Rokottamaton pikkulapsi sairastui tuhkarokkoon
Kainuulainen pikkulapsi on sairastunut tuhkarokkoon. Kattavan rokotusohjelman ansioista tuhkarokko on Suomessa erittäin harvinainen. Sairastunut lapsi oli rokottamaton.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lapsen tartunta saattaa olla peräisin ulkomailta. Suomesta peräisin olevia tartuntoja ei ole havaittu vuosiin.
Terveysviranomaiset ovat olleet jo yhteydessä ihmisiin, joiden tiedetään olleen tekemisissä lapsen kanssa. Sairastunut lapsi on vieraillut muun muassa Tampereella.
Tuhkarokon itämisaika on kolme viikkoa. Tauti aiheuttaa kuumetta, hengitystieoireita, silmien valonarkuutta ja ihottumaa. Tautiin liittyy merkittävä komplikaatioiden vaara.
Lähes kaikki suomalaiset lapset suojataan tuhka- ja vihurirokolta sekä sikotaudilta rokotteella.
Kommentit (221)
ja mpr eli yhdistelmärokote vuodesta 1982, että ihan varmasti olet saanut ilman kinuamisia vuonna -86 kun olet kouluun mennyt
Tuhkarokkorokotukset aloitettiin tosiaan Suomessa 1974 (THL:n nettisivujen mukaan). Mutta ei silloin 1974 (esim. minä olin neljävuotias) kertaheitolla kaikkia alaikäisiä - tai edes alle kouluikäisiä - rokotettu. Niinhän se on nykyäänkin, kun uusi rokote tulee, että joku ikäluokka sitä alkaa saada ja sitä vanhemmat jäävät ilman.
Edelleen siis olen sitä mieltä, että meitä 1970 syntyneitä ei rokotettu. Ja äitini joutui tosiaan kinuamaan rokotetta. Ja jonkin verran kaverit sairastivat tuhkarokkoa. Ei se silloin ollut mikään uutinen, että jollain on tuhkarokko. Varottiin kyllä, äitinikin pelkäsi rokkoa vaikka minut oli rokotettu.
Onneksi meillä on ollut hyvä tuuri ja kukaan ei ole tuota vaivaa rokotuksista saanut.
Jos jättää lapsensa rokottamatta ja on sitä mieltä, että on parempi sairastaa taudit, niin mielestäni heidän silloin pitää myös maksaa mahdolliset jälkitaudit ja komplikaatiot ja niistä tuleva lasku itse. Silloin ei kannata huutaa julkista terveydenhuoltoa, joka rahoitetaan verovaroin, myöskään maksamaan jälkitautien hoitoja. Eli silloin kannattaa vakuuttaa lapsensa ja käyttää yksityistä terveydenhuoltoa tai olla muuten varoissaan, että tarvittaessa voi omalla kustannuksellaan hoidattaa mahdolliset jälkitaudit.
Mulle on ihan sama rokottaako ihmiset lapsiaan tai itseään, mutta yhteiskunnan ei pidä silloin myöskään maksaa laskua sairastumisesta, jos itse laiminlyö yhteiskunnan tarjoaman mahdollisuuden sairauden ehkäisyyn.
Kaikki jotka käyvät myös ulkomailla, esim. aasiassa tai afrikassa ovat suuremmassa vaarassa saada tartuntatauteja. Siispä jos on sellaisen taudin mennyt hankkimaan matkustamalla ulkomaille (ihan tietoisesti), niin itse saa maksaa hoidon jos siellä sttuu sairastumaan. Ja varsinkin jos harrastaa jotain vaarallisempaa lajia esim. motocrossia ja siellä teloo itsensä, niin itsepä saa kulunsa maksaa. Juuh.
jos lapsi on päätetty jättää rokottamatta?
Ihmisillä on erilaisia taustoja ja erilaista tietoa asioista. Suurinosa rokottamatta jättävien lasten vanhemmista ovat minun kokemukseni mukaan hyvinkin tietooisia asioista. Eivät pelkästään rokotusasioista, vaan muutenkin yleisesti tiedostavampia yhteiskunnsata ja elin ympäristöstämme. Ja yhdenkään heistä rakkautta lapseensa en voisi kyseenalaistaa, vaan kyllä se päätös tehdään ihan vaan rakkaudesta lapseen ja hänen parastaan toivoen.
