Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten teillä on varaa kolmeen lapseen???

Vierailija
01.04.2011 |

Avasin tuonne jo toisenki ketjun aiheesta, mutta ei ole kukaan vielä vastannut. Ku mua niin ihmetyttää, että miten ihmisillä on varaa useampaan ku kahteen lapseen vai onko kaikilla muilla paremmat tulot ku meillä??? Meillä 2 lasta ja bruttotulot yht. ehkä vähän alleki 4000 euroa, talolainan lyh. reilu 700 euroa/kk, autolaina 180 euroa/kk. Ja nyt jo tuntuu että juuri ja juuri pärjätään. Vauvakuume jyllää minulla, miehellä tosin ei mutta täytyy se vissiin rahan takia minunki unohtaa. Ärsyttää vaan joskus että työssäkäyvillä voi olla näin tiukkaa, sossunelätit kyllä perustaa suurperheitä...

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapset ovat koulutusikäisiä. Eli lapsilisät loppuu, ja opintotukia ei vielä saa, tai saa mutta ehkä jonkun kympin. Silloin sitä rahaa vasta kuluukin.

Toivottavasti ainakin osa lapsistamme löytää koultuspaikan kotikaupungistamme. Tarjontaa ainakin on.

Vierailija
82/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot n.3500/kk, itse hoitovapaalla(yrittäjä). Lapset 7v, 4v ja 1v. Olen tehnyt välillä töitäkin, kotona, joten ei päivähoitomaksuja. Omakotitalo, kaksi autoa, pari koiraa... Lomailua kotimassa ja ulkomaillakin, tavallista arkea ja luksusta. Kaikkea saa, jos haluaa. En ymmärrä, mihin toiset rahansa laittavat, kun joudutaan "kituuttamaan" viiden tonnin tuloilla... Meillä lapset viimeisen päälle vaatetettuja, nätisti,laadukkaasti ja siististi siis. Itselle ostan tarpeellisen ja käyn kampaajalla, kun huvittaa. Harrastuksina lapsilla kalliit soittotunnit ja muskarit musiikkiopistolla +kuoroa, uintia... Emmekä silti kituuta missään nimessä, kaikki on omista valinnoista kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot n.3500/kk, itse hoitovapaalla(yrittäjä). Lapset 7v, 4v ja 1v. Olen tehnyt välillä töitäkin, kotona, joten ei päivähoitomaksuja. Omakotitalo, kaksi autoa, pari koiraa... Lomailua kotimassa ja ulkomaillakin, tavallista arkea ja luksusta. Kaikkea saa, jos haluaa. En ymmärrä, mihin toiset rahansa laittavat, kun joudutaan "kituuttamaan" viiden tonnin tuloilla... Meillä lapset viimeisen päälle vaatetettuja, nätisti,laadukkaasti ja siististi siis. Itselle ostan tarpeellisen ja käyn kampaajalla, kun huvittaa. Harrastuksina lapsilla kalliit soittotunnit ja muskarit musiikkiopistolla +kuoroa, uintia... Emmekä silti kituuta missään nimessä, kaikki on omista valinnoista kiinni.

maksat sitä kuussa, päälle muut asumiskulut. Meilä menee 2000€/kk lainaan, päälle kodin ja mökin sähkölaskut, vakuutukset, vesimaksut, jätemaksut jne.

Vierailija
84/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lasten harrastukset vievät useamman tuhat euroa vuodessa, ja saan aina vastaukseksi että miksi lasten tarvitsisi saada harrastaa kaikkea mitä haluavat, ja että ei ole pakko valita jotain superkalliita extremelajeja. Meidän lapset käyvät musiikkiopistossa soittotunneilla, ja se tosiaan maksaa noin 4000 euroa vuodessa. Minä olen aina pitänyt sitä ihan tavallisena harrastuksena. Ja harrastuksia ei tosiaan voi kierrättää.

Vierailija
85/151 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän kyllä ns. talouden pidostakin kiinni, miten pärjää :).

