Meneekö avioeron yhteydessä osituksessa kaikki tosiaankin 50/50?
Eroa tässä suunnittelen ja pikku hiljaa yritän ottaa asioista selvää.
Sitä jäin tosiaankin miettimään, että meneeekö omaisuus todellakin eron yhteydessä 50-50?
Minulla oli avioliiton alussa muutamia kymmeniä tuhansia omaisuutta. Tyhmyyksissäni en tuolloin avioehtoa tehnyt, rakastunut olin.
Sijoityin rahani nykyiseen taloon, mieheni ei sijoittanut ollenkaan. Teki vähän remonttia. Omasta mielestään hänen työosuus samaa luokaa kuin laittamani rahat.
Avioliiton aikana mies on tienannut huomattavsti enemmän kuin minä ja laittanut kaikki rahat itseensa ja omiin harrastuksiin.
Edes lapsille ei ole suostunut mitään (lahjoja, vaatteita yms.)ostamaan.
Varsinainen kysymys siis kuuluu, huomioidaanko osituksen yhteydessä avioliiton aikainen taloudellinen epätasa- arvo?
Eipä mene tasan pesänjaossa omaisuus vaikka on avioehto ja nainen on ollut miehen elätettävänä koko avioliiton ajan. Mies sai 17.000tuhatta ja nainen 58.000 tuhatta siitä oli vähennetty käräjäoikeuden määräämän "juristin" palkkiot. Paritalo ja irtaimisto oli jaettavana. Tässä oli niin, että kaikki mitä mies oli omistanut muuttuikin naisen omaisuudeksi.
Näin Suomessa tasa-arvon toimii! Miehet eivät ole muuta kuin sponsoreita eivätkä saa edes tavata lapsiaan vaikka haluaisivat.