neuvolan kotikäynnit
ahdistaa jo nyt, en haluaisi että meillä käy ketään "viranomaisia" kyyläämässä meitä.
kotikunnassani kuulemma viikon päästä synnytyksestä käy äitiysterkkari ja sitten 2 viikon päästä lasten terkkari kotona.
voinko kieltäytyä?
meillä oli muutama vuosi sitten tilanne joka aiheutti sen että meidän oli päästettävä kotiin sossutädit, ja sen jälkeen on ahdistanut ihan sikana nää kotitarkastukset.
mitään salattavaa meillä ei ole, en vaan haluaisi, en osaa selittää etä mikä siinä on mutta ajatus puistattaa.
Kommentit (61)
Ihan sama mitä asetuksissa sanotaan niin ei neuvolassa ole pakko käydä eikä varsinkaan päästää ketään kotiinsa. Ainoat pakolliset on neuvolakäynti ennen tiettyjä raskausviikkoja ja jälkitarkastus mikäli aikoo saada äitiysavustusta.
Ei lastakaan ole mikään pakko viedä neuvolaan jos ei huvita, vaikka en kyllä ymmärrä miksi kukaan jättäisi ilmaiset tarkastukset väliin. Musta on myöskin ihan kiva tapa että vastasyntynyttä tullaan katsomaan kotiin. Äidin alapäästä ei kyllä täällä terkkari ole koskaan ollut kiinnostunut, enkä kyllä siihen suostuisikaan, en kotona enkä neuolassa. Lääkäri tekee jälkitarkastuksen, ei terveydenhoitaja.
jotkut persaukiset kunnat vaan eivät niitä järjestä, vaikka pitäisi.
Minusta oli mukavaa, kun viimeinen neuvolakäynti ennen synnytystä tehtiin kotona, ettei tarvinnut raahautua enää minnekään, ja vauva ollessa viikon ikäinen tulivat kotiin, ettei tarvinnut uuden vauvan kanssa vielä lähteä minnekään. Minusta se oli hyvää palvelua vain.
Kaikilla esim. puolisot eivät vaivaudu neuvolaan, joten kotikäynnillä terkkarilla on mahdollisuus saada joku käsitys perheestä (jos mies on kotona) ja hyvähän se on tsekata, että on vauvalle perusjutut hankittuna. Elämäntilanteita kun on niin monenlaisia.
Meidän kunnassa perhetyöntekijätkin käyvät tietyin välein kodeissa, juuri ennen lapsen syntymää, jokin aika sen jälkeen ja sitten oli vielä muistaakseni 1-vuoden iässä ja 3-vuoden iässä. Tällä kartoitetaan pikkulapsiperheiden mahdollista uupumusta, jotta voidaan tarjota apua tarvittaessa.
Kiva systeemi sekin, kukaan ei joudu silmätikuksi kun kaikilla käydään, ja toisaalta on helppoa tarvittaessa soitella sille "omalle" perhetyöntekijälle.
Kelan tuet saa, vaikka ei ikinä kävisi neuvolassa.
saa tulla, jos sillä ei ole herpestä. No, terkalla oli (taas) herpes ja en päästänyt kotiini.
Teidän kunnassanne, missä se sitten sijainneekin!!??, ei perhetyöntekijöillä ole muuta tekemistä, heillä ei ole "oikeita" asiakkaita kun tuollaiseen on mahdollista ja resursseja. Oikeasti.
Isossa kunnassa on paljon oikeasti apua tarvitsevia ja perhetyöntekijät ovat aivan työllistettyjä oikeitten asiakkaittensa kanssa. Ei heillä ole aikaa käydä tapaamassa KAIKKIA kuntalaisia heidän KOTONAAN vauva-aikana, 1- ja 3-vuotiaanan !!
jotkut persaukiset kunnat vaan eivät niitä järjestä, vaikka pitäisi.
Minusta oli mukavaa, kun viimeinen neuvolakäynti ennen synnytystä tehtiin kotona, ettei tarvinnut raahautua enää minnekään, ja vauva ollessa viikon ikäinen tulivat kotiin, ettei tarvinnut uuden vauvan kanssa vielä lähteä minnekään. Minusta se oli hyvää palvelua vain.
Kaikilla esim. puolisot eivät vaivaudu neuvolaan, joten kotikäynnillä terkkarilla on mahdollisuus saada joku käsitys perheestä (jos mies on kotona) ja hyvähän se on tsekata, että on vauvalle perusjutut hankittuna. Elämäntilanteita kun on niin monenlaisia.
Meidän kunnassa perhetyöntekijätkin käyvät tietyin välein kodeissa, juuri ennen lapsen syntymää, jokin aika sen jälkeen ja sitten oli vielä muistaakseni 1-vuoden iässä ja 3-vuoden iässä. Tällä kartoitetaan pikkulapsiperheiden mahdollista uupumusta, jotta voidaan tarjota apua tarvittaessa.
Kiva systeemi sekin, kukaan ei joudu silmätikuksi kun kaikilla käydään, ja toisaalta on helppoa tarvittaessa soitella sille "omalle" perhetyöntekijälle.
taisi terkka kysyä, että kumman haluaisin. Sanoin, että mä tuun, kun matka on lyhyt ja tartteehan sitä kuitenkin ulkoilla. Oli onneksi ok.
En ois halunnut terkkaa meille, vaikka olikin tosi mukava. Mitä ihmettä siitä kotikäynnistä kukaan hyötyy, jos tarkoitus on vaan kattoa sitä vauvaa eikä kämppää. Jos ongelmia on, eikä niistä halua kertoa, niin kyllä siellä kotonakin ne ongelmaiset pystyy skarppaamaan, eikä mitään paljastu.
Laajennetut terveystarkastukset ovat myös ihan ajan ja rahan hukkaa. Käytiin just nelivuotisneuvolassa nuoremman kanssa ja ihan turhaan mies oli töistä pois sen ajan. Tuossa vaiheessa kun lasta näkee kerran vuoteen, niin mitä siitä osaa sanoa. Neuvolakäynneissä oli jotain itua niin kauan, kun lapsi oli noin 1,5-vuotias, mutta sen jälkeen ollaan käyty vähän velvollisuudesta kun ei ole haluttu kokeilla mitä siitä seuraa jos jättää menemättä.
Minä kutsun kotiini perhettä ja ystäviä.
Minua stressaa todella paljon aina kun on jotain ikkunaremppa/patterintuuletusta/whatever että joku tuntematon tulee käymään.
Ei minulla ole mitään salattavaa, mutta tämä on minun paikkani, ja minä haluan että minä saan olla se joka päätän kenellä on tänne asiaa.
Meidän ihana th tuli normaalikäynnille viikon vanhaa vauvaa katsomaan. Silloin oli vielä kotikin hyvässä kunnossa. Pian hän saikin tulla uudelleen kotikäynnille tuomaan tehokasta sairaalarintapumppua lainaan, koska minulle tuli paha rintatulehdus. Valvoneena, rinta kipeänä ja kuumeisena ei ollut enää kotikaan tiptop, mutta ihana th opetti pumpun niksit ja lohdutti väsynyttä. Ei mitään kyyläystä tai tuomiota. Harmi, että jäi eläkkeelle pian tämän jälkeen.
Kyllä sen neuvolan kotikäynnin tarkoituksena on tarkastaa, millaiseen kotiin vauva on syntynyt.
Että näyttääkö kaikki normaalille ja senhän nyt näkee yhdellä vilkaisulla. Ettei nyt ihan alkoholistikämppään tai muuten surkeaan läävään ole vauvan kanssa asetuttu. Sellaisesta pääsee seurantaan ja lastensuojeluun ottavat varmasti yhteyttä.
Varmasti vilkaisevat myös, että näyttääkö siltä, että vauvalle on hankittu kaikki tarpeellinen.
Asetuksessahan sanotaan, että kotikäynti tulee tehdä perheen esikoisen syntyessä.
Ja kyllähän koti kertoo ihmisestä paljon ja neuvolahenkilökunnan silmä varmasti on harjaantunut huomaamaan, jos jotain on pielessä.