Meillä nyt bruttotulot korkeahkot (= vajaa 9000 euroa per kk), mutta olivat silloin aikoinaan kuopuksen syntyessä 7 vuotta sitten kyllä vielä reilusti pienemmät. Ja varsinkin 3. lapsen syntyessä 15 vuotta sitten vielä pienemmät.

Vierailija
86/151 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up up

Vierailija
87/151 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin talo 6v sitten, kaksi lasta oli ja työt molemmilla. kolmannesta puhuttiin et joskus kun talo ja auto lainat vähempänä, mut kas kierukka raskaus, eli aivan ei suunniteltu, toki en miettiny vaihtoehtoja. neljäs lapsi syntyi kanssa kierukka raskautena (siihen härveöiin en luota enää!!) ja en miettiny vaihtoehtoja. nyt siis neljä lasta. miehellä aiemmasta 2 lasta.

tulot minun työttömänä verojen jälkeen 700e ja miehellä verojen jälkeen 2200e.

yht 2900+lapsilisät 500e eli 3400e kkssa jää käteen meillä. asunto laina 900e kk, elatusmaksut 300e kk, autolaina 300e kk (autolaina ennen kuin neljättä tiedossakaan ja kumpikin oli töissä) sähkät 180e kk ja vesi mitä lie onkaan joku 50e kk. jo näistä kertyy meille menoja 1700 yli ja lisäksi tv maksut jätehuolto, ja muut pakolliset menot töihin kulku ja auto ja koti vakuutukset. eipä paljoa jää kk käyttöön meillä, kun 4 lapsen vaatetus kengät ja muut sekä 2 isomman lapsen kuskaus ja menot niille. mietitää mitä tehdä ei ole varaa asua tässä, myydä ja vuokralleko?

Vierailija
88/151 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lasten harrastukset vievät useamman tuhat euroa vuodessa, ja saan aina vastaukseksi että miksi lasten tarvitsisi saada harrastaa kaikkea mitä haluavat, ja että ei ole pakko valita jotain superkalliita extremelajeja. Meidän lapset käyvät musiikkiopistossa soittotunneilla, ja se tosiaan maksaa noin 4000 euroa vuodessa. Minä olen aina pitänyt sitä ihan tavallisena harrastuksena. Ja harrastuksia ei tosiaan voi kierrättää.

Sitä minäkin tarkoitin tuolla aikaisemmin, että lapselle pitää olla se yksi, ja vain yksi tärkein harrastus, maksoi mitä maksoi. Jos lapset ovat musikaalisia niin siinä tapauksessa musiikkiopistomaksu voi olla hyvinkin investointi tulevaisuuteen ja ammattiin. Sama juttu jääkiekkoilijalla ja ratsastajalla, kalliita harrastuksia nekin.

Sitten vaan ollaan käyttämättä rahaa johonkin muuhun; ei osteta uutta autoa osamaksulla vaan ajetaan vanhalla niin pitkään kuin se kulkee, ei lähdetä ulkomaanmatkoille ym.

Vierailija
89/151 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos on tuollaiset tulot ja noin vähän maksatte lainaa, niin mihin sitä rahaa menee?

Meillä on nettotulot lapsilisineen noin 4500e/kk, lapsia kolme, asuntolainaa korkoineen lyhennetään noin 1200e/kk. Matkustellaan, käydään parturissa, ulkona syömässä jne. Huomattavasti vähemmälläkin siis pärjättäisi jos oli pakko. Meillä on yksi oma auto ja yksi autoetuauto. Ruokaan (sis. pesuaineet, vaipat yms.) menee noin 800e/kk. Omakotitalossa asutaan eli asumiskustannuksiakin tulee ihan reilusti.

Vierailija
90/151 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen laskenut, että meidän perheen pakolliset kulut ja menot (lainat, laskut, yhtiövastike, ruoat, lasten harrastukset jne) ovat noin 3500e/kk. Kun tulot ovat vain noin 3000, ei ihme, että ollaan aina rahapulassa.

Vierailija
91/151 |
08.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, neljäs tulossa. Äiti on ollut kotona 6 vuotta, isä ollut koko ajan työttömänä (ei ole ottanut vastaan tarjottuja töitä).

Ytsävät ovat erittäin avoimia talousasioidensa ym suhteen joten tiedän tarkkaan, millä elävät. Lapsilisät tietysti, ja työttömyys- ja hoitovapaakorvaus. Lisäksi saavat sossusta joka kuukausi rahaa. Ja naisen vanhemmilta joka kuukausi 200-500 euroa rahana tai vaatteina. Juhlat järjestävät aina nyyttäriperiaatteella ja lapsia saisi ottaa kuulemma useamminkin hoitoon kummit, sisarukset ym (siis käyttävät tuttavia ilmaisena lastenhoitoapuna). Välillä tekee kuulemma niin tiukkaa rahasta että itsekin olen "sortunut" viemään heille ruokaa tai ostamaan lapsille vaatetta. Kuitenkin äiti saattaa ostaa esim. nuorimmaiselle surutta 35 euron paidan.

Vierailija
92/151 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up up

Vierailija
93/151 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä täällä on ollut kyse?

4500e NETTOTULOILLA ei varmaan tee tiukkaa, sitä tuskin kukaan epäileekään.

Tähä vielä päälle autoetu, joten autoiluunkaan teillä tuskin menee paljoa?

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos on tuollaiset tulot ja noin vähän maksatte lainaa, niin mihin sitä rahaa menee?

Meillä on nettotulot lapsilisineen noin 4500e/kk, lapsia kolme, asuntolainaa korkoineen lyhennetään noin 1200e/kk. Matkustellaan, käydään parturissa, ulkona syömässä jne. Huomattavasti vähemmälläkin siis pärjättäisi jos oli pakko. Meillä on yksi oma auto ja yksi autoetuauto. Ruokaan (sis. pesuaineet, vaipat yms.) menee noin 800e/kk. Omakotitalossa asutaan eli asumiskustannuksiakin tulee ihan reilusti.

Vierailija
94/151 |
12.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lasta. Ja ei olla sossun elättejä! Bruttotulot taitaa olla kuule pienemmät kuin teillä. Mutta onhan meillä sitten lapsilisät ihan hyvät. Ja niillä kyllä sapuskat ostaa kuukaudeksi kun oikeen osaa ostaa. Muut rahat sitten menee muuhun elämiseen ja asumiseen. Ja itse en ole töissä edes. Mies on. Mutta koti-äidillä on aikaa tehdä edullisia ruokia, leipoa ja häärätä kaikkee kivaa lasten kanssa vähän vähemmälläkin rahalla. Eikä lasten tarvi harrastaa välttämättä kaikkien jotain kallista. Uiminen, hiihtäminen, luistelu, pihalla mäenlasku, eväsretkeily talvella ja marjareissut ei maksa just mitään. Ja lapsetkin voi harrastaa sämpylöiden, pullien jne leipomista. Että mielikuvitustahan se iso perhe vaatii. Mutta itselläni ärsyttää että heti leimataan sossun eläteiksi jos on iso perhe!!!!! Tai muuten vain ruikuttaja/avuton/saamaton tai yhteiskunnan elätti :/

Vierailija
95/151 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
96/151 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä koe, että meillä olis koskaan ollu mitenkään erityisen tiukkaa. Tosin, kalliita harrastuksia ei ollut kellään, mutta en niitä kyllä ikinä kaivannutkaan.

Jotenkin surullista, että nykyään pitää lasten lukumäärä määrittää sen mukaan, paljonko on tuloja. Kyllä ne sisarukset on ihan hirveä rikkaus lapsille, ei niitä rahan takia kannata alkaa keltään eväämään.

Vierailija
97/151 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä koe, että meillä olis koskaan ollu mitenkään erityisen tiukkaa. Tosin, kalliita harrastuksia ei ollut kellään, mutta en niitä kyllä ikinä kaivannutkaan.

Jotenkin surullista, että nykyään pitää lasten lukumäärä määrittää sen mukaan, paljonko on tuloja. Kyllä ne sisarukset on ihan hirveä rikkaus lapsille, ei niitä rahan takia kannata alkaa keltään eväämään.

Kyllä mun mielestä vastuuulliset vanhemmat miettivät lasten tekemisen myös taloudelliselta kannalta eli montako lasta on mahdollista kohtuudella elättää. Ei niitä lapsia lapsia voi ihan holtittomasti vaan hommata lisää jos tuntuu että taloudelliset rahkeet ei välttämättä riitä. Kyllä ajattelen että sisarukset on lapselle rikkaus mutta kärjistettynä onko ne enää silloin rikkaus jos perheen talous menee sitten lisälapsista niin tiukille että se on jo kaikilta pois. Ja ei kai tätä kukaan ulkopuolinen voikaan määrittää mihin kullakin varaa, kyllä sen jokainen vanhempi itse miettii ja laskee.

Vierailija
98/151 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päädyttiin aikoinaan muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta yhteen niistä parjatuista kehyskunnista, kun tajusimme että perheiden suurin menoerä on nimenomaan asumiskustannukset. Nyt meillä on huomattavasti pienempi asuntolaina verrattuna niihin ystäviin, jotka jäivät pk-seudulle. (Ja ei, meillä EI ole kahta autoa. Ja kyllä, toinen meistä vaihtoi työpaikkaa, joten emme molemmat matkusta päivittäin pk-seudulle töihin). Asumme pienehkössä omakotitalossa, mutta ajatuksena on jossain vaiheessa muuttaa rivitaloon, sillä omakotitaloasuminen tuo mukanaan omia lisäkustannuksia. Meillä siis kaiken a ja o on ollut asumiskustannusten minimointi. Kun ei ole jättisuurta asuntolainaa, niin rahan ei tarvitse ratkaista samalla tavalla lasten lukumäärää tai kotonaolovuosiani.

Lisäksi kyllä nämä lasten harrastuskustannuksetkin ovat ihan eri luokkaa täällä. Eikä me matkusteta Lappiin laskettelemaan. Tossa ei niin fiinissä lähikeskuksessa lasketellaan. :)

Mutta tästäkin huolimatta, lapset tulevat kyllä sikakalliiksi. Kuitenkin se päämenoerä perheissä on yleensä asumiskustannukset. Jos tosissaan haluaa lisää lapsia, niin asumiskustannusten minimoinnista on hyvä aloittaa. Mutta harva on halukas heittämään elinpiiriään samalla tavoin uusiksi kuin me. Mutta kun kaikkea ei voi saada...

Kyllä meillä on melko pieni tuo asuntolaina, vuosi sitte ostettiin -76 rak. ok-talo reilu 120 000 euroa maksoi ja Pohjois-Suomessa asutaan ja ei kaupungissa. Tätä ennen oli vielä vanhempi ja pienempi ok-talo samalta alueelta. Ei tuo meidän as.lainan lyhennys paljoa edes ole. Ja täällä viihdytään, lapsilla rauhallinen kasvuympäristö, ei mikään lähiö.

Vierailija
99/151 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: yh

Vierailija
100/151 |
21.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksi mitä kuluja kolmas aiheuttaisi paits et vettä menee vähän enemmän, se on ainut kulu jonka keksin. Kaikki kamat löytyy kolmannelle, kämppään ahtaudutaan sitten vähän ahtaammin, autoon mahtuu vielä kolmas. En keksi mitään, toki sitten myöhemmin ruokakuluja tulee vähän mut ei lapsi paljoa syö. Kyllä lapsilisä sen kattaa. Kolmannesta saakin jo hyvin lapsilisää. Meillä ei lisäisi kuluja yhtään jos kolmas tulisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi