolmas menee siinä missä kaksikin.Joo, niin menee varmaan leikki-ikäisten kanssa, kun ei ole harrastus-eikä vaatemenoja juuri lainkaan. Juuri tässä miehen kanssa juetltiin, että 2 pyörää pitäisi hankkia ja esikoinen haluaa skeittilaudan. Kierrättää ei voi, koska kyseessä on tyttö ja poika, heillä vuoden ikäero. No, kolmas on poika joten hän saa esikoisen pyörät jos niistä jää mitään jäljelle;).
Vaatteisiin ja kenkiin palaa rahaa..En kadu kolmatta, mutta kaikki raha mikä tulee niin menee.
T. kolmen äiti, en muista mun numeroa..
kun ostaa osan vaatteista, leluista ja kirjoista kirpparilta. Koululaiset taas eivät monia vaatekappaleita edes oikeasti tarvitse (esim. 3 housut ja 5-6 paitaa riittää talvikaudelle). Nyt neljännen kanssa säätän, kun imetän ja käytän kestoja suurimmaksi osaksi ja kestoista suurin osa on peruja edellisiltä lapsilta. Itse en edes tajua yhdistää rahaa lapseen, sillä aina eletään sillä, mitä on ja se jakaantuu miten jakaantuu.
itselleni ostan vain todella tarpeeseen ja yleensä aika halvalla. Emme matkustele, koska se ei oikeasti kiinnosta, emmekä yleensäkään tuhleile ostelemalla mitään erityistä. Sukset kiertää esikoiselta toisille lapsille, samoin luistimet tyttöjen kesken. Esikoispojalle olen löytänyt hyviä halpoja luistimia, jotka tähän mennessä on joka talvi joutunut uusimaan jalan kasvun takia.
MEillä kolme lasta, vuokra 1200€/kk + vesi + sähkö, lapsilla sairasvakuutukset n. 300€/v. Autolainaa lyhennetään jotain 400€/kk, ja kaikki harrastaa jotain. Ja ollaan ihan pienituloisia, mutta ei tarvitse mistään tinkiä. Aina kaupasta ostetaan mitä tarvitaan tai tahdotaan.