Mikä teitä töissäkäyviä vanhempia vaivaa, että sallitte ekaluokkalaisenne
luuhata kavereillaan kuuteen-seitsemään saakka illalla? Lastenne ei tarvitse käydä sitä ennen kääntymässä kotona ja teille riittää se yksi soitto koulun jälkeen, että lapsenne on menossa kaverilleen. Otatteko koskaan selvää, että onko se näiden lapsesi kavereiden perheille ok huolehtia sinun jälkikasvustasi? Tokihan sinä ehdit käydä mukavasi kaupassa työpäivän päätteeksi ja työpöytäsi jää siistiksi, mutta eikö se lapsi olisi ykkösasia? On aika turha ruikuttaa täällä sitten muutaman vuoden päästä, että kun yläasteikäinen heiluu kaupungilla tekemässä ties mitä....
Kommentit (95)
En ymmärrä millainen suhde lapsella on perheeseensä jos tapaavat 2h päivässä maksimissaan. Miten läksyt tulee tehtyä? (iltaseitsemän jälkeen rättiväsyneenä) Syömiset? Joka paikassa ei välttämättä tarjota kunnon ruokaa/mitään ruokaa. Lapsi ei malta välttämättä lähteä kotiin jos seuraa on. Tarvitseeko lapsi koulun jälkeen iltaseitsemään asti seuraa? Lumpustella pitkin kyliä? Heitteillä ovat, lapsiraukat.
Voi tuota meidänkin lapsiraukkaa. Koulun jälkeen on kotona 1-4 tuntia ja sitten iltaseitsemään kavereiden kanssa. Ihan olisi lastensuojeluilmoituksen paikka :( Ja läksytkin tehdään monesti illalla "superväsyneenä" voi voi :(
ja antavat lapsesi kyläillä heillä iltaseitsemään niin eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole.
Meillä vaan tuo ei kävisi. Läksyt tehdään heti koulun jälkeen ja kaverit saavat lähteä viimeistään 17.00 kotiin jolloin meillä syödään.
He ovat meille tervetulleita, jos jostain syystä ei joskus sovikaan, niin osaan kyllä sen heille sanoa. Lapset yleensä sopivat keskenään missä leikkivät, meillä vai kaverilla. Oletan ja odotan että kavereiden vanhemmat osaavat myöskin avata suunsa ja sanoa mikäli kyläily ei sovi. Ruokaa en yleensä heille tarjoa, vaan oletan että syövät kotona. Erikseen on sitten vanhempien kanssa sovitut kyläilyt, jolloin tietysti tarjoan myös ruuan.
Toki jos ystävyys muuttuu hyväksikäytöksi, niin sitten katsottaisiin asiaa uudestaan. Vielä ei ole sellaista kohdalle sattunut.
Asiat voi monta kertaa tehdä erittäin vaikeiksi....tai helpoiksi, miten itse haluaa.
Sehän on hyvä molemmille vanhemmille, että lapsilla on yhteistä tekemistä, niin ei tarvitse olla yksin kotona. Näin olen sen ajatellut.
ihan vapaasti siihen asti kunnes minä itse sanon että nyt olisi varmaankin aika lähteä kotiin.
Mikä teitä vanhempia vaivaa, jotka ette uskalla olla pomoja omassa kodissanne?
Lapsi on kuljetettu autolla vanhempien tai meidän perheemme puolesta kotiin, jonne ei siis osaa itse kävellä vaikka kävelymatkan päässä asuukin... ??? Voitko käskeä lapsen kotiin ?
Siinä kohtaa kun käsken lasta lähtemään kotiin, syynä se että meillä lähtee perhe omaan menoon, selviää että a) äiti/isä toi autolla eikä ole kotiin kävelyyn riittävää vaatetusta (tyyliin pelkät sisähousut talvipakkasella) b) äiti/isä ei ole kotona, eikä siis pääse kotiin. Siinä kohtaa "pikkaisen" alkaa keittää...
1 asui niin kaukana, että hänet piti tuoda kylään. Tuotiin monesti esim. kun menivät kauppaan. Pari kertaa hakivat vasta klo 22 ja poika oli tokalla.
1 poika oli sellainen, että äitinsä saattoi soitella, että onko hänen poikansa meillä kun ei muista, mihin lupasi pojan mennä.
1 poika oli sellainen, että äiti sanoi, ettei poika viihdy iltapäivähoidossa. Isänsä lipsautti vahingossa, että eivät halua maksaa sitä kun on niin kallis. Luuhasi meillä joka iltapäivä. Jos en päästänyt sisään, istui pihalla ja kurkisteli ikkunoista sisään.
He ovat meille tervetulleita, jos jostain syystä ei joskus sovikaan, niin osaan kyllä sen heille sanoa. Lapset yleensä sopivat keskenään missä leikkivät, meillä vai kaverilla. Oletan ja odotan että kavereiden vanhemmat osaavat myöskin avata suunsa ja sanoa mikäli kyläily ei sovi. Ruokaa en yleensä heille tarjoa, vaan oletan että syövät kotona. Erikseen on sitten vanhempien kanssa sovitut kyläilyt, jolloin tietysti tarjoan myös ruuan. Toki jos ystävyys muuttuu hyväksikäytöksi, niin sitten katsottaisiin asiaa uudestaan. Vielä ei ole sellaista kohdalle sattunut. Asiat voi monta kertaa tehdä erittäin vaikeiksi....tai helpoiksi, miten itse haluaa.
Aina asioiden vaikeaksi meneminen ei riipu ollenkaan itsestäsi. Esim. jos lpasen kaveri perhe vain yksinkertaisesti röyheästi hyväksikäyttää omaa perhettäsi ilmaisena iltapäiväkerhona/iltapäiväkerhon jatkopaikkana ja/tai aina viikonloppuisin...Perhe ei asu ihan vieressä vaan lapsi toimitetaan autolla luoksenne. Lapsen vanhemmat ottavat täyden vapauden tehdä mitä päähän pälkähtää lapsensa ollessa hoidossa luonanne, joten et voi todellakaan luottaa että pelkän soiton perusteella vieraan lapsen vanhemmat tulevat lapsensa hakemaan... Mitä teet siinä tapauksessa ? Tällainen tapaus tuotti lastensuojeluilmoituksen !!!
Ei meidänkään tokaluokkailainen "luhaa" kenenkään kotona iltapäivisin aikuisen seuran tai ruuan vuoksi vaan KAVERIN vuoksi. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä lapsille ja mieluummin niin, että vieraita on vähän liikaakin kuin että ei yhtään.
Ja mulle joo riittää se soitto ihan hyvin. Tosin monen lapsen kaverin luona ei ole ketään vanhempia edes paikalla, eikä meillä. Ja meillekin saa mennä leikkimään, syömään välipalaa ja tekemään läksyjä.
Töistä tullessani ruokin kyllä kaikki paikalla olevat, enkä saa traumaa jos omani on jossain syömässä.
Mutta kun tätä päivää on tämä MEIDÄN PERHE, MEIDÄN LAPSET, MINÄ, MEIDÄN PERHE JA MEIDÄN JÄÄKAAPPI...
Ei meidänkään tokaluokkailainen "luhaa" kenenkään kotona iltapäivisin aikuisen seuran tai ruuan vuoksi vaan KAVERIN vuoksi. Kaverisuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä lapsille ja mieluummin niin, että vieraita on vähän liikaakin kuin että ei yhtään. Ja mulle joo riittää se soitto ihan hyvin. Tosin monen lapsen kaverin luona ei ole ketään vanhempia edes paikalla, eikä meillä. Ja meillekin saa mennä leikkimään, syömään välipalaa ja tekemään läksyjä. Töistä tullessani ruokin kyllä kaikki paikalla olevat, enkä saa traumaa jos omani on jossain syömässä. Mutta kun tätä päivää on tämä MEIDÄN PERHE, MEIDÄN LAPSET, MINÄ, MEIDÄN PERHE JA MEIDÄN JÄÄKAAPPI...
Osa lapsista on todella jätetty lapsen kavereiden perheiden huolehdittaviksi. Mikä ei ole oikein. Jokainen kantaa aivan itse vastuun omasta lapsestaan ! Ei kaikilla ole rahaa ruokkia päivittäin vieraita lapsia, työelämä on vaativaa ja omassa kodissa halutaan rauhoittua joskus ihan oman perheen kesken ja elokuviin tai uimaankin olisi kiva mennä joskus ihan vain oman perheen kera. Lapset oppivat kotoa vanhemmiltaan miten kaverisuhteissa toimitaan ja mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Ei kukaan vieras lapsi voi mennä kaverinsa kotiin kuin omaansa...Jotain rajaa sentään olettamuksillekin !
"Ei kaikilla ole rahaa ruokkia päivittäin vieraita lapsia, työelämä on vaativaa ja omassa kodissa halutaan rauhoittua joskus ihan oman perheen kesken ja elokuviin tai uimaankin olisi kiva mennä joskus ihan vain oman perheen kera"
eli toki on ihanaa, et lapsilla on kavereita. on ihanaa, et lapset viihtyvät toistensa kotona
on ihanaa , et lapseni kaverit viihtyvät meillä, on ihanaa, et saan äitinä tutustua lapseni kavereihin, jolloin näen millaisia kaverit ovat, mitä puuhaavat, miten osaavat toimia keskenään jne jne
kaikki ei ole ihanaa...
,inua huolestuttta, se kun joidenkin lasten vanhemmat antava lapsensa olla kaiken aikaa kavereilla
miloin näkevät edes lastaan? miten ohjaavat, neuvovat, kasvattavat, kuunelevat lastaan?
tulevat töistä klo 17, lapsi kotiin klo 20 ja nukkumaan... viikonloput samaa rataa..
mitä tapahtuu kun lapsi on murrosikäinen?? kun ei synny suhdetta lapsen ja vanhemman välille, niin se on kuulkaas hioukka myöhästä sit murrosikäistä ruvet vahtimaan ja komentaan...
eli pienestä lapsesta alkaen opetetaan säännöt, ja kasvatetaan lapsi, jolloin hyvä tulee
ei voi luottaa, et naapuri kasvattaa, tai pahimmillaan kaverit.......
minua ei häiritse lapseni kaverit meillä , vaan minua säälittä ne lapset, joiden vanhemmat ei välitä, eivät halua olla yhdessa lapsensa kanssa.,.... ihan surettaa :(
lapsi tarvitsee aikaa olla myös kavereidenkin kanssa, mutta yhdessä OMAN PERHEENSÄ kanssa
eli päivittäistä laatuaikaa vanhempien ja sisarusten kanssa,
sekä jonkun harrastuksen
kaikki iltapäivät, viikonloput, jopa lomat.
Häntä oli myös vaikea laittaa kotiin, kun talo oli säkkipimeänä. Laitatteko te kylmästi 6 - 7 -vuotiaan yksin kotiin?
Lapsen äiti oli vielä sellainen bättre folkin edustaja, että oksat pois! Hän näki asian lähinnä niin, että hän on jalo, kun antaa lapsensa sivistää suomenkielisiä...
Minusta ekaluokkalaisen paikka on koulun jälkeen iltapäiväkerho.
Sen jälkeen tullaan kotiin ja tehdään läksyt. Jos niitä läksyjä aletaan väkertää vasta iltakahdeksalta, ne jäävät todella huonolle hoidolle. Ekaluokalla nimenomaan opetellaan koulunkäyntirutiineja, ja tuo (siis että luuhataan kavereiden kanssa ja läksyt tekaistaan ennen nukkumaanmenoa jos tekaistaan) on todella kurja oppi tuleville kouluvuosille, joilla läksyjen teko on jo oikeasti vaativaakin.
Sinänsä on ihan ok leikkiä kavereiden luona sitten illalla, jos se on vastavuoroista ja siitä on sovittu ko. kaverin vanhempien kanssa. Ainakin meilläpäin se sopiminen EI suju niinkään vanhempien kesken, vaan lapset sopivat ja kysyvät kukin omilta vanhemmiltaan, onko asia ok. Aikuinen ihminen varmaan osaa omalle lapselleen suoraan sanoa, sopiiko kyläily sinä iltana vai ei, näin ainakin oletan...
Täällä ei lapset juoksentele omin päin pitkin kyliä. Äidit päättävät muutamaa päivää aiemmin lasten tapaamiset ja kyläilyt. Jokainen hoitaa oman lapsensa. Eipähän tarvi tämmöisestä(kään)asiasta tapella.
... ja edelleen meillä on sääntönä, että ensin tullaan kotiin tekemään läksyt ja välipalalle, sen jälkeen on kavereiden aika. Viiden maissa syödään ja hyvin harvoin on kavereita syömässä. Poikkeustapauksia on tietysti.
Aina kuitenkin ilmoittavat/ pyytävät luvan, jos on jotain erityistä.
Pari kertaa on läksyjä tehty illalla ja on muuten todella paljon vaikeampaa...