miten teillä on varaa kolmeen lapseen???
Avasin tuonne jo toisenki ketjun aiheesta, mutta ei ole kukaan vielä vastannut. Ku mua niin ihmetyttää, että miten ihmisillä on varaa useampaan ku kahteen lapseen vai onko kaikilla muilla paremmat tulot ku meillä??? Meillä 2 lasta ja bruttotulot yht. ehkä vähän alleki 4000 euroa, talolainan lyh. reilu 700 euroa/kk, autolaina 180 euroa/kk. Ja nyt jo tuntuu että juuri ja juuri pärjätään. Vauvakuume jyllää minulla, miehellä tosin ei mutta täytyy se vissiin rahan takia minunki unohtaa. Ärsyttää vaan joskus että työssäkäyvillä voi olla näin tiukkaa, sossunelätit kyllä perustaa suurperheitä...
Kommentit (151)
keksi mitä kuluja kolmas aiheuttaisi paits et vettä menee vähän enemmän, se on ainut kulu jonka keksin. Kaikki kamat löytyy kolmannelle, kämppään ahtaudutaan sitten vähän ahtaammin, autoon mahtuu vielä kolmas. En keksi mitään, toki sitten myöhemmin ruokakuluja tulee vähän mut ei lapsi paljoa syö. Kyllä lapsilisä sen kattaa. Kolmannesta saakin jo hyvin lapsilisää. Meillä ei lisäisi kuluja yhtään jos kolmas tulisi.
Entäpä päiväkotimaksut jotka jo yhdestä lapsesta sen 200 euroa/kk, siihenhän menis jo se lapsilisä. Pienenähän ne lapset ei niin kauheasti kuluta mutta kyllä meillä ainakin tuntuu jo ulkovaatteiden ja kenkien ostot (7 v. poika ja 5 v. tyttö) joita ei voi kierrättää ja jotka ostan uutena. Jo nyt tuntuu että 7 v. pojalle ei enää kirpparilta löydy niin hyvin sisävaatettakaan. Ja taatusti tuo meidän poika syö murrosiässä ku hevonen kun nytki yhtäkkiä joku kasvupyrähdys ja alkanu syömään melko satseja (normipainoinen on). Entäpä myöhemmin joku harrastus (nyt eivät harrasta mitään omasta halustaan) ja ei nuo hoitokulut koulun alkuun lopu, aamu- ja iltapäiväkerho maksaa yht. 110 euroa/kk, poika menee syksyllä kouluun. Entäpä kun lähtevät opiskelemaan, kyllä minun vanhemmat ovat ainakin tukeneet mua taloudellisesti silloin jonku verran. Anteeksi vaan mutta musta tuntuu että moni vanhempi ei ajattele lapsesta aiheutuvia kuluja pikkulapsiaikaa pidemmälle.
"Ruokaa syödään lautasellinen, sen enempää ei kuulu syödä -kenenkään. Nakkikeitto ei montaa senttiä maksa."
Tervellinen ruoka ei nyt ihan ilmaista ole. Ainakaan talvella. Murrosikäiselle kasvavalle lautasellinen ruokaa voi olla aivan liian vähän, ainakin jos se on oikeaoppisesti koottu (puoli lautasta kasviksia). Pakastekasviksilla ei koko talvea pärjää.
Eniten mua ärsyttää ruoasta säästäminen. Laadukas ruoka, ravitseva ja tervellinen ruoka, on kyllä yksi ihmisen tärkeimmistä tarpeista.
Ja kyllä, karkeista voi säästää, samoin limppareista ja muista turhuuksista. Niitä ei tarvitse ollenkaan.
no minä keksin, ainakin vaatteet. Vai käytätkö itse mielelläsi vaikka miesten vaatteita ja kenkiä, jotka ovat olleet jo vuosikausia kahdella ihmisellä käytössä?
no minä keksin, ainakin vaatteet. Vai käytätkö itse mielelläsi vaikka miesten vaatteita ja kenkiä, jotka ovat olleet jo vuosikausia kahdella ihmisellä käytössä?
lapsilla vaatteita mitkä ei ole mitenkään tyttöjen tai poikien vaatteita. Lisäksi ne ovat laadukkaita ja kestävät kepeästi kolmen lapsen käytön ja sen jälkeen saa vielä hyvät rahat pois myydessä. Mut kukin tavallaan. Meillä ei kolmannen vaatetukseen menisi penniäkään rahaa (ellei halua törsätä)
keksi mitä kuluja kolmas aiheuttaisi paits et vettä menee vähän enemmän, se on ainut kulu jonka keksin. Kaikki kamat löytyy kolmannelle, kämppään ahtaudutaan sitten vähän ahtaammin, autoon mahtuu vielä kolmas. En keksi mitään, toki sitten myöhemmin ruokakuluja tulee vähän mut ei lapsi paljoa syö. Kyllä lapsilisä sen kattaa. Kolmannesta saakin jo hyvin lapsilisää. Meillä ei lisäisi kuluja yhtään jos kolmas tulisi.
Entäpä päiväkotimaksut jotka jo yhdestä lapsesta sen 200 euroa/kk, siihenhän menis jo se lapsilisä. Pienenähän ne lapset ei niin kauheasti kuluta mutta kyllä meillä ainakin tuntuu jo ulkovaatteiden ja kenkien ostot (7 v. poika ja 5 v. tyttö) joita ei voi kierrättää ja jotka ostan uutena. Jo nyt tuntuu että 7 v. pojalle ei enää kirpparilta löydy niin hyvin sisävaatettakaan. Ja taatusti tuo meidän poika syö murrosiässä ku hevonen kun nytki yhtäkkiä joku kasvupyrähdys ja alkanu syömään melko satseja (normipainoinen on). Entäpä myöhemmin joku harrastus (nyt eivät harrasta mitään omasta halustaan) ja ei nuo hoitokulut koulun alkuun lopu, aamu- ja iltapäiväkerho maksaa yht. 110 euroa/kk, poika menee syksyllä kouluun. Entäpä kun lähtevät opiskelemaan, kyllä minun vanhemmat ovat ainakin tukeneet mua taloudellisesti silloin jonku verran. Anteeksi vaan mutta musta tuntuu että moni vanhempi ei ajattele lapsesta aiheutuvia kuluja pikkulapsiaikaa pidemmälle.
suhteutetaan tuloihin, esim. meillä on reilusti alle puolet kk maksusta kun tulot vain reilu 3000e kuussa. Eli hoitomaksuista ei tarvi välittää. joitain vaatteita toki isommalle lapselle voi joutua ostamaan jos on kranttu lapsi mut sitä varten tulee lapsilisiä ihan kivasti, kyllä niillä vaatteet ostaa, vaikka kaikille upouudet! Ruokaa syödään lautasellinen, sen enempää ei kuulu syödä -kenenkään. Nakkikeitto ei montaa senttiä maksa.
meidän lapset ovat itse valinneet harrastuksensa, kummallakin on kolme, eikä niihin mene kuin jotain 400-500 euroa vuodessa välineineen.
Poika käy seurakunnan sählykerhossa ja koulun jalkapallokerhossa ja lisäksi suunnistaa kuten siskonsakin. Lisäksi tyttö käy kunnan kuvataidekerhossa ja tanssissa. Näihin ei mihinkään mene muutamaa kymppiä enempää vuodessa, ainoastaan tanssiopisto maksaa 320 euroa vuodessa. Tytölle olisi kelvannut naisvoimistelijoidenkin ryhmä, mutta tuo tanssiopisto on parempi jatkon kannalta. (Jos haluaa kehittyä).
Ovat hyviä harrastuksia kaikki. Ja halpoja. Missään ei mennä veren maku suussa, vaan iloitaan uuden oppimisesta ja porukassa toimimisesta.
Jäävätkö nyt sitten jostain paitsi kun toisilla menee kymmenen kertaa enemmän rahaa vuodessa lasten harrastuksiin?
näitä kolmansia ja neljänsiä kuopuksia, jotka on tehty siksi, ettei äitiä kiinnosta mennä töihin. Tai, että äiti saisi olla kotona kun esikoinen menee kouluun.
Ekalle ostetaan kaikki hyvää laatua ja laitetaan vimpan päälle. Se viimeinen on olemassa vain siksi, että esikoisen ei tarvitse tulla tyhjään kotiin. Se kulkee muiden kuluttamissa risaisissa vaatteissa ja resussa pyörässä ja linttaan astutuissa kuomissa ja luistelee tylsillä ja letkuun astutuissa luistimissa.
Juu, ei mene kolmanteen tai neljänteen lapseen rahaa. Ja sen huomaa kyllä, kuinka iso ero on ekan ja viimeisen vaatteissa ja harrastuksissa ja urheiluvälineissä. Sääliksi joskus käy näitä kuopuksia, jotka on olemassa vain siksi, että eihän se kulutus nyt yhdestä lapsesta enää lisäänny. Mitä nyt vettä menee hiukan enemmän.
minkäikäisiä lapsia sinulla on? teinejä? lukiolaisia?
Siis, että suurinta melua pienituloiset, joilla on paljon lapsia pitävät pärjäämisestään jos isovanhemmat sponssaa.
Se on jo aika iso apu jos isovanhemmat maksaa harrastukset, vaatteet, harrastusvälineet, vaunut yms.
Omaksi maksettavaksi ei jää kuin asuminen, bensat ja ruoat kun isovanhemmat kustantaa kaiken muun. Nämä sitten yleensä huutavat naama punaisena ensimäisenä, että lapsi tuo leivän tullessaan ja me pärjäämme 2000 euron kuukausituloilla todella hyvin.
No totta helvetissä pärjää kun ei tarvitse maksaa itse mitään.
Kun nämä lapset kasvavat, isovanhemmat maksaa sitten kännykät ja tietokoneet ja antavat tonnin vaaterahaa teineille. Ja edelleen vanhemmat hurskastelee, että hyvin pärjätään, vaikka maksetaan isoa asuntolainaa ja lapsia on kolme. Ei ole mistään jouduttu tinkimään ja lapset kulkee hyvissä vaatteissa ja heillä on viimeiset mallit kännyköistä ja mp3-soittimista.
Jos tärkeintä elämässä on se, että lapselle ei koskaan tarvitse sanoa Ei, hän saa aina kaikki harrastukset mitä tahtoo, saa parhaat merkkivaatteet, uusimmat kännykät ym ja ehdottomasti 'kaikkea mitä muillakin on', niin ei kannata tehdä kuin yksi lapsi.
Jos tärkeintä on se, että 'elämä on elämisen arvoista', niin suurperhe ei ole mikään ongelma.
Me olemme todella pienituloisia, yhteensä tulot kuussa noin 3000-4000 euroa, toisinaan vähemmänkin jos toinen on työttömänä, mutta lapsia on kolme. Meillä ei matkustella, mutta kaikki ovat saaneet yhden (vain yhden!) mieleisimmän harrastuksen, maksoi mitä maksoi.
Kaikkea ei voi saada, mutta sellaista elämä on - useimmilla.
Ei meillä ole uusimpia kännylöitä, elektroniikkaa, merkkivaatteita, autoja, ulkomaanmatkoja, mutta emme ole sellaisia edes kaivanneet. Matkustelkoot sitten, kun ovat siinä iässä.
Olemme kuitenkin pystyneet kustantamaan opintoja, jopa ajokortin ja muuta elämässä tarpeellista, ja sillä he saavat pärjätä.
Asuminen tietenkin on se, mikä vaihtelee ja merkitsee paljon. Mutta laitan tähän sellaisen satunnaisen määrän lainanmaksua.
-800 euroa asuntolaina
-50 euroa vesimaksu
-150 euroa sähkö
-80 euroavakuutukset (auto, palo, tapaturma yms)
-150 euroa bensa (työmatkat yms)
-100 euroa puhelin+netti
-500 euroa ruoka ja vessapaperit ja pesuaineet
Eli välttämättömiin menee kuukaudessa n. 1700 euroa
Jos kuukaudessa käteen jää 3000 niin sitähän jää 1300 euroa muihin laskuihin, vaatteisiin, urheiluvälineisiin, harrastuksiin, matkusteluun, kampaamoihin, lasten viikkorahoihin, yms.
Mihin ihmeeseen te ne rahanne tuperratte
Jos 100 euron säästäminen kuukaudessa vie koko nelihenkisen perheen kerran vuodessa ulkomaille? Rasittavinta täällä av:lla on juuri nämä ihmiset, jotka valehtelevat kuluissa, koska tuohan ei voi tosiaankaan pitää paikkaansa.
En minäkään usko, että 2000€:n nettotuloilla monta lasta elättää, mutta ei siihen nyt kymppitonneja tarvitse. Itse olen kolmen lapsen yh ja nettotuloni (palkka, elarit ja lapsilisät) on 2300€. Vuokranmaksun jälkeen meille jää n. 1700€ ja hyvin sillä pärjätään, käydään kerran vuodessa lomamatkalla, harrastetaan ja vaatteet ostetaan uusina. Tottakai ostaisin enemmän turhuuksia, jos rahaa olisi käytettävissä enemmän, mutta kertaakaan ei ole jäänyt lasten laskettelureissu tai luokkaretki väliin rahapulan takia. Ruokaan (sis. pesuaineet yms.) meillä menee noin 500€ kuussa, autoon ja bensoihin n. 300€, vakuutuksiin n. 100€, puhelimet ja netti n. 100€ eli muuhun kulutukseen jää n. 700€. Yleensä yritän laittaa n. 100€ kuussa säästöön, jotta isompiin hankintoihin ja lomamatkoihin on sitten rahaa säästössä.
ja reissussa toki syödäänkin ja nukutaankin, mutta koska tosiaan kuussa jää muutenkin ylimääräistä, niin on meilllä toki muutakin rahaa käytössä kuin se varasäästö. Ja söisinhän minä sen lomareissun aikana kotonakin, joten siitäkin jää rahaa.
Viime kesän lomareissumme esim. lennot Tampere-Frankfurt muistaakseni 125€ (koko poppoo),autovuokra ja bensat n. 450€, hotellit aamupalalla n. 50€/yö (kun osaa varata netistä, niin säästää) ja siis viikko oltiin reissussa Etelä-Saksassa ;-)
Ehkä jotkut ei vaan osaa käyttää rahaa...
Kuten sanoin, mielelläni ottaisin enemmän, mutta tälläkin pärjätään.
olen äitiyslomalla, miehen tulot 25000/ vuosi, mun päivärahat pikkuisen taskurahaa siihen päälle. ikinä ei olla lasten hankkimista tai saamista rahassa mitattu, ja tähän asti ollaan pärjätty ja päästy. esikoinen on nyt lähes aikuinen, muuttamassa pois kotoa opiskelujen vuoksi.
itse ajattelen niin, että millä oikeasti on merkitystä kun olen vanha ja kurttuinen? ei kavereilla, ei uralla eikä omaisuudella. kyllä ne on ne lapset ja se miten heidät on aikanaan hoitanut. lapset on se, mitä meistä tänne maan päälle jää.
viimeisen vuoden aikana meillä on ollut taloudellisesti tiukempaa kun koskaan aiemmin. En itsekään olisi osannut kuvitella tällaista tilannetta aikaisemmin. Itse en niin paljon taloudellisesti asioita pohtinut kun päädyttiin toteuttamaan haaveemme kolmannesta lapsesta. Ja tyytyväinen olenkin tekemiimme ratkaisuihin, mutta jos tänä päivänä suunnittelisin perheen perustamista niin miettisin asiaa kyllä kanssa myös taloudelliselta kannalta. Meidän tenavat ovat nyt kasvaneet 12, 16 ja 18 vuoden ikään. Lapsilisät loppuvat, kaikki opintoihin liittyvä maksaa (keskimmäinen opiskelee ja asuu vieraalla paikkakunnalla). Tuntuu että mitä isommiksi nuoret kasvavat, niin sen enemmän kulutus kasvaa. Rohkenisin väittää että ainakin meillä palaa huomattavasti enemmän rahaa lapsiimme kun mitä itse kulutamme. Kohtuullisen elintason ja hyvät eväät tulevaisuudelle haluamme heille myös tarjota. Mutta tarkkoja joudutaan olemaan, pitää miettiä että mistä kannattaa maksaa ja kuinka paljon. Taloutemme on kanssa haavoittuvaisempi kun aikaisemmin. Kun säästöön ei tässä elämäntilanteessa jää mitään, niin ennalta-arvaamattomien maksujen kanssa ollaan välillä aika ihmeissämme (meillä myös talo- ja autolainaa). Ajatellaan että tämä ajanjakso nyt vaan on tällaista, tiukempaa. Isojahan nuo lapset rupeavat jo olemaan. Vähitellen varmasti vähän helpottaa, sitten kun omat siivet pikkuhiljaa rupeaa jo vähän kantamaan, sitten voimme varmasti ajatella välillä myös itseämmekin.
En ota kantaa lapsilukuun, mutta mihin käytätte lainanlyhennysten jälkeen jäävän 3000 € / kk? Kannattaisi varmaankin listata menot ja miettiä mihin sitä rahaa menee. Mielestäni teillä on kuitenkin aika paljon rahaa käytössä lainanlyhennysten jälkeen. Tottahan sitä elämiseen menee (ruoka, vakuutukset, sähkölasku jne) mutta suunnitelmallisuus auttaa pitkälle raha-asioissa.
perustoimeentulon päälle rahaa.
Toimeentulotukisivuilta löytyy tieto että asumisen, sähkön, peruskotivakuutuksen ja kunnallisen terveydenhuollon ja päivähoitomaksujen jälkeen pitäisi jäädä nelihenkiselle perheelle käteen 1220e.
Jääkö teillä?
Jos jää, niin voit olla tyytyväinen ja tarkastaa rahankäyttöäsi.
Maailma kiittää, jos päädytte yhteen. Tiedätkö, mitä tapahtuu nyt, nyt, nyt, nyt...kiihtyvällä vauhdilla. Syntyy uusia pallon pilaajia.
YKSI LAPSI, KIITOS!!!
olen äitiyslomalla, miehen tulot 25000/ vuosi, mun päivärahat pikkuisen taskurahaa siihen päälle. ikinä ei olla lasten hankkimista tai saamista rahassa mitattu, ja tähän asti ollaan pärjätty ja päästy. esikoinen on nyt lähes aikuinen, muuttamassa pois kotoa opiskelujen vuoksi. itse ajattelen niin, että millä oikeasti on merkitystä kun olen vanha ja kurttuinen? ei kavereilla, ei uralla eikä omaisuudella. kyllä ne on ne lapset ja se miten heidät on aikanaan hoitanut. lapset on se, mitä meistä tänne maan päälle jää.
..samaa mieltä aikuisina. Oisit jättänyt muillekin lisääntymisoption.
Joku taas kyseli mihin rahani oikein tuhlaan, en todellakaan tuhlaa rahaa. Ostelen vaatteitakin niin harvoin itselle että oikein hävettää. Mua kiinnostais tietää paljonko muilla, joilla vanhemmilla yhteensä jää käteen n. reilu 3000 euroa/kk niin paljonko jää rahaa tilille kun on kaikki juoksevat laskut maksettu siis paljonko jää ruokaan/vaatteisiin/polttoaineeseen/harrastuksiin. Mun omalle tilille jää ehkä n. 400 euroa, kun laskut olen maksellut (mun palkka n. 1500 euroa/kk siis käteen jäävä osuus). Miehen käteen jäävä osuus ehkä max 1700 euroa/kk ja hänellä jää ehkä himpun verran enemmän tilille laskujen maksun jälkeen. Eli niillä rahoilla maksetaan molempien autojen polttoaineet, ruoat jne. Kuun viimeinen päivä tulee molemmille palkka ja kun lapsilisä tulee joskus 25.päivä niin sitä ennen saattaa olla ainakin mun tili jo lähes tyhjä eli lapsilisä tulee todella tarpeeseen. Ja en todellakaan tuhlaa, täytyy alkaa miehelle urputtaa tuosta kaljanjuonnista/tupakanpoltosta, ei kai ne toivottavasti siihen rahat ihan uppoa. Baareissa ei kumpikaan käydä/ulkona syömässä, joka meillä tarkoittaa pitsaa niin todella harvoin.
Ma ajattelen etta elamanlaadullisesti olisi hyva jos lapsilla olisi teini iassa omat huoneet, ja asuinalue ei olisi Ita-Helsingin slummia missa rappukaytavista loytyy ruumiita ja naapureina on vankilasta juuri "vapautuneita". Eli tarvitaa vah 4h/k, ja jos ajatellaan etta lapset tarvitsevat vanhempien aikaa, pitaisi tyomatkojen olla ale 1h suuntaansa ( pk seudulla ei helppo yhtalo). Nailla ei mielestani elitistisilla spekseilla maksaa vuokraa pk seudulla vah 1500e kk ja muut kulut ( vesi, autopaikka jne), tuolla rahalla maksaa jo lainan ja asumiskulutkin reippaasti, eli me emme saastaisi yhtaan ( ja isosta asunnosta saa rahat pois kun lapset lahtee maailmalle, sitten miehen kanssa kauemmaksi velattomaan kaksioon ja pystymme tukemaan opiskelevia lapsia)