Ja kuten sanoin, ei se päätös ole tehty edes itsekkäästi vaan koko ympäristö tiedostaen. Esim. tuttavani eivät matkustele maihin, jossa tartunta vaara olisi suuri ja aikovat ottaa rokotuksia sitä mukaa kun lapsi on heidän mielestään siihen tarpeeksi kypsä. (esim. aivojen kehitys on tarpeeksi pitkällä.)
Minä olen lapseni rokotuttanut melkein ohjelman mukaan (yhden rokotteen jätin pois), mutta en ole varma päättäisinkö nyt toisin, koska tiedän asioista enemmän.
Samoin korvatulehduskierteen kustannukset pitäisi sälyttää vanhemmille, koska rokotusohjelma toi mukanaan tämän kierteen.
Korvatulehdukset on kyl ihan perinnöllinen ominaisuus, eikä rokotteista johtuvia. Lapsillani ei ole yhtäkään tulehdusta ollut, kuten ei meillä vanhemmillakaan, rokotteetkaan eivät siis vaikuttaneet lisäävästi ;)
joka tällaisen aivokalvontulehduksen jäljiltä jäi pysyvästi kuuroksi.
Ei naurata.
Asiaan muuten kommentoimatta, mutta miten kehitysmaiden tilanne tähän liittyy? Kehitysmaissa KAIKKI taudit ovat paljon vaarallisempia, koska ihmisten peruskunto on niin paljon huonompi johtuen vaatimattomista elinolosuhteista.
Itsekin olen sairastanut useamman kerran malarian, josta aina jauhetaan että on tappava tauti. No ei ole useimmille länkkäreille, jotka saavat asianmukaiset lääkkeet ja ovat peruskunnoltaan huomattavasti paremmassa asemassa kuin paikalliset ihmiset.
jos ei lastaan rokota noilla yleiseen rokotusohjelmaan kuuluvilla rokotteilla. Ja välinpitämättömyyttä lasta kohtaan.
Itsekin olen sairastanut useamman kerran malarian, josta aina jauhetaan että on tappava tauti. No ei ole useimmille länkkäreille, jotka saavat asianmukaiset lääkkeet ja ovat peruskunnoltaan huomattavasti paremmassa asemassa kuin paikalliset ihmiset.
Ja silti oot noin tyhmä ettet tiedä että malariaaki on erilaisia. Sulla varmaan ollu nuha ja oot päässäs idiootti kuvitellu että on joku malaria...
ja veljen kanssa sairastettiin. Jo lapset opetettiin siihen, että vesirokosta vähintään viikko ja tuhkarokosta kaksi pois koulusta. Jos nykyään ei olisi rokotusta, niin väitän että jälkitauteja olisi aiempaa enemmän, kun sitä kahta kotiviikkoa ei maltettaisi/pystyttäisi järjestää ja lapset lykättäisiin hoitoon/kouluun.
Silloin oli jännää, kun koululla pyöri tulirokkoepidemia. Siitä joutui terveetkin sisarukset karanteeniin. Mutta senpä takia se saatiin nopeasti rajattua vain tiettyihin perheisiin, meille sitä ei tullut ollenkaan. Pitkään olivat sairastuneet kotona toipumassa ja läksyjä käytiin ovenpielessä kertomassa ja viemässä opettajan lappusia.
Ajat ovat nykyään erilaiset, viisaampaa on nykypäivänä rokottaa.
Jos jättää lapsensa rokottamatta ja on sitä mieltä, että on parempi sairastaa taudit, niin mielestäni heidän silloin pitää myös maksaa mahdolliset jälkitaudit ja komplikaatiot ja niistä tuleva lasku itse. Silloin ei kannata huutaa julkista terveydenhuoltoa, joka rahoitetaan verovaroin, myöskään maksamaan jälkitautien hoitoja. Eli silloin kannattaa vakuuttaa lapsensa ja käyttää yksityistä terveydenhuoltoa tai olla muuten varoissaan, että tarvittaessa voi omalla kustannuksellaan hoidattaa mahdolliset jälkitaudit.
Mulle on ihan sama rokottaako ihmiset lapsiaan tai itseään, mutta yhteiskunnan ei pidä silloin myöskään maksaa laskua sairastumisesta, jos itse laiminlyö yhteiskunnan tarjoaman mahdollisuuden sairauden ehkäisyyn.
Ja minä kun en antanut aikoinaan rokottaa omia lapsiani ollenkaan näitä lapsena sairastettavia tauteja vastaan. He siis sairastivat ne kuumeen kanssa. Neuvolassa sanoin suoraan, että haluan lapseni sairastavan nämä taudit. Kutiaviin rakkoihin annoin suihkutusta muutaman kerran päivässä. Neuvolassa varoitettiin ihon kuivumisesta mutta sellaista ongelmaa ei tullut. Pidin huolen, että lapseni eivät menneet ulos ja olivat sisällä vielä yhden täysin oireettoman/kuumeettoman päivän. En myöskään juottanut maidon litkua enkä sokeripitoisia ruokia vaan ravitsevia keittoja. Lapseni sairastivat esim. tuhkarokon lievästi kun taas tuttavapiirissäni rokotetut lapset sairastivat sen kovemman kautta. Omat lapseni eivät saaneet tuhkarokosta, sikotaudista tai vesirokostakaan mitäääään jälkitautia paitsi pysyvän immuneetin!!Myöskään arpia ei jäänyt kuin yksi. Enkä ole huomannut minkäänlaisia mutaatioitakaan, jollei sitten Yliopistossa ole huomattu. Ihan tiedoksi, että tuhkarokkoa vastaan rokotettiin jo 29-vuotta sitten. Vouhkaajat muistakaa nyt edes tämä sikapiikki ooppera!
Toivottavasti tulet myös isoäidiksi, koska tuolla tautikoktaililla on tilastollisia mahdollisuuksia myös naisten ja miesten hedelmättömyyteen. No immuniteetin voi saada joko rokotuksilla tai sairastamalla, mutta meneekö lapsi pesuveden mukana "luomuna" sairastaessa.
Mutta turha tästä kinata. Rokotukset ovat uskon asia, minä uskon lääketieteen tohtoreita ja lisensiaatteja, toiset joitakin muita.
Kyllä pitää olla vähän yksinkertanen että lähtee rokottamattoman vauvan kanssa lomalle, eikö vois ajatella lasta vähän enemmän!
maapallon kannalta jättää lapsensa rokottamatta. On upeaa, että on vielä äitejä, jotka ajattelevat yleishyödyllisyyttä enemmän kuin yksittäistä lastaan.
Ennen ei rokotettu ja heikoimmat kuolivat tai vammautuivat. Se nyt vain on luonnon laki! Niin sen pitäisi mennä nykyäänkin, niin liikakansoittuminen pysähtyisi.
Epäitsekästä maailman kannalta uhrata lapsensa. Ja jos lapsi selviytyykin, niin hänhän on sitten evoluution huipulla :)
kuolee ihmisiä, joten ihan sama vaikka tauteihinkin kuolisi.
Mikä logiikka!
mutta aika monet matkustavat vauvojen kanssa. Meilläkin neuvolantäti oikein usutti lomamatkalle "kun kerran on mahdollisuus", mistään riskeistä ei puhuttu vaikka kysyin :(
Kyllä pitää olla vähän yksinkertanen että lähtee rokottamattoman vauvan kanssa lomalle, eikö vois ajatella lasta vähän enemmän!
maapallon kannalta jättää lapsensa rokottamatta. On upeaa, että on vielä äitejä, jotka ajattelevat yleishyödyllisyyttä enemmän kuin yksittäistä lastaan.
Ennen ei rokotettu ja heikoimmat kuolivat tai vammautuivat. Se nyt vain on luonnon laki! Niin sen pitäisi mennä nykyäänkin, niin liikakansoittuminen pysähtyisi.
Epäitsekästä maailman kannalta uhrata lapsensa. Ja jos lapsi selviytyykin, niin hänhän on sitten evoluution huipulla :)
että rokotevastaiset ovat ottaneet huomioon tuon arkun äärellä istumisen. Kaippa he ovat jotenkin syvällisemmin ajattelevia kuin me muut.
niin tietääkö kukaan edes minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
Jospa lapsi ei edes ole vielä sen ikäinen että MPR-rokotetta olisi neuvolassa annettu?
Ollut tuhkarokko niinkuin moni muukin rokko. Eli oli vain yksi rokko muiden joukossa.
Mielenkiinnosta kyselen, että samat ihmisetkö täällä kuohuvat jotka rokottavat lapsensa vesirokolta?