Vauvan punnitus ja sen sellaiset ovat normaalia neuvolatoimintaa.
Itseltäni th myös poisti sektiossa asennetut metalliset hakaset haavan ympäriltä.
Lappeenrannassa kotikäynnin aikana marraskuu 2011 -
jos kotikäynneistä ei tykätä lapsiperheissä- niin miksi niitä neuvolantädit tekee, jopa henkensä uhalla???
mulla kaksi lasta ja aina käyty neuvolassa ainoastaa
niin käy samalla neuvolassa. Äitiysneuvolan terkkari veti herneen nenään, lastenneuvola suhtautui ihan OK.
sä sanoa, että tulisit mielummin neuvolaan, jossain neuvoloissa se on ihan ok. Ja muista, ne tulevat katsomaan vauvaa ei kotiasi!
sä sanoa, että tulisit mielummin neuvolaan, jossain neuvoloissa se on ihan ok. Ja muista, ne tulevat katsomaan vauvaa ei kotiasi!
mutta ajatus on vaan niin ahdistava että en siksi halua. olen luonteeltani muutenkin sellainen pikkutarkka pilkunnussija, että stressaan siisteydestä yms.. että en tiedä miten se mua palvelee että se terkka tulee kotiini kun olen viikko sitten synnyttänyt, luo mulle stressiä turhaan.
ap
niin käy samalla neuvolassa. Äitiysneuvolan terkkari veti herneen nenään, lastenneuvola suhtautui ihan OK.
Siis minkä takia äitiysneuvolan terkkari käy kotona? Katsomassa että vatsankasvatusolosuhteet ovat hyvät vai?
mulla kaksi lasta ja aina käyty neuvolassa ainoastaa
tapana, että terkka tulee noin viikon kuluttua sairaalasta pääsyn jälkeen kotiin. Th punnitsee vauvan jne. ja tietysti vähän jutellaan, miten elämä sujuu, onko ongelmia imettämisessä tms.
Minulla ainakin on mukavat kokemukset olleet tuosta. Vaikka itse olisin jo tuossa vaiheessa molempien lasten kohdalla ollut siinä kuosissa, että olisin voinut vetää vaikka maratonin, kaikkien äitien kanssa ei ole sama tilanne. Jos on vaikkapa revennyt tosi pahasti tms. niin ei varmaan halua liikkua yhtään ylimääräistä joten th:n käynti kotona varmaan helpottaa. Ja voihan se ihan vauvankin kannalta olla hyvä, ettei nyt heti alkujaan lähdetä liikenteeseen.
ilmoittanut, että tulen vauvan kanssa sitten ensikäynnille sinne neuvolaan.
Ja asia on ollut sillä selvä. Näin Helsingissä.
kotikäynnistä synnäriltä paluun jälkeen. Th sanoi kans että tulee katsomaan vauvaa, ei kotia. Nyökyttelin vaan, vaikka jo tuolloin ajattelin etten halua sitä terkkaa kotiini, kun täällä on niin sotkuista. Synnytyksen jälkeen sitten soitin neuvolaan ja sanoin, että tulen ihan mielelläni sinne paikan päälle. Asia oli sillä ihan ok - ei mitään kommentointia silloin eikä myöhemmin miksi halusin tehdä näin.
Vaikka sanovat, että tulevat tosi mielellään kotikäynnille, tiedän, että alueeni neuvolassa on todella kiireistä, joten paikanpäällä käynti myös hiukan helpottaa heidän työtään.
Mä olen aina pyytänyt meille, kun en viiti raahautua neuvolaan. Eivät tykkää.
ei tullut kptikäynnille, vaan piti mennä neuvolaan. Sattui olemaan lomalla, eikä kukan ehtinyt tulemaan. Lapsi syntyi jouluna 2009 ja seuraavalla viikolla oli pirusti pakkasta ja lunta. Ketutti raahata lasta neuvolaan. Olisin ottanut mieluusti kotiin, vaikka kotona oli melkoinen hävityksen kauhistus, kun itse en kyennyt siivoamaan rankan synnytyksen jälkeen ja mies ei siivoa koskaan.