Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten teillä on varaa kolmeen lapseen???

Vierailija
01.04.2011 |

Avasin tuonne jo toisenki ketjun aiheesta, mutta ei ole kukaan vielä vastannut. Ku mua niin ihmetyttää, että miten ihmisillä on varaa useampaan ku kahteen lapseen vai onko kaikilla muilla paremmat tulot ku meillä??? Meillä 2 lasta ja bruttotulot yht. ehkä vähän alleki 4000 euroa, talolainan lyh. reilu 700 euroa/kk, autolaina 180 euroa/kk. Ja nyt jo tuntuu että juuri ja juuri pärjätään. Vauvakuume jyllää minulla, miehellä tosin ei mutta täytyy se vissiin rahan takia minunki unohtaa. Ärsyttää vaan joskus että työssäkäyvillä voi olla näin tiukkaa, sossunelätit kyllä perustaa suurperheitä...

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis perheessä 2 aikuista 4 lasta ja koira ja bruttotulot tällä hetkellä 3400.

asumismenot eli lainanlyhennys ja vastike on 1500€kk,sähkölasku 200 €kk,Netti ja puhelinlaskut yht 400€kk,Perheessämme on kaksi erityislasta joiden lääkkeisiin menee n 300 € kk,Bensaan menee n 300 € kk (mieheni tarvitsee autoa työssään)Vakuutusmaksut n 200€kk.

kuukausittain jää käteen n 500 € kaikkien laskujen maksun jälkeen ja sillä on pärjättävä

Vaatteet ostan kirpparilta/ostan tai saan kaverilta tai sitten ompelen itse.Perheen kuopuksella käytän kestovaippoja joita olen saanut /ostanut kavereilta ja huutonetistä.

Emme käy ravintoloissa vaan teemme tavallista kotiruokaa kotona itse.Joskus silloin tällöin saatamme napata hamppariateriat mukaan heseltä tai pitsat pizzeriasta

Leivät leivomme itse ja ylijäämäruuat laitamme pakastimeen

joskus on tullut joku yllättävä äkillinen menoerä ja silloin ollaan tultu toimeen jopa 20€ viikko summalla.Pakastimesta sulatellaan sinne säilöttyjä ruokia kun on oikein tiukka tilanne.

kaupasta ostamme aina ns halpismerkkejä kuten rainbow,X-tra,pirkka ,eldorado jne jne.Ostokset keskitäämme tai ainakin pyrimme keskittämään s- ryhmän kauppoihin bonusten kertymisen vuoksi

mieheni on normaalissa päivätyössä ja minä en oman sairauteni vuoksi ole työelämään kykeneväinen.Eli saan kelalta sairaspäivärahaa.saamme myös kelalta asumistukea ja kunnalta omaishoidon tukea kahdesta erityislapsestamme

Ja emme ole sossun elättejä :)

T:Mamma joka opettaa myös lapsilleen että elintaso on vain ja ainoastaan valinnoista kiinni

Vierailija
62/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en ymmärrä sitä, että lapsia tehdään paljon ja sitten niitä ei ole varaa elättää. Luuleeko joku, että lapsi ei kärsi jos ei pääse mukaan luokkaretkelle tai huvipuistoon kesällä, saa omaa kännykkä, kulkee aina muiden vanhoissa vaatteissa, harrastukset valitaan sen mukaan mikä on ilmaista jne? Ei tarvitse tarjota sitä kalleinta, mutta halvimman tarjoaminen ainoana vaihtoehtona hajottaa ihmistä."

Mä taas olen oppinut, että se on pitkälti valintakysymys. Samaa mieltä olen siitä, että "halvimman tarjoaminen ainoana vaihtoehtona hajottaa ihmistä". Mulla oli kohtalaisen varakkaat porukat. Heillä oli varaa harrastaa, pitää kolmea autoa ja isoon, upeaan taloon. Mä kuljin lahjoituksena saaduissa, vanhoissa, vääränkokoisissa vaatteissa ja mua kiusattiin. Mun ruokaa jopa säännösteltiin (en ollut lihava, laiha pikemminkin). Harrastaa en saanut. Luokkaretkille toki pääsin.

