Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

neuvolan kotikäynnit

Vierailija
27.03.2011 |

ahdistaa jo nyt, en haluaisi että meillä käy ketään "viranomaisia" kyyläämässä meitä.

kotikunnassani kuulemma viikon päästä synnytyksestä käy äitiysterkkari ja sitten 2 viikon päästä lasten terkkari kotona.

voinko kieltäytyä?

meillä oli muutama vuosi sitten tilanne joka aiheutti sen että meidän oli päästettävä kotiin sossutädit, ja sen jälkeen on ahdistanut ihan sikana nää kotitarkastukset.

mitään salattavaa meillä ei ole, en vaan haluaisi, en osaa selittää etä mikä siinä on mutta ajatus puistattaa.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta oli kiva kun ei tarvinut raahautua pienen vauvan kanssa mihinkään, vaan et terkka tuli meille. Yhdessä isän kanssa sit kylvettivät vauvan. Kysyi oliko jotain missä kaivattaisiin opastusta, niin sanottiin et kylvetys.

Juteltiin ja punnitsi vauvan, ihan leppoisaa oli.

Vierailija
42/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen luonteeltani muutenkin sellainen pikkutarkka pilkunnussija, että stressaan siisteydestä yms..

ja että siitä syystä haluaisit mieluummin tulla itse neuvolalle. Tarkoitushan tuossa on, ettei vastasyntynyttä tarvitse lähteä viemään minnekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan kanssa terkkari kysyi, haluanko että tulee kotikäynnille. Ilmoitin että me tullaan neuvolaan, joka oli ihan siinä muutaman sadan metrin päässä. Tokassakin taisi vielä terkkari kysyä (neuvola vaihtui välillä) että haluanko kotikäynnin. Kolmannessa ja neljännessä ei enää edes kysytty- enkä kyllä olis terkkaria kotikäynnille huolinutkaan. Neuvola-asiat hoidetaan neuvolassa, piste.

Ja meillä sentään on tuo terkkari käynyt joskus ihan kutsuttuna kylässä muutamassa kotimyyntijutussa, eli ihan tuttu ja mukava ihminen on.

Vierailija
44/61 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vaihteessa tuli uudet neuvola-asetukset, joka velvoittaa tekemään ensisynnyttäjien luokse kotikäynnin, raskausaikana tai sen jälkeen. Jos niitä ei ole asetuksen jälkeen millään tavoin toteutettu (jotkut työntekijät ovat aina muutosta vastaan), niin se on kyllä virkavirhe. Toinen mikä on uutta, ja mikä PITÄISI olla käynnissä tällä hetkellä neuvoloissa on laajat terveystarkastukset raskauden keskivaiheilla. Se on lääkärin vastaanotto, johon toivotaan myös isät mukaan, ja jota varten ensisynnyttäjät myös täyttävät tietyn kaavakkeen.

Terkkarit eivät missään nimessä tule kotiin katsomaan onko siistiä yms. Jokainen neuvolassa työskentelevä tietää, ettei siivoaminen ole ensimmäisenä mielessä synnytyksen jälkeen. Sinne tullaan tsekkaamaan vauva ja keskustelemaan. Tunnelma on (yleensä ainakin) rennompi, kun vanhemmat saavat olla omassa kotonaan ja aikaa on reilusti enemmän. Vanhemmat saavat etukäteen miettiä rauhassa kysymyksiä mikäli haluavat ja tuntuu, että he ovat paljon aktiivisempia kyselijöitä kotona kuin vastaanotolla. Keskustelu on tosi paljon luontevampaa ja avoimempaa kotikäynnillä, ja yleensä on aikaa keskittyä juuri niihin asioihin, mihin vanhemmat itse toivovat enemmän ohjausta.

Eikä ainakaan minun kokemana niitä alapäitä siellä kotisängyllä tutkita, ellei ole jotain erikoista ja äiti halua, että terkka tsekkaa sen. Jos siellä on pieni repeämä/episiotomia, niin ei sinne turhaan ronkita. Äiti tulee joka tapauksessa lääkärin tekemään jälkitarkastukseen.

Toivottavasti selvitti hämmennystä :)

-th

Vierailija
45/61 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä suuremmalla syyllä sinun pitäisi saada apua. Alun perin menneellä vuosisadalla kotikäynnit kai keksittiin siksi, että äidin ei olisi tarvinnut pienen vauvan kanssa kulkeutua neuvolaan ties millä hevoskyytillä. Se on todella vauvan ja äidin parhaaksi, eikä sisällä mitään kyyläystä. Vain vauva tarkastetaan, tarvittaessa äiti jos on jotain leikkaushaavoja, rintatulehdusta ym.

Ehkä nämä kyyläyspelot johtuvat jostakin muusta, johon ei ole mitään järjellistä syytä. Hyvä kun ovat käyneet, mullekin se olisi tiennyt puolen päivän reissua koko lapsilauman kanssa ainakin silloin, kun nuorimmainen syntyi.

Vierailija
46/61 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se jälkeen vielä lastenneuvolan terkkari yhden. Minä tykkäsin kovasti käytännöstä. Äitiysneuvolan terkkarin kanssa käytiin synnytys läpi ja puhuttiin muutenkin vauvan kanssa olemisesta. Äitiysneuvolan täti katseli ja tutki vauvaa ja samalla juteltiin. Oikein tarpeelliset käynnit. Sai kysyä kaikki mikä mieltä askarrutti. Yritän olla avoin kaikelle tuelle ja avulle, jota yhteiskunta enää nykyään pystyy lapsiperheille tarjoamaan. En koe tätä kyyläämisenä, vaan huolenpitona kaikista perheistä ja ennenkaikkea lapsista.

Vierailija
47/61 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä kunnes vauva on 10 päivän ikäinen. Punnitsee ja tutkii vauvan päivittäin. Sitten 11. päivänä tulee terkkari, joka sitten vierailee muutaman kerran vauvan kasvaessa. Musta oli ihan kiva, että tuli käymään.

Vierailija
48/61 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ,että pienen vauvan kanssaei tartte lähteäsinne neuvolaan!

Minusta oli vaan hyvä että se terkka tuli meille eikä minun tarvinnut lähteä kävelemään neuvolaan 5km matkaa sektion jälkeen (ei kyllä olisi onnistunutkaan, sen verran vielä kipeä olin).

Kuopuksen aikaan käytiin neuvolassa koska oma terkka oli sairastunut ja toinen terkka sanoi ,että voi katsoa vauvan ja poistaa minulta (sektio) tikit puhelintunnillaan.

Ja tuolloinkin se oma terkka olisi voinut tull apari päivää myöhemmin kotiin, mutta minull anuo tikit kiristi nin kauhean paljon ,että halusin niistä eroon mahdollisimman äkkiä.

Vierailija
49/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä kyllä varmaan mitään fiksua tarkoitusta olekaan, muistaakseni olen vaan kuullut, että sekin on mahdollista, mutta en usko että sitä käytännössä toteutetaan missään. Ei sellaista varmaan edes tulla ehdottamaan, se on tollasta ihan sivukorvalla kuultua. :D Ei siis hätää. Mutta joo, kotikäynnit on ihan kivoja ja tarkoituksenmukaisia kyllä.

Vierailija
50/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on muuten STM:n sivuilta noista asetuksista, uutta on ainakin laaja terveystarkastus + kotikäynti (ennen se oli siis ihan terkkarista kiinni tekikö, nyt se on pakollinen jos perhe vaan suostuu). Tossahan se mainitaankin, että jossain vaiheessa raskautta tai synnytyksen jälkeen kotikäynti pitäisi tehdä, mutta käytännössä ei kukaan kyllä raskausaikana kotiin edes halua tulla, turhaa työtä sen on.

"Ensimmäistä lasta odottavan tai ensimmäisen lapsen saaneen perheen luokse on järjestettävä vähintään yksi kotikäynti. " http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/perusterv…

Vierailija
51/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään kotona kerran raskauden aikana, ja sitten tuo perinteinen raskauden jälkeinen käynti. Siis ensisynnyttäjien kohdalla näin. Ideana tuossa raskaudenaikaisessa käynnissä oli se, että sitten raskauden jälkeen olisi mukavampi päästää vieras ihminen kotiin, kun ei välttämättä jaksa hoitaa sitä kotia viimeisen päälle kuntoon, ja tuo terkka on siinä vaiheessa jo kerran käynyt, niin on ns. tutumpi. Itsehän en kieltäytynyt tuosta käynnistä. Oli oikein mukavaa kun neuvolan täti kävi kotona. Keitettiin kahvit, ja juteltiin (käyntiin kuului joku haastattelun tapainen). Jäi oikein positiivinen kuva tuosta käynnistä. Tosin itse en muutenkaan ota noita neuvolan käyntejä ja suosituksia kovin vakavasti. Koen, että kaikki on loppupelissä minun ja lapseni parhaaksi.

Vierailija
52/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla vauvalla terkka kävi kotona ja kyllä tutki joka paikan. Kävi saunaan kurkkaamassa, parvekkeen syynäs, tutki kortit jotka oli päydällä...Lopulta sano et meillä on liian kuuma ja vauva voi lopettaa hengittämästä kun luulee olevansa kohdussa vielä.

Tokalla sanoin et on ihan kiva harjotella liikkumista vauvan kans ja lähtee neuvolaan.0

Vierailija
53/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käyny kotona molempien vauvojen ollessa noin viikon vanhoja. Ja ihan itse olen toivonut että tulisivatkin. Meillä on ollu tosi mukavat neuvolan tädit sekä äitiys- että lastenneuvolan puolelta. Itse kyllä olen kotikäyntien puolella, se on mielestäni myös ennakoivaa lastensuojelutyötä. Ja kyllä ammattilaisen silmä erottaa onko nurkissa parin päivän vai kuukauden sotkut, että jos elämänne on ihan raiteillaan niin enpä siivoamisista stressais. Epäilyttävämpänä pitäisin sitä että esim. kolmen lapsen perheessä ei olis jälkeäkään lasten leluista ja sotkuista..

Vierailija
54/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiosta kipeänä, univelkaisena, talo kuin pommin jäljiltä ja joku tulee kyttäämään onko pölyt pyyhitty. Onneksi meidän terkka oli tosi ihana ihminen. Lähinnä juteltiin ja sain hyviä vinkkejä esikoisten hoitoon. Näppärää oli, kun hän kotikäynnillään poisti myös tikit vatsasta. Ja kävi ekat 8vk kerran viikossa punnitsemassa pojat, niin ei tarvinut raahautua neuvolaan.

Vierailija
55/61 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ole mitään tarkastajia! Suhtaudu vähän positiivisemmin asiaan, kun käyvät teillä kotona, niin ei tarvitse lähteä itse neuvolaan. Meillä ei siivottu, ei järjestetty tarjoilua vaikka th kävi kotikäynnillä, vähän juteltiin ja mittaili vauvaa, siinä se. Älä ota turhaa stressiä hoitsuista!

Vierailija
56/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin kaikkien kolmen lapsen kanssa näin on tehty.

Lisäksi meillä on molmemmat koirat viety hoitoon tuon käynnin ajaksi, koska toinen niistä on erittäin vahtiviettinen, joten en kestäisi ko. koiraa haukkumassa terkkaa ;) Koira on siis ihan harmiton, mutta valitettavasti vahtivietti menee toimintakyvyn ja hermorakenteen ohi, ja haukkuu räksyttää vieraita, jos ei totea heitä harmittomaksi. Eli käytännössä koiran täytyy päästä itse tutustumaaan vieraaseen (nuuhkimaan). En tiedä, onko th koiraihminen, joten koirat siis hoidossa käynnin aikana muualla.

Vierailija
57/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona. Saisi useamminkin tulla.

Vierailija
58/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämpimällä tikulla mittas kuumeen ja antoi lääkettä suoraan suuhun

Vierailija
59/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärär teitä,mulle se oli ihan suotavaa et neukku täti tuli ,meillä oli ihana neukku täti :) tervetuloa vaan sossut,neukut,meillä ei oo mitää salattavaa ja aina koti on kunnossa,tarjoan jopa kahvit ja pullatkin jos vaan maistuu :)

Vierailija
60/61 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tietenkään pakko päästää tätiä kotiinsa. Minä sanoin, että tulen mieluummin neuvolaan.

Minäkin koen, että kotikäynti menee epämukavuusalueelle. Ällöttää ajatuskin, että meidän makuuhuoneessa tehtäisiin alapäätarkistusta mulle. Ja muutenkin kauhea stressi se vaan olisi, vastasyntyneen kanssa on muutakin tekemistä kuin siivota huushollia. Vaikka kuinka sanotaan, ettei ole kyse kotitarkastuksesta, niin totta kai ihmisten koti vaikuttaa mielikuviin kyseisestä henkilöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän