Rokottamaton pikkulapsi sairastui tuhkarokkoon
Kainuulainen pikkulapsi on sairastunut tuhkarokkoon. Kattavan rokotusohjelman ansioista tuhkarokko on Suomessa erittäin harvinainen. Sairastunut lapsi oli rokottamaton.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan lapsen tartunta saattaa olla peräisin ulkomailta. Suomesta peräisin olevia tartuntoja ei ole havaittu vuosiin.
Terveysviranomaiset ovat olleet jo yhteydessä ihmisiin, joiden tiedetään olleen tekemisissä lapsen kanssa. Sairastunut lapsi on vieraillut muun muassa Tampereella.
Tuhkarokon itämisaika on kolme viikkoa. Tauti aiheuttaa kuumetta, hengitystieoireita, silmien valonarkuutta ja ihottumaa. Tautiin liittyy merkittävä komplikaatioiden vaara.
Lähes kaikki suomalaiset lapset suojataan tuhka- ja vihurirokolta sekä sikotaudilta rokotteella.
Kommentit (221)
sairastin tuhkarokon niin kuin kaikki muutkin meidän luokalla. Eipä ollut juuri flunssaa kummempi.
En tunne ketään, jota tuhkarokko olisi vammauttanut millään tavalla.
Ihme hysteriaa.
Aatelkaa jos silloinkin olisi uutisoitu tuhkarokkoon sairastumiset...
maapallon kannalta jättää lapsensa rokottamatta. On upeaa, että on vielä äitejä, jotka ajattelevat yleishyödyllisyyttä enemmän kuin yksittäistä lastaan. Ennen ei rokotettu ja heikoimmat kuolivat tai vammautuivat. Se nyt vain on luonnon laki! Niin sen pitäisi mennä nykyäänkin, niin liikakansoittuminen pysähtyisi. Epäitsekästä maailman kannalta uhrata lapsensa. Ja jos lapsi selviytyykin, niin hänhän on sitten evoluution huipulla :)
Herää tässä pakostakin sellainen Linkolalainen ajatuskuvio, että maapallon kannalta olis ollut parasta jättää kokonaan ne kullanmurut tekemättä. NIIN se maailma pelastuu. Oikeesti. Se siitä epäitsekkyydestä.
Ja sikainfluenssa rokotteesta sai mitä kaikkia tautia? Ei noi aikaisemmat rokotteetkaan olleet täysin turvallisia. Lääketeollisuus on aina vaatinut uhrinsa ns lääketieteen nimessä
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 19:09"]
tartuntatautilääkäri Laura Pakarinen sanoo tuhkarokosta näin:
"Tuhkarokon yleisimpiä oireita ovat kuume ja hieman myöhemmin ilmestyvä ihottuma. Pakarisen mukaan tauti ei ole erityisen vaarallinen.
- Siihen liittyy joskus keuhkokuumetta ja korvatulehdusta, mutta sairaalahoitoon joutuu vain harvoin, Pakarinen sanoo."
[/quote]
Kiva kun poimitaan mitä joku sanoo. :( Mistä ihmeestä tollasta voi purematta niellä, laitatko linkin?
Itse sairastin tuhkarokon lapsena ja muistoksi jäi kuulonalenema toisessa korvassa. Korvalääkärin mukaan olin onnekas, koska kuulo ei mennyt kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 20:31"]Ja minä kun en antanut aikoinaan rokottaa omia lapsiani ollenkaan näitä lapsena sairastettavia tauteja vastaan. He siis sairastivat ne kuumeen kanssa. Neuvolassa sanoin suoraan, että haluan lapseni sairastavan nämä taudit.
Kutiaviin rakkoihin annoin suihkutusta muutaman kerran päivässä. Neuvolassa varoitettiin ihon kuivumisesta mutta sellaista ongelmaa ei tullut.
Pidin huolen, että lapseni eivät menneet ulos ja olivat sisällä vielä yhden täysin oireettoman/kuumeettoman päivän. En myöskään juottanut maidon litkua enkä sokeripitoisia ruokia vaan ravitsevia keittoja.
Lapseni sairastivat esim. tuhkarokon lievästi kun taas tuttavapiirissäni rokotetut lapset sairastivat sen kovemman kautta.
Omat lapseni eivät saaneet tuhkarokosta, sikotaudista tai vesirokostakaan mitäääään jälkitautia paitsi pysyvän immuneetin!!Myöskään arpia ei jäänyt kuin yksi.
Enkä ole huomannut minkäänlaisia mutaatioitakaan, jollei sitten Yliopistossa ole huomattu.
Ihan tiedoksi, että tuhkarokkoa vastaan rokotettiin jo 29-vuotta sitten.
Vouhkaajat muistakaa nyt edes tämä sikapiikki ooppera!
[/quote]Sinun ulosantisi on niin huono että en usko sanaakaan.
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00612
" Tuhkarokkovirus voi vahingoittaa keskushermostoa. Pelätyin komplikaatio on aivotulehdus (ks. «Aivotulehdus ("aivokuume")»1). Tavallisimmat lisätaudit ovat kuitenkin itse viruksen tai jälkitautina bakteerin aiheuttamat välikorvatulehdus (ks. «Korvatulehdus lapsella»2) ja keuhkokuume (ks. «Keuhkokuume (pneumonia)»3). Tuhkarokkoon ei ole olemassa lääkettä. Rokote on ollut laajassa käytössä Suomessa jo vuodesta 1975 lähtien. Tuhkarokon sairastaminen antaa elinikäisen immuniteetin."
Vaikka rokkoja pidetäänkin lastentauteina, niin eiväthän ne sellaisia nykyisin ole, koska ne eivät ole endeemisiä täällä. Aikuisena sairastettuna kyseiset taudit ovat yleensä vakavampia jostain syystä. Rokotetut myös suojelevat heitä, joita ei jostain lääketieteellisestä syystä voi rokottaa.
RIP isosiskoni ja pikkusiskoni. Kiitos tuhkarokon 1976
[quote author="Vierailija" time="29.03.2011 klo 08:01"]
Jos jättää lapsensa rokottamatta ja on sitä mieltä, että on parempi sairastaa taudit, niin mielestäni heidän silloin pitää myös maksaa mahdolliset jälkitaudit ja komplikaatiot ja niistä tuleva lasku itse. Silloin ei kannata huutaa julkista terveydenhuoltoa, joka rahoitetaan verovaroin, myöskään maksamaan jälkitautien hoitoja. Eli silloin kannattaa vakuuttaa lapsensa ja käyttää yksityistä terveydenhuoltoa tai olla muuten varoissaan, että tarvittaessa voi omalla kustannuksellaan hoidattaa mahdolliset jälkitaudit.
Mulle on ihan sama rokottaako ihmiset lapsiaan tai itseään, mutta yhteiskunnan ei pidä silloin myöskään maksaa laskua sairastumisesta, jos itse laiminlyö yhteiskunnan tarjoaman mahdollisuuden sairauden ehkäisyyn.
[/quote]
Puhumattaakaan kuluista jotka syntyy työ poissaoloista...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:45"]
mutta sukulainen on täysin kuuro, koska äitinsä sairasti raskausaikana tuhkarokon.
...mutta kyselkääpä vähän ympäriltänne tunteeko kukaan teistä, ystävistänne tai sukulaisistanne ketään joka olisi tuhkarokkoon Suomessa kuollut? Tuskin. Ja todellakin ketään ei rokotettu tautia vastaan täällä parikymmentä vuotta sitten.
Ja mun serkku on samasta syystä pahasti kehitysvammaisena laitoshoidossa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:27"]
Sitä ennen ei rokotettu ja todellan tuskin 37-60-vuotiaat tuntevat monia tautiin kuolleita. Itse sairastin tuhkarokon ja kutittihan se, mutta ei ollut sen ikävämpi kuin muutkaan lapsuuden pikku rokot tai flunssat.
[/quote]
Mulla oli tuhka- tai tulirokko, lääkärit eivät tienneet kumpi, mutta ei siinä mitään ihmeellistä ollut 70-luvun lopussa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2011 klo 08:01"]
Jos jättää lapsensa rokottamatta ja on sitä mieltä, että on parempi sairastaa taudit, niin mielestäni heidän silloin pitää myös maksaa mahdolliset jälkitaudit ja komplikaatiot ja niistä tuleva lasku itse. Silloin ei kannata huutaa julkista terveydenhuoltoa, joka rahoitetaan verovaroin, myöskään maksamaan jälkitautien hoitoja. Eli silloin kannattaa vakuuttaa lapsensa ja käyttää yksityistä terveydenhuoltoa tai olla muuten varoissaan, että tarvittaessa voi omalla kustannuksellaan hoidattaa mahdolliset jälkitaudit.
Mulle on ihan sama rokottaako ihmiset lapsiaan tai itseään, mutta yhteiskunnan ei pidä silloin myöskään maksaa laskua sairastumisesta, jos itse laiminlyö yhteiskunnan tarjoaman mahdollisuuden sairauden ehkäisyyn.
[/quote]
Puhumattaakaan kuluista jotka syntyy työ poissaoloista...
[/quote]
Juuri näin! Eikö se ollut se syy miksi tätä rokotetta alettiin antamaan?
Hauskaa, kun nämä rokotuksia vastaan olevat kertovat olevansa hyvinkin perehtyneitä asioihin...
Ja sitten menevät korvatulehduksia väittämään rokotusten aiheuttamiksi :D
Kyllä esimerkiksi korvatulehdukset tulee vaikka mistä, ihan rokotouksista riippumatta. Esim. halkion (suulaki, ien, huulihalkiot) kera syntyneillä on korvien ja nielun rakenteen takia suurempi riski korvatulehduksiin.
Itse synnyin huuli-ienhalkion kera ja pikkulapsuus meni jatkuvissa korvatulehduksissa. Sen sijaan nuo isosisarukseni saaneet läheskään samaan tapaan korvatulehduksia vaikak heidätkin rokotettu oli kuten mut.
Mutta tosiaan, jotenkin tuntuu että nää rokotteita vastaan olevat on kauhean kapeakatseisia. Vain rokotteissa he näkevät riskejä, mutta eivät ota lainkaan vakavasti rokottamattomuuden tuomia riskejä. Kuten vaikka ihan sitä että jos moni samalla alueella jättäisi rokottamatta lapsensa niin kohta olisi herkästikin epidempian riski päällä. Ja samalla otetaan riski sairastuttaa nekin lapset jotka aiotaan rokottaa mutta eivät ehdi saada rokotetta kun jo rokottamaton sairastuttaa heidät.
En ole rokotteita vastaan tietenkään. Sitä vain mietin kun minulla, miehelläni ja ihan kaikilla lapsilla oli tuhka/tulirokko, vesirokko, vihurirokko, sikotauti ja ties mitä vielä, niin olemmeko siis tosiaan olleet hengenvaarassa koko ajan 70-luvulla? Muistan kun huomasin ekan vesirokkonäppylän, niin olin ensin kertomatta kavereilleni. Pikkuvanhana järkeilin että heidän on syytä sairastaa se myös lapsena alta pois. Tämä oli yleinen mielipide tuolloin ja ennen rokotteita se varmaan olikin järkevää. Niin myös sairastuivat hekin heti ilman komplikaatioita. Se oli ihan normaalia.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:33"]
Miksi ihmeessä vanhemmat tietoisesti haluavat altistaa lapsensa aivokuumeelle tai muille komplikaatioille, joita yritetään kitkeä maailmasta ja varsinkin tuhkarokkoon on maailmanlaajuinen kamppanja
[/quote]
Voiiiih! Ja minä kun oikein olin tyytyväinen kun lapseni aikanaan sairastivat tuhkarokon!! Homeopatialla hoidin eikä niin mitään jälkitaudin hitustakaan tullut MUTTA saivat ikuisen suojan. Mites rokotetuilla, kuinka kauan rokote antaa suojan?
Iltasa-Sonimissa oli kummallinen juttu aiheesta. Kummalliseksi jutun tekee sekä se että jutussa annetaan vain yksi näkemys miksi Luodolla on niin vahva rokotevastaisuus että juttua ei voi kommentoida.
Jutussa ei jossitella eikä anneta muita vaihtoehtoja tilanteeseen johtaneista syistä ja kielletään että kyse olisi rukoushuoneeseen ja lestaadiolaisuuteen liittyvästä asiasta.
Onko Turun tai muilla ruotsinkielisillä yhtä huono rokotekattavuus?
Miksi lestadiolaisen Kärkkäisen Magneetti-median rokotevastaisuutta vaikutusta ei käsitelty?
Miksi asiassa ei käsitelty rokottamattomien ulkomaanmatkailua ja vastuuta?
Miksi rokotteilla peloittelu resonoi rukoushuonelaisissa?
Alleviivaako kommentoinnin mahdottomuus yksiviivaista propakandaviestintää, jolla rukoushuonelaiset yrittävät pestä omaa pesää puhtaaksi.
Kun vähänkin katselee ja kuuntelee, niin kyllä tuo sairastelun määrä on nykyään sitä luokkaa, että ei siinä paljon rokotukset auta. Päinvastoin, vievät lopunkin vastustuskyvyn.Ja mites tuberkuloosirokotekin voitiin lopettaa tuosta vain? Eikös se kerro jostakin?