Köyhät porukat voivat satsata lapsiin. Asua esim. ahtaasti tai vuokralla. Lapsella voi olla hyvä lapsuus ja jopa asiat paremmin kuin rikkaiden lapsella, joka ei saa kuluttaa mitään. Mun mies on pienituloisesta perheestä, jossa toinen vanhempi oli työtön. Asunto oli pieni, surkealta alueelta. Mun miehellä oli lapsena hyvät vaatteet, mahdollisuus harrastaa, ruokaa riittävästi jne. Vanhempien varallisuus ei paljon lämmitä, jos siitä ei lapselle mitään suoda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin tätä ketjua lukiessani yhden asian, joka ei ole käynyt aiemmin mielesssäni, koska meillä ei ole vielä lapsia. Olemme rakentamassa taloa hyvin kalliille alueelle (meillä varaa siihen, koska onnenkantamoisen takia saatiin tontti hintatasoon nähden edullisesti).

Ei siis olla oikesti mitään varakkaita itse, vaan jotain keskituloisia tai vähän alle. Onnea vaan meidän lapsille, kun naapurien lapset leikkivät hienoimmilla peleillä ja vempeleillä ja varmasti käyvät laskettelemassa ja harrastavat muutakin kallista. Unohtamatta noita merkkivaatteita. JAIKS!

rahankäyttöpaineita, niin kolmanteen lapseen on varaa. Sosiaalisilla rahankäyttöpaineilla tarkoitan sitä, että lasten kavereilla on maksullisia harrastuksia, merkkivaatteita, käydään hampurilaisella, leffassa, on kalliit lemmikit, ulkomaanmatkat jne.

Pienet lapset eivät maksa juuri mitään. Kolmas on käyttää vanhempien sisarusten vaatteita aika pitkään. Kouluisässä kuluja voi tulla enemmän, jos on tuhlaileva elämäntyyli.

Vierailija
64/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä en ymmärrä teidän rahankäyttöä ollenkaan!!

Kituutatte halpisruoilla ja ties millä mutta puhutte puheluita 400 euroa/ kk ?! Eiks tolla rahalla kanmnattaisi ostaa ruokaa ja jättää puhelut puhumatta?

Ja asumiseen lainat, vastike +sähkö 1700 euroa/kk?? Ja siihen vielä vesi päälle? Teillä on tuloihin nähden aivan ÄLYTTÖMÄT asumismenot!

Mitä sä tarkoitat sillä että opetat lapsillesi että elintaso on omista valinnoista kiinni?

Tai siis tottahan se on. Te mieluummin asutte ylikalliissa asunnossa ja hölötätte puhelimessa kuin söisitte hyvin.

Anteeksi, mutta rahansa voi käyttää myös järkevästi.

Vierailija
65/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kohtalaisen varakkaat porukat. Heillä oli varaa harrastaa, pitää kolmea autoa ja isoon, upeaan taloon. Mä kuljin lahjoituksena saaduissa, vanhoissa, vääränkokoisissa vaatteissa ja mua kiusattiin. Mun ruokaa jopa säännösteltiin (en ollut lihava, laiha pikemminkin). Harrastaa en saanut. Luokkaretkille toki pääsin.

Ja oletko edelleen väleissä vanhempiesi kanssa? Järkyttävää...

Vierailija
66/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä en ymmärrä teidän rahankäyttöä ollenkaan!!

Kituutatte halpisruoilla ja ties millä mutta puhutte puheluita 400 euroa/ kk ?! Eiks tolla rahalla kanmnattaisi ostaa ruokaa ja jättää puhelut puhumatta?

Ja asumiseen lainat, vastike +sähkö 1700 euroa/kk?? Ja siihen vielä vesi päälle? Teillä on tuloihin nähden aivan ÄLYTTÖMÄT asumismenot!

Mitä sä tarkoitat sillä että opetat lapsillesi että elintaso on omista valinnoista kiinni?

Tai siis tottahan se on. Te mieluummin asutte ylikalliissa asunnossa ja hölötätte puhelimessa kuin söisitte hyvin.

Anteeksi, mutta rahansa voi käyttää myös järkevästi.

Ja mikä meidän rahankäytössä on vikana??Meillä on elisalta laajakaista jonka kulut on n 150 € kk.Perheessämme on kännykät minulla ja miehelläni ja yhdellä tyttärellämme ( 9v)

Omat puhelinkuluni saattavat olla n 200 e kk jo senkin vuoksi että hoidan puhelimitse paljon erityislastemme asioita kuten lääkärille soittamista,kehitysvammahuolto,terapiajutut yms yms.En todellakaan lätise puhelimessa turhanpäiten. ja miehen ja tytön puhelin laskun summa kosstuu sit lopusta.

Ja sit tuohon vastikejuttuun tarkennus.Lainanluhennys on 1000 e kk.Vastike 500 € kk johon SISÄLTYY vesi ja autopaikkamaksu. Meillä on sähkölämmitys joten sähkön hinta on mitä on.

kahden erityisemme takia emme voisi asua pienemmässä asunnossa .Asuntomme koko on 5h+k 107 neliötä.

Lapsilla ei ole harrastuksia mutta eivät edes halua.Normaali tyttömme 9v ei halua aloittaa mitään harrastusta(tarjottu on monta kertaa)

10v ja 6v erityislapsemme eivät harrasta koska harrasteryhmät erityislapsille on kiven alla tai sitten ovat sika kalliita.

Juniori 8kk ei vielä harrastuksia kaipaa :)

Ja syömme kyllä ihan terveellissti vaikka halpismerkkejä ostellaankin.Herkkupäivä on kerran viikossa..Totesimme tässä yksi päivä että vaikka voittaisimme lotossa niin ei meidän elämäntapaa lähdettäis mihinkään mu8uttamaan kun ollaan tyytyväisiä näinkin.

Lapset eivät ehkä saa kaikkea mitä keksivät haluta mutta miksi lasten pitäisi saada kaikki.

Eniten mua itseä ärsyttää kun naapurissa suu 1 tyttö joka perheen ainoa lapsi ja aina kun meidän 9v käy siellä kylässä niin alkaa kotona sit mankuminen että miksei mulla ole sitä,tätä ja tota kun silläkin on ja kun tämä kaveri tulee meille niin aina pitää joka väliin sanoa että mullakin on tollainen mutta parempi tai ai teillä ei ookkaan sitä mulla on vaikka ja mitä......

Vierailija
67/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja oletko edelleen väleissä vanhempiesi kanssa? Järkyttävää..."

Vanhemmat erosivat myöhemmin. Siihen vanhempaan on välit, joka on katunut, pyytänyt anteeksi, ja pyrkinyt auttamaan minua myöhemmin esim. opintojeni rahoittamisessa. Toisen vanhemman kanssa en ole missään tekemisisssä: ei kadu eikä ole tehnyt mitään väärää mielestään. Hänen perustelunsa on vain "se joka tienaa rahat saa käyttää ne miten haluaa."

Itsellä on lapsia. Ja asumme vuokralla juuri siksi, että on varaa käyttää rahaa myös elämiseen. Omistusasunnon voi säästää myöhemminkin.

Vierailija
68/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ymmärrä että halvat merkitkin voi olla yhtä hyviä kuin ne kalliit vastaavat.

ja sikanauta jauheliha on parempaa ja halvempaa KUIN pelkkä naudan jauheliha

Vierailija
69/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäistäkin. Vähän ehkä vähemmän jos pystyy kierrätäämään vaatteita, urheiluvälineitä jne.

Vaunut ja kaukalot voi tässä keskustelussa unohtaa, ne ovat niin minimaalinen kulu lapsen elinkaaressa.

Kolmas lapsi syö aivan yhtä paljon kuin kaksi vanhempaakin. Lisäksi menee rahaa lääkkeisiin, vitamiineihin, vakuutuksiin, vettä ja sähköä kuluu enemmän, on synttärit, joulu, kavereiden synttärit, viikkorahat, harrastukset, polkupyörät, sukset yms. välineet, vaatteet, kengät jne.

Jokainen tietysti priorisoi menojaan, mutta on aika helvetin paljon eroa ostatko kunnolliset talvikengät kahdelle vai kolmelle lapselle. Tai maksatko kahden vai kolmen lapsen huvipuistokäynnin, mäkkäriaterian, lomamatkan jne.

Lisäksi vaikka miten kierrättää, niin ei meillä ainakaan pystytä kierrättämään esim. vaatteita kaikille kolmelle vaikka samaa sukupuolta ovatkin. Vaatteet kuluvat, on polvet puhki ja ulkovaatteista kosteussuojat menneet jne.

Totta hemmetissä kolmannesta lapsesta tulee kuluja. Puhumattakaan matkustamisesta, koska kaikki matkat on mitoitettu 4-hengen perheelle.

T. kolmen äiti myös

Vierailija
70/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siinä vaiheessa, kun lapset on kuluttavammassa iässä, teinejä, niin lainat on jo pienemmät ja tulot on nykyistä suuremmat. Silloinhan minä en enää ole hoitovapailla, vaan voin ansaita rahaakin.

Ei ole juuri tullut mieleenkään, etteikö muka olisi varaa lapsiin.

Vierailija
71/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kolmas lapsi tuo ison kasan kuluja perheeseen! Meillä kolmelasta, samaa sukuluolta kaikki ja iät 3,6,9. Vauvana kyllä kierrätti potkupukuja ja teki itse sosetta, mutta nyt rupeaa rahaa palamaan. Vaatteet menevät riekaleiksi viimeistään toisen lapsen käytössä ja minä sentään paikaan ja kierrätän laseen välillä vaatteet ns. loppuun asti.

Juuri paloi viikonloppuna satasia rahaa, kun koko perhe käytiin laskettelemassa. Matkabensat, hissiliput ja rúokailu rinneravintolassa maksaa mansikoita. Ja pitihän ne lasketteluvälineetkin syksyllä uusia.

Rahaa palaa taaperovaiheen jälkeen kännykkälaskuihin, harrastusmaksuihin (lapset haluaa muutakin kuin ilmaisharrastuksia) ja -välineisiin, ruokaan, vaatteisiin, leluihin ja lomamatkoihin. 5- henkinen perhe ei kovin helposti lähden Thaimaan- matkalle.

Ja koska mä en ainakaan halua tarjota kasvaville lapsille vain ja ainoastaan "kirpparivaatetta ja ilmaisharrastuksia" on ollut pakko todeta, että vaikka olemme hyvätuloisia olemme myös isomenoisia ja sen myötä kukkaro tiukilla.

Vierailija
72/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin pärjätään. Vanhin on 19v, ja 3 nuorinta alle kouluiäisiä. Iso okt keskustan ulkopuolella. Nettokk tulot noin 4200. Pakollisiin maksuihin ja laskuihin menee joka kk noin 2150€. Loput ruokaan, lääkeisiin, bensaan, huoltoihin, remontteihin, pihaan, vaatteisiin ym. Saishan rahaa olla enemmänkin, mutta näillä mennään nyt. Vaatteita kierrätetään kunnes kuluvat puhki, sukkia parsitaan jne. Uusia ostetaan tarpeeseen. Ravintoloissa syödään ehkä kerran/2-3kk. Yleensä ruoka valmistetaan alusta loppuun itse.

Vuoden kuluttua kun vanhin lähtee toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, joudun luopumaan osittaisesta hoitovapaastani että voin tukea häntä taloudellisesti. Siihen asti nautiskellaan vapaista perjataipäivistä.

Harrastuksina kesämökkeilyä, hiihtoa, ulkoilua, 6-vuotiaalla yleisurheilu ja pyhäkoulu. Ulkomaanmatkoja ei tehdä, kotimaassa tehdään parinpäivän kesälomamatka.

Vierailija
73/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraava tyttö. Eli ensimäiset on aina ostettava kahtena. Lisäksi ei ehdi mennä pieneksi, ennen kuin tyttö tarvitsee. Kahdet luistimet ja tytölle kaunokit. Pojat kasvaa ja mailat ei mene seuraavana talvena.

Ja niitä hyviä ja käytettyjä ei ole niin vain saatavilla. Mitään nilkasta lismuja kierrätystavaraa en ota.

Esim. syksyllä ostettiin pojille takit ja talvikengät. Kasvupyrähdys alkoi, takit ja kengät oli ostettava keväällä uusiksi. Kohta on edessä heille kesäkengät ja lenkkarit ja kesätakit ja farkut ja t-paitoja. Samoin tytöllä menee koko vaatetvarasto uusiksi pituuskasvun takia.

Linttaan astuttuja kenkiä en osta, koska kummallakin pojalla askellusvirhe ja fysioterapeutin tekemät pohjalliset.

Nämä vastaajat on yleensä ihan pienten lasten äitejä. Mutta yllätys tulee olemaan kova kun pituutta alkaa tulla 10cm 6 kuukaudessa ja kengännumero kasvaa kahdella puolessa vuodessa.

Kuopus toki perii niin paljon kuin pystyy. Mutta on rakenteeltaan niin erinmallinen, että isoveljien vaatteet ei hänelle sovi, joten tarvitsee myös omia vaatteita.

Mutta naapurissa asuu viiden lapsen perhe ja ne lapset kulkevat tosi rytkyissä ja hiihtävät koulun suksilla ja loput varastelevat kaupoista, mitä vanhemmilla ei ole varaa ostaa.

On turha väittää, ettei teineihin mene rahaa. Kyllä sitä uppoaa ihan kivasti. Mopokorttia, ajokorttia yms. sellaista pientä kivaa. Lisäksi tosiaan lukiokirjat ja ammattikouluun omansa. Ei nekään ilmaisia ole.

Talolainaa ei ole ehditty vielä maksaa pois.

Kyllä kaikki menee, mitä tulee. Tosiasia on, että tässä iässä ei enää kierrätetä vaatteita. Meillä ei edes harrasteta kalliisti, mutta kyllä rahaa menee silti. Ihan pelkkiin vaatteisiin, sillä ei riitä, että ostaa yhdet farkut vuodessa.

En eri asia tosiaan ostaa neljät talvikengät (pahimpana talvena kahdet kun kasvukausi on meneillään), neljä talvitakkia, muutamat farkut, puseroita, kesätakkeja, kesäkenkiä, lenkkareita, luistimia, suksia, jääkiekkomailoja, kypäriä, polkupyöriä jne....

Lisäksi kasvavat teinit syövät aika paljon. Sama määrä menee kuin olisi 6 aikuista.

Lukioon lähtee kohta ensimäinen ja tähän tulee lisäksi kirjat yms.

Kyllä minäkin ajattelin lasten ollessa pieniä, että en halua heitä totuttaa kulutusjuhlaan. Että kyllä tyttö taatusti käyttää isoveljensä vaatteet koulussa ja mitä ne nyt mitään kännyköitä tarvii ja muitakaan kulutustavaroita.

Ei se vain mene niin. Lapsia ei voi kävelyttää ahtaissa kengissä ja luisteluttaa lisuissa paskaluistimissa. Raha riittää, mutta ei mitään ylellisyyttä kyllä pysty laittamaan.

luettelemista aina näissä kululistoissa. Jos lapset ei ole neloset, on esim. urheiluvälineiden kierrättäminen melko helppoa. Ja jos yhtään katselee ympärilleen, on aika helppoa löytää jonkun ainokaisen yhden talven pidetyt vehkeet pilkkahinnalla.

Ja kuinka usein esim. pyöriä pitää ostaa?? Meillä on kolme poikaa, ja vain vanhimmalle ostetaan pyörä uutena tai käytettynä, seuraavalle vähän tuunaillaan edellisen omaa ( ostetaan krossirenkaat, uudet päheemmät lokarit tms.), ja vasta kun tulee oikeasti ison pyörän osto eteen, ostetaan jokaiselle oma ja tietysti laadukas.

Me myös edelleen saadaan todella paljon vaatteita kavereilta ja sukulaisilta, eikä siitä mitään numeroa tarvitse tehdä. Meillä on siis useampi perhe, joissa vain yksi suht rauhallinen poika, ja joiltain ostetaan, joiltain saadaan vaatteet. Kukaan näistä ei asu meidän alueella, joten lapset eivät joudu mitenkään silmätikuksi kun ei kukaan tiedä noista vaatteista, että ovat jo yhdellä olleet. Ja kun niitä tulee sen verran runsaasti, on helppo katsoa kullekin pojista vartalon ja tyylin mukaan vaatteet niin, että esikoinen ei edes koskaan näe kaikkia. Nuoremmat nimittäin alkavat jo olla melko tarkkoja sen suhteen, että eivät halua käyttää vaatteita, jotka muistavat esikoisen päältä.

Kengät meillä toki ostetaan uusina kaikille, siis vähintään ns, "pääkengät". Toki jos isommalta jää lähes pitämättä jotain, niitä saa seuraavakin käyttää.

Mutta siis pointti tässä on, että ei se kolme lasta aina mikään mahdottomuus ole. Toki ymmärrän, että meillä on käynyt myös hyvä tuuri noiden vaatteiden suhteen, mutta on mulla kaveri, joka aika menestyksellä on hankkinut lapselleen, yläasteikäisellekin vaatteet edullisesti käytettynä. Ja ei, ei mitään vääränkokoisia rytkyjä, vaan oikeasti hyvän näköisiä vaatteita.

Vierailija
74/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt aina töissä, samoin mies. Ei mitään vuosikausien kotiäitiysjaksoja.

Meillä on varaa normaaliin arkeen ja lasten harrastuksiin, mutta ei koko perheen matkusteluun, koska meillä on isot asumiskulut.

Vierailija
75/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin no, kaikilla kun ei ole rahaa asua vuokralla. vaikka asuttaisiin vuokralla miten ahtaasti tahansa, niin kyllä me 4-5 huonetta tarvittaisiin. Tonni kuukaudessa menisi varmaan vuokraan kevyesti.

Vierailija
76/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"niin no, kaikilla kun ei ole rahaa asua vuokralla. vaikka asuttaisiin vuokralla miten ahtaasti tahansa, niin kyllä me 4-5 huonetta tarvittaisiin. Tonni kuukaudessa menisi varmaan vuokraan kevyesti."

Kuinka iso perhe? Meillä 5 henkilöä ja 3h+k. Vuokra-asuntoon saa usein enemmän asumistukea kuin omistusasuntoon, jos on pienet tulot. Ja jos hyväksyy vähän vanhemman vuokra-asunnon, vuokra on pienempi.

Vierailija
77/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nettotulot (sisältäen lapsilisät) noin 3000 euroa. Lainoihin menee 850 euroa kuussa, vakuutuksiin 2000 euroa vuodessa. Päivittäisostoihin (ruoka, pesuaineet, paperit, bensa, menee alle tonni kuussa).

Hienosti pärjätään, tosin ei mitään shoppailijoita olla. Harrastuksia on, lapsilla ne tosin halpoja ainakin vielä. Isännän harrastelut vievät satasen vähintään kuussa. Matkustellaankin, sitä(kin) varten säästetään säätötilille.En ymmärrä mihin ap:n rahat menee.

Vierailija
78/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talolainaa ei ole ehditty vielä maksaa pois.

Kyllä kaikki menee, mitä tulee. Tosiasia on, että tässä iässä ei enää kierrätetä vaatteita. Meillä ei edes harrasteta kalliisti, mutta kyllä rahaa menee silti. Ihan pelkkiin vaatteisiin, sillä ei riitä, että ostaa yhdet farkut vuodessa.

En eri asia tosiaan ostaa neljät talvikengät (pahimpana talvena kahdet kun kasvukausi on meneillään), neljä talvitakkia, muutamat farkut, puseroita, kesätakkeja, kesäkenkiä, lenkkareita, luistimia, suksia, jääkiekkomailoja, kypäriä, polkupyöriä jne....

Lisäksi kasvavat teinit syövät aika paljon. Sama määrä menee kuin olisi 6 aikuista.

Lukioon lähtee kohta ensimäinen ja tähän tulee lisäksi kirjat yms.

Kyllä minäkin ajattelin lasten ollessa pieniä, että en halua heitä totuttaa kulutusjuhlaan. Että kyllä tyttö taatusti käyttää isoveljensä vaatteet koulussa ja mitä ne nyt mitään kännyköitä tarvii ja muitakaan kulutustavaroita.

Ei se vain mene niin. Lapsia ei voi kävelyttää ahtaissa kengissä ja luisteluttaa lisuissa paskaluistimissa. Raha riittää, mutta ei mitään ylellisyyttä kyllä pysty laittamaan.

Vierailija
79/151 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuin vaihtoehdot ois:

a)kirpparivaatteet, kaikki käytettyä, koulun sukset, ei harrastuksia, ei matkoja, ei edes koulun discoja eikä luokkaretkiä

b) kaikki vaatteet uusia merkkivaatteita, pelit ja vehkeet viimeistä huutoa, harrastukset kalleimman mukaan, joka vuosi vähintään kerran ulkomailla ja useampaan kertaan kotimaassa laskettelukeskuksissa, taskut täynnä karkkirahaa

Mun mielestä kaiken ei tarvi aina olla uutta ja parasta, eikä kaikkeen tartte aina olla varaa. Ei se silti sitä meinaa, ettei koskaan ikinä ois mitään. Mulla oli tällainen lapsuus, enkä koe jääneeni mistään paitsi, vaikken saanutkaan kaikkea mitä halusin. Mulla oli joitain käytettyjä vaatteita, joitain anttilan vaatteita (silloin ei ollut henkkamaukkaa), joitain merkkivaatteita.

Ehkä maailma on sitten niin muuttunut, kun tuntuu kaikki materia ja kulutus olevan niin kauhean tärkeää. Ihmettelin tälläkin palstalla, kun jokin aika sitten uutisoitiin köyhyydestä, että sen suurin haittapuoli on tavaroiden puute. Siis että traumoja tulee, jos ei saa uusinta älypuhelinta?? Miten ihmeessä on kasvatettu tällainen sukupolvi, jolle kulutushyödykkeet tuntuu olevan joku ihmisyyden mitta? Suomalaisten keskipalkat ei ainakaan tue sitä, että joka ikisellä iikalla olisi oikeasti varaa asua 500 neliön upouudessa kivitalossa, matkustella, pukeutua merkkivaatteisiin ja ajaa kahdella citymaasturilla. Mutta tämä tuntuu nyt tässäkin keskustelussa olevan taas suunnilleen elintason oletusarvo ja kituuttamista on, jos täytyykin ajella viime vuosikymmenen volvolla.

Vierailija
80/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt aina töissä, samoin mies. Ei mitään vuosikausien kotiäitiysjaksoja.

Meillä on varaa normaaliin arkeen ja lasten harrastuksiin, mutta ei koko perheen matkusteluun, koska meillä on isot asumiskulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi